• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka på flygplats

azcii

Patek
2-Faktor
Tjena,

Eftersom jag reser mycket via jobbet tänkte jag kolla vad som egentligen gäller när man köper klocka på en flygplats?

För några månader sedan besökte jag Rolexbutiken på Heathrow och blev erbjuden att köpa vilken klocka som helst för ett "non-EU tax free reduced" pris. Kunde exempelvis få köpa en Hulk för 63 tusen helt ny. Just då var klockan i fråga inte intressant och jag kollade bara mest, ville inte heller strula med tull, moms etc.

Nu tänkte jag kolla upp vad som gäller på riktigt och se om man kan tjäna någon slant på att köpa direkt på flygplatser. Hur funkar det egentligen? Har försökt läsa på lite i gamla trådar men det är fortfarande rätt oklart. Vissa säger att butiken size:ar klockan åt dig direkt, så du kan ha den på armen och lägger boxen i väskan och så är det klart, medan andra säger att Rolexbutiken ringer upp tullverket och förbereder de på att du är på väg med en nyinköpt klocka. Finns det någon här som på senare tid har köpt en klocka tax free på en flygplats?

Tacksam för svar

azcii
 

Oscarfare

Breitling
Köpte min första Omega på en flygplats i Dubai, då var det bara att bära den på armen, lägga boxen i resväskan och åka hem. Inget mer krux än så, vad det gäller Rolex och om tar till andra åtgärder vet jag inte exakt, men har svårt att tro att dom skulle lägga ner arbetet och informera tullverket om köpet då det är köparens ansvar att betala in skatten och tullen.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Köpte min första Omega på en flygplats i Dubai, då var det bara att bära den på armen, lägga boxen i resväskan och åka hem. Inget mer krux än så, vad det gäller Rolex och om tar till andra åtgärder vet jag inte exakt, men har svårt att tro att dom skulle lägga ner arbetet och informera tullverket om köpet då det är köparens ansvar att betala in skatten och tullen.

Ok, då vet jag. Eftersom jag flyger till USA kan der bli jobbigt eftersom box och papper måste med dit och sen hem igen. Bör jag betala momsen i USA då eller i Sverige? Eller kanske till och med båda?
 
Topp