• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka att gå i arv till dottern

benganb

Omega
Hej, jag är stolt far till två flickor! Jag vill säkert ge dem klockor när de tar examen, men jag funderar också på att en vacker dag, låta dem ärva något som pappa bar med stolthet.

Ös på med tips som funkar för en 40-plussare och som kan uppskattas lika mycket av en kvinna om 20 år!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
;)

patek.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
benganb skrev:
Hej, jag är stolt far till två flickor! Jag vill säkert ge dem klockor när de tar examen, men jag funderar också på att en vacker dag, låta dem ärva något som pappa bar med stolthet.

Ös på med tips som funkar för en 40-plussare och som kan uppskattas lika mycket av en kvinna om 20 år!

Rolex DJ/DD tycker jag är en klassiker som funkar på både killar och tjejer.
 

max

Dancing Queen
patek vattennöt eller nautilus, men de kostar ju en slant.
Rolex Yatchmaster, den nya med blå tavla är kanon, annars den gamla med vit.

Vad får de kosta? Behövs ingen exakt summa men det är ju ganska stor skillnad om du tänkt dig 5000kr/klocka eller 200 000kr/klocka :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tjejer idag verkar ju gilla herrklockor oxå, så nästan vilken som helst som du gillar upp till 41-42 mm borde väl funka. Sett en del tjejer med både smp, aquaracer och sub.
 

benganb

Omega
Re: Sv: Klocka att gå i arv till dottern

I klassen 10000 kr
Har fått för mig att att kvinnor föredrar vita/ljusa tavlor?
Förresten, en klocka är ett smycke - var är alla klockintresserade kvinnor? Eller är det så att en klocka är en "teknikpryl" och hör därför hemma i mannens domäner?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är nog snarare så att kvinnor har även andra "smycken" att tillgå, medan män bör hålla sig till endast klocka och skägg. Därmed blir budget och intresse mer insnöat på klockor för män.
 

max

Dancing Queen
leben skrev:
för 10k? Jag tar en direkt :D

Tudor sub skulle jag nog säga, de går visserligen uppåt 15 men va fanken :)
Sen vet jag inte om man kan generalisera så att alla tjejjer gillar vita tavlor :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kvinnofolk slår sönder guld. DJ med ljus tavla är nog det bästa valet om du själv skall bära uret. Sedan vet man aldrig om kvinnofolk vill ha herrur i framtiden.
 

max

Dancing Queen
Nomos orion bör du kunna få för runt 10 lätt beggad, fina klockor och fler färgkombinationer om du vill ge dem olika.
nomos_today.jpg


Aqua terra quartz får du nog även den beggad för dryga 10, antingen gamla versionen eller nya.
IMG_20110518_093722.jpg

6945550564_854c217613_z.jpg


Sinn 556, får du två för 10k :)
orig.jpg


Mitt förslag: Sätt in pengarna på ett sparkonto, ha ett högt månadssparande och ge dem en kickstart i livet med insats till lägenheter åt dem och ge dem någon klocka som du ändå köper och har i samlingen. Oerhört svårt att planera present 20år frammåt i tiden!
 

MERL

Omega
max skrev:
Nomos orion bör du kunna få för runt 10 lätt beggad, fina klockor och fler färgkombinationer om du vill ge dem olika.
nomos_today.jpg


Aqua terra quartz får du nog även den beggad för dryga 10, antingen gamla versionen eller nya.
IMG_20110518_093722.jpg

6945550564_854c217613_z.jpg


Sinn 556, får du två för 10k :)
orig.jpg


Mitt förslag: Sätt in pengarna på ett sparkonto, ha ett högt månadssparande och ge dem en kickstart i livet med insats till lägenheter åt dem och ge dem någon klocka som du ändå köper och har i samlingen. Oerhört svårt att planera present 20år frammåt i tiden!

Wll said, 1+
 

MERL

Omega
yonsson skrev:
Det är nog snarare så att kvinnor har även andra "smycken" att tillgå, medan män bör hålla sig till endast klocka och skägg. Därmed blir budget och intresse mer insnöat på klockor för män.

