Jag såg här om dagen en video på Youtube där TGV på The Urban Gentry pratade om den perfekta storleken i en klocksamling där han bland annat gick igenom 4 olika typer av klockor som ”måste” finnas i varenda klocksamling.
•Länk till videon:
Det ultimata antalet klockor är en fråga som jag ofta jag funderar på. Hittills har jag känt att det är optimalt med tre stycken klockor men där får man inte riktigt med allting. Så 4 klockor som skall täcka allt låter bra.
•Hur ser det ut just nu?
Nå, det råkar finnas 4 klockor i lådan men det finns ingen direkt tanke bakom. En kronograf, två dykare och en digital worldtimer.
•Vad sägs om att ta och strukturera upp det lite?
Enligt TGV ska man ha en vardagsklocka, en sportklocka, en dressklocka och en beater. Då skulle jag möblera om i samlingen enligt nedan:
1. Vardagsklocka - Jag skulle välja Sinn U50 pga att den är både tålig, bra storlek och även är en ordentlig diver (jag älskar min Seamaster men ibland känns den för som vardagsklocka).
2. Sportklocka - Speedmastern finns redan och den stannar där den är för att användas som sportklocka.
3. Dress - GS kvarts. Bra storlek och minimala servicebehov. Den är stilren och passar både på länk och läder. Dressklocka är klockan som jag använder minst. Så hellre att ha en kvartsare som är igång och tickar än att ha en mekanisk/automatisk klocka som bara ligger.
4. Beater - En Rangeman skulle kunna vara ett bra alternativ. Kompetent G-shock som alltid är up to date då den är radiostyrd, inga batteribehov då den går på solenergi och rätt populär då man ser den i många filmer.
Vilka fyra klockor har du eller skulle vilja ha för att täcka områden sport, vardag, dress och beater?