• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kamerainköp

Urkul

Cartier
Jag har själv blivit riktigt sugen på att uppgradera från mobilkameran till en systemkamera, gärna en kompakt som doftar retro.
Fastnade för denna: http://www.samsung.com/se/consumer/foto-video/system-cameras/nx-cameras/EV-NX3000BOJSE
Samsung NX3000. På papper verkar den sjukt bra, enligt min relativt begränsade kunskap. Men tycks klå det mesta i prisklassen ändå. Enda minuset jag kan se är brist på inbyggd blixt, vilket kan vara lite opraktiskt. Vad tror dom mer kunniga? Är den värd dom ca. 2700-2900 kr den kostar?
För att svara på din fråga: Samsung gör bra grejer, vad gäller NX3000 så är det helt klart prisvärt.
Vad gäller objektiv (om du skulle vilja bygga ut systemet) så har Samsung några få att välja på, de är bra och dyra.....
Summa summarum: Det är inget system att bygga på, vilket i mina ögon gör det till ett "mindre bra" köp, tänker du inte komplettera med fler objektiv så finns det många kompaktkameror för ungefär samma peng som ger dig minst lika bra bilder.
Men är du ute efter en systemkamera så är det nog svårt att hitta någon bättre för det priset, köp och prova :)
 

Psykel

Patek
För att svara på din fråga: Samsung gör bra grejer, vad gäller NX3000 så är det helt klart prisvärt.
Vad gäller objektiv (om du skulle vilja bygga ut systemet) så har Samsung några få att välja på, de är bra och dyra.....
Summa summarum: Det är inget system att bygga på, vilket i mina ögon gör det till ett "mindre bra" köp, tänker du inte komplettera med fler objektiv så finns det många kompaktkameror för ungefär samma peng som ger dig minst lika bra bilder.
Men är du ute efter en systemkamera så är det nog svårt att hitta någon bättre för det priset, köp och prova :)
Har kikat lite på deras objektiv. Skulle väl främst vilja ha ett makroobjektiv att komplettera med. Har dock inte tyckt att dom verkat dyrare än andra tillverkares.
 

Urkul

Cartier
Det är sant, jag hade deras 16-50/2-2,8 för ca: 9k i bakhuvudet, det är ju i och för sig inte onormalt dyrt för bra optik.
Deras 60/2,8 för ca: 4,5k ska ju vara ett bra macro.
 

Urkul

Cartier
Jag har för mig att t.ex. Elgiganten och Netonnet (borde inkludera Siba) har 30 dagars öppet köp, köp och prova, är du inte nöjd så lämna tillbaka eller byt:)
Hade ju även varit roligt med ett bättre objektiv än medföljande glugg....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Fasta objektiven till m4/3 är riktigt bra, kompakta och relativt sett billiga.

Olympus 60/2.8 Marco , Olympus 45/1.8 är riktigt jäkla bra! Har båda :)
 

Psykel

Patek
Jag har för mig att t.ex. Elgiganten och Netonnet (borde inkludera Siba) har 30 dagars öppet köp, köp och prova, är du inte nöjd så lämna tillbaka eller byt:)
Hade ju även varit roligt med ett bättre objektiv än medföljande glugg....
Jag klarar mig nog fint till att börja med oavsett vad som följer med, nybörjare som jag är. Typ. Läste två kurser foto på gymnasiet, men då körde vi med Canon EOS300 och EOS300D. Det var snart 15 år sen dock.
 

MrPlow

Rolex
Spännande! Jag går också i kameraköpartankar. Men jag är mer av en Canon-kille.
Sportar idag en supergammal, närmast antik, Canon 300D med lite roligare objektiv än det som är på bilden:
Eos_300d_v_sst.jpg

Och så har jag en Canon G12:
PowerShot_G12_Default_tcm87-923500.jpg


Men är sugen på att kliva upp på någon ny systemkamera...
Men vad ska man gå på mellan 6D, 7D Mark II och 70D...
 

Urkul

Cartier
Jag klarar mig nog fint till att börja med oavsett vad som följer med, nybörjare som jag är. Typ. Läste två kurser foto på gymnasiet, men då körde vi med Canon EOS300 och EOS300D. Det var snart 15 år sen dock.
För att eventuellt krångla till det lite mer tänkte jag komma me ett alternativt tips ;)
Precis som @MaziK skriver så finns det väldigt mycket m4/3, både kameror och objektiv, det är riktigt bra grejer....
Ta t.ex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM11232svart Den är inte stor den, men riktigt bra.
Finns även på bland annat Netonnet och Elgiganten ;)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
För att eventuellt krångla till det lite mer tänkte jag komma me ett alternativt tips ;)
Precis som @MaziK skriver så finns det väldigt mycket m4/3, både kameror och objektiv, det är riktigt bra grejer....
Ta t.ex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM11232svart Den är inte stor den, men riktigt bra.
Finns även på bland annat Netonnet och Elgiganten ;)
Tjena

Håller med!

Har tipsat om GM5 och Gx7 redan :), de såldes/säljs till bra pris
 

Psykel

Patek
För att eventuellt krångla till det lite mer tänkte jag komma me ett alternativt tips ;)
Precis som @MaziK skriver så finns det väldigt mycket m4/3, både kameror och objektiv, det är riktigt bra grejer....
Ta t.ex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM11232svart Den är inte stor den, men riktigt bra.
Finns även på bland annat Netonnet och Elgiganten ;)
Spanat på den också, men när jag körde en jämförelse tyckte jag att Samsungen verkade vara med bang for the buck. Men jag ska ta den i åtanke en stund till och jämföra ett par omgångar extra. Den finns dessutom i blått, vilket jag gillar...
 
Topp