• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Daytona helguld?

Tjena!
Sitter på en datejust II med den blå tavlan och sjukt nöjd med den men är nu inne på helguld och skulle behöva lite rådgivning där..

Det jag kollat på är daytonan i helguld med vit eller svart urtavla hittat en del på chrono24 som jag tycker verkar vettiga men min fråga är om det är nåt särskilt man ska tänka på när man köper runt åren 1988 -1993? Ser att det bland annat är ett annat spänne på de runt dessa årtal än de senare modellerna, är detta något som lätt åker upp eller dylikt? Är ju såklart medveten om att det är zenith urverk men detta är väl snarare en fördel ur samlarperspektiv eller hur resonerar ni?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det gamla spännet är inte direkt dålig, men är i mångas ögon klart sämre jämfört med de nya. Och nej, den åker inte upp bara sådär. Vi pratar ändå om Rolex ;)
 
okej.. är det "fel" av mig att köpa med det spännet alltså är det en "sämre" modell annars s å man bör lägga till för att få med det lite nyare, skiljer ju änd ca 30.000 till ungefär.. Skiljer sig klockan i övrigt något från de med de nya spännet? Nåt annat särskilt man bör tänka på vid köpa denna klocka?
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Ingen solid länk på gamla referenserna så även stadgan i länken är inte densamma som i nyare modell. Kan vara värt att begrunda.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
okej.. är det "fel" av mig att köpa med det spännet alltså är det en "sämre" modell annars s å man bör lägga till för att få med det lite nyare, skiljer ju änd ca 30.000 till ungefär.. Skiljer sig klockan i övrigt något från de med de nya spännet? Nåt annat särskilt man bör tänka på vid köpa denna klocka?

Köp av gammal vs. nyare modell är väldigt personligt.
Vissa gillar ju de äldre modellerna, just för att de är äldre, och just för att det är "originalet", medan andra föredrar de nyare modellerna, just för att de är nyare.

Eftersom du verkar lite osäker, så kanske det hade varit bättre att få testa en äldre och en nyare Daytona först, eller så slår du till på den gamla, utan att testa den nya, för då vet du inte vad du missar ;)
 

Gold

Panerai
2-Faktor
En 116528 har solida länken samt nya låset. Det är nuvarande modell som funnits i ett par år nu
 

JohnDoe

Rolex
Ser ju fin ut. Men man får säkert räkna med att serva den. Kan ju vara bra att stämma av att hela klockan inkl länk är original. En del säljare har rätt flexibel syn på sånt.
 

JohnDoe

Rolex
Kontrollera att de har ansvaret för frakten. Du kan räkna med att cert saknas. Ta den direkt till rolex AD i sverige för äkthetsverifiering, kostar en slant men väl investerat. Svårt att reklamera annars. Service är väl minst 6k och tar 5-6 veckor (minst). Obs googla på säljaren och se vad som skrivs. Även om det är trusted check out är det jobbigt om du bara får en skrothög.
Just det, be dem garantera att bilderna är på den faktiska klockan och inte en samesame...
Och serviceprislista... http://www.nymansur.com/service#rolex , var visst typ 8 k för service
 

Andrew85

Omega
Tjena!
Sitter på en datejust II med den blå tavlan och sjukt nöjd med den men är nu inne på helguld och skulle behöva lite rådgivning där..

Det jag kollat på är daytonan i helguld med vit eller svart urtavla hittat en del på chrono24 som jag tycker verkar vettiga men min fråga är om det är nåt särskilt man ska tänka på när man köper runt åren 1988 -1993? Ser att det bland annat är ett annat spänne på de runt dessa årtal än de senare modellerna, är detta något som lätt åker upp eller dylikt? Är ju såklart medveten om att det är zenith urverk men detta är väl snarare en fördel ur samlarperspektiv eller hur resonerar ni?[/QUOTE
 

Andrew85

Omega
Jag la precis ett svar men sitter på en skakig buss så vet inte vad som hände..kanske blir dubbel post nu. Iaf jag har en daytona 116528 från 02 med de tidigare spännet, och kan säga att de knäpper till ordentligt och sitter väldigt tight. Oroa dig inte för de. Oavsett årsmodell så är de är grymt fin klocka som är och alltid kommer vara en dröm för många. Jag älskar min. Köp :)
 

Andrew85

Omega
Såg nu att du pratar om åren 88-93 min 116528 har ett nyare spänne/låsning än dom, men fortfarande den tidigare modellen sett till den senare uppgraderingen som kom 09? Oavsett så är de en fin rackare :)
 
Ser ju fin ut. Men man får säkert räkna med att serva den. Kan ju vara bra att stämma av att hela klockan inkl länk är original. En del säljare har rätt flexibel syn på sånt.

Såg nu att du pratar om åren 88-93 min 116528 har ett nyare spänne/låsning än dom, men fortfarande den tidigare modellen sett till den senare uppgraderingen som kom 09? Oavsett så är de en fin rackare :)

Okej nice! Frågan ang modell numret heter alla 116528 som är daytona helguld oavsett år?
 

JohnDoe

Rolex
Nej 6 siffriga refnr är nyare modeller. De gamla har 4-5 siffror. Googla rolex daytona history så får du bra info. Du kan även kolla in bobswatches.com och kolla in massa modeller.
 

JohnDoe

Rolex
Bobswatches är de som ger ut en årlig bok med prislistor på rolex och är lite de som sätter priset på rolexmarknaden.
 
Topp