• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd, Seiko sarb 017 vs Steinhart ocean one 39 vs Glycine airman SST12

thereelking

Breitling
Tänkte jag skulle unna mig en ny klocka, någon av dessa nedan. De har alla ett utseende som jag gillar, och kommer troligtvis köpa alla tre men just nu tillåter min budget bara en. Tycker Glycinen är väldigt fin men länken verkar cheepo jämfört med den som var till SST06 med fjärillspänne. Vet någon om det går att få tag i en sådan? Seikon har en härlig egen stil, men orginallänk verkar omöjligt att få tag på, dock finns fina på strapcode. Steinharten vekar kompett på papper men det känns om det är något som saknas.
glycine_airman_sst_12_b.jpg
uhr111vl038t2ncq.jpg
0d7b96ca89b675b11c1ec25081355d26.jpg
 

Zee

Cartier
Steinhearten är ju en replika på Rolex Submariner. Bra klocka, men trist att gå omkring med en kopia?

Glycine är fin med sin 70-tals retrostil, men tror du tröttnar på den. Glycine ägs nu mera av Invicta som tyvärr och har en befläckad historia om rena kopior på välkända klockor.

Seikon är sin egen och ett original som alla lovordar. Länkarna från strapcode är kanon, jag har själv samma länk på min seiko skx007j. Kanonbra! Därför faller min röst på Seikon.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Steinhearten är ju en replika på Rolex Submariner. Bra klocka, men trist att gå omkring med en kopia?

Glycine är fin med sin 70-tals retrostil, men tror du tröttnar på den. Glycine ägs nu mera av Invicta som tyvärr och har en befläckad historia om rena kopior på välkända klockor.

Seikon är sin egen och ett original som alla lovordar. Länkarna från strapcode är kanon, jag har själv samma länk på min seiko skx007j. Kanonbra! Därför faller min röst på Seikon.

Kopia??!
Ta den Steinharten och lägg bredvid en 116610..

Steinhart is THE shit. Köp den :) 39mm också. Perfekt.
 

thereelking

Breitling
Tack för era svar, min vardagsklocka är nu Citizen Blue Angeles som jag köpte 2002, har jag även lite olika vintage som jag byter och säljer. Vad gäller pris så kan jag få sarben med länk från strapcode för ca 4000kr, Steinharten något dyrare, i båda fallen slipper jag tull. Glycine SST ca 5000kr men det finns stor sannolikhet för tull så priset kommer tirologtvis hamna på 7000kr. Jag är inte en person som skiljs lätt från sina pengar. Så det är viktigt att det blir rätt.
 

kosskash

Breitling
Köpte mig en ocean 39, tog den gröna då den har aluminiumbezel. Ae fyfan, måste säga att denna klocka andas kvalitet! Den är så sjukt fin i grön, trodde aldrig det
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Är lite partisk men Sarben får oförskämt mycket handledstid hos mig. Lite originell, robust (200m) och skruvd krona. Samtidigt är den lite udda så gillar man nåt mer diskret så kanske man tröttnar på den gröna urtavlan.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Av dessa tre... Jag skulle personligen välja Seikon eftersom den skulle bjuda på variation i min klocklåda. Men som råd till dig, Glycinen tycker jag är lite plottrig, Seikon kan ju bli lite för speciell med sin gröna tavla vid vissa tillfällen. Man behöver ju inte påpeka att Steinharten är en kraftig flört med Rolex Submariner, men den nya i 39mm med den nya länken... köp Steinharten först och känn efter! Det kanske dröjer ett bra tag tills du tröttnat på den och då har du sparat till något i en högre prisklass.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

kosskash

Breitling
Sålde min sarb förra månaden (1års handledstid). Det var en riktig fin klocka, dock blev det ibland tröttsamt med att den var ”för mycket” med sin klassiska men samtidigt för uppstickande utseende...skulle nog föredragit Ä enkla streck före siffrorna. Men inte vet jag bättre än seikodesignerna:p

Ocean 39an...man vet vad man vill ha här haha, så man kan inte klaga så mycket. Tidhållningen har förvånat mig. Min har knappt gått +2 sekunder nu på en hel vecka!
 

Bilagor

  • 59A88097-95F9-427B-9DB2-893D6998B532.jpeg
    59A88097-95F9-427B-9DB2-893D6998B532.jpeg
    99.4 KB · Visningar: 72
  • DCB8F207-1792-4D12-B14E-684123168DE9.jpeg
    DCB8F207-1792-4D12-B14E-684123168DE9.jpeg
    385.5 KB · Visningar: 75

Stryd

Cartier
Ok, det blev sarben kanske blir det även en steinhart denna månad. Nu gäller det bara att hitta en snygg länk, strapcode har ju jubelé på lager igen. Sedan behövs ett snyggt läderarmband, vilka har bra kvalité, jag har tidigare köpt Hirsch och de har varit bra.

Köp originallänken om du vill ha en passande länk!
Hirsch Duke är en given succé vad gäller läder!
 

ursula

Omega
Avråder generellt från Steinhart, känns tråkigt att stötta ett märke som gör kopior.
Vill du ha en liknande klocka som ändå har ett eget uttryck och dessutom från ett välkänt märke rekommenderar jag Seiko SNZF17. Den är riktigt fin och håller bra kvalité.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
1. Se till att det finns kraft i fjädern. Vrid upp klockan ~20 varv.
2. Dra ut kronan hela vägen så att sekundvisaren stannar. Ställ klockan på 0600/1800.
3. Tryck in kronan hela vägen, dra sedan ut den ett snäpp. Det är quickset läget för datumet. Ställ datumet datumet före önskat datum.
5. Dra ut kronan hela vägen så att sekundvisaren stannar klockan 1200.
Vrid fram tiden så att datumet slår över till dagens datum och sedan till önskad tid och tryck in kronan. Klart!
 

J Carl

Omega
Här kommer jag alldeles för sent med inlägg i ämnet. Men jag gillar Seikon bäst, den är bland de vackraste klockorna som finns att få tag på just nu enligt mig.

Så bra val, och grattis:)
 
Topp