Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du kanske kan höra med Dr Watch i birkastan. Kan inte gå i god för att han alltid använder originaldelar, men han har en hel del prylar.
Jag skulle köpt en 16234 av en medlem här på KS för några veckor sedan men det var exakt samma med den som din. Säljaren lämnade in den för en koll av bl.a urverket hos en AD innan affären och det visade sig att bezeln var fake och tavlan eventuellt var det med. Säljaren kände självklart inte till det och han köpte den själv av en rutinerad medlem här på KS för ca. två år sedan.
Hej!
Försöker hitta en adress till Dr Watch verkar helt omöjligt? Har du?
Mailat han iallafall för byte av mitt viklås och förhandla en ny bezelring.
Jag vet inte exakt vad de sagt då det inte var jag som lämnade in den men det kan eventuellt varit så att tavlan var ommålad med. Bezeln var dock inte äkta enligt dem.Det känns ju inte helt seriöst att säga att tavlan eventuellt inte är äkta.
Hur bra koll har egentligen alla dessa ads. Det tål att ifrågasättas ibland.
Och den har varit hos två olika ADs.Jag vet inte exakt vad de sagt då det inte var jag som lämnade in den men det kan eventuellt varit så att tavlan var ommålad med. Bezeln var dock inte äkta enligt dem.
Jag tycker att det är OK så länge man upplyser om att den har ommålad tavla förutsatt att den är original i övrigt. Det finns ju t.ex. en del Rolex med ommålade tavlor (främst Mickey men även en del andra) och det är lite hårt att påstå att de skulle vara "knallfake" på grund av det.C24 blir mer och mer som ebay. Anmälde en Mumbai oris som såldes med urtavla med hjärter och spader på. C24 gjorde inget. Nu är den såld för 3000 kr eller vad det var. Skickade frågan till Oris och de intygar att den var knallfake och nu är pucken åter hos C24 med Oris utlåtande. C24 borde ju verkligen se till att affären tas tillbaka kan man tycka, men å andra sidan tillhandahåller de ju en marknadsplats och tar inte ansvar för varorna. Men borde C24 inte sålla bland de som får sälja där kan man undra?
I trådstarten framgår det ganska tydligt att AD anser glasringen, bezeln, vara fake men anmärker inte på något annat.Bara jag som missat kanske, men av rubriken antyder att klockan är ”fake”. Hur kan då du ens fått prisuppgift från en Rolex AD att lägga på original grejer på en fake klocka?
Om sedan klockan är riktig och det är någon del på den som inte är Rolex så kan man kanske inte hänga ut säljaren, gud vet hur många ägare den haft på 40 år.
Nu när du säger det. Bara rubriken som är missvisande.I trådstarten framgår det ganska tydligt att AD anser glasringen, bezeln, vara fake men anmärker inte på något annat.
Vad ska dom göra menar du?Kontaktat allmänna reklamationsnämnden?
Ta emot ärendet, lägga på hög och lägga ner.Vad ska dom göra menar du?
Vilket ärende? Jag förstår inte. Klockan är ju köpt utomlands.Ta emot ärendet, lägga på hög och lägga ner.
Bra fråga!Vilket ärende? Jag förstår inte. Klockan är ju köp utomlands.
Sista handlaren är 100% ansvarig mot kund oavsett om han blivit lurad i sin tur eller inte. Helt solklart.Nu när du säger det. Bara rubriken som är missvisande.
Inte för att strå salt i såren, men klockan är 40 år gammal och man köpt den på distans, från någon i Italien? Hur många ägare har den haft/ hur många gånger har den varit på service?
läropengar, men att hänga ut säljaren är ju bara dumt. Det kanske var 8e ägaren innan denna som satte på fel delar.
Enligt vad?Sista handlaren är 100% ansvarig mot kund oavsett om han blivit lurad i sin tur eller inte. Helt solklart.
