• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe, stress, avslappning?

Dreas89

Silver
2-Faktor
Hej, jag tänkte se vad gänget här inne har för erfarenhet av att ha svårt att somna!

Jag märker att mina tankar studsar omkring när jag ska sova till den milda grad att jag inte somnar. Jag kommer inte in i läget att slappna av. Jag misstänker att kaffe samt stress och kombinationen konstant fipplande med telefonen är problemet. Men även utan några större skärmintryck på kvällen har jag svårt att få bort tankarna.

Oregelbundna tider man lägger sig, småbarn som väcker en när de kommer upp i sängen och den lite gnagande känslan och tanken om ”när kommer barnet upp inatt” i kombination med stress och intag av kaffe känns som en intressant kombination.

Jag märker inte av det till vardags vad jag vet men att sova en hel natt är det länge sedan jag gjorde. Inatt tog jag Melantonin och fick iaf tankarna att lugna ner sig och blev mer avslappnad.

Jag vet väl egentligen att följande saker skulle hjälpa, men hur kommer man dit:

1. Regelbundna sömntider.
2. Rörelse.
3. Ingen skärm efter 20.30/21.
4. Mindre stress/hantera stress.
5. Inget kaffe efter 12.00 då jag verkar känslig.

Jag söker likar- Är det småbarnsåren och efter att de slutat komma upp i sängen så lär man sig slappna av? Märker ni att ni måste få låta tankarna sortera sig på kvällen och därför läser ni/tar ni en promenad strax innan ni ska sova?

Jag är inte desperat men inser att långsiktigt kan man inte gå med känslan att man inte sover under natten. Har inte gjort någon sleep cycle analysis utan det är en känsla jag har utan att för den delen gå upp som ett vrak, men alla föräldrar känner till autopiloten och den tillsammans med kaffe får en en lång väg.

Jag har gått från att vara nattuggla som alltid hade svårt att sova öht, till att ha extremt regelbundna sömntider och vara morgonpigg.
Kaffe kan som du nämner vara ett problem, jag slutade själv med kaffe på kvällen, men fika vid 15-tiden är inget problem.
Småbarnsaspekten har jag passerat för länge sedan, men några andra tips:
  • Ät inte för mycket för sent på kvällen.
  • Dämpa gärna belysningen nån timme före läggdags, hjärnan behöver få veta att det är natt och ställa om kroppen därefter.
  • Motion under dagen är bra (men kanske inte för nära inpå sömnen).
  • TV och telefonfippel är definitivt dåligt, men det beror lite på vad man gör. Jag tittar inte på gammel-TV öht, men en hel del youtube o.dyl. på datorn i stället, och man kan ju välja vad man tittar på.
  • Undvik generellt sånt som engagerar och/eller upprör för mycket. Hoppa över nyheterna på kvällen t.ex. Är det en världskatastrof på gång så är det bättre att sova först och möta den på morgonen i stället. (Se föregående punkt.)
  • Jag brukade vara hängiven bokläsare, men undviker det numera (men inte alltid); för bra bok kan vara svår att lägga ifrån sig. Jag gillar att lösa sudoku, så jag gör det i stället. (På papper med penna, inte skärm!) Har upptäckt att det är tröttande och "neutralt" eftersom det är helt abstrakt, ett bra sätt att koppla bort hjärnan från allt annat. När man börjar tappa fokus är det dags att direkt lägga det ifrån sig och släcka.

(Jag provade förresten en Sleep Cycle-app på telefonen när jag hade mer sömnproblem, men jag är skeptiskt. Tyckte inte att den stämde med upplevd sömn eller brist därav.)

Att sova är viktigt för hela kroppen och knoppen. Trots det har många problem och tipsen haglar.

