• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Jag är en gammal barista (utbildad och har lång erfarenhet), men espressomaskinen är lämnad och det är nu vanligt kaffe som gäller. Jag ska slänga upp lite bilder på redskapen när jag hinner plåta.

Mitt bästa kaffe görs med nymald mellanrost, gärna från ett lokalt rosteri. Sedan skall allt tillredas i en Chemex för bästa smak. Don Pedro funkar också om man vill ha den där kokkaffekaraktären.

Det här kanske funkar i Italien men här i Sverige känns det jävligt överpretentiöst hehe.
image.jpeg

Jag är en gammal barista (utbildad och har lång erfarenhet), men espressomaskinen är lämnad och det är nu vanligt kaffe som gäller. Jag ska slänga upp lite bilder på redskapen när jag hinner plåta.

Mitt bästa kaffe görs med nymald mellanrost, gärna från ett lokalt rosteri. Sedan skall allt tillredas i en Chemex för bästa smak. Don Pedro funkar också om man vill ha den där kokkaffekaraktären.
Lite sugen på att köpa en Chemex kanna. Vi har ett litet rosteri på ön bredvid där vi bor. Killen som driver det pratade sig varmt om kannan när vi var där i sommras.
En fråga... Vilken storlek ska man ta? Är det tokigt att ta så stor som möjligt om man ibland bara vill göra ett par koppar?

En Moccamaster och lite Zoegas Skånerost, behöver inte vara svårare! finns dessutom inget godare kaffe.
Har haft Moccamaster sen Eldkvarn brann. Zoegas har varit "huskaffe" sen jag träffade frugan. Hennes farmor hade varit provsmakerska på Zoegas. Det är fortfarande "huskaffe" men helt ärligt så finns det godare kaffe. Men det är vigt åt härliga helgfrukostar:)

Har haft Moccamaster sen Eldkvarn brann. Zoegas har varit "huskaffe" sen jag träffade frugan. Hennes farmor hade varit provsmakerska på Zoegas. Det är fortfarande "huskaffe" men helt ärligt så finns det godare kaffe. Men det är vigt åt härliga helgfrukostar:)

Nu drog jag till lite extra med saltkaret, eftersom det med all säkerhet finns godare kaffe! är nog inte tillräckligt gammal och berest för att uttala mig om det..
Poängen jag ville få fram var att Zoegas Skånerost är det godaste JAG har provat åtminstone ;)

Lite sugen på att köpa en Chemex kanna. Vi har ett litet rosteri på ön bredvid där vi bor. Killen som driver det pratade sig varmt om kannan när vi var där i sommras.
En fråga... Vilken storlek ska man ta? Är det tokigt att ta så stor som möjligt om man ibland bara vill göra ett par koppar?
Det är en smaksak skulle jag säga. En god vän till mig som bara dricker kaffe själv har en 3-koppars, han är nöjd. Jag själv har en 8-koppars och anledningen till detta är att jag gillar designen och den är lätt att diska. 3 och 6-koppars ser för "bulliga"ut, 10-koppars är visserligen mest lik originalet, men är också ganska stor. För att utnyttja en Chemex bäst så behövs där bra filter, Chemex egna funkar kalas och ger ingen smak till kaffet så länge du blöter dem lite innan användning. Sedan behöver du även en bra kvarn, det behöver man alltid, ser det som A och O. :)

Det är en smaksak skulle jag säga. En god vän till mig som bara dricker kaffe själv har en 3-koppars, han är nöjd. Jag själv har en 8-koppars och anledningen till detta är att jag gillar designen och den är lätt att diska. 3 och 6-koppars ser för "bulliga"ut, 10-koppars är visserligen mest lik originalet, men är också ganska stor. För att utnyttja en Chemex bäst så behövs där bra filter, Chemex egna funkar kalas och ger ingen smak till kaffet så länge du blöter dem lite innan användning. Sedan behöver du även en bra kvarn, det behöver man alltid, ser det som A och O. :)

Jag kör 6-koppar även fast jag gör 3 och är nöjd! :)

Stort tack för svaret! Blir nog en 8koppars hör också...
Med risk för att bli idiotförklarad.. Klarar man sig ok med en Wilfa wscg-2 eller är den kvarnen för enkel? Hittade den på Barristashopen. Stegen ovanför känns jäkligt mycket dyrare för att endast användas för "helgkaffe" :)

Med risk för att bli idiotförklarad.. Klarar man sig ok med en Wilfa wscg-2 eller är den kvarnen för enkel? Hittade den på Barristashopen. Stegen ovanför känns jäkligt mycket dyrare för att endast användas för "helgkaffe" :)

Kanske inte den bästa kvarnen för finmald espresso, men enligt mig fungerar den fint för Chemex/Presskaffe osv. Den gör ganska mycket ljud av sig, men jag tror du överlever, bra kvarn för pengarna :)

Kanske inte den bästa kvarnen för finmald espresso, men enligt mig fungerar den fint för Chemex/Presskaffe osv. Den gör ganska ljud av sig, men jag tror du överlever, bra kvarn för pengarna :)
Tackar!! Har ingen espresso maskin. Enbart Moccamaster och den planerade Chemex kannan. Tror jag testar!

