• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd för stereo- mikroskop

alexndr

Silver
2-Faktor
Jag tänkte komplettera min lupp med ett stereo - mikroskop (har fått för mig att vissa urmakare nästan uteslutandes använder ett sådant istället för luppen?)
Begagnatmarknaden för dem är ganska stor. Någon som använder ett och som kan komma med lite goda råd? Bra märken, specifikationer, priser, etc.

Finns ett ryskt mikroskop som sägs vara bra ? Kommer inte ihåg vad det heter just nu . Sök på Ebay på russian microscope.
Lomo nånting?

Återkoppla gärna du hittar något intressant @alexndr Är nog flera som kan vara intresserade av att köpa ett om det finns ett där ute som inte kostar skjortan.

Många verkar nöjda med varianten som visas i denna tråden!
Höll på att köpa ett själv (kostade då, ca.1år sedan, ca.3.5k) men hittade ett på Blocket istället.
Det är riktigt bra att ha vid finlir som t.ex. Incablockfjädrar som lossnat, finjustering av kronografer m.m. m.m. ;)

Vet du vilken tillverkaren är?

Tyvärr inte - sökte bara på "inspection microscope"

Skall dock säga att jag testat dyra saker som används vid forskning mm och mitt beg. Nikon för ca. 2k med en billig rund ledlampa ser iaf jag bättre i! (kan iofs bero på min syn och inte kvaliteten på sakerna ;) )

Mest bang for the buck får du nog om du satsar på ett beg. av känt märke istället! (Nikon, Olympus, Leica, Zeiss ...)

T.ex. ett Olympus för 1k på Blocket?

Senast ändrad:
Här själv en likadan Olympus som i annonsen. Tycker den fungerar väldigt bra. Men du behöver en belysning.
Jag har olympus original belysning som går att variera både i styrka och "kägla".Går säkert att ordna någon typ av led-lampa. Köpte mitt på loppis för 500.-
men tror 1000 inte är ett överpris

Jag kan fråga om önskan finns. Vilken av dem är mer intressant?
Den enklare modellen mbs1 för 1500 eller 1000 kanske skulle räcka . Man undrar ju vad frakten går på . Köpte en quartz tester nyligen . Den har inte blivit använd så det åker nog ut till salu igen . Nån som är sugen ? Du får gärna höra vad frakten kan kosta .

Jag köpte ett inspektionsmicroskop för runt 500usd inkl frakt (+ tull) från Kina här:
https://luckyzoom.aliexpress.com/store/300856

Det jag köpte har 3.5x-90x och ringbelysning.

MYCKET nöjd med det, speciellt för priset. Använt det till en hel del SMD lödning (ned till små TQFT komponenter), och det är helt amazing. Kan löda grejer jag aldrig skulle kunna löda utan mikroskopet. Funkar säkert bra till klockor också.

Gammal bild på mitt källar-mek-rum:
QVg6Ol4.jpg

Bumpar den här tråden med lite bilder från när jag lekte imorse.

Bilderna är tagen med mobilkameran genom ena eyepiecen, så bilden blir såklart långt ifrån lika bra som när man ser själv igenom båda :)

Vi börjar utan så mycket förstoring:
pZK6ntQ.jpg

Zoomar in lite:
jXcRW6q.jpg

Swiss made:
RCzzLte.jpg

Ser rätt smutsigt ut mellan glas och bezel...
kzmlVHK.jpg

Mycket öh... "patina" på plexit :)
lHWWgiQ.jpg

Fokus på Omega-engraving:
KPHoddV.jpg

Kul att leka lite :)
Ser som sagt väldigt mycket skarpare ut när man kikar med ögonen istället för att försöka hålla kameran framför mikroskopet och så. Riktigt bra microskop för pengarna iaf!

