• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpt "fake" rolex datejust från Chrono24 - vad göra?

Pompere

Basic
Hej!
Osäker vilken del på forumet detta inlägg ska vara men berättar min situation just nu jag verkligen skulle behöva hjälp med.

Köpte en Rolex Datejust (1980, 36mm) för ca 20 månader sedan från Chrono24.
Säljaren är en etablerad med bra omdömen så jag kände mig trygg i köpet.

Till situationen så skulle jag byta själva låset på Nymans ur här i sthlm som är en officiell rolex retailer.
När de återkopplar till mig uppger de följande:
"De skäl som gör att vi med säkerhet kan konstatera att bezelringen är icke original är;
Vikten är för låg, väger endast 2,7gram, ska väga cirka 4,8gram.
Undersidan av bezeln saknar punkter eller Rolex krona som alltid finns på orginalringar. Före 1984 var det punkter, efter 1984 Rolex logotyp."

Detta gör att jag behöver betala 13500 kr för en ny bezelring som jag verkligen inte redo för.

Har försökt komma till ett förstående med säljaren på chrono24 men dom förnekar att den skulle vara fake då de antyder på 40 år har gjort att den nästan tappat halva vikten pga polering osv.

Nymans ur svarar med att bezel är i sånt fint skick att de kan garantera att det är inte anledningen.

Vad ska jag göra?

Verkar vara sjukt svårt få chrono24 hjälpa mig (deras support gav mig ingen hjälp pga de antyder 2 år är för lång tid att gnälla).

Nymans ur kan inte bara byta låset heller då de måste ge ut ett original tillbaka från service vilket betyder ett byte av bezelring också.

Känner mig otroligt lurad och blåst på 13500 kr.

Är det en vitguldsbezel eller en slät bezel i stål? Nästan halva vikten borta efter lite polering låter ju ändå osannolikt.

Denna tråd skulle göra lite nytta om du skriver vem på Chrono24 du har köpt klockan från. Då slipper fler bli lurade. Annars finns inte mycket att göra enligt mig om Chrono24 anser för lång tid passerat och säljaren inte vill göra en retur. Behåll klockan som den är och använd den, eller lägg ut pengarna för nytt lås och ny bezel. För som jag förstår dig är inte hela klockan falsk, utan det rör sig eventuellt om en bezelring som inte är genuin?

Riktigt tråkigt att höra. Om Chrono inte har någon tydlig policy för hur detta hanteras så är det nog svårt att komma runt. Dom kan inte med hjälp av någon slags indtyg från Nymans hålla detta med säljaren?

Tråkig story.. Om halva vikten polerats bort så torde det väl synas tydligt. Har du några bilder på bezeln?

Hände exakt samma sak för en vän till mig, han köpte en DJ som uppdagades sig ha en fluted-glasring i stål av okänt ursprung när klockan skulle servas.
Jag hade hängt ut säljaren både här och på rolexforums om de inte vill göra rätt för sig.

C24 ”ägs” av många av handlarna där så det är tyvärr inte så ”köparvänligt”

Skulle tro att problemet ligger i att det gått så lång tid efter köp.

Seg situation. Positivt att dom inte försöker få det till att du bytt ut bezel i efterhand. Man får ju uppfattningen att dom backar upp bezeln och inte tycker att det är några konstigheter med den. Med uttalande från AD att fallet ej är så kanske du kan få dom att köpa tillbaka klockan? Såvida du inte köpt den för vrakpris och inte vill släppa tillbaka den dvs.

Sjukt tråkig historia. Jag hade hänvisat till, och bifogat, ad:ns utlåtande vid kontakt med säljaren, svårt att ringla sig ur ansvar då kan man tycka. Men för det första, 13500kr för en jävla glasring och för det andra vägra service/utbyte/reparation för att en del är AM på en 40år gammal klocka? Maffiafasoner! Jag hade lämnat in den hos en bra urmakare som inte är Rolex AD och bett dem fixa ett lås och/eller en bezel, antagligen till 1/3 av priset. Hade Rolex tillverkat bilar också så hade man antagligen fått höra ”Jasså, du har vinterdäck som inte sitter på originalfälgar? Då kan vi tyvärr inte serva bilen åt dig.”

Senast ändrad:
Nymans har väl inte rätt att bara förverka uret men enligt reglerna så måste de förmodligen byta ut alla AM delar som de hittar för att de ska kunna ge en Rolex-garanti. Man kan väl alltid tacka nej till dem, pröjsa femhundringen som de vill ha för servicekostnadsförslaget och få tillbaka klockan?