Inre stress, kortisolet, kan motarbetas genom frisk luft och promenader och regelbundna vanor.
Jag kan inte sova om jag är hungrig så det är inte alla som blir pigga av att äta för sent inpå.
Koffeinet går ur kroppen på ca 5 timmar.
KBT-behandling hos en auktoriserad psykolog har jag exempel på i min närhet när problem helt försvunnit.
Vi har olika biologiska cykler som kan vara jobbiga att synka med den kontext vi lever i. Är vi nattmänniskor och har ett arbete som börjar tidigt på morgonen har vi en uppförsbacke där, men med fast rutiner kan vi få det att funka ändå.
Det finns människor med konstanta sömnproblem. Jag känner en som trots lidandet presterar på väldigt hög nivå. Hon gör allt som går för att följa de råd som finns för att få ner kortisolet, lugna tankar, gå i säng i god tid, promenader, ej hunger vid läggdags, ett lugn inför läggdags m.m.
Barn som kommer upp i sängen vaknar man av men de är också källa till ro.

Appar som mäter sömnen stressar i alla fall mig mer än de ger bättre sömn.

Att inte vara stressad är ju lättare sagt än gjort när man är småbarnsförälder, hantera ett jobb med gott resultat och samtidigt ha tid för sig själv.

För mig är rutiner möjliggöraren.
Jag märkte för ett par år sedan att jag lätt fastnade i jobbtankar väl jag var ensam med mina egna funderingar så fort jag la mig i sängen. Sedan var cirkeln i full gång. Jag sov oroligt och varje gång jag vaknade började jag gå igenom jobbfrågor i huvudet. Detta spädde självklart på situationen och resultatet blev att jag hade svårt att sova och vaknade oftare.

Jag har alltid tränat mycket men när läget var som värst ökade jag på dosen ytterligare.
Jag går upp en timme före familjen varje dag och kutar en mil varje morgon oavsett väder.
Detta bidrar självklart till att kroppen mår bättre och att fysiska ”utmattningen” hjälper sömnen MEN det här jag tränat mig i att hantera jobbfrågorna, funderingar över familj, vardag osv.

När sånt dyker upp i huvudet i samband med sänggång har jag lärt mig att sätta dem på paus för att återkomma till dem under löprundan.

Sedan undviker jag kaffe efter lunch, matintag efter middagen och har ingen mobil i sängen.
Skittråkigt på många sätt men för mig har det fungerar i flera år.

Edit: jag är inte uppe så här sent i vanliga fall har suttit fast på ett tåg mellan sthlm och gbg.

Gillar inte att förespråka tabletter som lösning då ovan tips är bra men både jag & min son som tränar mycket märker att ZMA hjälper oss att ha mindre orolig sömn.

Sov inte på över tio år, det var inte bra. Brakade in i den berömda väggjäveln med buller och bång, för att nu sova som en stock varje natt.
Finns det ett samband? Ja.

För mycket stress i vardagen är alltid svaret på såna här frågor. Svårt att ta till sig, jag vet. Mycket enklare att skylla på kaffe, skärmar och andra yttre omständigheter som även jag själv var världsmästare på.
"Det är alltid något/någons annats/annans fel än mitt eget".
För min del var det otänkbart att det var mitt liv som var problemet. Arbeta 50 timmar plus i veckan, bygga hus, skaffa tre barn inom några år (varav en med allvarligt hjärtfel), resa, hobbys, träna, umgås med ditten å datten samt givetvis vara lycklig! Inga konstigheter, för så gör väl alla andra också...eller?

Idag funderar jag ofta på hur jag hann med allt men förstår samtidigt att det var sömnen som fick stryka på foten. Dygnet har trots allt bara 24 timmar.
I all välmening, ta en ordentlig funderare på anledningen till att s.k kvällsgrubblerier ens uppstår.
Har du hunnit med att tänka på dig själv på dagtid på sistone, hur mår du egentligen osv?
Säger enbart detta för önskar nämligen inte min värsta ovän att gå igenom samma helvete som undertecknad. Tog ca 4 år för mig att hitta någorlunda sömnrutiner som är grundbulten för att allt annat ska fungera.
Det finns hjälp att få om man bara sträcker ut handen, finns ingen pokal för att man biter ihop och "kör på" som man tyvärr hör allt för ofta.

