• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

-Kan den magiska siffran vara ”4”?

Om jag var tvungen att välja 4 så skulle det bli DJ, Speedy, GMT Master II och Reverso. Vilken av Speedyn och GMTn som blir beatern får diskuteras :D Men har iofs ett antal beaters i lådan som inte är värda att sälja, så jag hoppas jag kan komma undan med en separat beater ;)
Tror att vi har olika syn på beater här. Om det är meatbeating så kanske en ömtålig kronograf är funktionellt, man vill ju inte göra det för länge. Jag är sällan i köket personligen.

Annars tänker jag att man vill ha nåt reptåligt.

Tror att vi har olika syn på beater här. Om det är meatbeating så kanske en ömtålig kronograf är funktionellt, man vill ju inte göra det för länge. Jag är sällan i köket personligen.

Annars tänker jag att man vill ha nåt reptåligt.
Poängen var väl att ingen av dem är en beater. Jag håller med dig - reptåligt eller någonting som man inte bryr sig om det repas. Själv har jag en Seiko Sport 5 och en Tissot Seastar 1000 som jag med gott samvete kan knocka runt, de fyller den funktionen hos mig.

Tycker att fyra är rätt lagom. 2015 hade jag dessa.

Tre manuella utan datum och en quartz med datum, uppskattade att alla var ganska olika varandra, när jag tänker efter borde jag kanske nöjt mig där istället för att flippa och köpa nya hela tiden :)

Omega Speedmaster Alaska Project
Panerai Radiomir PAM425
Jaeger-LeCoultre Reverso tribute to 1931
Longines HydroConquest

DSC_0345.jpg

Intressant tankegång!

Hmm men svårt de här. Frågan är hur sportklocka ska definieras. Att jag verkligen ska kunna utföra sporter som fotboll squash osv eller att de ska ha en sportig look. Definierar de som sportigt utseende som man vill ha på sig när outfiten är mer åt det hållet. Vid riktig sportutövning har jag nästan aldrig klocka på mig och skulle det hända så äre beatern.

Men då skulle listan se ut som följande.

Vardags:
Black Bay 36.
Blir helt klart nästa nytillskott till samlingen. Verkar funka till det allra mesta, allt från fest till mys framför soffan med chips.

Sport:
Cetina ds action diver 38.
Har en sportig look och klarar av mycket vatten. Enbart borstat stål vilket gör den mer reptålig samt en lite hårdare känsla. Just nu används dock denna som vardagsklocka där den får utstå det mesta. Har till och med bytt däck med den (glömde dock att jag hade den på mig under tröjan, men den klarade det galant).

Dress:
Cartier Pasha.
Är inte så mycket för dressur, men ska de vara någon ska de va denna. Alldeles för dyr, men hade vart grymt fint.

Beater:
Casio F91W.
Tycker även denna kategori är svår. Men beater i detta fall tolkas som en klocka som får mycket stryk och som de inte gör nått om den får repor eller dings eller till och med går sönder. Skulle säga att Casion passar bra här. Gillar stilen, tål ganska mycket och om den skulle gå sönder kostar den inte mer än 200 kronor.

Jag såg här om dagen en video på Youtube där TGV på The Urban Gentry pratade om den perfekta storleken i en klocksamling där han bland annat gick igenom 4 olika typer av klockor som ”måste” finnas i varenda klocksamling.

•Länk till videon:

Det ultimata antalet klockor är en fråga som jag ofta jag funderar på. Hittills har jag känt att det är optimalt med tre stycken klockor men där får man inte riktigt med allting. Så 4 klockor som skall täcka allt låter bra.

•Hur ser det ut just nu?
Nå, det råkar finnas 4 klockor i lådan men det finns ingen direkt tanke bakom. En kronograf, två dykare och en digital worldtimer.

F1DE8553-0EB6-4394-8A6F-7E05AEC5EACE.jpeg

•Vad sägs om att ta och strukturera upp det lite?