Öh ok man har inget juridiskt ansvar om man säljer fake? För övrigt är ju handlaren outad och det är ej en privatperson.Enligt vad?
Kanske moraliskt och känslomässigt för just dig. Men rent juridiskt... Har svårt att tro det. Dessutom så är säljaren säkert en privatperson.
Det spelar ingen roll hur gammal klockan är. Säljaren är ansvarig för att objektet de säljer är korrekt. Hur säljaren vill driva frågan mot tidigare ägare är deras ensak.Nu när du säger det. Bara rubriken som är missvisande.
Inte för att strå salt i såren, men klockan är 40 år gammal och man köpt den på distans, från någon i Italien? Hur många ägare har den haft/ hur många gånger har den varit på service?
läropengar, men att hänga ut säljaren är ju bara dumt. Det kanske var 8e ägaren innan denna som satte på fel delar.
Hör med @SWC, han kan kanske få fram en bezel till dig. Där har du en reko kille med mycket bra koll på Rolex.Grymt tacksam för alla svar och diskussioner här då detta är min första "riktiga" klocka jag köpt.
Jag tänker att jag vill behålla klockan hursomhelst då det verkar helt omöjligt att C24 hjälper mig (har haft kontakt med dem) samt butiken i Italien skiter fullständigt i detta då de tror den är äkta enligt deras tester.
Mina alternativ:
1:
Lämnar in hos en icke AD (dr watch?) Och ber snubben byta viklåset som är mest akut samt ser över en offert att köpa beg bezelring för 3-5k och byta den också.
Frågan här hur vet jag att en icke AD ger mig bulletproof äkta vara?
Samt om jag skiter i en äkta AD och bara kör service/byte av delar hos icke AD - Hur kan jag sälja den vidare eventuellt i framtiden med äkthetsgaranti? Känns oklart.
2: byter viklås hos icke AD. Köper en beg bezel på C24 eller andra sidor där jag hittat för 3-5k.
Tar med denna lösa bezel till en äkta AD här i sthlm och ber dem kontrollera bezel samt viklås och därmed kan äkthetsgarantera klockan då det endast var bezel som var fake.
Vad tror ni?
Viklås mest akut jag måste byta.
Bezel är inte akut just nu då jag har inte tänkt köra service på hela klockan fören 2021.
Vill ju helst köra service hos en AD så jag får äkthetsstämpel på klockan ifall jag vill sälja den i framtiden.
Hör med @SWC, han kan kanske få fram en bezel till dig. Där har du en reko kille med mycket bra koll på Rolex.
Misstänkte det!Jag kan lösa
Tja alla igen.
Efter ert input och tips så tänker jag nu såhär att jag köper en beg bezelring och sedan lämnar in nya bezel samt klockan till en AD här i sthlm för byte av viklås samt tillsätta den nya bezelen.
Känns mer tryggt och äkta att gå via en riktig AD isf för dr watch. På så sätt på äkthetsintyg på köpet för framtida affärer med denna klocka.
Vad tror ni?
Här fått OK på en riktig AD att göra på detta vis.
6-siffrig från 1984?Bumpar denna tråd igen. Kom över tråden av en slump när jag skulle hitta Datejusttråden igen.
Läste att bezel efter 1984 ska ha Rolexlogotyp under bezeln. Enligt Dr Watch som både tagit av bezeln från urspringsägaren och satt på min ska ska bezlen va genuin och för en sexsiffrig DJ (där är spår för packningen att få plats). Den var bra sliten när jag köpte den men har sedan lämnat in den på för re-cut (med gott resultat). Min bezel har bara prickar, kan det vara så att den är äldre än 1984 då!? Har försökt googla men hittar ingen information.
*EDIT* Nu när jag zoomade in på bilden som kan det kanske va kronor i ringarna?
![]()
Såklart inte. Tänkte mer om bezeln är till en äldre modell. Men antar att det är små kronor på min. Ser ut som det när man zoomar in. Syns tydligast till vänster.6-siffrig från 1984?