• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tips på vart man kan "fynda" en rock. Behöver verkligen en ny för i år men budgeten är inte så frikostig som jag önskat vilket leder till problem :)

Annars har ju tex Blugiallo en snygg men den kommer ju in på över dubbla priset.

Söker en klassisk mörkblå, knälång enkelknäppt i ull och så bra material som är möjligt med en prislapp på max 5k väldigt gärna under :D

Någon som har tips?
Kan rekommendera att kolla på Vangelis, kommer upp fina rockar där med jämna mellanrum inom budget.

Jag vill bara tillägga att William är en riktig stjärna - kunnig, skicklig, sympatisk och med mycket känsla. Varm rekommendation!
Blirr riktigt sugen på att prova. Kanske om man orkar ta sig ned till Gbg och sen tillbaka under samma dag, men känns lite sådär att lägga en heldag på det. Därefter behöver man göra det en/två gånger till för fitting...

Blirr riktigt sugen på att prova. Kanske om man orkar ta sig ned till Gbg och sen tillbaka under samma dag, men känns lite sådär att lägga en heldag på det. Därefter behöver man göra det en/två gånger till för fitting...
Har du funderat på Prologue HK? de brukar ju vara i Stockholm rätt ofta nu (typ 1 gng per kvartal iaf).

Har du funderat på Prologue HK? de brukar ju vara i Stockholm rätt ofta nu (typ 1 gng per kvartal iaf).
Nope. Vill dock gärna ha något "lokalt" (även om Gbg inte är lokalt, men inom riket iaf). Ifall jag drar till William och får måtten tagna samt att allt ser bra ut efter ett par fittings så kan allt skötas på distans.

Behöver input. Hämtade min kostym från skräddaren idag. Innan justeringen var jag inne på no break eller quarter break. Men skräddaren tyckte jag skulle gå för mer med tanke på fotvidden. Tycker själv att de är alldeles för mycket. Bör jag gå tillbaka och be om justering? (Ska inte ha svarta skor, men det var de som var närmast till hands)
IMG_9795.jpeg

Behöver input. Hämtade min kostym från skräddaren idag. Innan justeringen var jag inne på no break eller quarter break. Men skräddaren tyckte jag skulle gå för mer med tanke på fotvidden. Tycker själv att de är alldeles för mycket. Bör jag gå tillbaka och be om justering? (Ska inte ha svarta skor, men det var de som var närmast till hands)
IMG_9795.jpeg
Ja.

IMG_9795.jpeg
Ja. Och personligen kör jag alltid 5 cm slag, det där ser ut som ca 3 cm (kan dock vara vinkeln som luras).

Kan rekommendera att kolla på Vangelis, kommer upp fina rockar där med jämna mellanrum inom budget.
Jag har sett att det lagts ut ett par fina rockar här på KS relativt nyligen. Jag vet inte om de finns kvar men kolla. Sen blir det lättare för dig om du nämner din storlek. De som är till salu här eller var till salu=? var M och L har jag för mig. De såldes för runt ett par tusenlappar. Det är nog det man får betala om det ska vara något, om man inte har speciella preferenser.
Tack för tipsen! Skulle gissa på M/50 i strl 😊

Tips på vart man kan "fynda" en rock. Behöver verkligen en ny för i år men budgeten är inte så frikostig som jag önskat vilket leder till problem :)

Annars har ju tex Blugiallo en snygg men den kommer ju in på över dubbla priset.

Söker en klassisk mörkblå, knälång enkelknäppt i ull och så bra material som är möjligt med en prislapp på max 5k väldigt gärna under :D

Någon som har tips?
I den prisklassen: Oscar Jacobson har några vettiga på rea på sin hemsida och några av dem finns till ännu lägre pris hos exv Vingåkers.
Tycker OJ gör tidlösa rockar där man inte behöver köpa just årets modell.

Någon som har tips?

Instämmer likt ovan talande att här på KS ploppar det upp bra grejer då och då. I samma linje skulle jag även rekommendera second hand generellt, typ Tradera, Pete and Harrys (kanske)? Kan bli mycket rock för pengen om man hittar något där!

Hejsan,
Sytt upp en kostym och skulle behöva er input för justeringar som behöver göras.

Mina observationer:
  • korta längden med cirka 1-1.5 cm för no-break
  • känns som extra tyg skulle behöva vid området vid höften (gylfområdet och ut mot fickorna)
  • lite vidare kring stussen
  • öka inseam, går för lång ner
  • kavajen ser tight ut i ryggslutet
  • Även kavajen framifrån ser inte helt clean ut

179 cm/86kg
1000009861.jpg 1000009889.jpg 1000009864.jpg 1000009865.jpg 1000009905.jpg 1000009906.jpg 1000009900.jpg 1000009899.jpg

Hejsan,
Sytt upp en kostym och skulle behöva er input för justeringar som behöver göras.

Mina observationer:
  • känns som extra tyg skulle behöva vid området vid höften (gylfområdet och ut mot fickorna)

179 cm/86kg
1000009861.jpg 1000009889.jpg 1000009864.jpg 1000009865.jpg 1000009905.jpg 1000009906.jpg 1000009900.jpg 1000009899.jpg
Byxlängden är bra, kortar du dem ytterligare blir det för kort i hälpartiet. Tänk på att så fort du går omkring så kommer de upplevas kortare. De kommer även ”krypa upp” lite när du använder byxorna och de inte är helt nypressade längre. Svårt att bedöma byxorna i övrigt på bilderna, du får avgöra om de känns för tighta kring stussen.

