• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten 17/5 2025

Varför skulle en pantbank vara första eller andra alternativ om man ska sälja något av värde?
Stampen är ju sista utväg när det bara måste in slantar,vilket de givetvis är medvetna om.
Sedan är ju lagen sådan att säljs din pryl för mer än stamp+omkostnader går överskottet till dig. Inte pantbanken.

Rimliga priser är väl vad varorna på en auktion klubbas för?
Räcker med att en enda person tyckte slutbudet var rimligt så är det sålt.
Att du&ofta jag tycker det är mer än vi ville ge skiter ju köparen i.
För denne var bevisligen priset rätt.

Vi kan vara överens om att inte heller jag vill betala mer än jag måste.
Och finns alternativ att köpa samma pryl billigare någonannanstans väljer jag givetvis det alternativet om det inte medför merkostnader såsom resa/tidsåtgång eller annan olägenhet som eliminerar prisskillnaden.

Men begagnade varor är ofta unika.
Det kan ibland vara väldigt svårt att hitta en tillsalu i det skick jag vill ha utav den modell jag eftersöker.
Då är det ju bara att betala när en dyker upp om jag vill ha.
Annars blir jag ju utan. Ibland spelar det ingen roll och andra gånger grämer jag mig efteråt över snåltarmen som sved.
Janä jag håller inte med. Auktioner tenderar att få folk att betala överpriser pga auktionsdjävulen. Det är ganska grundläggande psykologi. Framför allt när det finns många presumtiva fyndare.

Håller dock med om att letar man efter något unikt eller ovanligt så är auktion kalas.

Janä jag håller inte med. Auktioner tenderar att få folk att betala överpriser pga auktionsdjävulen. Det är ganska grundläggande psykologi. Framför allt när det finns många presumtiva fyndare.

Håller dock med om att letar man efter något unikt eller ovanligt så är auktion kalas.
Du verkar ha sned prisuppfattning. Kaplans är generellt inte dyrt och auktioner är generellt billigare än annonser. Finns dock alltid undantag. Tex går ibland trötta dussinur från välkänd tillverkare dyrt på tex kaplans.

Du verkar ha sned prisuppfattning. Kaplans är generellt inte dyrt och auktioner är generellt billigare än annonser. Finns dock alltid undantag. Tex går ibland trötta dussinur från välkänd tillverkare dyrt på tex kaplans.
Jag antar att du räknar in provision och så också på de priser du talar om? För annars kan jag absolut hålla med om att det är okej priser. Men medräknat 20% provision + slagavgift så blir det genast dyrare.

Jamenannarsdå…
Nån som har span på något skoj?

Kan tycka att den här borde kunna vara ett rimligt bra köp och fint alternativ till en Cartier. Rolig tavla och förmodat slutpris på ungefär vad man pungar för en silverboett från franska märket.
Lite tråkigt med litet ”damurverk” som inte fyller ut boetten bättre - men det är ju inget man lider av till dagligdags.

I andra änden av skalan så måste detta vara undefär det fulaste som en ”riktig” tillverkare någonsin kommit med?

Jamenannarsdå…
Nån som har span på något skoj?

Kan tycka att den här borde kunna vara ett rimligt bra köp och fint alternativ till en Cartier. Rolig tavla och förmodat slutpris på ungefär vad man pungar för en silverboett från franska märket.
Lite tråkigt med litet ”damurverk” som inte fyller ut boetten bättre - men det är ju inget man lider av till dagligdags.

I andra änden av skalan så måste detta vara undefär det fulaste som en ”riktig” tillverkare någonsin kommit med?

Gillar också trä-tavla-tanken! Och ja, ett mycket roligare/vettigare alternativ till must-klockorna (som brukar tinga priser en bra bit över 20' hos bl.a. Kaplans..).

Eberharden är ju helt knäpp.. Vore kul att veta vad den listade kring 05. Och vore nästan ännu roligare att veta vem det var som slog till haha!

Sveriges "moderna" skola i ett nötskal.
Vuxna som inte förstår procent och procenträkning.

Vad nu det har med klockor att göra iofs....
Alltså jag har träffat rätt många som inte räknar in provision och slagavgifter i pris när de handlar från auktion. Vet inte om det är någon form av självlurendrejeri eller vad så därav att jag ställde frågan initialt. :)

Alltså jag har träffat rätt många som inte räknar in provision och slagavgifter i pris när de handlar från auktion. Vet inte om det är någon form av självlurendrejeri eller vad så därav att jag ställde frågan initialt. :)
Snarare ett tecken på att Lyxfällan/Hushållsekonomi borde vara obligatorisk i grundskolan.

Vet inte om du driver med mig eller vilka du träffar på då jag själv nog på ena handens fingar kan räkna de personer jag stött på de senaste 35åren som blivit överraskade av att slagavgifter tillkommer på en auktion.

Antar att detta talar för att mina delvis skiftande designpreferenser, men B&M är också lite cool.
Vitguld är ju heller aldrig fel.

Tänk dock på att det tillkommer både slagavgift och köparprovision innan ni bjuder. ;)

Självlurendrejeri är det bästa lurendrejeriet.
Jag räknar alltid pundet som 10kr när jag är i London, det blir så mycket roligare att shoppa då.

Har länge haft nån slags guilty pleasure känslor för Moon to Mars Speedyn. Sällan man ser dem numera.

Har länge haft nån slags guilty pleasure känslor för Moon to Mars Speedyn. Sällan man ser dem numera.

Sjukt coola. Verkar dock vara en gamble om hur fina subdials är, ett par som jag sett verkar gå åt svart-vita hållet. Nu var det dock ett tag sen jag tittade, men ändå :)

Sjukt coola. Verkar dock vara en gamble om hur fina subdials är, ett par som jag sett verkar gå åt svart-vita hållet. Nu var det dock ett tag sen jag tittade, men ändå :)
Ja, många har blekts så alla subdials är typ gråblå. Denna ser dock hufsat välbevarad ut. Saknar box/papper annars hade den nog varit rätt mycket dyrare

Vilka av speedmastern tror ni är "bäst" köp utifrån skick? och vad tror ni eventuell service ligger på?
tittat på dessa

Senast ändrad:
Några andra som budade hem nåt kul?

1000049131.jpg

Den hade gjort sig bra på min handled.
Tyvärr (eller ska jag kanske säga Trevligt nog) kom det ett mail från LasVegas igår natt,vilket gjorde Kaplans utbud betydligt svalare.

Hursomhelst var det trevligt att vara där även fastän ingenting inköptes
Det kan man ju förstå. Kaplans erbjuder ju inte $1 bufféer.

Det kan man ju förstå. Kaplans erbjuder ju inte $1 bufféer.
Nej på Kaplans är det gratis godis,och mycket gott sådant ska jag tillägga!
Din erfarenhet av just billiga bufféer passar väl bättre i Lifestyle om du vill tipsa om var man ska äta dessa och vilka man bör undvika

Nej på Kaplans är det gratis godis,och mycket gott sådant ska jag tillägga!
Din erfarenhet av just billiga bufféer passar väl bättre i Lifestyle om du vill tipsa om var man ska äta dessa och vilka man bör undvika
Det var ett skämt utifrån ditt inlägg om att du fått mail från Las Vegas. Möjligtvis ett långsökt sådant men ändock ett försök till skojeri.

1747554437081.jpeg

Så bara en Constellation från KS alltså?
Jag var också där med några vänner men vi håll i plånboken.
Det var flera fina objekt vilket kanske medförde att det budades också, så är det verkligen inte varje gång skulle jag säga.

Tillbaka
Topp