Enligt TGV ska man ha en vardagsklocka, en sportklocka, en dressklocka och en beater. Då skulle jag möblera om i samlingen enligt nedan:

1. Vardagsklocka - Jag skulle välja Sinn U50 pga att den är både tålig, bra storlek och även är en ordentlig diver (jag älskar min Seamaster men ibland känns den för som vardagsklocka).

2. Sportklocka - Speedmastern finns redan och den stannar där den är för att användas som sportklocka.

3. Dress - GS kvarts. Bra storlek och minimala servicebehov. Den är stilren och passar både på länk och läder. Dressklocka är klockan som jag använder minst. Så hellre att ha en kvartsare som är igång och tickar än att ha en mekanisk/automatisk klocka som bara ligger.

4. Beater - En Rangeman skulle kunna vara ett bra alternativ. Kompetent G-shock som alltid är up to date då den är radiostyrd, inga batteribehov då den går på solenergi och rätt populär då man ser den i många filmer.

E27AC70F-DA0A-4200-AD46-5ECA1EDB743E.jpeg

Vilka fyra klockor har du eller skulle vilja ha för att täcka områden sport, vardag, dress och beater?

-Då har jag tagit tag i det här med 4 klockor och byggt om i samlingen enligt nedan:

•BB58 - Sport
•Longines Heritage 35mm - Dress
•Seiko Alpinist Prospex - Vardagsklocka. Praktiskt bra med datum och skruvade och ingen vridring
•Victorinox INOX - Beater

1E4E951D-3FD1-4A52-8167-ED0C962A7E61.jpeg

8E332D2E-DE4C-4E99-9D56-9FBB07E082E7.jpeg

Problemet blir ju beatern... Hur tålig ska den vara? Om man tänker att tex en Rolex Explorer är sport, då måste ju beatern blir en Gshock, Casio F91w eller liknande...
Jag har en CWC G10 men den lär ju inte vara tåligare än min Explorer. Jag fick nyss lämna in min G10 till urmakare för att något skramlade och satt löst i den, har glömt vad det var... Dessutom är den nog inte vattentät(resistent).

Förstår inte riktigt tanken att fyra klockor skulle vara optimalt. Gäller detsamma antal byxor? Ett par till vardags, ett till fest, ett par i garaget och ett par i tvätten.
Man fastnar för en klocka och köper den om man har råd. En annan klocka tröttnar man på och säljer. Sen blir det vad det blir. Så funkar i alla fall jag.

Förstår inte riktigt tanken att fyra klockor skulle vara optimalt. Gäller detsamma antal byxor? Ett par till vardags, ett till fest, ett par i garaget och ett par i tvätten.
Man fastnar för en klocka och köper den om man har råd. En annan klocka tröttnar man på och säljer. Sen blir det vad det blir. Så funkar i alla fall jag.
Jo Jo men vi måste ju snacka om något här på forumet också...😘

-Att jämföra byxor med klockor är helt out.

Det finns ett antal trådar som handlar om att man ska välja en enda klocka. Om du uppfattar det som att du ska klara dig på ett par byxor då missar du pöängen.

Här gör man en hypotes där man anser att man är i behov av fyra olika klockor då man kan hamna i fyra olika situationer.

Man pekar ut sina 4 favoriter när det kommer till:

•Sport
•Dress
•Vardag
•Beater

Intressant att se hur folk resonerar och vilka val man gör. Tycker jag i alla fall.

Noterar att olika personer har valt Speedmaster i alla kategorier utom dress. Då stoppar jag väl in den där!

Vardag: SMP Quartz
Dress: Speedmaster
Sport: Tonfisk
Beater: G-Shock

Min SMP är lätt den bekvämaste klockan jag haft, har svårt att se någon annan som vardagsklocka.

