• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa en guldklocka för smältvärde?

tobtok

Basic
Hej!
Jag undrar om det finns några här som har mer erfarenhet av att köpa klockor i 14 eller 18 karats guld som investering i guld. Jag är främst intresserad ur ett investeringsperspektiv snarare än bara klockintresset i sig, då jag föredrar stålklockor. Tanken är att ha en roligare fysisk tillgång i guld istället för att bara äga fonder eller certifikat som följer guldets utveckling.

Finns det vissa modeller eller märken som ofta säljs till priser nära smältvärdet? Jag vet att många annonser visar totalvikten på klockan, men i praktiken måste man ju räkna bort urverk, glas och ofta även kronan.

Tar gärna emot konkreta exempel, modeller, eller egna erfarenheter, både positiva och negativa!

Tack på förhand!

Känns onödigt krångligt som en investering, köp då hellre fina begagnade stålur som du gillar, kan använda och som håller hyfsat i värde och eventuellt ökar med lite tur framåt?

Eller varför inte bara köpa investeringsguld? Roligare än fonder med fysiskt guld men inte lika krångligt som att köpa klockor för att smälta ner

Senast ändrad:
För investeringsguld skattas på 30% medans en klocka skattas på vinst över 50k per år. Tänker också att det är roligare att ha en extra klocka i lådan än ett mynt tex.
Det har du rätt i! Går väl att komma runt genom att köpa typ guldkedjor eller liknande? Lite mindre krångel än en klocka om nu intentionen är att smälta ner den. Eller är tanken att den bara ska följa guldets värdeutveckling?

Det har du rätt i! Går väl att komma runt genom att köpa typ guldkedjor eller liknande? Lite mindre krångel än en klocka om nu intentionen är att smälta ner den. Eller är tanken att den bara ska följa guldets värdeutveckling?
Jag tänker mer att jag ska kunna lämna in den hos typ en pantbank och få värdet i guld än att jag ska smälta själv etc. Alltså något som håller sitt värde efter guldpriset. Sen kan ju klockor ligga lite över om det är någon lite mer intressant modell.

För investeringsguld skattas på 30% medans en klocka skattas på vinst över 50k per år. Tänker också att det är roligare att ha en extra klocka i lådan än ett mynt tex.
Inte sant alls om du ska följa lagen.
Har klockan köpts i investeringssyfte,dvs såsom du beskriver ska eventuell vinst beskattas med 30% I inkomstslaget kapital.

Köper du däremot för personligt bruk stämmer det du skriver. Dock är fribeloppet 50K på samtligt lösöre under kalenderåret. Inte per föremål som man kan uppfatta din text.

Som du redan fått tips om finns det en hel del ur som går för smält.
Lite roligare var väl den Breitling Crosswind(?) Som såldes på Kaplans. 258gr totalvikt och slutpris 144+20% vilket väl blir runt 175. Så säg skrot plus 30K för att att var just en fungerande Breitling och inte bucklig ringar,löständer,halva armband etc

Tillbaka
Topp