• Like
Reactions: CCB
Jag köper Zoegas färdigmalda espresso.
Brygger i espressobryggare av lättmetall (direkt på plattan).
Dricker mitt kaffe i dubbelväggig kopp av rostfritt stål. Kaffet håller värmen bra och koppen blir inte het på utsidan.
Varierar med Ceylonte i lösvikt.
Kaffe är gott men jag dricker det mest eftersom jag utvecklat och närt ett kraftigt koffeinberoende.

Den kvarnen är grym för pengen. Jag har själv en sådan för att tillreda vanligt kaffe så jag intygar att den ger ett jämnt resultat för ändamålet. Visst, den låter lite, men du maler i ca. 30 sek så det härdar man lätt ut :)

Den funkar bra, åtminstone enligt min frus väninna som bla varit domare i barista-SM. Det var hon som köpte den till oss! :)
Det man vill undvika är ju generellt billiga kvarnar med knivar istället för malskivor. Resten är finlir...

Fan... Orutinerat!.. Slet upp paketet från Barristashopen utan en tanke på att jag naturligtvis kunnat gör en paketöppningstråd...
Nåja, här är den i alla fall. Fanns ett paket med kvarn och 500g bönor från Johan&Nyström. Hamnade strax under 900:- snabb leverans!!
image.jpeg

Fan... Orutinerat!.. Slet upp paketet från Barristashopen utan en tanke på att jag naturligtvis kunnat gör en paketöppningstråd...
Nåja, här är den i alla fall. Fanns ett paket med kvarn och 500g bönor från Johan&Nyström. Hamnade strax under 900:- snabb leverans!!
image.jpeg
Det är fint kaffe det där! Lek dig fram med malningsgraden. Kaffe smakar olika beroende av just hur grovmalt det är och hur snabb genomrinningsförmågan blir när du tillreder :)

Det är fint kaffe det där! Lek dig fram med malningsgraden. Kaffe smakar olika beroende av just hur grovmalt det är och hur snabb genomrinningsförmågan blir när du tillreder :)
Hmmm... Inte helt lätt att fatta mängden bönor man bör mala... All information bygger på gram hit å gram dit... Jag vill veta hur många mått jag ska ta:)
Nu körde jag ett vanligt kaffemått bönor till varje kopp vatten i Moccamastern. Hade kvarnen inställd på snäppet innan "Aeropress". Smakar gott men lite ..."klent" tycker jag.
Vad tror du.... Mer bönor eller annan malningsgrad?
Faan... Nu har man fått ngt annat att grotta ner sig i...:)

Hmmm... Inte helt lätt att fatta mängden bönor man bör mala... All information bygger på gram hit å gram dit... Jag vill veta hur många mått jag ska ta:)
Nu körde jag ett vanligt kaffemått bönor till varje kopp vatten i Moccamastern. Hade kvarnen inställd på snäppet innan "Aeropress". Smakar gott men lite ..."klent" tycker jag.
Haha! Det är en jungel! Jag har inte haft en bryggare på 5-6 år, bara kvarn och andra bryggredskap. Men räkna med typ 7-8g per kopp (1,25dl). Känner du att du vill ha starkare, ta lite mer kaffe. Känner du att kaffet blir lite för beskt, mal lite grövre.

Utgå från ett standardmått, typ mal alltid samma mängd bönor och testa olika malningsgrader. Då märker du lättare skillnaden och kan öka/minska doseringen efter det. Allt handlar ju slutändan om egen upplevelse och jakten på den perfekta koppen :)

Jag kör en Wilfa Svart, och deras kaffemått är fulladdade 10 gram medan kaffemåttet jag har från Ica och jag skulle klassa som ett "standardmått" fyller 5 gram. Här en storleksskillnad så kanske det blir lättare att gissa sig till hur många gram ditt mått rymmer.

IMG_7083.JPG
IMG_7084.JPG

På min moccamaster kan jag välja två lägen på filterhållaren, om du har den funktionen kan du testa att låta vattnet rinna lite långsammare..

Hur tycker ni Nespresso står sig mot "vanligt" kaffe?
Jag tycker att de har lyckats med smaken på det faktiskt. Har dock ingen maskin hemma bara på jobbet.
Har funderat på att köpa en maskin men är lite kluven...

Hur tycker ni Nespresso står sig mot "vanligt" kaffe?
Jag tycker att de har lyckats med smaken på det faktiskt. Har dock ingen maskin hemma bara på jobbet.
Har funderat på att köpa en maskin men är lite kluven...
Visst, om valet står mellan de två. Känner du att vill och orkar investera lite mer tid (pengar bör i detta fall inte vara en faktor; kostnaden för en Nespresso och kapslar är avsevärt högre) tycker jag absolut att du bör snegla på AeroPress/Kalita/V60/Chemex. En manuell Hario Slim-kvarn för 299 kr och färskrostade bönor till det och du är hemma :)

• Like
Reactions: CCB
Tillbaka
Topp