• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan en skruv kosta flera tusen?

nissehult

Patek
2-Faktor
Jo, så är det. Speciellt om du är en liten tysk tillverkare borderline-OCD för detaljer... ;) Lang & Heyne gör klockor runt halv-miljonen och lägger ner enormt mycket jobb på sina skruvar. Fint blir det i alla fall. Kul läsning:
http://www.ablogtowatch.com/why-movement-screws-german-lang-heyne-cost-100-euros-each/

Lang-Heyne-Augustus-Caliber-VII-aBlogtoWatch-1.jpg
 

RDFG

Cartier
Tack för tipset! Detta pekar på något som jag anser vara en tråkig del av klockvärlden, finishing för finishingens skull och produktutveckling med hänsyn till andra saker än prestanda och uthållighet/stöttålighet.

Antar att det är därför jag dras mer till toolwatches än haute horlogerie (stavning?)...

Kommer iofs aldrig ha råd med något av denna kaliber ändå så det är egentligen en ickefråga :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack för tipset! Detta pekar på något som jag anser vara en tråkig del av klockvärlden, finishing för finishingens skull och produktutveckling med hänsyn till andra saker än prestanda och uthållighet/stöttålighet.

Antar att det är därför jag dras mer till toolwatches än haute horlogerie (stavning?)...

Kommer iofs aldrig ha råd med något av denna kaliber ändå så det är egentligen en ickefråga :)

Det är exakt detta som gör klockvärlden så cool!
Allting är perfekt!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för tipset! Detta pekar på något som jag anser vara en tråkig del av klockvärlden, finishing för finishingens skull och produktutveckling med hänsyn till andra saker än prestanda och uthållighet/stöttålighet.
Visst. Vi pratar ju hantverk och inte teknikutveckling.

GPHG (http://www.gphg.org/horlogerie/) har ju en tävlingskategori för innovation, men det verkar mest vara über-komplicerade som vinner, klockor där man kan visa upp ett fantastiskt sett att göra det som redan har gjorts i över hundra år. Förra året vann Antoine Preziuso med en klocka som har tre tourbilloner. Imponerande? Javisst. Framåtskridande? Näe.

Ressence (Type 3) vann för några år sedan i kategorin "revelation", vilket de med rätta gjorde för det banbrytande gränssnittet hur man läser en klocka. Annars så är det, såvitt jag som lekman kan bedöma, ont om tekniksteg framåt. Det går sakta med lite olika material etc. De senaste årens stora tekniksteg kan nog Swatchs Sistem 51 räknas till - med det är ju knappats haute horlogerie utan mer åt det produktionstekniska hållet.
 
Topp