Tack för ordet // Ta hand om er!✌🏼

Klart det kan vara mkt som maler i huvudet efter en hektisk dag. Att sitta tätt inpå läggdags med aktiviteter som kräver engagemang/stress som gör att man inte slappnar av är väl att be om det. Så rutin att efter klockan x är det slut på tramset och bara myspys, lugnt och skönt verkar vara ett enkelt recept att stävja sömnoroligheter.

Skulle hjärnan ändå snurra i några tankar så försöker jag intala mig själv att det ju trots allt är väldigt osannolikt att man kan lösa den specifika frågan under natten utan man gör sig själv en tjänst att sova istället och ta tag i det under morgondagen istället. Fungerar kanske 3/5.

Jag har två barn, en treåring och en tvååring. En eller båda kommer gärna upp i sängen på natten och den andra verkar i regel mellan 05:00-05:30. Min sömn har varit klart försämrad under tre år men jag klockar ändå in närmare 7-7.5h sömn/natt i snitt sedan första barnet kom enligt min Oura-ring.

Det som fungerar bäst för mig för att få regelbundet bra sömn är:

— Gå till sängs 8 timmar innan den biologiska väckarklockan ropar ”Pappa!”. Räknar alltså bakåt från 05:00 och försöker parkera huvudet på kudden då.

— Ha samma rutin i sängen varje kväll. Jag mediterar ryggliggande enligt klassisk Mindfulness-stil (bra tips på det är appen Headspace som har ett bra nybörjarprogram). När jag börjar känna mig trött vänder jag mig åt samma håll och fortsätter lyssna till andningen, somnar jag inte inom 5 minuter vänder jag mig åt andra hållet. Somnar i regel efter 5-10 minuter oavsett vad som hänt innan.

— Dricker inte längre kaffe, enbart te. Kan dricka sista koppen senast 17 för att inte vara vaken för länge.

— Läser gärna en bok på min iPad med Night Shift. Det verkar inte störa min sömn.

— Äter inte efter 20:00, helst inget tungt efter 19:00

— Om jag har en kass natt lägger jag mig ofta och vilar eller mediterar någon gång mitt på dagen under en lucka i arbetet. Det hjälper för att överleva de värsta nätterna.

Sov inte på över tio år, det var inte bra. Brakade in i den berömda väggjäveln med buller och bång, för att nu sova som en stock varje natt.
Finns det ett samband? Ja.

För mycket stress i vardagen är alltid svaret på såna här frågor. Svårt att ta till sig, jag vet. Mycket enklare att skylla på kaffe, skärmar och andra yttre omständigheter som även jag själv var världsmästare på.
"Det är alltid något/någons annats/annans fel än mitt eget".
För min del var det otänkbart att det var mitt liv som var problemet. Arbeta 50 timmar plus i veckan, bygga hus, skaffa tre barn inom några år (varav en med allvarligt hjärtfel), resa, hobbys, träna, umgås med ditten å datten samt givetvis vara lycklig! Inga konstigheter, för så gör väl alla andra också...eller?

Idag funderar jag ofta på hur jag hann med allt men förstår samtidigt att det var sömnen som fick stryka på foten. Dygnet har trots allt bara 24 timmar.
I all välmening, ta en ordentlig funderare på anledningen till att s.k kvällsgrubblerier ens uppstår.
Har du hunnit med att tänka på dig själv på dagtid på sistone, hur mår du egentligen osv?
Säger enbart detta för önskar nämligen inte min värsta ovän att gå igenom samma helvete som undertecknad. Tog ca 4 år för mig att hitta någorlunda sömnrutiner som är grundbulten för att allt annat ska fungera.
Det finns hjälp att få om man bara sträcker ut handen, finns ingen pokal för att man biter ihop och "kör på" som man tyvärr hör allt för ofta.

