• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man tvingas betala tull?

Flyger till USA imorgon för några dagars resa och tänkte ta med mig två av klockorna en på armen varav en i handbagaget och undrar ifall tullen kan ställa till med problem och påstå att jag försöker slippa betala tull? Om jag ska behöva resa med kvittona för köpen.
Tackar :)
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Flyger till USA imorgon för några dagars resa och tänkte ta med mig två av klockorna en på armen varav en i handbagaget och undrar ifall tullen kan ställa till med problem och påstå att jag försöker slippa betala tull? Om jag ska behöva resa med kvittona för köpen.
Tackar :)
Det måste åndå räknas som väldigt osannolikt. Jag gjorde flera resor till USA och Hong Kong förra året med Rolex/Breitling etc. på armen, var aldrig tal om någon flygande tullinspektion vid hemfärd :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jaha, jag tror jag missförstod din fråga.

Du ska alltså ta med dig klockorna du redan äger från sverige utomlands?
Tolkade det som att du skulle köpa klockor och undrade om du kunde åka på tull.
 

Chad

Rolex
Det kan även hända att dom tvingar dig lämna minst en av klockorna på flygplatsen, så får du tillbaka den/dom när du ska hem igen.

Finns risk att du ska kränga dom illegalt i landet, som du säkert förstår.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Du ska alltså ta med två klockor du redan äger? I så fall behöver du inte vara orolig för någon tull. Har du med dig väldigt många klockor så är det klart tullen kan börja fråga (om de mot förmodan skulle gå igenom ditt bagage) men har du bara två klockor så kommer de inte bry sig.
 
Du ska alltså ta med två klockor du redan äger? I så fall behöver du inte vara orolig för någon tull. Har du med dig väldigt många klockor så är det klart tullen kan börja fråga (om de mot förmodan skulle gå igenom ditt bagage) men har du bara två klockor så kommer de inte bry sig.
Härligt, då är det ju grönt! Annars har jag bilder på kvittona i mobilen om det skulle vara bli något märkligt.
 

jhes

Omega
Risken känns microbisk att du skulle råka ut för det, skulle det hända får du säkert tillbaka pengarna hemma om du har kvitto/bilder mm
 

Cryssarn

Rolex
Du kan nog vara lugn. KAN ju göra som yonsson så och ta lite bilder innan. Något med dagens datum när du packar väskan exempelvis.
Är det svenska eller Amerikanska tullen du är orolig över
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Äh, vad tusan? Jag har åkt runt med en GMT Master II på armen över hela världen i 12 år. Aldrig har en tullare så mycket som lyft ett ögonbryn. Det är ju bruksföremål. Det måste ju de också fatta.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Säkerligen bra att vara förberedd, men lite väl overkill att ha bilder på köpkvitton i mobilen för osannolik random tullinspektion. Jag har gjort många resor utanför Europa med klocka på och har också många klockintresserade vänner som reser mycket utanför Europa med klocka på, har aldrig någonsin hört talas om någon tullkontroll vid hemresa för egna klockan
 

Cryssarn

Rolex
Finns det nån tull nu på Arlanda? Inte sett en gubbe på typ sista 20 hemresorna.
Fanns en gubbe som lackade ur på oss när vi gick igenom utan att deklarera hunden. Till vårat försvar så fick vi inga som helst instruktioner om hur vi skulle göra, utan buren stod bara mitt ute i hallen. Dessutom sätt han där bak, så vi såg honom inte.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lägg upp bild här i tråden där du har på dig båda klockorna. Då är det bara att surfa in i tråden om det uppstår oklarheter så är det klart sen eftersom det är daterat :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har aldrig haft problem till och från USA. Då flyger jag alltid från Kastrup också.
Haft en extra klocka med i handbagage varje gång.

Det är nog dumt att checka in, med tanke på risken att väskan kan komma på villovägar eller försvinna helt.
 
Jag har aldrig haft problem till och från USA. Då flyger jag alltid från Kastrup också.
Haft en extra klocka med i handbagage varje gång.

Det är nog dumt att checka in, med tanke på risken att väskan kan komma på villovägar eller försvinna helt.
Kände det också att jag vill ha båda klockorna nära till hands, tack för alla svaren!
 
Topp