• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka från USA!?

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag skulle inte våga köpa en klocka för 115k från USA då det dels verkar finnas väldigt få recensioner om handlaren i fråga och dels så står det inte hur många trusted checkouts som säljaren genomfört. Beakta även tullavgiften (25%?). Mer värt att hämta klockan i samband med en resa och bära den på armen när man kommer hem till Sverige enligt mig isf.
Edit: Ursäkta, läste fel. Trodde du tänkte beställa den.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är man inte beredd på att betala momsen bör man titta på andra länder att handla ifrån. Inom EU är det momsfritt.
 

Buffi

Panerai
Rent praktiskt så är det väl bara att gå i "Nothing to declare" gången. I stort sett ingen stannas ju där. Sen är det väl kanske inte lagligt att undvika tillavgiften, men rent hypotetiskt så är det nog ingen större risk...

Klart de inte kan veta det, men de kan be att få se kvitto på att den är inköpt i Sverige.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som i alla lägen gäller det att "köpa säljaren", d v s göra sin hemläxa och ta ett beslut på om det är en säljare man litar på. det gäller oavsett om man handlar från Sverige, övriga Europa eller från USA.
Kolla tidigare säljhistoria, referenser, andra forum, Googla o s v.
Har handlat från USA ett flertal gånger, och det har alltid fungerat bra.
Moms på 25% på deklarerat belopp får du räkna med om paketet skickas.
Lycka till!:)
 

M.U

Rolex
Hej!
Tänkte höra om någon handlat från HALGENE WATCH LTD. Har fått upp ögonen på en AP 15400 som dom har via chrono24, https://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-41mm---steel---black-dial--id2051660.htm. Klockan är helt ny till ett väldigt bra pris enligt mig. Hade tänkt att åka dit och hämta den för att slippa tull/moms. Någon som har erfarenhet av försäljaren eller USA och New York?

Vänliga hälsningar
Stenbeck
Köp säljaren. Och sen är det emot forumets regler att diskutera olagliga ting, så som att skippa tull...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har det någonsin hänt någon enda medlem på Klocksnack att ni blivit stoppade i tullen och ombedda att visa kvitto för en klocka ni bär på armen?
Man ser ju aldrig någon tullpersonal på Arlanda ändå. Jag har flygit från Arlanda ett par gånger om året i Många år, en enda gång har jag sett hundar. Sorry för OT
 

johning

Omega
Jag skulle inte oroa mig ett dugg för just tullen på Arlanda: Promenera in på närmaste US postal och skicka box och tillbehör till Sverige som "gift" samt bär klockan på armen. Finns andra saker att oroa dig för när man köper "leksaker" för 115 000 kr ;) Snygg klocka måste jag säga! :D
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är givetvis olagligt att inte betala tull, men att man skulle bli stoppad av en tjänsteman pga klockan man har på armen ser jag som helt otänkbart.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det har hänt, det har tom. skrivits om det i tidningarna, men chansen är nog väldigt liten. Flasha inte för mycket bara ;)
 

Stenbeck

Omega
2-Faktor
Ingen som har någon erfarenhet av klockköp i USA generellt? Enligt Luxurywatches så är priset billigare än deras inköpspris.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tror inte riktigt att det fungerar likadant med tullfrågor som med mord. Men någon jurist kanske kan hjälpa till.
Det faller på sin egen orimlighet att de bara kan påstå någon och sedan är det upp till dig att motbevisa dig. Bevisbördan funkar åt andra hållet.
 
Senast ändrad:

Mr Chance

Kalmar
Jag är medveten om hur bevisbördan faller i Sverige, ifall någon undrar. Jag är dock också övertygad om att det blir problem om Tullen ber mig visa kvitt från köpet i Sverige och jag inte kan det. Hur stora problemen blir och vilka konsekvenserna blir vet jag dock inte.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är medveten om hur bevisbördan faller i Sverige, ifall någon undrar. Jag är dock också övertygad om att det blir problem om Tullen ber mig visa kvitt från köpet i Sverige och jag inte kan det. Hur stora problemen blir och vilka konsekvenserna blir vet jag dock inte.
Det är väl orimligt att anta att du köpt allt du ägeroch har kvitto? Vad skulle då hända om du fått varan i present, köpt den begagnad eller rent av hittat den?
 
Topp