Tack för ordet // Ta hand om er!✌🏼
What he said ☝🏻

Har också varit där. Jag beskriver det som att jag sprang runt i rummet och hann svänga varje gång väggen kom nära men hade inte många svängar kvar innan jag hade brakat genom. Det tog mig gott och väl 3-4 år innan jag kände mig någorlunda ”tillbaka/normal” igen efter jag började rätta upp min stressade skuta

What he said ☝🏻

Har också varit där. Jag beskriver det som att jag sprang runt i rummet och hann svänga varje gång väggen kom nära men hade inte många svängar kvar innan jag hade brakat genom. Det tog mig gott och väl 3-4 år innan jag kände mig någorlunda ”tillbaka/normal” igen efter jag började rätta upp min stressade skuta
Yes, inget man skojar bort och yttrar sig såklart olika. Själv tuppade jag av i morgonduschen, som en total kortslutning typ även om jag minns väldigt lite.
Kunde knappt gå eller prata under flera månader, soppa i sugrör och hela baletten.

Har liksom du plockat upp meditation, yoga och diverse andningsövningar som daglig rutin👌🏼
Mitt gamla jag hade förmodligen skrattat ihjäl sig men det struntar jag i, det hjälper!

Många bra tips och erfarenheter här.

Själv har jag alltid haft problem med att kunna sova, redan från när jag var barn, men för 30 år sedan tog ingen sådant på allvar. Det var bara att bita ihop och "det löser sig". Kan inte skriva allt som jag har testat för det blir en roman...

Men det som iallafall har hjälpt mig en del, är att jag har börjat se över mina dagar noga.
Nu för tiden är man/jag otroligt stressad, uppkopplad, har krav på sig som är orimliga i förhållande till timmar på dygnet osv.

Jag snubblade över en video på youtube med tips om hur man kan effektivisera/rensa sin dag och därmed få hjärnan att slappna av.
Det man behöver göra är att hitta ett system som funkar för sig själv. Tidigare så har jag lagt in saker i kalendern, testat to-do-listor osv. Men i längden har inget funkat.

Summering är iallafall att jag gör listor som jag uppdaterar konstant.
Jag har samma program på jobb, hemdatorn, telefonen osv som gör att det inte blir en börda.
Jag bryter ner alla listor/tasks i steg och när jag är klar med ett steg så klickar jag bort det och då vet jag ungefär hur mycket jag har kvar. ALLT som tar ca 1 max 2 minuter att göra gör jag direkt och glömmer det.
Efter att ha gjort detta ett tag så har jag märkt att känslan jag hade tidigare efter 12 timmar på jobbet "jag har inte fått någonting gjort" är nästan borta.
Och stressen som det medför att man känner att man har lika mycket att göra (som inte känns som att det tar slut) nästa dag osv.

Detta har gjort att jag litar på mig själv att jag har lagt in allt som behöver göras framöver + deadlines och blir påmind om det i tid.

För mig har detta gjort en förbättring mot stress på jobbet i vardagen iallafall. Men också med familjen eftersom jag skriver upp allt till barnens skolor osv.

Exempel:

IMG_5830.jpeg

Många bra tips och erfarenheter här.

Själv har jag alltid haft problem med att kunna sova, redan från när jag var barn, men för 30 år sedan tog ingen sådant på allvar. Det var bara att bita ihop och "det löser sig". Kan inte skriva allt som jag har testat för det blir en roman...

Men det som iallafall har hjälpt mig en del, är att jag har börjat se över mina dagar noga.
Nu för tiden är man/jag otroligt stressad, uppkopplad, har krav på sig som är orimliga i förhållande till timmar på dygnet osv.

Jag snubblade över en video på youtube med tips om hur man kan effektivisera/rensa sin dag och därmed få hjärnan att slappna av.
Det man behöver göra är att hitta ett system som funkar för sig själv. Tidigare så har jag lagt in saker i kalendern, testat to-do-listor osv. Men i längden har inget funkat.

