• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpare skickar hotfullt meddelande och kräver retur

Ta tillbaka klockan, sälj den som repobjekt för några hundralappar vilket väl är typ vad du gav för den.

Att en bra klocka ”dör” på vägen ordentligt packad måste vara rätt osannolikt?

Vad vet jag, kanske tappade köparen den i marken och är en fuling.

Bara ni som kan lösa det där, jag hade dock tagit tillbaka och sen blockat honom för framtiden.
 
Tycker det låter lite konstigt att inte precisera vad som inte funkar med klockan bättre eller en beskrivning hur paketet såg ut när de kom fram? Om det var skadat eller nått sådant så är det ju bra att som köpare dokumentera det. Borde ju inte vara svårt att precisera om klockan dök upp stendöd, om den håller tiden dåligt eller går men stannar oregelbundet o.s.v. heller. Låter ju även som du är öppen för dialog och villig att lösa problemet så då är det väl upp till köparen att åtminstone svara på lite relevanta frågor innan du bara accepterar en retur? I mina öron låter det som en rätt oskön köpare.

Sen vad klockan är värd eller inte ser jag inte vad det skulle ha för relevans, köparen har ju köpt den och då accepterat ett visst pris. Möjligtvis stärker det sannolikheten för ”buyers remorse” om priset legat över marknadsvärde men det är jag absolut inte rätt person att bedöma så det är bara en parantes.

Men visst i ditt läge hade jag också tagit tillbaka den på köparens bekostnad och sen hade det blivit block av personen. Finns viktigare saker att lägga sin energi på även om jag tycker du har agerat helt rätt utifrån beskrivningen.

Skulle det va transportskada och klockan inte alls är som när den lämna dig så förvänta dig inget av PostNord. De är på sin höjd hyggliga nog att sätta på en klisterlapp om de kör över ditt paket med gaffeltruck eller liknande det är min dyra erfarenhet…
IMG_8866.jpeg


Lycka till och tänk på att minst 99% av alla på KS är hyggliga entusiaster som är väldigt lätta att ha att göra med 😃
 
Tycker det låter lite konstigt att inte precisera vad som inte funkar med klockan bättre eller en beskrivning hur paketet såg ut när de kom fram? Om det var skadat eller nått sådant så är det ju bra att som köpare dokumentera det. Borde ju inte vara svårt att precisera om klockan dök upp stendöd, om den håller tiden dåligt eller går men stannar oregelbundet o.s.v. heller. Låter ju även som du är öppen för dialog och villig att lösa problemet så då är det väl upp till köparen att åtminstone svara på lite relevanta frågor innan du bara accepterar en retur? I mina öron låter det som en rätt oskön köpare.

Sen vad klockan är värd eller inte ser jag inte vad det skulle ha för relevans, köparen har ju köpt den och då accepterat ett visst pris. Möjligtvis stärker det sannolikheten för ”buyers remorse” om priset legat över marknadsvärde men det är jag absolut inte rätt person att bedöma så det är bara en parantes.

Men visst i ditt läge hade jag också tagit tillbaka den på köparens bekostnad och sen hade det blivit block av personen. Finns viktigare saker att lägga sin energi på även om jag tycker du har agerat helt rätt utifrån beskrivningen.

Skulle det va transportskada och klockan inte alls är som när den lämna dig så förvänta dig inget av PostNord. De är på sin höjd hyggliga nog att sätta på en klisterlapp om de kör över ditt paket med gaffeltruck eller liknande det är min dyra erfarenhet…
IMG_8866.jpeg


Lycka till och tänk på att minst 99% av alla på KS är hyggliga entusiaster som är väldigt lätta att ha att göra med 😃

IMG_9331.gif
 
Det har gått ett dygn sedan du skapade tråden. Har köparen hört av sig något mer? Är klockan påväg tillbaka? Har du fått veta vad som inte funkar med klockan?
 
Jag har för vana att filma prylar innan jag säljer via t ex Blocket för att undvika eventuella dispyter. Tycker inte att det borde behövas på ett sånt här forum, dock
 
Jag håller med om grunden: om varan avviker från beskrivningen och säljaren inte vill lösa det – då är det tveksamt. Men det är två helt olika scenarier:

1. Fel eller avvikelse upptäcks, båda parter pratar och hittar en lösning.
Självklart tar man då sitt ansvar – retur, delad kostnad eller urmakarkontroll.

2. Köparen skickar ensidigt tillbaka varan, kräver pengar och upphör att svara.
Det är min situation nu.

Köplagen 3 § – avtalet går före lagen. Om man som privat säljare skriver ”ingen retur” betyder det ”ingen ångerrätt” (alltså ingen öppet‑köp‑deal).

Felansvar kvarstår: Om varan bevisligen är felaktig kan köparen ändå reklamera (34 §), men han måste visa felet och reklamera inom skälig tid (31 §).

En fundering är att om nu köplag ej ska gälla här. Varför ens ha med returpolicy som krav I annons?

Sammanfattat:
Returpolicy = ingen ångerrätt.
Felansvar = kvarstår, men kräver dialog och bevis.

Min utmaning är alltså inte att lösa ett fel, utan hur man hanterar en köpare som dikterar processen själv och sedan slutar svara på PM.
tycker du resonerar rimligt utifrån vad som skrivits i detta inlägg. Din motpart har ej berättat sin story. Han får ge sig tillkänna eller kontaktas dig enskilt. Hoppas ni löser det för detta är trist för alla. Vi övriga har inte så mycket att tillägga om det är rätt eller fel när det är ensidigt berättat.

Faktamässigt så finns inte en allmän returrätt, speciellt inte om det framkommer före köp att retur ej ges. Här kan KS förtydliga, det borde finnas en standard som gäller för alla. Gillar man inte det, gå till en handlare och betala en premie för tex just denna möjlighet. Däremot och som @Timely skriver kan felet visas som ett ursprungligt fel eller klockan ej är som annonserats då är det en annan fråga. Det är en reklamation och inte en retur. Nu kan mycket hända under transport. Från att en hake hoppat ur led som är lätt att fixa på någon minut, till större saker. Det kommer bara en uris kunna avgöra och eventuellt fixa.

Lycka till!
 
Hotfulla meddelanden är aldrig roligt!

Men det är inte kul att bli lurad på sin tid/pengar, heller!
 
Tillbaka
Topp