Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tycker det låter lite konstigt att inte precisera vad som inte funkar med klockan bättre eller en beskrivning hur paketet såg ut när de kom fram? Om det var skadat eller nått sådant så är det ju bra att som köpare dokumentera det. Borde ju inte vara svårt att precisera om klockan dök upp stendöd, om den håller tiden dåligt eller går men stannar oregelbundet o.s.v. heller. Låter ju även som du är öppen för dialog och villig att lösa problemet så då är det väl upp till köparen att åtminstone svara på lite relevanta frågor innan du bara accepterar en retur? I mina öron låter det som en rätt oskön köpare.
Sen vad klockan är värd eller inte ser jag inte vad det skulle ha för relevans, köparen har ju köpt den och då accepterat ett visst pris. Möjligtvis stärker det sannolikheten för ”buyers remorse” om priset legat över marknadsvärde men det är jag absolut inte rätt person att bedöma så det är bara en parantes.
Men visst i ditt läge hade jag också tagit tillbaka den på köparens bekostnad och sen hade det blivit block av personen. Finns viktigare saker att lägga sin energi på även om jag tycker du har agerat helt rätt utifrån beskrivningen.
Skulle det va transportskada och klockan inte alls är som när den lämna dig så förvänta dig inget av PostNord. De är på sin höjd hyggliga nog att sätta på en klisterlapp om de kör över ditt paket med gaffeltruck eller liknande det är min dyra erfarenhet…
![]()
Lycka till och tänk på att minst 99% av alla på KS är hyggliga entusiaster som är väldigt lätta att ha att göra med![]()
tycker du resonerar rimligt utifrån vad som skrivits i detta inlägg. Din motpart har ej berättat sin story. Han får ge sig tillkänna eller kontaktas dig enskilt. Hoppas ni löser det för detta är trist för alla. Vi övriga har inte så mycket att tillägga om det är rätt eller fel när det är ensidigt berättat.Jag håller med om grunden: om varan avviker från beskrivningen och säljaren inte vill lösa det – då är det tveksamt. Men det är två helt olika scenarier:
1. Fel eller avvikelse upptäcks, båda parter pratar och hittar en lösning.
Självklart tar man då sitt ansvar – retur, delad kostnad eller urmakarkontroll.
2. Köparen skickar ensidigt tillbaka varan, kräver pengar och upphör att svara.
Det är min situation nu.
Köplagen 3 § – avtalet går före lagen. Om man som privat säljare skriver ”ingen retur” betyder det ”ingen ångerrätt” (alltså ingen öppet‑köp‑deal).
Felansvar kvarstår: Om varan bevisligen är felaktig kan köparen ändå reklamera (34 §), men han måste visa felet och reklamera inom skälig tid (31 §).
En fundering är att om nu köplag ej ska gälla här. Varför ens ha med returpolicy som krav I annons?
Sammanfattat:
Returpolicy = ingen ångerrätt.
Felansvar = kvarstår, men kräver dialog och bevis.
Min utmaning är alltså inte att lösa ett fel, utan hur man hanterar en köpare som dikterar processen själv och sedan slutar svara på PM.
Det står ju i annonsen att den har ett sprillans alligatorband. Bara det borde väl ha ett värde motsvarande åtminstone en signifikant andel av köpeskillingen?Den är inte värd varesig 1500kr som du sålde den för eller 1000kr som den annonserades för tidigare bara för att det finns en annons för 1000kr.
Absolut. Ett aligatorband kostar ju typ 2-3000kr om det är bra kvalle.Det står ju i annonsen att den har ett sprillans alligatorband. Bara det borde väl ha ett värde motsvarande åtminstone en signifikant andel av köpeskillingen?