Summering är iallafall att jag gör listor som jag uppdaterar konstant.
Jag har samma program på jobb, hemdatorn, telefonen osv som gör att det inte blir en börda.
Jag bryter ner alla listor/tasks i steg och när jag är klar med ett steg så klickar jag bort det och då vet jag ungefär hur mycket jag har kvar. ALLT som tar ca 1 max 2 minuter att göra gör jag direkt och glömmer det.
Efter att ha gjort detta ett tag så har jag märkt att känslan jag hade tidigare efter 12 timmar på jobbet "jag har inte fått någonting gjort" är nästan borta.
Och stressen som det medför att man känner att man har lika mycket att göra (som inte känns som att det tar slut) nästa dag osv.

Detta har gjort att jag litar på mig själv att jag har lagt in allt som behöver göras framöver + deadlines och blir påmind om det i tid.

För mig har detta gjort en förbättring mot stress på jobbet i vardagen iallafall. Men också med familjen eftersom jag skriver upp allt till barnens skolor osv.

Exempel:

IMG_5830.jpeg
Jag är också ett stort fan av den här typen av att-göra-listor. I min värld finns bara det som står i min kalender och i min att-göra-lista och när det är klart, och jag klickat i checkboxen, blir min hjärna lugn och nöjd. Så fort en tanke kommer upp som har något med "det där borde jag..." så åker det in i sen listan det berör (Privat, jobb, familj, hemma, företag etc...) på det datum jag tror det borde kunna bli av och sen kan jag släppa det. Mycket bra inlägg!

Jag är också ett stort fan av den här typen av att-göra-listor. I min värld finns bara det som står i min kalender och i min att-göra-lista och när det är klart, och jag klickat i checkboxen, blir min hjärna lugn och nöjd. Så fort en tanke kommer upp som har något med "det där borde jag..." så åker det in i sen listan det berör (Privat, jobb, familj, hemma, företag etc...) på det datum jag tror det borde kunna bli av och sen kan jag släppa det. Mycket bra inlägg!
Min teori är att vi är mer stressade än någonsin och våra hjärnor har inte hunnit utvecklas i den takten teknik och liknande utvecklas.
Jag känner/kände mig helt dränerad på energi redan före dagen är slut på jobbet. Att sen komma hem och göra allt som krävs gör att man inte hinner återhämta sig till 100% förens det är vardag igen. Det är ganska klassiskt att man sover dåligt när man är stressad så det viktiga är nog att hitta sina egna "problem" och lösa dom bit för bit. Sen mörkret och kylan gör nog inte saken bättre...

Tack för många bra svar! Jag har även fått PM som går mer på min egen linje.

Kan slå fast att vi är stressade individer och MRjL är inne på något jag också tror.

För egen del tar jag med mig följande: Listor(GTD), avslappning och mobilen!

Lyckas jag implementera det tillsammans med fasta rutiner för sömn utöver den träning jag redan gör bör det bli hållbart. Ingen blir nog förvånad över att jag har 50201 bollar på jobbet där jag är delaktig både strategiskt och operativt.

Den största boven utöver sömnbristen för min del är nog mobilen, den är för lätt att ta fram. I möten, efter möten, hjärnan tillåts inte sortera in det som sagts utan allt läggs in i tombolan som kör när jag ska sova för sorteringen avbryts med mobilpill.

Den äldre generationen förstår inte hur det kan vara så svårt. Skärpning, lägg bort den osv. Mja, det är i teorin enkelt men i praktiken får det nog bli en dumb-Phone ett tag för att sätta vettiga rutiner.

Efter jag skapade inlägget så har sömnrutinerna blivit bättre och några nätter med melatonin gjorde att jag vaknade med en känsla av att vara utvilad.

Må vi undvika väggen och få balans i livet! 🙏

Har gått igenom mycket av det som skrivs i tråden. En liten varning för listor bara, ni vill inte ha era liv styrda efter listor även om det kan underlätta att sortera tankarna. Försök att se livet som något man upplever och inte en enda lång "att göra-lista".

