• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka från chrono24, service i Sverige

aLiter

Cartier
2-Faktor
Hur ser handlarna i Sverige på att göra Service på en klocka köpt från gråmarknaden?
Har ingen erfarenhet och vill gärna veta innan man gör ett köp :)
 

frasse

Cartier
Har servat breitling hos AD bara att lämna in klockan de vill helst inte ha låda osv.


Inga problem alltså de vill tjäna pengar
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Spelar ju ingen roll om de gör det, inte så att det står "Gråmarknad" på certet. :)
Hehe nä, men kanske inte kommer ha något cert eller box :D
Jag försöker bara förbereda mig så mycket som möjligt inför köpet :) Kommer behöva spara i minst 6 månader, det är en stor investering för mig som skolanställd.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Hur ser handlarna i Sverige på att göra Service på en klocka köpt från gråmarknaden?
Har ingen erfarenhet och vill gärna veta innan man gör ett köp :)

Syftar du på en garantireparation eller vanlig underhållsservice utanför garanti?

Cert behövs vid det förstnämnda för att säkerställa garantin. I det sistnämnda är det bara att lämna in och glatt betala
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Syftar du på en garantireparation eller vanlig underhållsservice utanför garanti?

Cert behövs vid det förstnämnda för att säkerställa garantin. I det sistnämnda är det bara att lämna in och glatt betala
Nä, det sistnämnda. Men de lämnar garanti på reparationen efter jobbet va?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Alltså jag har noll koll :D men jag tänker mig om jag köper en begagnad från chrono24 och att de då skulle vilja ha cert för att serva (även om klockan var 10 år gammal). Men det verkar vara feltänkt :)
Ja, du har noll koll.

Börja googla och läs på forumet. Finns trådar och info om det mesta.
 

Salesmayne

Panerai
hehe...människor är relativt kapitalistiskt lagda så jag tror att dom tänker 3-5k, fuck yes, och inte "undra om killen har box och cert....jag borde göra ett moraliskt ställningstagande i detta fall istället för att dricka champagne och ringa den snabba taxin".

It's all good!
 

Salesmayne

Panerai
En snabb fråga när vi ändå snackar service, vad betalar ni i Sverige om jag får fråga? Det verkar fruktansvärt dyrt av vad jag sett...så till den punkt att den knappt är lönsamt!

Skönt att man hittade en bra utomlands som man kan bruka de där 2 gångerna om året när det beger sig!
 

Adro

Panerai
2-Faktor
En snabb fråga när vi ändå snackar service, vad betalar ni i Sverige om jag får fråga? Det verkar fruktansvärt dyrt av vad jag sett...så till den punkt att den knappt är lönsamt!

Skönt att man hittade en bra utomlands som man kan bruka de där 2 gångerna om året när det beger sig!
Service i Sverige dyrt och inte lönsamt?
Och vad är det du gör två gånger om året (när det beger sig) ?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
En snabb fråga när vi ändå snackar service, vad betalar ni i Sverige om jag får fråga? Det verkar fruktansvärt dyrt av vad jag sett...så till den punkt att den knappt är lönsamt!

Skönt att man hittade en bra utomlands som man kan bruka de där 2 gångerna om året när det beger sig!
Fattar ingenting, ska du serva din klocka två gånger om året?
 

Salesmayne

Panerai
Fattar ingenting, ska du serva din klocka två gånger om året?

Jag har 10-13st klockor och köper nya då och då...vissa behöver service andra fungerar perfekt direkt. Jag försöker betala därefter!

Senaste gången i mars lämnade jag t ex in dom på garantin som gäller i 1 år (går ut i sommar så det var bäst at få det gjort), dock så berättade jag inte att det var nya fel vilka berodde på mig vilket mer eller mindre uppdagades men jag fick det kostnadsfritt ändå. Något som uppskattades mycket!
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Jag måste säga att jag är lite imponerad över slutledningsförmågan...det MÅSTE ju vara samma klocka som följer med varje gång :) för att försöka vara lite ungdomlig LOL
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag måste säga att jag är lite imponerad över slutledningsförmågan...det MÅSTE ju vara samma klocka som följer med varje gång :) för att försöka vara lite ungdomlig LOL
Från klarhet till klarhet. Vad är det du menar med allting egentligen?
klart det kostar om man ha många klockor. Det gör det även med många bilar i garaget eller många fastigheter.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag gillar verkligen hela grejen att skapa meningar med språklig nivå motsvarande rinkebysvenska och sedan göra sig lustig över andras slutledningsförmåga.
 

Salesmayne

Panerai
Från klarhet till klarhet. Vad är det du menar med allting egentligen?
klart det kostar om man ha många klockor. Det gör det även med många bilar i garaget eller många fastigheter.

Jag undrade vad folk betalar för service i Sverige på ett ungefär, var inte det rätt uppenbart redan från början? Sedan påpekade jag att det är nice att jag hittat en bra och billig urmakare utomlands som är väldigt mycket billigare. Vilket för mig även framstod som väldigt tydligt.
 

Salesmayne

Panerai
Jag gillar verkligen hela grejen att skapa meningar med språklig nivå motsvarande rinkebysvenska och sedan göra sig lustig över andras slutledningsförmåga.

Du tycker inte själv att det var aningen underligt att helt sonika anta att det är samma klocka som följer med på service varje gång? Oavsett min undermåliga svenska...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du tycker inte själv att det var aningen underligt att helt sonika anta att det är samma klocka som följer med på service varje gång? Oavsett min undermåliga svenska...
Jag kan konstruera en hög med frågor om saker som är oklara i ditt inlägg. Betala i service för vilken klocka? (som du nog vet kostar service inte lika mycket för klocka X som för klocka Y) Sen när är det öht. "lönsamt" att serva en klocka? Skönt att utomlands hitta en bra vadå? När vad beger sig?

Något tillspetsat givetvis, man kan ju gissa sig till vad som menas.
 

Salesmayne

Panerai
Jag kan konstruera en hög med frågor om saker som är oklara i ditt inlägg. Betala i service för vilken klocka? (som du nog vet kostar service inte lika mycket för klocka X som för klocka Y) Sen när är det öht. "lönsamt" att serva en klocka? Skönt att utomlands hitta en bra vadå? När vad beger sig?

Något tillspetsat givetvis, man kan ju gissa sig till vad som menas.

Jovisst finns det oklarheter, det kanske jag inte ska sticka under stolen med, men att låtsas som att man inte alls förstår vad jag vill ha sagt och att göra sig rolig över det är aningen onödigt kan jag tycka. Men det spelar ingen större roll. Lönsamt är det kanske inte att serva klockor men om man gillar ett ur som inte håller tiden alternativt har andra problem så kan det ju vara trevligt att lämna in den på service hos en billigare urmakare utomlands (i ett land som jag besöker ca två ggr om året) annars kan man nog konstatera att det är relativt onödigt att köpa klockor att endast sitta och titta på.

ps. jag tycker att vi ska sluta förvirra andra användare...mig själv inkluderad.
 
Topp