• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa begagnat och försäkring

Skickade frågan till Länsförsäkringar, efter jag läste den här tråden, som menade att kvitto/kontoutdrag från köp samt personliga bilder räckte. Sen är väl aldrig en värdering fel utifrån just frågan om värdet. Frågan utgick inte från en specialförsäkring utan från hemförsäkring.
Lustigt, så här står det i hemförsäkringsvillkoren.

K.3.3 Förteckning och värderingsintyg

Smycken och armbandsklockor

För varje enskilt föremål som är värt mer än 10 000 kronor ska du ha ett värderingsintyg utfärdat av guldsmed, urmakare eller värderingsman. Värderingsintyget ska innehålla sådan beskrivning av föremålen som normalt ligger till grund för värdering, såsom fabrikat, modell, material, form, karat, vikt, serienummer, ålder etc.

För varje enskilt föremål som är värt mer än 10 000 kronor ska du ha ett värderingsintyg utfärdat av guldsmed, urmakare eller värderingsman. Värderingsintyget ska innehålla sådan beskrivning av föremålen som normalt ligger till grund för värdering, såsom fabrikat, modell, material, form, karat, vikt, serienummer, ålder etc.

Olustigt snarare :)
Fortsätter min konversation med dem utifrån det där.

Återkoppla gärna vad du får för svar, har försäkring via LF med :)

Nu är semestern slut och jag hittade ett meddelande från Länsförsäkringars kundtjänst.

"Är klockan värd mer än 10.000 kr krävs att du har någon form av värdeintyg eller kvitto. Finns inte det så dokumentera med kort (foton) men då kan det vara svårare för oss att ge dig rätt ersättning så för din egen skulle är värdeintyg bäst. Det är ingen skillnad i dokumention beroende på värdet."

Då fick vi det bekräftat. Tack!

Nu är semestern slut och jag hittade ett meddelande från Länsförsäkringars kundtjänst.

"Är klockan värd mer än 10.000 kr krävs att du har någon form av värdeintyg eller kvitto. Finns inte det så dokumentera med kort (foton) men då kan det vara svårare för oss att ge dig rätt ersättning så för din egen skulle är värdeintyg bäst. Det är ingen skillnad i dokumention beroende på värdet."

Jo absolut.
Även om svaret jag fick lämnar det lite öppet, dvs kvitto samt bilder, så skulle jag inte lita på ett försäkringsbolags goodwill.
Kan tänka mig att de skriver så för att det är vanligt att kunden tycker den värdering som ges i efterhand är för låg.

När vi ändå är inne på ämnet och du bor ju på rätt sida av landet.
Vet du var man i Göteborg kan få en reverso värderad ? Och vad kan det kosta?
Tror inte det går i GBG. Bergströms utfärdade tidigare nyvärdesintyg av märken de säljer men tror de slutat med det. Det finns dessutom ingen AD för JLC i GBG längre så den vägen är nu helt stängd.

Man får alltså hitta en helt oberoende värderingsman, när jag letade sist så hittade jag bara Beso Ur och de verkar inte aktiva längre. Jag kör på själv enbart på foto och utgår från att försäkringsbolaget kan få fram värdet i efterhand.

Tack för hjälpen ! Beso verkar finnas kvar några timmar om dagen i alla fall så får kolla med dem .

Fick detta svar från LF.
"Det är alltid bra att ha ett värderingsintyg och ett sådant kan du få genom att uppsöka en auktoriserad värderare enligt handelskammaren. De som är godkända kan du söka upp på Besiktning.nu. "

Hittade tre i Skåne och har mejlat alla tre.

Fick detta svar från LF.
"Det är alltid bra att ha ett värderingsintyg och ett sådant kan du få genom att uppsöka en auktoriserad värderare enligt handelskammaren. De som är godkända kan du söka upp på Besiktning.nu. "

Hittade tre i Skåne och har mejlat alla tre.
Har diskuterat detta med LF ett antal under det senaste året. Som jag förstått det är värderingsintyg inget krav för att hemförsäkringen ska täcka. Har du foton, cert och låda samt gärna kvitto så ska det räcka. Ska du teckna extraförsäkring krävs värderingsintyg.

Har diskuterat detta med LF ett antal under det senaste året. Som jag förstått det är värderingsintyg inget krav för att hemförsäkringen ska täcka. Har du foton, cert och låda samt gärna kvitto så ska det räcka. Ska du teckna extraförsäkring krävs värderingsintyg.
Precis så tolkar jag det också. Men vid en ev. förlust är man i händerna på deras värdering. Eller kanske köpepriset om man har kvitto, även om klockan stigit i värde.

Precis så tolkar jag det också. Men vid en ev. förlust är man i händerna på deras värdering. Eller kanske köpepriset om man har kvitto, även om klockan stigit i värde.
Fast under mina samtal lät det ändå som att de kollar marknadsvärde ifall jag skulle hävda prisuppgång på den aktuella klockan. Intressant att se när/om det väl ställs på sin spets.. Hoppas det aldrig blir så.

Tillbaka
Topp