Några tips från min sida (viss upprepning) som hjälpt mig genom småbarnår, husrenovering och ett krävande jobb:
- Sova 8 timmar per natt, samma tider oavsett veckodag
- Minska mängden koffein och alkohol
- Avslappning, meditation, mindfulness - vad som än passar er
- Skippa sociala medier - faktiskt vissa delar av Klocksnack om man är känslig
- Håll er borta från nyheter, man mår inte bra av att läsa tråkiga rubriker dagarna i ända när det ändå inte går att påverka själv
- Slå av notiser i telefonen
- Träna regelbundet, extra viktigt vid ett stillasittande jobb
- Prioritera bort onödiga sysslor i livet
- Öva på att säga nej
- Ha koll på ekonomin, sitter man taskigt till så påverkar det hela ens tankeverksamhet
- Skit i vad andra tycker

Har gått igenom mycket av det som skrivs i tråden. En liten varning för listor bara, ni vill inte ha era liv styrda efter listor även om det kan underlätta att sortera tankarna. Försök att se livet som något man upplever och inte en enda lång "att göra-lista".

Några tips från min sida (viss upprepning) som hjälpt mig genom småbarnår, husrenovering och ett krävande jobb:
- Sova 8 timmar per natt, samma tider oavsett veckodag
- Minska mängden koffein och alkohol
- Avslappning, meditation, mindfulness - vad som än passar er
- Skippa sociala medier - faktiskt vissa delar av Klocksnack om man är känslig
- Håll er borta från nyheter, man mår inte bra av att läsa tråkiga rubriker dagarna i ända när det ändå inte går att påverka själv
- Slå av notiser i telefonen
- Träna regelbundet, extra viktigt vid ett stillasittande jobb
- Prioritera bort onödiga sysslor i livet
- Öva på att säga nej
- Ha koll på ekonomin, sitter man taskigt till så påverkar det hela ens tankeverksamhet
- Skit i vad andra tycker
Jättebra konkreta tips!
För mig skapar listor och dylikt bara mer än nödvändig stress, men alla funkar vi olika. Försöker leva i stunden så ofta det bara går, något jag tidigare i livet inte klarat av eller varit kapabel till.

Säga nej är bra mycket svårare än jag nånsin kunde ana, men ack så nyttigt 👍🏼
Oklart hur länge terapeuten låg på med en och samma fråga, men det tog lång tid innan polletten trillade ner..."Måste du verkligen göra det?"

Ja du. Small själv i väggen med besked för 7 år sedan och är känslig för stress som bara den fortfarande.
Har väl betat igenom och testat det mesta känns det som. Både vad gäller vanor och mediciner.

Det staplas mycket bra ovan. @Derix tex har en bra lista.

Det som jag måste ha koll på är:

1. träna.
2. ät ordentlilgt
3. vitamin D. (kosttillskott eller sol)

Ie fundamenta för kroppens skapande av serotonin.

Att få ihop en lista med saker är enkelt. Men, att göra det till en del av livet, till vanor, är något som många behöver lära sig.

1. Roligare. Gör det enkelt och roligare att göra vanan. Tex skaffa en rolig träningströja, sköna skor, och smidig väska att ta med allt i.

2. Kravlöst. Inga, eller löjligt låga krav. Du skall inte springa milen. Du skall ta dig ut utomhus bara. Tex. Du behöver inte städa hela kåken, bara köra 5 minuter, osv. Ett litet steg leder oftast till fler över tid.

3. Motivationen. Var på det klara med varför du gör det. Tex om man nu inte kan sova så är eg kanske inte sömnen i sig målet, utan att kunna vara alert och ha roligt med familjen etc. Man kan leka "varför det" med sig själv upprepade gånger så kommer man oftast dit. Dvs ställa samma fråga om och om igen tills man inte kommer på ett svar till sitt föregående svar.

Det brukar koka ner till fundamentala saker som ovan, hälsan, relationer, etc.

Med det sagt, de flesta kan leva på sin ungdom till ca 40. Men sedan måste du ta hand om dig själv. Investerar du inte tid i din hälsa - så får du investera tid i din sjukdom. Trust me, 7 års rehabilitering är inget nöje. Fundera och reflektera på vad du gör innan allt går åt fanders.

Lycka till.

