• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka ca 15-25k, Sjöö, Rolex eller Tudor?

Vilken hade DU valt?

• Rolex

Röster: 30 20.4%
  • Tudor

Röster: 93 63.3%
  • Sjöö Sandström

Röster: 24 16.3%

• Totala väljare
    147
Det här var ju lite svårt... :bored:
Sjöö är ju trevliga men just den modellen är inte för mig. Tudorn gillade jag som 17 när den dök upp från ingenstans. Upplevde den dock som väldigt liten och för mig kändes den mindre än de 36 mm den faktiskt är.
Kvar blir det angenäma problemet att hitta en skaplig Datejust.
Ett annat alternativ är ju annars att spara ett tag till för att komma underfund med vad du verkligen vill ha.
Hur upplever du Sandströmen i storlek med de andra två?

Känns som tre fina klockor, men med väldigt olika kvalitéer; från vintage till modernt enkelt uttryckt.
Jag gillar vintage mycket, men kan naturligtvis också uppskatta känslan av robusthet och pålitlighet man får i en modernare klocka.
Knuffar du upp budget ett hack, som andra föreslagit, så finns där hyfsat moderna Explorer 1’or (112470) i ok skick att hitta. Mer bang jämfört med exvis en äldre DJ. Expy1 är fantastisk, om du gillar enkelheten.
Sen slår jag också ett slag för Tudors BB36, helgrym klocka på alla plan.
Jag har både 112470 och BB36. Kanske kan det tyckas att en av dessa är onödig i sammanhangen, men skulle säga att det är två helt olika klockor. Rolexen upplever jag som mindre (den är lättare), mer elegant, bra detaljfinish och lite finstämd, men älskar tooligheten. BB36’an mer som dess lite stökigare lillebrorsa.. mer bulky, sportig, bättre länk och mer tool-ig. Lite roligare än Expy1’an.
Intressant input! Vilken av Tudorn och Rolexen bär sig bäst till vardags?

Svårt att se vilken Rolex man får för denna peng, däremot får man en fin Tudor. Jag röstar på Tudor, lycka till..

Fastnade aldrig för länken på SS tyvärr. Kändes lite plastig på något vis. Annars kul med Svenskt märke. Om du får chansen att klämma på en bb36 och en RS vid samma tillfälle så bör valet vara glasklart enl. mig. Dvs bb. Har en själv och är väldigt nöjd. Bra klocka för pengen, lättservat eta-verk och passar till de flesta tillfällen. Tror inte den kommer att flippas faktiskt............. ;)

Kan inte uttala mig om de andra men min gamla bb36 var väldigt allround. Saknar den ibland.
9E5275E4-64C0-4093-90A2-D1FD388633EC.jpeg

Intressant input! Vilken av Tudorn och Rolexen bär sig bäst till vardags?
Smaksak, jag är nog inte rätt person att fråga. Jag gillar att använda klockorna, på jobbet, på stranden, i trädgårn, stöka m kidsen, så egentligen väljer jag sällan klocka efter aktivitet, så länge de är vattentåliga. BB36’an satt under 2016 på armen varje dag i 10mån. Repig och hairlines, ja massvis, men den känns robust o pallar det mesta. Expy’n har ett hårdare stål, så den pallar egentligen ännu mer o har, i mitt fall, färre repor. Måste jag svara på din fråga är BB36 mitt svar. Bara baserat på känslan. :)

Vad tror du om deras urverk, är de bra, har de någorlunda finish?
Som övriga sa så har de tagit in de klockor som felade så för nuvarande har jag inte varit med om kunder som köpt och kommit tillbaka för klagomål över uret som sådant. Deras finish tycker jag är kanon. Tror absolut du skulle bli nöjd med en SS.

Tack för alla svar, hjälper mig definitivt i valet av klocka. Som det ser ut nu så lutar det åt Royal Steel Classic ändå, då får jag ett trevligt budgetöverskott på några lakan och kan kosta på mig en schysst vintage Omega i 18k, small seconds... Mumma!