Glad tisdag på er!
6ShRiyQ.jpg

Det blev ett AmScope från Cousins för mig. Jag hade redan en stor-beställning hos dem på gång.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7af5.jpg

Första intryck:

+) Stabil konstruktion. Robusta material. Bra distans till föremålet vid rimlig förstoring så jag kommer kunna använda det för att göra arbete och inte bara för att observera. Den ledade armen är perfekt för att navigera runt mikroskåpet på arbetsytan och för att fälla ihop det när jag stänger dörren till "urmakarlådan".

- ) Ingen instruktionsbok. Pluggen till belysningen är amerikansk så det behövs en adapter. Inser att jag börjar växa ur min urmakarlåda.

Visst är det underbart att jobba med? Fattar inte att man klarat sig utan ett tidigare ..
Inte alls så dumt . Ska bara fundera ut nåt sätt så jag får en bra arbetshöjd. Som det är nu sitter jag lite lågt och får sträcka på mig så det blir lite obekvämt i längden . Men rätta tiil ett kugghjul häromdagen. Hade inte lyckas utan mikroskop.
Ska se till att få fjong på ledlampan oxå. Saknar transformatorn till den. Gissar att det sitter ett 12 v led i den.

LECIA MZ6 SÄLJES.
Jag tänkte sälja iväg mitt Lecia MZ6 med tillhörande lampa samt kamera, som kopplas till dator eller bildskärm.
Då " VI " inte längre har plats för detta hemma så tänkte jag se om intresse finns här, innan det blir Tradera.
Pris 6000
Det blir även som utgångspris på Tradera.
Jag betalade betydligt mer för ca 3 år sedan, men då det inte används så känns det bättre att någon annan får nytta av det till ett okej pris.

Jag bor i Västerås där det kan hämtas.
EV Frakt får vi komma överens om då stativet väger en hel del .

Låter det ligga här i 2 dagar sedan ligger annons ute på Tradera.
Mvh Ted
IMG_3478 (2).JPG
IMG_3487 (2).JPG
IMG_3492 (2).JPG
IMG_3502 (2).JPG
IMG_3478 (2).JPG IMG_3487 (2).JPG IMG_3492 (2).JPG IMG_3502 (2).JPG
IMG_3478 (2).JPG
IMG_3487 (2).JPG
IMG_3492 (2).JPG
IMG_3502 (2).JPG
IMG_3478 (2).JPG
IMG_3487 (2).JPG

LECIA MZ6 SÄLJES.
Jag tänkte sälja iväg mitt Lecia MZ6 med tillhörande lampa samt kamera, som kopplas till dator eller bildskärm.
Då " VI " inte längre har plats för detta hemma så tänkte jag se om intresse finns här, innan det blir Tradera.
Pris 6000
Det blir även som utgångspris på Tradera.
Jag betalade betydligt mer för ca 3 år sedan, men då det inte används så känns det bättre att någon annan får nytta av det till ett okej pris.

Jag bor i Västerås där det kan hämtas.
EV Frakt får vi komma överens om då stativet väger en hel del .

Låter det ligga här i 2 dagar sedan ligger annons ute på Tradera.
Mvh Ted
IMG_3478 (2).JPG
IMG_3487 (2).JPG
IMG_3492 (2).JPG
IMG_3502 (2).JPG
IMG_3478 (2).JPG IMG_3487 (2).JPG IMG_3492 (2).JPG IMG_3502 (2).JPG
IMG_3478 (2).JPG
IMG_3487 (2).JPG
IMG_3492 (2).JPG
IMG_3502 (2).JPG
IMG_3478 (2).JPG
IMG_3487 (2).JPG
Fick du det sålt?

Hur gör ni med arbetsvinkel med era mikroskop när ni skruvar i klockor?

Om man har de monterade rakt, dvs att man ser rakt ner på klockan, som man brukar ha när man löder t.ex. så täcker ju ens fingrar hela skruvandet, och man ser inte skruven. Går ju att ställa in dem vinklade, så man ser lite mer, vilket känns lite bättre.

Ser ganska rakt ut på era bilder där uppe, så vore intressant att veta hur ni tänker.

Ska ta kort på min meknings-setup snart när den är lite mer uppstädad....

Tillbaka
Topp