Är själv i småbarnsåren (även om jag nu börjar se ljuset i tunneln) och två rätt enkla grejer som hjälpt mig mycket är:

- Kör mindfulness/kroppsscanning eller liknande när du lagt dig i sängen. Finns appar för det, dvs in med lurar i öronen. Såklart individuellt men jag slocknar sjukt fort.

- Vet inte hur många kids du har och hur boendesituationen ser ut, men när det var som jävligast för oss så delade vi upp oss på nätterna så vi sov med varsitt barn. Då vet man var man har dem och slipper den där ”rädslan” för att någon ska storma in i rummet.

Känner igen mig i mycket som nämns i tråden. Har haft svårt att sova till och från, ofta kopplat till stress och inre oro och känslan av att vara otillräcklig. Sover med ljudbok i hörlurarna sedan säkerligen 20 år, ett sätt för mig att koppla bort tankar, men kan inte säga att det är optimalt eller något att rekommendera över huvudtaget. Men nu är det svårt att sluta med..

För att sortera tankar så funkar listor bra för mig, dels för att fundera mindre på om jag glömt saker, men även för att kunna se att jag faktiskt fått saker gjort.

En stor förbättring för sömnen var när jag såg till att ha privat mobil så jag kan lämna jobbmobilen i hallen när jag kommer hem. Tidigare kunde jag komma på mig själv med att kolla jobbmailen om jag vaknade till mitt i natten. Resultatet var ännu sämre sömn…

Sen har kvällspromenader hjälp väldigt mycket för sömnen. Dock så är jag allt för dålig att ta mig tid för dom.

Boktips på ämnet, passande att man brukar somna till den.

Kan verkligen rekommendera denna bok. Brukade snitta 6h/natt innan och trodde att det räckte. Boken fick mig verkligen att förstå hur viktigt det är med 8h/natt, har mycket mer energi nu.

Med det sagt så utgår väl ovanstående från att man inte har problem att somna och/eller småbarn som vaknar titt som tätt.

Hursomhelst väldigt läsvärd!

Har behövt ta tag i detta jag också efter att ha trott att jag klarar hur mkt som helst. Körde dubbla jobb, tränade hårt sex pass i veckan och tryckte i mig ett par Nocco per dag förutom kaffe. Insåg till slut att detta inte är hållbart och backade genom att avsluta det andra jobbet och bara jobba heltid, sluta med Nocco. Då kom smällen, när jag för första gången på länge slappnade av. Det var för två år sedan och jag är fortfarande inte helt återhämtad, men åtgärderna nedan har hjälpt mkt och jag är nu 95% återställd, dvs jobbar heltid (vilket jag har gjort hela tiden) tränar fyra gånger i veckan men har inte supermkt energi utöver det.

Många bra tips här och jag skulle vilja lägga till några som kanske kan hjälpa nån annan också.

* Minska på koffeinet är redan nämnt men jag vill ändå lägga ytterligare en röst på det för det gör skillnad. Jag gick från hel mugg med kaffe till halv hemma och på jobbet väljer jag den svagaste varianten i automaten. Dricker även färre koppar än förut.

* Ge dig tid för reflektion. Om du hela dagarna matar hjärnan med input från jobb, podd i lurarna, multitaskar - nog fan bestämmer hjärnan då att när man lagt sig då är det dags att fundera. Lite som att hjärnan säger ”Du har inte låtit mig tänka på hela dagen, så då ska jag göra det nu”

* Undvik input hela tiden. När du åker bil hem från jobbet, gör det med radion avstängd. Stå i kön på affären utan att fippla på mobilen. Ta en promenad utan musik eller pod. Låt hjärnan vila.

* Sluta multitaska. Jag har ett arbete som är mkt mätbart och när jag slutade multitaska och hoppa mellan arbetsuppgifter, kolla mail direkt mm - då kändes det helt plötsligt som att jag var en jädra slacker på jobbet MEN det visade sig att jag fick lika mkt gjort som tidigare när jag hade tusen bollar i luften. Mkt fascinerande.

