• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan mitt bolag köpa en klocka?

Skoskav

Basic
2-Faktor
Jag har några bolag, varav ett holdingbolag som ska förvalta fast och lös egendom, värdepapper, fastigheter (etc.). Skulle det vara möjligt att låta detta holdingbolag köpa in en fin klocka som "investering". Och istället för att bara låta den ligga skulle jag kanske kunna bära den på handleden när jag går till banken, hälsar på revisorn och andra viktiga tjänsteärenden på stan? Givetvis inget jag skulle använda på fritiden.

Här måste finnas många kreativa företagare tänker jag.

Jag har några bolag, varav ett holdingbolag som ska förvalta fast och lös egendom, värdepapper, fastigheter (etc.). Skulle det vara möjligt att låta detta holdingbolag köpa in en fin klocka som "investering". Och istället för att bara låta den ligga skulle jag kanske kunna bära den på handleden när jag går till banken, hälsar på revisorn och andra viktiga tjänsteärenden på stan? Givetvis inget jag skulle använda på fritiden.

Ja bolag kan köpa en klocka om det finns täckning i företaget att betala denna med.
Gå till banken revisorn andra viktiga tjänsteärenden samt som investering :facepalm:
Ställ denna fråga till din revisor vet jag denna bör ju kunna detta ;)

//Simon

Jag ska absolut fråga revisorn, men har inte bokslut förrän i höst. Han fakturera bara jag ringer och nyser i luren, så lite onödigt att ringa innan det är dags för det.

Jag ska absolut fråga revisorn, men har inte bokslut förrän i höst. Han fakturera bara jag ringer och nyser i luren, så lite onödigt att ringa innan det är dags för det.

Lite skoj att du nämner att det du ska ha klockan till. (lite onödigt) ;)
Samt att du nämner att revisorn fakturerar om du ringar. (det kostar)
Denna tråd är aningen off i inköp till det du nämner om du inte ska köra :rolleyes:
Lite skalbolag över det hela ;)

Kör ett VTR :blackalien: så har du $ till det mesta :D (ironi)

Lycka till :)

//Simon

Camilla Läckberg, är det du?

Edit. Fan det var Christina Lindberg. Googla det.

Lycka till. :)

Senast ändrad:
Du får köpa en minnesgåva till en anställd när de fyller t.ex. 50. Kravet är att de varit anställda minst sex år på företaget. Upp till 15000kr är avdragsgillt sen kan man såklart dra mer från nettolön eller förmånsbeskatta.

Frågan är hur lång tid i förväg företaget kan köpa in gåvan. Det kanske är bra att vara ute i god tid? :angel:

Tolkar jag det rätt kan man ge två gåvor totalt. En jubileumsgåva och en vid anställningens slut. Arbetsgivaren kanske återanställer kort därefter ;)
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.4/323999.html#h-Minnesgava

Känns onödigt att grisa ned bolaget med nöjesköp. Ingen revisor gillar denna typ av upplägg. Kräma upp vinsten, ta lite större utdelning än normalt och använd sedan klockan närhelst du vill och inte enbart på tråkiga möten.

Ja, det får du. Precis som du kan spekulera i aktier. Bokförs som tillgång. Obs! Du får inte använda klockan alls. Inte ens när du ska till revisor etc.

Tillbaka
Topp