Haha, jag hoppas det där var ironi :D
 

benganb

Omega
DJ eller AT, ligger på önskelistan. Klockan ska gillas av mig i första hand, kan den sedan bäras av en kvinna så är det ett plus. DJ vad ska jag tänka på?
 

benganb

Omega
MERL skrev:
max skrev:
Nomos orion bör du kunna få för runt 10 lätt beggad, fina klockor och fler färgkombinationer om du vill ge dem olika.
nomos_today.jpg


Aqua terra quartz får du nog även den beggad för dryga 10, antingen gamla versionen eller nya.
IMG_20110518_093722.jpg

6945550564_854c217613_z.jpg


Sinn 556, får du två för 10k :)
orig.jpg


Mitt förslag: Sätt in pengarna på ett sparkonto, ha ett högt månadssparande och ge dem en kickstart i livet med insats till lägenheter åt dem och ge dem någon klocka som du ändå köper och har i samlingen. Oerhört svårt att planera present 20år frammåt i tiden!

Wll said, 1+


Mycket bra smak - helt i min linje. Den vita AT, vilken ref har den? Gamla modellen?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
max skrev:
leben skrev:
för 10k? Jag tar en direkt :D

Tudor sub skulle jag nog säga, de går visserligen uppåt 15 men va fanken :)
Sen vet jag inte om man kan generalisera så att alla tjejjer gillar vita tavlor :D

Missade den detaljen att den bara fick kosta 10 :)

Höj budget lite och köp Speedys?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
benganb skrev:
DJ eller AT, ligger på önskelistan. Klockan ska gillas av mig i första hand, kan den sedan bäras av en kvinna så är det ett plus. DJ vad ska jag tänka på?

Fundera på om du vill ha vintage eller inte.

Vintage; referens 1600,1601,1603. Saknar quicksetdatum. Plexi.

Lite nyare; 16030, 16014. Har quickset, men lite tråkigare tavlor i mitt tycke. Plexiglas som på fyrsiffrig referens.

Ännu lite nyare: 16200, 16220. Quickset, safirglas.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
leben skrev:
max skrev:
leben skrev:
för 10k? Jag tar en direkt :D

Tudor sub skulle jag nog säga, de går visserligen uppåt 15 men va fanken :)
Sen vet jag inte om man kan generalisera så att alla tjejjer gillar vita tavlor :D

Missade den detaljen att den bara fick kosta 10 :)

Höj budget lite och köp Speedys?

Tror en speedy blir för stor för en tjej. Tänk något enklare, ljus tavla + länk. Tjejer är heller inte lika intresserade av urverk, så om du känner att en DJ är för dyr, kolla på Airking eller vanliga Date. Tror skicket spelar större roll.
 

max

Dancing Queen
Aqua terran har ref 2517.30.00

Vaniljglass gamla vita DJ är ju inget annat än fantastisk (dock 15kkr)
FojOC.jpg


Omegas speedmaster reduced har ju ett trevligt mått på 39mm, fin klocka.
dial1f.jpg


...föreslår fortfarande att du väntar och köper klocka anpassad för var och en då det börjar närma sig, då får de något de verkligen vill ha och använder och du har mer tid på dig både att nörda ner dig i egna klockor och att leta efter de perfekta objekten för dina två pärlor.... jag vet jag är en tråkig sate :)
 

MortenKN

Breitling
Jeg har en datter på 2 år och har kjøpt en 2011 Explorer II 16570 til henne som ligger i bankboks till hun blir 18 år.... Jeg valgte Exploreren pga den extra tidszone, så hun kan dra ut i värden och altid vide hvad klocken är derhjemme :)
 

benganb

Omega
MortenKN skrev:
Jeg har en datter på 2 år och har kjøpt en 2011 Explorer II 16570 til henne som ligger i bankboks till hun blir 18 år.... Jeg valgte Exploreren pga den extra tidszone, så hun kan dra ut i värden och altid vide hvad klocken är derhjemme :)

+1 God tanke!
 

benganb

Omega
Speedy fanns på listan redan innan denna tanke på döttrarna kom upp. Ska kika och jämföra Reduced med Professional.
Tack för tipset
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
Annars så är ju Datejust ett jäkligt stabilt alternativ

Håller med. Kommer aldrig bli fel. Kommer aldrig tappa i värde. Du kan dessutom ha en på varje arm eftersom du har två döttrar :)
 
Topp