Janä jag håller inte med. Auktioner tenderar att få folk att betala överpriser pga auktionsdjävulen. Det är ganska grundläggande psykologi. Framför allt när det finns många presumtiva fyndare.Varför skulle en pantbank vara första eller andra alternativ om man ska sälja något av värde?
Stampen är ju sista utväg när det bara måste in slantar,vilket de givetvis är medvetna om.
Sedan är ju lagen sådan att säljs din pryl för mer än stamp+omkostnader går överskottet till dig. Inte pantbanken.
Rimliga priser är väl vad varorna på en auktion klubbas för?
Räcker med att en enda person tyckte slutbudet var rimligt så är det sålt.
Att du&ofta jag tycker det är mer än vi ville ge skiter ju köparen i.
För denne var bevisligen priset rätt.
Vi kan vara överens om att inte heller jag vill betala mer än jag måste.
Och finns alternativ att köpa samma pryl billigare någonannanstans väljer jag givetvis det alternativet om det inte medför merkostnader såsom resa/tidsåtgång eller annan olägenhet som eliminerar prisskillnaden.
Men begagnade varor är ofta unika.
Det kan ibland vara väldigt svårt att hitta en tillsalu i det skick jag vill ha utav den modell jag eftersöker.
Då är det ju bara att betala när en dyker upp om jag vill ha.
Annars blir jag ju utan. Ibland spelar det ingen roll och andra gånger grämer jag mig efteråt över snåltarmen som sved.
Håller dock med om att letar man efter något unikt eller ovanligt så är auktion kalas.