• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa ifrån utlandet

Jens E

Basic
Tjo!

Frågan kanske har ställts förut men sökte o hittade inte.

Hur ser ni på att beställa ifrån utlandet? Letar efter en Submariner Date eller en GMT II och sitter och kollar på
te.x Chrono24 och hittar en del, vad jag tycker är, prisvärda klockor ifrån utlandet.

Bortset ifrån det uppenbara att man inte kan titta på klockan innan - vad ser ni för för/nackdelar med att beställa
ifrån andra EU länder? Något land man bör undvika?

Jens

Om du studerar klockan och kollar upp säljarens referenser samt att säljaren erbjuder thrusted checkout tror jag inte att det skulle vara något problem. Det finns en del recensioner om säljare här på KS och andra klockforum.

Lycka till med köpet!

Jag ser inga större problem med att beställa från utlandet även om jag har begränsad erfarenhet vad gäller olika länder. Vid handel på nätet så har du 14 dagars ångerrätt enligt distansköpslagen.

Jag har köpt två klockor (Rolex 178240 och Sinn 103) via Chrono24 från två olika handlare i Tyskland utan några som helst problem. Innan köp har jag undersökt säljaren/handlaren och kollat referenser, sen har det ju varit en bonus att man erbjudit Trusted Checkout i båda fallen. Båda säljarna har haft fysiska butiker vilket jag ser som ett plus. Man brukar ju säga "Köp säljaren innan du köper klockan".

Lycka till med letandet.

Inom EU bör det vara lugnt. I alla fall med de råd som getts ovan.

Problemet utanför EU är ju tull (3,5 %), moms (25 %!) och adminavgifter (~100 kr). De där 25 procenten kan bli riktigt dyra. :/

Tullen på armbandsur har ett tak vid ca 8-10:- per klocka enligt Tullverket. Iofs några år sedan jag pratade med dem - är taket borttaget? Tullavgiften är alltså försumbar om nu inte taket tagits bort nyligen. Momsen är den tunga biten vid handel utanför EU.

Välj säljare med stor omsorg för det är först när det krånglar som de visar färgen. Frakten ser jag som en risk. Dels säljarens till dig och sedan om det är något fel som skall rättas till - din frakt tillbaks till säljaren. Be säljaren bekräfta att om paketet försvinner i transporten till dig så ersätter han dig eller skickar ny klocka oavsett vad försäkringsbolaget säger. En del säljare menar att de bara förmedlar transporten/frakten och därmed har begränsat ansvar för frakten. Risk i förhållande till pengar att tjäna kan ju bara du bedöma värdet av. Om säljaren har riktigt goda referenser, så ... Chrono24 skulle jag också ta trusted checkout även om det kostar. Skulle heller inte ta erbjudande om att betala med banköverföring för att spara pengar (PayPalavgift på Ebay t ex). Banköverföring menar jag är utan skyddsnät. Du kan titta in på min hemsida för mer info.

När det gäller beggat så måste du utgå från att säljarens beskrivning är ett reklamblad med kraftigt modifierad sanning, ungefär som att köpa beg bil.

Kolla vad pluswatch har, har köpt lite via honom liksom andra och allt kommer fram. Om man väljer att gå utanför chrono24 dvs via banköverföring direkt till honom får du klockan billigare då han ej behöver betala avgift till chrono 24 samt att du slipper avgiften. Sparade ett antal tusen kr genom detta sist.

http://www.pluswatch.it/

Hittils mest bra erfarenheter med näthandel utomlands. Brukar kolla affären på Google earth och street view för att försäkra mig att den verkar seriös.

Har precis skickat iväg en slant via banköverföring till Orologi Top Class i Italien för en Rolex Sea Dweller: Detta blir nog min 10 typ klocka som jag köper via C24.

Köp säljaren, kolla efter någon med referenser här eller på andra forum.
Det är lite av en chansning att beställa något man inte fysiskt kan kolla på, som du skriver. Men man kan göra kap.

Har flere nätkap, en mina som jag efter många om och men fick pengarna tillbaka för men hade omkostnader på för ca 5k. Ta det med humör och en nypa salt, det är ju en hobby efter allt ;)

Tack för alla svar!
Finns en del att tänka på men trots allt så blir man inte avskräckt av
att kanske köpa ifrån utlandet! Jakten fortsätter!

Tillbaka
Topp