Tyvärr är knäppningen på kavajen för högt upp. Går inte att göra så mycket åt dock. Men den är på tok för tight, behöver släppas ut i ryggen rejält. Hoppas det finns tillräckligt med tyg?

Byxlängden är bra, kortar du dem ytterligare blir det för kort i hälpartiet. Tänk på att så fort du går omkring så kommer de upplevas kortare. De kommer även ”krypa upp” lite när du använder byxorna och de inte är helt nypressade längre. Svårt att bedöma byxorna i övrigt på bilderna, du får avgöra om de känns för tighta kring stussen.

Tyvärr är knäppningen på kavajen för högt upp. Går inte att göra så mycket åt dock. Men den är på tok för tight, behöver släppas ut i ryggen rejält. Hoppas det finns tillräckligt med tyg?
Tack!

Får fundera på det med längden för nu ligger de på skorna. Men som du säger det kanske ändras när de börjar användas/ej är nypressade längre.

Yes, håller med om knäppningen. Bad ändå om en lägre pressning med bild på hur det skulle se ut. Ryggen också enig, alldeles för tight.

Är för kort inseam något problem egentligen? På dessa är det kanske ett par cm får korta. Dock tycker jag det känns helt ok.

Tack!

Får fundera på det med längden för nu ligger de på skorna. Men som du säger det kanske ändras när de börjar användas/ej är nypressade längre.

Yes, håller med om knäppningen. Bad ändå om en lägre pressning med bild på hur det skulle se ut. Ryggen också enig, alldeles för tight.

Är för kort inseam något problem egentligen? På dessa är det kanske ett par cm får korta. Dock tycker jag det känns helt ok.
Alltså inseam ska väl vara proportionerlig sett till hur hög rise det är. Dvs inseam + rise = byxlängd. Eller tänker jag fel?

Alltså inseam ska väl vara proportionerlig sett till hur hög rise det är. Dvs inseam + rise = byxlängd. Eller tänker jag fel?
Så kanske det är. Känns vara ovant då dessa har cirka 1.5 inch kortare inseam med samma outseam/total längd på byxorna som jag brukar köra på. Och när jag mätte var rise på dessa och mina andra inte speciellt stor skillnad (i alla fall inte 1.5 inch). Ska tillbaka till skräddaren i veckan.

Tack för input så länge 👍🏼

Senast ändrad:
Så kanske det är. Känns vara ovant då dessa har cirka 1.5 inch kortare inseam med samma outseam/total längd på byxorna som jag brukar köra på. Och när jag mätte var rise på dessa och mina andra inte speciellt stor skillnad (i alla fall inte 2 inch). Ska tillbaka till skräddaren i veckan.

Tack för input så länge 👍🏼
Aldrig tänkt på just det måttet faktiskt. Men bäst är kanske att jämföra med andra byxor du har som sitter bra. Lycka till, blir säkert bra till slut. Brukar krävas några vändor.

Senast ändrad:
Tack!

Blir ju rätt svårt att korta en byxa men öka inseam längden…

Har ni något tips på ett tåligt "miniparaply"? Syftar då på en mindre variant som går att ha i portföljen. Har redan en av större modell samt en teleskopsmodell från Fox Umbrellas. Den sistnämnda är åt det mindre hållet, men tar ändå lite plats i väskan (i portföljen får den knappt plats, utan då får man bära med sig en lite större väska). Så något som är praktiskt nog att ha i portföljen utan problem. Den jag har idag är från min gamla arbetsplats och rädd skrikig i både färg och logotyp (riktig dålig konstruktion kan jag också tillägga, men vad kan man förvänta sig av företagsmerch). Känns lite skumt om man träffar på någon därifrån när man springer runt i stan med paraplyn...

Hejsan,

Mina observationer:

179 cm/86kg
Vart har du sytt upp den någonstans?

Någon som har tips?
Såg att VFO hade en hel del. Kanske ej årets modell, men känns som det fanns en del "klassiska" till skapligt pris.😊

Hejsan,

Mina observationer:

179 cm/86kg

Är du inte nöjd med byxlängden kan du be skräddaren korta de, men att behålla mer längd i häl än mot fotrygg. Så känns de inte för korta och du får ett no-break.

Nån som har tips på medel/metoder för att få vita skjortor/t-shirts som blivit lite dassiga vita igen? Testat vanligt vittvättmedel och ett par olika specialprodukter som ska verka starkare, men tycker skillnaden är marginell.

Nån som har tips på medel/metoder för att få vita skjortor/t-shirts som blivit lite dassiga vita igen? Testat vanligt vittvättmedel och ett par olika specialprodukter som ska verka starkare, men tycker skillnaden är marginell.
Låt dem ligga i blöt i klorin ett par timmar och tvätta sedan ordentligt ett par gånger i maskin (så all klorin tvättas ur).

Är sugen på en ny vaxad jacka till hösten/våren, men skulle vilja testa något annat märke än Barbour (som jag redan har fyra exemplar från). Nån som har något tips på märke som finns i Göteborg/Stockholm? 😊

Vad är startpris för att sy upp en rock i Stockholm? Skulle vilja ha en dubbelknäppt kamelfärgad. OJ har en för 12 papp men den har alldeles för långa ärmar så då landar man på 13,5 efter justering.

Tillbaka
Topp