• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan man serva en Swatch?

virrooo

Guld
2-Faktor
Har köpt på mig 3 defekta swatch kronografer... ja jag vet :banghead:

Frågan är då om dessa går att laga? Jag förstår inte hur man öppnar upp den, så kanske inte är meningen? Någon som har erfarenhet? Stämningsbild nedan:meh:

D6FCD1ED-FB2A-4A56-A50A-BAA312DA7CD9.jpeg

Tyvärr inte annat än med stämjärn . Brukar vara en batterilucka på baksidan . En fördel är att det inte kommer in så mycket skit i dom . Så kanske kan du värma upp dom i fickan eller på ett element . Å på så sätt få snurr på dom . Kan oxå köra dom i avmagnetisering burken . Då snurrar den runt .

Har köpt på mig 3 defekta swatch kronografer... ja jag vet :banghead:

Frågan är då om dessa går att laga? Jag förstår inte hur man öppnar upp den, så kanske inte är meningen? Någon som har erfarenhet? Stämningsbild nedan:meh:

D6FCD1ED-FB2A-4A56-A50A-BAA312DA7CD9.jpeg
Fina! Är det en Grand Prix som skymtar i bakgrunden? Jag har haft liknande problem, då har jag använt en avmagnetiserare så att alla visarna roterat, precis som @rogart-63 tipsar om. Sen har de funkat fint.

Fina! Är det en Grand Prix som skymtar i bakgrunden? Jag har haft liknande problem, då har jag använt en avmagnetiserare så att alla visarna roterat, precis som @rogart-63 tipsar om. Sen har de funkat fint.
Trodde att det med avmagnetiserades var ett skämt :D ska köpa en sån och testa! Tack för alla tips och råd! Värme hjälpte den ena men de andra två är fortfarande döda. Hoppas avmagnetiserare löser detta :)

Trodde att det med avmagnetiserades var ett skämt :D ska köpa en sån och testa! Tack för alla tips och råd! Värme hjälpte den ena men de andra två är fortfarande döda. Hoppas avmagnetiserare löser detta :)
Nejdå det funkar fint :)
När man avmagnetiserar en klocka så roterar visarna, så om något hjul har fastnat på grund av något dammkorn eller liknande så lossnar dem och sedan rullar det på fint. Jag har bara en billig avmagnetiserare från ebay jag köpte för någon hundring men det har hjälpt mig med flera vintage quartzklockor. Vet inte om det är att betrakta som en långsiktig fix eller akut-nödhjälp dock, men med Swatchkronos som dina är det ont om alternativ tyvärr eftersom de inte verkar gå att få ihop igen om man öppnar dem.

Trodde det oxå . Tänkte det är nog inte så bra att avmagnestisera en kvarts. Men testade på ett verk som inte gick . Och mycket riktigt så snurrar visarna som små propellrar. Klockan funka fint sen . Jag rekommenderar det inte till vissa Omega verk dock. Dom har magnetiska minutrör. Har haft ett par stycken såna som troligen blivit avmagnetiserade . Där vill inte timvisaren följa med runt . Men billiga ETA verk är inga problem.

Har kört med batteri, oklart om det är bra eller dåligt om jag ska vara ärlig så kanske värt en runda på google. Inget har gått sönder för mig än iaf :)
Rapportera gärna hur det går!

Har kört med batteri, oklart om det är bra eller dåligt om jag ska vara ärlig så kanske värt en runda på google. Inget har gått sönder för mig än iaf :)
Rapportera gärna hur det går!
Helvede! Mission failed delvis... ena verkar ha hoppat igång, men återstår att se om det håller i sig. Andra snurrar kronografdelarna på, men själva tiden rör sig ej. Lyckligtvis verkar min tredje fungera utan en tur på avmagnetiserarens bord!

Snygg jobbat!! Var det avmagnetiseraren som gjorde tricket eller har något annat tips att dela med dig av? :)
Körde på med avmagnetiseraren, adderade lite hederligt slagvåld efter att jag råkat tappa en i marken och fick igång sekundvisaren av fallet. Lät klockorna ligga på element ett tag också, så en blandning av hat, kärlek och en liten blå dosa från Kina!

Körde på med avmagnetiseraren, adderade lite hederligt slagvåld efter att jag råkat tappa en i marken och fick igång sekundvisaren av fallet. Lät klockorna ligga på element ett tag också, så en blandning av hat, kärlek och en liten blå dosa från Kina!
Whatever works antar jag ;)
Grattis till tre swatchkronos, de är kul klockor verkligen

Riktigt bra tråd för en som sitter och väntar på två swatch kronografer :D
Får hålla utkik efter en avmagnetiserare helt enkelt! :angel: och kul att det löste sig, fräna klockor!

Tillbaka
Topp