• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa Rolex datejust, hur kolla att den är äkta?

Ska köpa en Rolex datejust blå urtavla. Hur kan jag kontrollera att den är äkta?
Har spanat på Chron24 och hittat en säljare i USA som verkar vettig med bra rating etc. men insåg att det kommer import o tullkostnader etc och började då kolla efter samma klocka där jag bor (utomlands).

Har hittat en professionell säljare som klockan är ny och oanvänd, det finns certificat, box etc. Finns det något sätt för mig att faktiskt kolla upp så det är en äkta Rolex? Kan jag be att få fota något serienummer på klockan/boet som stämmer överens med certifikatet och dubbelkolla med Rolex?

Eller räcker det med att serienumret på klockan/boet och certifikatet stämmer överens?

En vän som är klocknörd sa till mig att vänta och köpa genom rolex AD men i landet där jag bor går det inte ens att ställa sig i kö för klockan och i Sverige är det minst 14 månaders väntetid. Känns orimligt att vänta så länge samt att jag inte vet hur mycket priset kan komma att fortsätta att stiga.

Nej det räcker inte med att cert och klocka har samma serienummer.
Bilder är inga garantier för att det är samma klocka du får

Det tråkiga svaret är att om du inte vet vad du köper eller av vem du köper det så ska du avstå om du inte är beredd att ta risken.

Minimera riskerna genom att kolla upp säljaren.
Uteslut riskerna genom att köpa av AD.

Ett tips är att köpa säljaren. Det vill säga kolla upp säljaren noggrant. Om det är via C24 så kan du se omdömen, om de är trusted osv.

Rainbow Tech Watches​

Yes de är trusted på chrono24 sedan 2017.
Reviews: 42, snitt 4.9 out of 5 stars. En 1:a i omdöme pga att en banktransaktion inte gick igenom och där har säljaren tagit sig tid att bemöta kritiken på ett sakligt sätt etc.

Något mer jag kan tänka på ör att kolla upp dem?

Rainbow Tech Watches​

Yes de är trusted på chrono24 sedan 2017.
Reviews: 42, snitt 4.9 out of 5 stars. En 1:a i omdöme pga att en banktransaktion inte gick igenom och där har säljaren tagit sig tid att bemöta kritiken på ett sakligt sätt etc.

Något mer jag kan tänka på ör att kolla upp dem?
Nu vet jag inte var du bor. Men generellt är jag försiktig med att köpa klocka från vilket land som helst.
vissa är duktiga på att försköna sina beskrivningar. Sen får man ju tänka på att det tillkommer avgifter om du köper utanför EU (om du själv bor innanför EU)

Nu vet jag inte var du bor. Men generellt är jag försiktig med att köpa klocka från vilket land som helst.
vissa är duktiga på att försköna sina beskrivningar. Sen får man ju tänka på att det tillkommer avgifter om du köper utanför EU (om du själv bor innanför EU)
Bor i Förenade Arabemiraten, därav att jag kollar på den säljaren. Är i Sverige då och då så därför var även det en möjlighet jag utforskade utan framgång.

Hade jag haft tid hade jag kanske satt mig på planet till USA för att köpa samma klocka från en trusted säljare som hade över 2 000 reviews på Chrono24 med bra score.

Bor i Förenade Arabemiraten, därav att jag kollar på den säljaren. Är i Sverige då och då så därför var även det en möjlighet jag utforskade utan framgång.

Hade jag haft tid hade jag kanske satt mig på planet till USA för att köpa samma klocka från en trusted säljare som hade över 2 000 reviews på Chrono24 med bra score.
Har du möjlighet att fysisk besöka butiken och prata med säljaren så kanske du får en bättre bild av om de är kosher eller inte. Då får du ju också möjlighet att titta på klockan irl. Eller varför vill du gå via C24? Du kommer säkert få klockan billigare om du köper direkt i butiken, eftersom C24 tar ut avgifter.

Har du möjlighet att fysisk besöka butiken och prata med säljaren så kanske du får en bättre bild av om de är kosher eller inte. Då får du ju också möjlighet att titta på klockan irl. Eller varför vill du gå via C24? Du kommer säkert få klockan billigare om du köper direkt i butiken, eftersom C24 tar ut avgifter.
Var lite otydlig. Jag kan och planerar att åka till butiken för att kolla på klockan och prata med dem. Men generellt är det svårt att läsa av säljare här nere i regionen. Har varit i butiker som jag vet är 100% legit och diskuterat klockor och pris men säljaren kan ändå ge en intryck av att inte säga hela sanningen eller ge bästa pris etc. Det är alltid en massa abrovinker. "Kommer du med cash kan du få rabatt", Om du köper denna veckan ska jag kolla med managern om du kan få rabatt" (de vill omsätta klockorna snabbt för att tjäna pengar). osv.

Det är med största sannolikhet en ok säljare. Vad är straffet för att sälja kopior där? Amputerad hand? Eller har jag lite för höga tankar om deras ordning och reda?

Jag skulle köpa den och sedan gå till en Rolex AD och be dem trycktesta klockan. Eller kosta på ett värderingsintyg.

Det är med största sannolikhet en ok säljare. Vad är straffet för att sälja kopior där? Amputerad hand? Eller har jag lite för höga tankar om deras ordning och reda?

Jag skulle köpa den och sedan gå till en Rolex AD och be dem trycktesta klockan. Eller kosta på ett värderingsintyg.
Om det nu råkar vara en riktigt bra kopia kan väl ett trycktest knappast ses som en bekräftelse på att klockan är äkta?

Är du osäker så välj Trusted Checkout. När du fått klockan åker du till närmsta klockbutik med rätt kompetens och ber dem bekräfta äktheten.
Men som många svarat innan: Köp säljaren!