Apropå en helt annan klocka, hur upplever ni Rolex 115200? Den är ju "bara" 34mm men vad jag kan se på bilder tycker jag den bärs som en 36:a. Vad tycker ni? Ser att denna går att få för en helt resonabel peng.

Tack för alla svar, hjälper mig definitivt i valet av klocka. Som det ser ut nu så lutar det åt Royal Steel Classic ändå, då får jag ett trevligt budgetöverskott på några lakan och kan kosta på mig en schysst vintage Omega i 18k, small seconds... Mumma!

Apropå en helt annan klocka, hur upplever ni Rolex 115200? Den är ju "bara" 34mm men vad jag kan se på bilder tycker jag den bärs som en 36:a. Vad tycker ni? Ser att denna går att få för en helt resonabel peng.
väljer du en ss så gör du ett riktigt bra val, supernöjd med min

Tudor BB36 är trevlig, gillar du den så kör på den. F ö finner jag absolut ingenting som är tråkigt med Omega AT, IMO i en högre division på allt än dom nämnda alternativen.

God afton kära medlemmar,

Så här på kvällskvisten är det lätt hänt att börja fundera på sitt nästa klockköp... Ni känner säkert igen er!
Nu när plånboken blir mer öppen för köp av en liten dyrare pjäs så blir det ju självklart KS man vänder sig till för tips och rådgivning.

Valet står alltså mellan en Royal Steel Classic 36mm ca 15k, Rolex 1601 One-tone (kallas det så?) ca 25k eller en Tudor BB36 ca 20k.
-Det som är roligt med Sjöö är ju att det dels är svenskt och vad jag förstått det som även väldigt bra klockor. Dock så är jag fundersam kring hur bra dessa klockor är, vad jag hört så är det inte överdrivet "fina" urverk de köper in. Älskar länken!
-Är det lätt att köpa en vintage Rolex? Aldrig tidigare ägt en så kring detta är jag tämligen novis. Jag vill ju att allt ska vara äkta, orenoverad urtavla osv. Hur ska jag veta vilka delar som är utbytta eller inte?
-Tudor BB36, prisvärd? Rolig?

Det kanske blir helt fel att jämföra Sjöö Sandströmen med Rolex och Tudor, men samtidigt är det dessa tre klockor jag kommer på som skulle passa mig bra. Omega AT går bort, den är nog lite tråkig trots sitt märke och kvalitet.

Klockan ska användas till vardagen men behöver varken vara speciellt vattentålig eller speciellt stöttålig.

Tacksam för all hjälp.
Trevlig kväll!
Tudor North Flag
Tudor_North_Flag_case-live-560.jpg

https://www.chrono24.se/tudor/north-flag--mod1422.htm?sortorder=1

Känns som tre fina klockor, men med väldigt olika kvalitéer; från vintage till modernt enkelt uttryckt.
Jag gillar vintage mycket, men kan naturligtvis också uppskatta känslan av robusthet och pålitlighet man får i en modernare klocka.
Knuffar du upp budget ett hack, som andra föreslagit, så finns där hyfsat moderna Explorer 1’or (112470) i ok skick att hitta. Mer bang jämfört med exvis en äldre DJ. Expy1 är fantastisk, om du gillar enkelheten.
Sen slår jag också ett slag för Tudors BB36, helgrym klocka på alla plan.
Jag har både 112470 och BB36. Kanske kan det tyckas att en av dessa är onödig i sammanhangen, men skulle säga att det är två helt olika klockor. Rolexen upplever jag som mindre (den är lättare), mer elegant, bra detaljfinish och lite finstämd, men älskar tooligheten. BB36’an mer som dess lite stökigare lillebrorsa.. mer bulky, sportig, bättre länk och mer tool-ig. Lite roligare än Expy1’an.
Jag har länge funderat att byta ut min BB36 mot just en 114270 lagom till jag fyller 30. Du har ingen bra jämförelsebild på de båda på handleden? Har aldrig testat en explorer men får för mig att den är bekvämare på handleden pga mindre krona och några gram lättare (kan du väga din?) Kanske fel tråd att fråga i men men.