Sjukt tråkig historia. Jag hade hänvisat till, och bifogat, ad:ns utlåtande vid kontakt med säljaren, svårt att ringla sig ur ansvar då kan man tycka. Men för det första, 13500kr för en jävla glasring och för det andra vägra service/utbyte/reparation för att en del är AM på en 40år gammal klocka? Maffiafasoner! Jag hade lämnat in den hos en bra urmakare som inte är Rolex AD och bett dem fixa ett lås och/eller en bezel, antagligen till 1/3 av priset. Hade Rolex tillverkat bilar också så hade man antagligen fått höra ”Jasså, du har vinterdäck som inte sitter på originalfälgar? Då kan vi tyvärr inte serva bilen åt dig.”
Håller med helt och fullt. Gå till icke AD och få det gjort!

Är det en vitguldsbezel eller en slät bezel i stål? Nästan halva vikten borta efter lite polering låter ju ändå osannolikt.
Vitguldbezel sålde dom den för men nu tror vi det är stål pga då låga vikten....
Denna tråd skulle göra lite nytta om du skriver vem på Chrono24 du har köpt klockan från. Då slipper fler bli lurade. Annars finns inte mycket att göra enligt mig om Chrono24 anser för lång tid passerat och säljaren inte vill göra en retur. Behåll klockan som den är och använd den, eller lägg ut pengarna för nytt lås och ny bezel. För som jag förstår dig är inte hela klockan falsk, utan det rör sig eventuellt om en bezelring som inte är genuin?
Dom verkar ha plockat isär klockan helt och funnit endast bezel är fake.
Kollar dom även urverket under denna service?
Har de satt dit en bezel i guld? Eller är den falska/nya bezeln i stål?
Det sa aldrig Nymans ur. De konstatera låga vikten och fake endast.
Antar stål pga vikt? Känns sjukt kunna polera ner 50% av vikten genom 40år?

Riktigt tråkigt att höra. Om Chrono inte har någon tydlig policy för hur detta hanteras så är det nog svårt att komma runt. Dom kan inte med hjälp av någon slags indtyg från Nymans hålla detta med säljaren?
Dom har gått igenom hela konversationen med min säljare och där bifogade jag intyg. Dock skiter dom i pga 2 år har nästan gått och det är "för lång tid".
Kan bifoga bilder för svaret chrono24 gav mig samt säljaren. Där outar jag även denna horribla säljare.

Bilagor

• Screenshot_20191210-081955_Chrome.jpg
    Screenshot_20191210-081955_Chrome.jpg
    132.2 KB · Visningar: 150
  • Screenshot_20191209-230924_Outlook.jpg
    Screenshot_20191209-230924_Outlook.jpg
    210.3 KB · Visningar: 156
Hände exakt samma sak för en vän till mig, han köpte en DJ som uppdagades sig ha en fluted-glasring i stål av okänt ursprung när klockan skulle servas.
Jag hade hängt ut säljaren både här och på rolexforums om de inte vill göra rätt för sig.
Se bifogade bilder för säljaren på c24
Så Nymans byter inte låset åt dig för att bezeln är aftermarket?

@Pompere
Nope. De ger tebax endast orginal enligt rolex riktlinjer. Måste vända mig isf till en icke rolex officiell butik.
Hitta en begagnad men original Rolexbezel och komma ner i pris? Är det ett alternativ?
Ja absolut. Tips på sidor? Dock Hur kan man beta att man köpet en äkta och vilka monterar denna då?
Ganska ny i detta område.
Seg situation. Positivt att dom inte försöker få det till att du bytt ut bezel i efterhand. Man får ju uppfattningen att dom backar upp bezeln och inte tycker att det är några konstigheter med den. Med uttalande från AD att fallet ej är så kanske du kan få dom att köpa tillbaka klockan? Såvida du inte köpt den för vrakpris och inte vill släppa tillbaka den dvs.
31lax för rolex datejust så inget vrakpris tycker jag.
Försöker få dem till detta men dom hävdar 100% den är äkta.
Ska pressa dom lite och se om de släpper o köper tillbaka klockan, dock verkar dom helt emot detta med tanke på deras säkerhet den är äkta och det gått 2 år...
Tips på icke rolex AD som kan göra detta jobb? Sthlmområde.
Samt hur vet jag de ordnar orginaldelar isf?
Vill få det säkert som möjligt.
Jag tänker att jag letar upp en icke rolex AD butik och endast byter låset om jag inte skulle hitta en billig bezel orginal någonstans?..
Nymans har väl inte rätt att bara förverka uret men enligt reglerna så måste de förmodligen byta ut alla AM delar som de hittar för att de ska kunna ge en Rolex-garanti. Man kan väl alltid tacka nej till dem, pröjsa femhundringen som de vill ha för servicekostnadsförslaget och få tillbaka klockan?
Yes. Jag ska hämta klockan i veckan i samma skick jag gav dem o pröjsa 500 kr nu..
Håller med helt och fullt. Gå till icke AD och få det gjort!
Tips på icke rolex AD i sthlm?
Hur kan jag säkra upp det är äkta delar de monterar?