4288AA0F-9DC4-4537-868A-A4917C1BCE82.png
4E972B3B-6B94-4A4B-A236-0091DCFDC8A1.jpeg
A1B7F68E-921E-467C-B6DD-CD9BF6E90BC9.jpeg
D42ECADD-298B-4DBE-B537-346E0097C468.jpeg

Inte riktigt, tycker jag. Beatern har jag även om jag ska bila ner en stenmur. Vardagsklockan är för fin för det.

Definitionen vardagsklocka och beater känns lite samma för mig.
Eller vad säger ni?

-I vissa fall kan den vara samma, i vissa fall inte.

Om man klär sig lite finare till vardags pga jobb till exempel så väljer man i många fall någon sportklocka eller till och med dressklocka som vardagsklocka.

Det finns de som även tvättar bilen själva, de som målar sitt hus själva eller gräver i trädgården.

Enligt mig är det lämpligare att ha en tåligare och tätare klocka som beater i så fall.

Men det är högst individuellt och det hänger mycket på vad man har för livstil 🙂

För mig finns Beater lika lite som GADA egentligen. Jag förstår att många tycker ”koncepten” är bra för att försöka kategorisera, men jag skulle aldrig behandla en klocka som en ”beater” i den bemärkelsen det ofta nämns. Om man är minsta stil och design medveten/intresserad förstår man att GADA är lika stilfullt som att bära samma typ av sko till all typ av klädsel och aktivitet. Visst går det, men det kommer inte alltid vara snyggt eller praktiskt...

-I vissa fall kan den vara samma, i vissa fall inte.

Om man klär sig lite finare till vardags pga jobb till exempel så väljer man i många fall någon sportklocka eller till och med dressklocka som vardagsklocka.

Det finns de som även tvättar bilen själva, de som målar sitt hus själva eller gräver i trädgården.

Enligt mig är det lämpligare att ha en tåligare och tätare klocka som beater i så fall.

Men det är högst individuellt och det hänger mycket på vad man har för livstil 🙂
Jag köper resonemanget.

Men anser att de flesta använder beater som begrep för sin vardags ”slit och släng” klocka. Den som används mest.

Så den här diskussionen kommer ev öppna ögonen för mig och fler hur man definierar sina klockor.
Ska fundera på vilka jag har i de 4 olika kategorierna.

Jag köper resonemanget.

Men anser att de flesta använder beater som begrep för sin vardags ”slit och släng” klocka. Den som används mest.

Så den här diskussionen kommer ev öppna ögonen för mig och fler hur man definierar sina klockor.
Ska fundera på vilka jag har i de 4 olika kategorierna.
Begreppet "beater" förbryllade mig en del förut. Tror det framförallt kan vara språket som spelar oss ett spratt. I mitt huvud romantiserades beater (kontinuerliga hjärtslag) till OWG-klocka. Fast egentligen betyder det ju mer "stryktålig".

Jag tycker vi inför ett nytt begrepp, typ "gubb-beater". Dvs. En klocka som för användaren nästan är en "OWG-klocka" och används till allt, men kanske ersätts av någon riktig beater vid de grisigaste jobben, och en delikat dressklocka vid de finaste tillställningarna. D.v.s. för denna personen är det magiska talet 3! Sen måste man ju självklart ha minst en back-up lina... så egentligen är det magiska talet 6+ ;)

Vardag/sport: bb36
Vardag/dress/vintage: fetluggad seamaster
Vardag/komplikation: poljot strela
Helg/semester: Seiko SKX

Sen behöver man två i varje kategori så 8 klockor helt enkelt, kanske något digitalt också så 10 eller 12 så att man har en service, försäljnings, och svårt att släppa taget buffert! 👍

För mig handlar det mycket mer om kläder. Passar klockan färgmässigt och stilmässigt med det jag har på mig i övrigt.

Har jag på mig kängor och fjällrävenbyxor och en flanellskjorta tar jag inte på mig min seiko cocktail time. Det hade bara känts fel. Även om jag bara ska gå en promenad. Då tar jag inte ens en ståldykare. Då tar jag min mattsvarta suunto core. Inte för att det behövs men för att det passar.