* Är du riktigt stressad så träna inte högintensivt. Förmodligen kan din kropp inte skilja på om det är kul eller om det är en stressig situation. Jag fick byta ut crossfit mot lugn men tung styrketräning och tuffa löppass mot jogg. Under en period.

* Ha alltid tidsmarginalerna på din sida. Du kommer alltid hamna i stressiga situationer, som du inte kan påverka, men påverka det du kan påverka dvs se till att inte ha bråttom när du ska nånstans. Bli inte irriterad i trafiken, om nån medtrafikant är en idiot så kommer den fortsätta vara det även om du blir arg som fan. Du förlorar bara på det själv.

Senast ändrad:
Har behövt ta tag i detta jag också efter att ha trott att jag klarar hur mkt som helst. Körde dubbla jobb, tränade hårt sex pass i veckan och tryckte i mig ett par Nocco per dag förutom kaffe. Insåg till slut att detta inte är hållbart och backade genom att avsluta det andra jobbet och bara jobba heltid, sluta med Nocco. Då kom smällen, när jag för första gången på länge slappnade av. Det var för två år sedan och jag är fortfarande inte helt återhämtad.

Många bra tips här och jag skulle vilja lägga till några som kanske kan hjälpa nån annan också.

* Minska på koffeinet är redan nämnt men jag vill ändå lägga ytterligare en röst på det för det gör skillnad. Jag gick från hel mugg med kaffe till halv hemma och på jobbet väljer jag den svagaste varianten i automaten. Dricker även färre koppar än förut.

* Ge dig tid för reflektion. Om du hela dagarna matar hjärnan med input från jobb, podd i lurarna, multitaskar - nog fan bestämmer hjärnan då att när man lagt sig då är det dags att fundera. Lite som att hjärnan säger ”Du har inte låtit mig tänka på hela dagen, så då ska jag göra det nu”

* Undvik input hela tiden. När du åker bil hem från jobbet, gör det med radion avstängd. Stå i kön på affären utan att fippla på mobilen. Ta en promenad utan musik eller pod. Låt hjärnan vila.

* Sluta multitaska. Jag har ett arbete som är mkt mätbart och när jag slutade multitaska och hoppa mellan arbetsuppgifter, kolla mail direkt mm - då kändes det helt plötsligt som att jag var en jädra slacker på jobbet MEN det visade sig att jag fick lika mkt gjort som tidigare när jag hade tusen bollar i luften. Mkt fascinerande.

* Är du riktigt stressad så träna inte högintensivt. Förmodligen kan din kropp inte skilja på om det är kul eller om det är en stressig situation. Jag fick byta ut crossfit mot lugn men tung styrketräning och tuffa löppass mot jogg. Under en period.

* Ha alltid tidsmarginalerna på din sida. Du kommer alltid hamna i stressiga situationer, som du inte kan påverka, men påverka det du kan påverka dvs se till att inte ha bråttom när du ska nånstans. Bli inte irriterad i trafiken, om nån medtrafikant är en idiot så kommer den fortsätta vara det även om du blir arg som fan. Du förlorar bara på det själv.
Indeed.

Stressen kan f***a upp hjärnan helt. Undertecknad idag, hittar inte nummerlapparna på apoteket. Resulterar i att sitta i fosterställning, gråta och skaka okontrollerat i 5 minuter. Rimlig reaktion? Sådär tycker väl jag själv. Men, när hjärnan sagt adjö så har den.

Så, ta tag i stressen innan den tar tag i dig. Det är bra mycket enklare att hantera en hundvalp än en 70 kg schäfer som snarare hanterar dig när andan faller på.

(Hade schäfrar i lumpen. Hangarhundarna fick min inte gosa med av uppenbara skäl. Sedan hade vi en best på 70 kilo. På hundgården stod just det meddelandet. "Lek INTE med hunden. Han leker snart med dig annars."

Oj, då har det gått riktigt långt. Hoppas du återhämtar dig snart för det där lät inte kul.
Jag lyckades vända det hela rätt bra då jag gick totalt all in på återhämtning och undvika stress jag kunde undvika. 95% ok nu.

Tillbaka
Topp