Här är bilder på svaren säljaren gav mig samt chrono24 support team.

Bilagor

• Screenshot_20191210-173110_Gallery.jpg
    Screenshot_20191210-173110_Gallery.jpg
    115.9 KB · Visningar: 147
  • Screenshot_20191210-173053_Gallery.jpg
    Screenshot_20191210-173053_Gallery.jpg
    118.8 KB · Visningar: 121
  • Screenshot_20191209-230924_Outlook.jpg
    Screenshot_20191209-230924_Outlook.jpg
    210.3 KB · Visningar: 143
Se bifogade bilder för säljaren på c24

Nope. De ger tebax endast orginal enligt rolex riktlinjer. Måste vända mig isf till en icke rolex officiell butik.

Ja absolut. Tips på sidor? Dock Hur kan man beta att man köpet en äkta och vilka monterar denna då?
Ganska ny i detta område.

31lax för rolex datejust så inget vrakpris tycker jag.
Försöker få dem till detta men dom hävdar 100% den är äkta.
Ska pressa dom lite och se om de släpper o köper tillbaka klockan, dock verkar dom helt emot detta med tanke på deras säkerhet den är äkta och det gått 2 år...

Tips på icke rolex AD som kan göra detta jobb? Sthlmområde.
Samt hur vet jag de ordnar orginaldelar isf?
Vill få det säkert som möjligt.
Jag tänker att jag letar upp en icke rolex AD butik och endast byter låset om jag inte skulle hitta en billig bezel orginal någonstans?..

Yes. Jag ska hämta klockan i veckan i samma skick jag gav dem o pröjsa 500 kr nu..

Tips på icke rolex AD i sthlm?
Hur kan jag säkra upp det är äkta delar de monterar?
Ingen aning tyvärr, bor långt ifrån 08-land :) Men det finns nog en hel del här som vet alt. att någon forumprofil kan fixa det och kan få tag i delar.

Du kanske kan höra med Dr Watch i birkastan. Kan inte gå i god för att han alltid använder originaldelar, men han har en hel del prylar.

1: Rolex är Rolex, de har sina (märkliga) rutiner på gott och ont.
2: Var ingången äkthetskontroll eller varför plockade de av glasringen? Blev de misstänksamma pga utseendet?
3: Om säljaren inte vill göra återköp av en Rolex du köpte för två år sedan så är de ju galna med tanke på prisutvecklingen.
4: BILD, langa bild!

Tycker man inte ska börja flamea säljaren än. Det är inte första gången en AD eller seriös värderingsman har haft fel om de mest simpla av vintagemodeller. Jag skulle nog ta tillbaka allt, posta bilder på lite vintageforum, och sen om det fortf visar sig vara fake köpa en beg bezel för någon tusenlapp från någon handlare. 13500kr för en bezel från AD låter helt snurrigt. Posta gärna lite bilder!

Du kanske kan höra med Dr Watch i birkastan. Kan inte gå i god för att han alltid använder originaldelar, men han har en hel del prylar.

Så jag tänkte också att kontakta han.
Börja med kolla om han kan byta låset och bezelringen avakta med (?).
Hur kan jag säkra upp det är orginaldelar han levererar?

1: Rolex är Rolex, de har sina (märkliga) rutiner på gott och ont.
2: Var ingången äkthetskontroll eller varför plockade de av glasringen? Blev de misstänksamma pga utseendet?
3: Om säljaren inte vill göra återköp av en Rolex du köpte för två år sedan så är de ju galna med tanke på prisutvecklingen.
4: BILD, langa bild!
2: ingången var byta lås endast. Men antar de misstänkte och ville säkerhetskolla allting pga deras policy kring endast reparera äkta varor.
3: tycker jag också men de skiter fullständigt i mig pga de anser den är äkta. Vill ju skicka tillbaka den och få cashen tillbaka helst...
4: ger bilder enskilt inlägg:)
Tycker man inte ska börja flamea säljaren än. Det är inte första gången en AD eller seriös värderingsman har haft fel om de mest simpla av vintagemodeller. Jag skulle nog ta tillbaka allt, posta bilder på lite vintageforum, och sen om det fortf visar sig vara fake köpa en beg bezel för någon tusenlapp från någon handlare. 13500kr för en bezel från AD låter helt snurrigt. Posta gärna lite bilder!
Men om en AD sagt nej redan känner jag mig rätt körd oavsett då jag aldrig kan serva den framöver hos en AD pga bezel.
Men bra idé med köpa beg bezel. Dock Hur vet jag den är legit? Ta med den till en AD o låta dom byta den? Funkar det så om jag har alla delar?
Bilder kmr nästa
Har Nymans underlag för att bevisa sitt påstående beträffande glasringen?
Ja. Deras bevis är deras officiella klockservare och har gett mig dokument med detta. Antar jag är gediget underlag.
Tillbaka
Topp