• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd, Guldklocka med grön urtavla. ~20k budget

Jsson

Basic
Söker lite visdom här efter vad rubriken säger.

Min svåger söker en guldklocka med grön urtavla. Något likt en Tissot Gentleman fast med ovan nämnda färger.

Hittar inte jättemycket utöver Rolex för ett par hundra tusen.

Verkar inte vara en superpopulär kombination.
Finns det han söker bland "riktiga" klockor?

Jag föreslog en Orient Bambino men den var inte så intressant.

”Riktiga” klockor med guldfärg är i riktigt guld. Det är därför du inte hittar några inom budget. Sikta på vintage är mitt tips.

Måste det vara guld... annars kanske brons skulle kunna vara ett alternativ. Här är två varianter som bara ligger liiite över budget:

...annars håller jag med om att det är en snygg kombination av färger, här är en av mina favoriter som jag skulle vilja ha (men då måste man lägga till en 0:a):

1680987894448.png

Ska det vara guldlänk blir det ju omöjligt med tanke på guldpriset. Guldboett med läderband är i vart fall teoretiskt möjligt inom budgeten. Problemet är utbudet. Guldvintage som har grön boett är ju svårt som andra redan sagt. Nya klockor från bättre märken är nog mycket svårt att hitta inom budgeten. Har för mig Tag Heuer hade en TT modell i Pro 6000 serien från 90 talet med grön urtavla som nog grejar budgeten. Har en Pro 6000 i stål med grön urtavla och de är billiga. Det fanns även helguld med gröna urtavlor med då spricker budgeten rejält. Just runt 90/00 var gröna urtavlor något mer vanliga men sällan med guldboett pch fabrikat som ryms inom budget. De klassika guldklockorna från certina, omega osv för ”lång och trogen tjänst” med väldigt tunna guldboetter går ju lätt att hitta inom budget men då är det svart eller vit urtavla som gäller.

Duger det med guldfärgad? Jag har haft den här, Lorier Falcon PVD Gold/Hunter green. Med väldigt god marginal inom budget.
000-1235500-98-jpg.1070275

Duger det med guldfärgad? Jag har haft den här, Lorier Falcon PVD Gold/Hunter green. Med väldigt god marginal inom budget.
000-1235500-98-jpg.1070275
Jag skulle gissa att det där inte räknas som en ”riktig” klocka. Ekvationen är i princip omöjlig.

Finns några få gamla kvartsare från SEIKO med guldöverdrag. Tror dock ingen av dem har grön tavla.

Grön tavla och guldfärg. Dock inte lik Tissot Gentleman men fet ändå:

Räknade inte med så många och snabba svar. Stort tack!

Det hjälper oerhört på vägen framåt. En liten kalldusch av verkligheten förvisso. Intresset på "riktig" klocka låg mest på att det skulle vara ett andrahandsvärde.

Vill han ha andrahandsvärde, äkta guld och grön urtavla för max 20k så är det i princip omöjligt. Köp något skoj för ett par tusen och se det som konsumtion.

Vill han ha andrahandsvärde, äkta guld och grön urtavla för max 20k så är det i princip omöjligt. Köp något skoj för ett par tusen och se det som konsumtion.
Det blir nog så det slutar.

Med tanke på svaren här i tråden så kändes det rimligare att köpa någon halv-fejk som ser ut som det han vill ha istället för att leta efter något som inte finns, eller kompromissa på utseendet han söker.

Tillbaka
Topp