• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd efterfrågas - väljer mellan två klockor och två återförsäljare

gromega

Breitling
Hej!

Det börjar bli dags för mig att skaffa mig min första klocka i segementet low midrange / high lowrange. Det är ett måste att klockan är av titan och jag har kikat ut två stycken titanklockor som jag gillar skarpt båda två.

STEINHART Ocean Titanium 500 Premium – ref: SKU: 103-0662
vs
Hamilton Khaki Titanium auto – ref: H70575733

Fråga 1: Jag lutar åt Khakin, ifall någon vill dela med sig av något råd som kan vara bra att tänka på eller erfarenhet från någon av klockorna så är det väldigt välkommet!
Fråga 2: Den viktigaste frågan, vart köper jag? Jag har hittat Khakin på Joma för 623 dollar inkl frakt till Sverige, satt med knappen på avtryckaren men så hittade jag en svensk återförsäljare, vilket jag såklart föredrar. Huruvida det är grey market spelar mindre roll. Den "svenska" återförsäljaren jag hittade heter Mywatch.nu, de erbjuder Klarna och fakturabetalningen och annat som gör att det känns schysst och tryggt. De vill däremot ha 7.895 kronor för klockan, alltså nästan 2.500 kronor mer än Joma. Sen erbjuder de också att skicka med ett certifikat, men då kostar det ytterligare 1700 spänn och då är vi alltså uppe på nästan 10.000 spänn.

Så Joma eller Mywatch? Äkthetsintyg eller inte? Så länge klockan är äkta så behöver jag inget intyg som säger det, jag kommer inte sälja den och om jag gör det så får jag accepter att få lite mindre betalt, min vetskap om att den är äkta räcker för mig. Däremot blir man ju orolig att de ska skicka mig en oäkta klocka eftersom jag inte var beredd att betala närmare 2.000 kronor för ett intyg. Men jag antar att de bara är en greymarket-återförsäljare som också kan agera AD ifall man pyntar upp? Och att det är samma klocka som skickas.

Ifall jag skulle välja att köpa Steinhearten så plockar jag den nog bara direkt från Steinheart, kostar 660 euro jämfört med cirka 500 euro om man köper hos någon annan.

Tips och tankar?

PS. Kanske är lite optimistiskt att kalla Steinhearten för en klocka i midrange segmenten, om än långt ner i detta segment.
 

gromega

Breitling
Hamilton alla dagar i veckan, men varför titan? Allergi?
Precis! Har jag nickel på mig mer än några dagar i rad blir det problemas. Behöver en klocka jag kan använda regelbundet och som jag kan sova med. Vill inte behöva tänka på sparsamt användande. Visst är det Hamilton alla dagar i veckan :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Av dessa 2 Steinhart. Annars om det ska vara en dykare finns ju Certina Action Diver i titan, på hemma plan. Den skulle jag köpa med Precidrive kvartsverket. Om du vill ha en mer allround klocka skulle jag titta på Tissot PR100. Den finns som COSC certifierad i både automat och kvarts i titan (klockia har nog båda). Jag tycker du ska kolla på lite flera titanklockor innan du låser dig vid de två du har hittat. Citizen har ju ett brett utbud av klockor i Supertitanium som är bra mycket mer klocka (för pengarna) än båda automaterna du kikat på. När du sedan hittat några, så jämför du pris på nätet och i butik och försöker pruta i butik här hemma istället. Spontant tycker jag inte du får så mycket klocka för pengarna om du väljer mekaniskt i detta prissegment.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Hamilton khaki utan tvekan. En kanonklocka. Har själv handlat Hamilton från www.olfert-co.de
Inom EU så ingen tullavgift och snabb leverans. Vill inte gärna jämföra Hamilton och Steinhart, även om jag inte har något emot Steinhart :).
 

strider

Panerai
Av dessa två skulle jag ha tagit Hamilton , men som folk ovan nämner så kanske du bör även kolla på andra alternativ innan du bestämmer dig.
 

gromega

Breitling

Tack för tips! Kanske inte framgick så tydligt i inlägget, men det är den helsvarta pvc coatade jag är på jakt efter,
https://www.ablogtowatch.com/hamilton-khaki-field-titanium-auto-review/
Tycker personligen det är extremt stor skillnad mellan dessa två modeller, den enda är jag kär i och den andra tycker jag ser på gränsen till tråkig ut. Tänk vad lite färg kan göra :D

Hamilton khaki utan tvekan. En kanonklocka. Har själv handlat Hamilton från www.olfert-co.de
Inom EU så ingen tullavgift och snabb leverans. Vill inte gärna jämföra Hamilton och Steinhart, även om jag inte har något emot Steinhart :).

Tack för input!

Och målet länge fram är självklart Tudor Pelagos! :)

Självklart! :D Låt säga inom fem år!

Handlar du från Jomashop åker du på moms, så priset från mywatch är ok.

Mycket sant, tack.
 

Ola G

Cartier
Av dessa två Hamilton
Köp den inom EU men utom Sverige är mitt råd
Med vänlig hälsning
Ola G
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Lätt Steinhart av dessa, men skulle inte valt batman-kopian utan den vanliga Titanium 500 med svart insert. Svårt att få en bättre titanare för runt 5000 tror jag.
 
Topp