Ska jag gå samma promenad men har på mig lädersnörskor chinos och en skjorta. Då skulle jag aldrig ta på mig min suunto core. Då blir det cocktail time.

Har jag på mig en grön tröja kanske jag inte väljer min ssc019 seiko pepsi dykare. Då blått och grönt ofta matchar dåligt, släng in en klick rött i det så blir det riktigt konstigt.

Men utifrån att göra denna kategorisering av vardag/sport/beater/dress så ska jag ta en funderare och återkomma med bilder.

4 klockor utifrån det jag har i klocklådan idag.

Har valt rätt praktiskt för 4 klockor. Mycket quartz. SKX007 gick bort då den är för jobbig att behöva ställa om datum och dag varje gång man ska bära den, vilket kommer behövas om man ska ha 4 klockor.

Vardag: Seiko SSC019
Skulle lika gärna kunna sätta CW C7 rapiden här. Funkar med de kläder jag bär till vardags oftast, både stil och färg. Mycke roliga detaljer att spana på.

Sport: Fitbit Inspire2 (sitter på dygnet runt på höger arm)
Om man faktiskt ska sporta så vill jag ha en klocka som är gjord för ändamålet.
Lättaste bra pulsklockan jag kunnat finna. 8,5gram. Minimal storlek och vattentät. Låg kostnad så om den pajar i gymet, poolen, bastun så köper jag bara en ny.

Dress: CW C7 limited cosc
Egentligen borde det vara en Cocktail time blue moon men då den nyss sålts så har jag ingen självklar klocka här.

Beater: Suunto core all black alu.
Genomlevt mycket skit och bevisat sin tålighet och funktionalitet. Stora tydliga siffror och inte lika bländande skärmupplysning som G-shock.

83E814B6-280F-4022-A657-B198C548439A.jpeg

Jag kategoriserar mina 4 cents så här:
  1. Tudor North Flag - GADA
  2. Seiko Baby Alpinist - GADA
  3. Rolex OP 36 - Dress eller vid mer utvalda tillfällen.
  4. Seiko Mod - GADA
Sen har jag en Apple Watch också men den räknas inte och används enbart som träningsredskap.
77487C13-E086-410C-A589-3879F13C3BCE.jpeg

1621791817257.jpeg

Sen har jag en Apple Watch också men den räknas inte och används enbart som träningsredskap.

Men vad är definitionen av en sportklocka i detta sammanhang?

Sportklockan tolkar jag som man använder för sport, som man har när man löper, gymmar, simmar eller övrigt. Visst man kan ha en speedmaster för att ta tid på sina löprundor men känns rätt opraktiskt. Tror de flesta använder sina kronografer som vardagsklockor. (Matlagningsklocka kanske då man oftast läser att personer använder sin kronograf till det.)

Eller har en sportklocka inget med faktisk sport och göra utan mer sportig estetik, typ motorsport klockor, kronografer o dylikt.

Men vad är definitionen av en sportklocka i detta sammanhang?

Sportklockan tolkar jag som man använder för sport, som man har när man löper, gymmar, simmar eller övrigt. Visst man kan ha en speedmaster för att ta tid på sina löprundor men känns rätt opraktiskt. Tror de flesta använder sina kronografer som vardagsklockor. (Matlagningsklocka kanske då man oftast läser att personer använder sin kronograf till det.)

Eller har en sportklocka inget med faktisk sport och göra utan mer sportig estetik, typ motorsport klockor, kronografer o dylikt.
Jadu det kan säkert någon här på forumet definiera men kan tänka mig att det också beror på hur man ser på saken.
För mig så är en sportklocka både estetik och något som tål att användas i de flesta av sammanhang. För löprundan däremot så blir det en apple watch för att hålla koll på distans och puls samt möjligheten att kunna lyssna på musik med trådlösa lurar.

• Like
Reactions: L.D
Tillbaka
Topp