• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd för stereo- mikroskop

Magnus Ö-o

Cartier
Då jag är helt ny på det här med att meka klockorså undrar jag om ett mikroskop skulle förenka arbetet. Gillar inte at sitta som en räka vid bordet och snoken i det man pysslar med. Kan försvara ett köp då jag även håller på med finelektronik o lite diverse smått. Om mikroskopet gör jobbet lättare och därmed roligare så är det ju nåt att titta på. Några luppar så är man ju uppe i iallfall hälften av ett enklare beggat mikroskop.

Övertala mig gärna...
 

rogart-63

Patek
Då jag är helt ny på det här med att meka klockorså undrar jag om ett mikroskop skulle förenka arbetet. Gillar inte at sitta som en räka vid bordet och snoken i det man pysslar med. Kan försvara ett köp då jag även håller på med finelektronik o lite diverse smått. Om mikroskopet gör jobbet lättare och därmed roligare så är det ju nåt att titta på. Några luppar så är man ju uppe i iallfall hälften av ett enklare beggat mikroskop.

Övertala mig gärna...
Klart du ska köpa ett mikroskop. Men tycker inte det funkar till allt. Jag tycker det är svårt att jobba under hela tiden. Men till vissa grejor är det suveränt. Olja juveler har blivit lättare. Man ser hur MYCKET man lägger ditt. Höj bordet och sänk stolen är ett tips.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Håller på att leta mikroskop. Vilken förstoring skall man leta efter? Tänker mig variera mellan typ 5x, 10x och 20x. Kan det funka?
 

Buffi

Panerai
Blev ett sånt här till sist. Ev får jag bygga om stativet lite fast ett bättre stativ kostade typ 2500 till.

https://www.aliexpress.com/item/Fre...-076e-4ae9-bee8-9bad620ee2d2&rmStoreLevelAB=2

Mjo, nackdelen med den där är väl att du inte kan vinkla mikroskopet, utan bara ser urverket rakt ovanifrån, vilket gör att det blir väldigt svårt att se vart man skruvar.

Betydligt enklare med ett "boom" stativ, då dom kan roteras.

Beror väl lite på hur du tänkt använda det dock. Funkar säkert utmärkt för inspektion, och mycket annat. Har ett av samma märke med annat stativ och är supernöjd.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Mjo, nackdelen med den där är väl att du inte kan vinkla mikroskopet, utan bara ser urverket rakt ovanifrån, vilket gör att det blir väldigt svårt att se vart man skruvar.

Betydligt enklare med ett "boom" stativ, då dom kan roteras.

Beror väl lite på hur du tänkt använda det dock. Funkar säkert utmärkt för inspektion, och mycket annat. Har ett av samma märke med annat stativ och är supernöjd.
tjena Buffi, var faktiskt dina bilder som gjorde mig säker. Är jag inte nöjd med att bara se ovanifrån så bygger jag nån annan hållare själv. Tyckte inte det var värt att lägga till 2500 på stativet från kina. Nåt vill jag ju ev fixa själv. . Gillade verkligen dina bilder från ditt mikroskop. Var sista bilden 90x? Får för mig att man klara sig bra med 3,5 till 45x så man får ca 16cm arbetshöjd.
 

Watcheyes

Cartier
Någon som säljer ett mikroskop här eller vet någon handlare i Sverige som säljer begagnade? Vill helst inte betala 10k på ebay för ett begagnat premium.
 
Topp