• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa en Tudor ny från butik med liten ding på sidan

Va på Rolex-butiken i stan idag och kollade in en Tudor Black Bay 58 925 som jag har varit sugen på ett tag nu. Jag beslutade mig för att köpa den, men vid närmare inspektion hittade vi en ding i sidan på boett. Inget jätteallvarligt men tillräckligt för att det inte ska gå att åtgärda.

Personalen i butiken erbjöd mig 25% rabatt på klockan, vilket jag nu överväger.

Jag köper klockan för att använda dagligen, och jag har egentligen inget emot att köra andra hand, men gillar tanken på att köpa en helt ny klocka i butik. Detta känns lite som det bästa av två världar.. Har ingen plan på att sälja den vidare i framtiden, även om jag nu får ett pris som jag antagligen hade kunnat sälja den vidare för.

Ville kolla med er lite mer erfarna klockköpare om detta kan tordes vara en bra ide eller ej. Just nu lutar jag åt att köpa den.

Jag tycker det låter som en bra deal.
Silver är mjukt, så OM du t ex tänker att du ska byta band på den lär du få märken om du inte är väldigt varsam. Så om det är en liten ding redan från start, du lär få fler märken än så om du inte är varsam med den, så skulle jag absolut ta den med 25% rabatt.
Tycker det låter riktigt bra faktiskt.

Lite så jag tänkte också, nu slipper jag även det psykologiskt jobbiga med att gå runt och vara rädd för att dinga till den då första skadan redan är gjord...

Hmm, ingen bild på hacket?
Det är ju inte helt ovanligt att man kan få runt 20% rabatt vid ”vanliga” köp… Att då bli erbjuden 25% då det finns en defekt skulle kanske jag personligen tycka var lite svagt. Jag skulle hellre betala fullpris för tipp-top eller få en bättre rabatt. 25% + en första gratis service?

Senast ändrad:
Det är ju inte helt ovanligt att man kan få runt 20% rabatt vid ”vanliga” köp… Att då bli erbjuden 25% då det finns en defekt skulle kanske jag personligen tycka var lite svagt. Jag skulle hellre betala fullpris för tipp-top eller få en bättre rabatt. 20% + en första gratis service?
Får du rabatt på en Tudor? Jag undrar det.
Garanti 5 år och så service bortom det. När den tiden passerat har intresset för klockan inte osannolikt redan slocknat.
Om det skulle gå att förhandla till sig en större rabatt så är det naturligtvis fördelaktigt, men jag är rätt skeptisk. Dock håller jag med om att en bild på skadan vore bra.

Hur stor ding pratar vi om?
Det är ju inte helt ovanligt att man kan få runt 20% rabatt vid ”vanliga” köp… Att då bli erbjuden 25% då det finns en defekt skulle kanske jag personligen tycka var lite svagt. Jag skulle hellre betala fullpris för tipp-top eller få en bättre rabatt. 20% + en första gratis service?
20% rabatt på Tudor är nog inte så sannolikt, knappt på en iskall modell faktiskt.

Hur stor ding pratar vi om?

20% rabatt på Tudor är nog inte så sannolikt, knappt på en iskall modell faktiskt.
Om jag går in i för att köpa en helt ny klocka förväntar jag mig toppskick, absolut inte några hack i boetten. Och om det är det vill jag ha ett bättre erbjudande än 25%. Att det är Tudor spelar ingen roll i sammanhanget (dom har antagligen ännu bättre marginaler, så 25% är inte något i överkant). Jag skulle absolut föredra att köpa en annan klocka i butik eller köpa begagnad med tillhörande prisras

Om jag går in i för att köpa en helt ny klocka förväntar jag mig toppskick, absolut inte några hack i boetten. Och om det är det vill jag ha ett bättre erbjudande än 25%. Att det är Tudor spelar ingen roll i sammanhanget (dom har antagligen ännu bättre marginaler, så 25% är inte något i överkant). Jag skulle absolut föredra att köpa en annan klocka i butik eller köpa begagnad med tillhörande prisras
Jag syftade inte just på detta exemplaret. Jag tolkade ditt inlägg som att man utan skavanker på klockan kan få upp till 20%. Nu vet jag inte hur stor ding vi pratar om, är det en mindre som knappt är synlig men känns med nageln skulle jag säga att 25% är rimligt.

25% blir väl typ 41k. För ca 33 får du tex en från 2022 som inte ser superkul ut. För 36 får du en i fint skick, dock fortfarande från 2022.

Jag tycker det låter som en bra deal för en helt ny klocka med en liten ding. Speciellt om du har tänkt behålla den. Den enda frågan är ju bara om du kan leva med skönhetsfelet eller inte.

Kör tycker jag. Tror inte man får 20% på en Tudor någonstans, kanske 10% om det är någon hyllvärmare (som denna?). Man skulle väl vilja se en bild men du har ju sett klockan och verkar nöjd med det. Har du mage kan du ju alltid fråga om dom vill ge 30% men det är väl inte avgörande?

Glömde ta bild i butik men hittade en väldigt likvärdig online. Kvinnan som hjälpte mig i butiken kollade närmare på den och sa att den skulle bli svår att få bort.

1755376576179.png

Glömde ta bild i butik men hittade en väldigt likvärdig online. Kvinnan som hjälpte mig i butiken kollade närmare på den och sa att den skulle bli svår att få bort.

1755376576179.png
Även om detta inte är ”din” klocka, om du köper, försök få med i dokumentation på ex kvitto att klockan har en estetisk defekt. Kan vara behjälpligt om klockan i framtiden får problem och de hävdar handhavandefel pga ding, mao säkerställ dig att det ska gå bra att lämna in på service utan att säga att allt behöver bytas och att det ska gå på dig. Kanske redan vid köp be dem skicka in och se ev behov av service om den ev åkt i golvet och fått dingen?

Jag tycker spontant det är en ok deal. Köper man nytt vill man kanske ha tiptop. Här får du emellertid en ny klocka med en skavank som mycket väl kan dyka upp av dagligt användande. Vill du ha klockan hade jag slagit till.

Jag tycker det där ser ut som sådana märken som man nästan garanterat åstadkommer själv inom några dagar eller högst veckor.

Med tanke på att Tudor inte verkar ha jättestor prutmån så verkar det, som flera andra påpekat vara en bra deal att få 25 procent avdrag på priset.

Jag skulle tacka ja till ett sådant erbjudande.

Tillbaka
Topp