C24 erbjuder dig 14 dagar från att du mottog klockan att rapportera att allt var i sin ordning.

Är du osäker så välj Trusted Checkout. När du fått klockan åker du till närmsta klockbutik med rätt kompetens och ber dem bekräfta äktheten.
Men som många svarat innan: Köp säljaren!

C24 erbjuder dig 14 dagar från att du mottog klockan att rapportera att allt var i sin ordning.
Läste att man kan ta den till en Rolex AD för kontroll. Men om de hittar att det är en fejk så står man risken att de konfiskerar den. Hur står jag min rättmässigt mot säljaren om jag har fått klockan konfiskerad? My loss eller kan jag hävda att den var fejk och därmed återgår köpet samtidigt som jag inte kan återlämna klockan?

Läste att man kan ta den till en Rolex AD för kontroll. Men om de hittar att det är en fejk så står man risken att de konfiskerar den. Hur står jag min rättmässigt mot säljaren om jag har fått klockan konfiskerad? My loss eller kan jag hävda att den var fejk och därmed återgår köpet samtidigt som jag inte kan återlämna klockan?

AD kommer ej konfiskera den. Är den skickad till moderlandet och skulle visa sig vara fake kommer dom ta bort alla loggor och deras namn innan du får tillbaka klockan.

Förstår att du vill kolla upp och är lite orolig men känns det inte bra så köp av någon annan.
Har köpt en del på C24 och alltid kollat, bland annat på KS, vad som skrivs om säljaren.

Vill du vara bombsäker finns bara ett alternativ och det är att köpa hos fysisk AD.

De juridiska fragorna maste du ju ta med en UAE-jurist. Ingen har tror jag vet vilka lagar och regler som galler dar.

14dagar lar vara gransfall att en AD/Expert hinner skruva isar klockan och ga igenom alla delar,vilket kravs om det ar ett akthetsintyg du ska ha. Ofta har de en hel del andra kunder/servicearenden som vantar innan de kan ta just dig.
Men givetvis gar det betala sig fore i kon.

Det basta tipset har du redan fatt av andra har i traden. Kop saljaren. Kanns det inte bra sa skippar du affaren. Bor du verkligen i UAE sa vet du hur affarer gar till i bazaaren och har inga problem att spela spelet.

14dagar lar vara gransfall att en AD/Expert hinner skruva isar klockan och ga igenom alla delar,vilket kravs om det ar ett akthetsintyg du ska ha. Ofta har de en hel del andra kunder/servicearenden som vantar innan de kan ta just dig.
Men givetvis gar det betala sig fore i kon.

Finns ingen AD/Service center som plockar ner urverket helt och hållet, Vare sig för KF eller äkthetsintyg.

Finns ingen AD/Service center som plockar ner urverket helt och hållet, Vare sig för KF eller äkthetsintyg.
Da har jag fatt felaktig information fran en av vara AF har. De vill att fa gora en komplett service (eller rattare sagt de kontroller som ingar i en service minus polering) for att kunna utfarda ett akthetsintyg.
De menar pa att detta ar enda sattet att garantera alla delar ar Rolex orginal eller godkanda utbytesdelar.

Vad for moment ingar da i ett akthetsintyg for att jag som kund ska veta att det jag koper verkligen overenstammer med hur foremalet lamnade tillverkaren?

Da har jag fatt felaktig information fran en av vara AF har. De kraver att fa gora en komplett service (minus polering) for att kunna utfarda ett akthetsintyg.
De menar pa att detta ar enda sattet att garantera alla delar ar Rolex orginal eller godkanda utbytesdelar.

Vad for moment ingar da i ett akthetsintyg for att jag som kund ska veta att det jag koper verkligen overenstammer med hur foremalet lamnade tillverkaren?

Om nu en komplett service krävs för ett äkthetsintyg så plockas naturligtvis urverket ned helt och hållet.
Dock låter det som AD inte är särskilt intresserade att utfärda några äkthetsintyg isf.

Om nu en komplett service krävs för ett äkthetsintyg så plockas naturligtvis urverket ned helt och hållet.
Jag justerade mitt svar ovan lite.
Priset for mig som kund ar det samma som vid service (kan kanske skilja nagon hundralapp om ingenting behover goras mer an oljeservice) men man menar pa att tidsatgangen ar ungefar den samma som vid en normalservice.

Och du kan ha helt ratt i att man "Pa ett fint satt" sager vi inte ar intresserade av att utfora denna tjanst. Men om du insisterar sa.....

Senast ändrad:
Jag justerade mitt svar ovan lite.
Priset for mig som kund ar det samma som vid service (kan kanske skilja nagon hundralapp om ingenting behover goras mer an oljeservice) men man menar pa att tidsatgangen ar ungefar den samma som vid en normalservice.

En service är en service och tar lika lång tid oavsett om det är slitage delar eller inte.
En auktoriserad urmakare kan med enkelhet se om delar inte stämmer med original delar genom att bara lyfta på rotorbrygga.
På samma sätt utförs KF, Då man ser om det räcker med service samt dom delar som byts ut per automatik eller om man behöver lägga till för extra delar.

menar du att jag inte skulle bo i UAE?

just souker/basarer undviker jag just för att det är mest krimskrams eller för att man vet aldrig när man gör en bra affär.
Nej du kan sakert bo dar. Men som bofast sa har man ju ofta kunskap om hur saker och ting fungerar i landet.
GuldSouken ar val var man gor bast affarer pa just guld? Och handlaren du linkade till lgger ju pa gangavstand enl kartan fran OldSouk,SpiceSouk och GoldSouk.

Tillbaka
Topp