Till trådskaparen: la rösten på BB36. Den är kanon men just för mig är det en klocka att mellanlanda i medan jag spar till nästa :) lycka till!

Jag har länge funderat att byta ut min BB36 mot just en 114270 lagom till jag fyller 30. Du har ingen bra jämförelsebild på de båda på handleden? Har aldrig testat en explorer men får för mig att den är bekvämare på handleden pga mindre krona och några gram lättare (kan du väga din?) Kanske fel tråd att fråga i men men.

Till trådskaparen: la rösten på BB36. Den är kanon men just för mig är det en klocka att mellanlanda i medan jag spar till nästa :) lycka till!
Några snabba bilder. Dock inspelar vinkeln på kameran, brännvidd etc så blir inte 100% sanna bilder, men som referens. Expy1’an väger kring 110gr, BB36 ingen koll på med betydligt mer. Kan bara rekommendera att du provar o jämför irl.
508166AD-1FF8-4B65-8B5C-627870E0B735.jpeg
CC71FA21-4998-4DFA-AD4B-5C213B158831.jpeg

Några snabba bilder. Dock inspelar vinkeln på kameran, brännvidd etc så blir inte 100% sanna bilder, men som referens. Expy1’an väger kring 110gr, BB36 ingen koll på med betydligt mer. Kan bara rekommendera att du provar o jämför irl.
508166AD-1FF8-4B65-8B5C-627870E0B735.jpeg
CC71FA21-4998-4DFA-AD4B-5C213B158831.jpeg
Grymt! Stort tack :)

Ja jag skulle verkligen behöva få testa en explorer. Får hoppas jag får möjligheten på någon kommande GTG. 110gram är nog ganska perfekt! BB36 väger 120gram med en länkbit bortplockad och vill inte ha tyngre klockor i den här kategorin så, ja. Låter lovande :)

Senast ändrad:
Det är galna priser på dj nu. Hade satsat på en vintage airking eller oyster perpetual.
Sen är nog SS roligare än Tudor.

Grymt! Stort tack :)

Ja jag skulle verkligen behöva få testa en explorer. Får hoppas jag får möjligheten på någon kommande GTG. 110gram är nog ganska perfekt! Kommer inte ihåg på rak arm vad BB36 väger heller men vill minnas kring 135gram och vill inte ha tyngre klockor i den här kategorin så, ja. Låter lovande :)
Ja, asså, Expyn sitter otroligt skönt. Märker knappt av den. Sen tycker jag det bara är kul att BB36’an har lite mer närvaro på handleden.

Ja, asså, Expyn sitter otroligt skönt. Märker knappt av den. Sen tycker jag det bara är kul att BB36’an har lite mer närvaro på handleden.
Absolut och snöflingevisare är gött! Men ska som sagt sälja av lite i samlingen och köpa mig en 30årspresent att åldras med. En tänkt "evig keeper" och då känns explorern som ett säkert kort.

Däremot är nya BB58 galet bra på 39mm! Så inte omöjligt att det blir en sån också i framtiden när begmarknaden drar igång på dom.

Kanske även är något för trådskaparen att tänka på om du orkar vänta? @Harman Kardon

Edit: roligare med en bild :) (från i vintras på 16cm handled)
IMG_20180211_101131-01.jpeg

Absolut och snöflingevisare är gött! Men ska som sagt sälja av lite i samlingen och köpa mig en 30årspresent att åldras med. En tänkt "evig keeper" och då känns explorern som ett säkert kort.

Däremot är nya BB58 galet bra på 39mm! Så inte omöjligt att det blir en sån också i framtiden när begmarknaden drar igång på dom.

Kanske även är något för trådskaparen att tänka på om du orkar vänta? @Harman Kardon

Edit: roligare med en bild :) (från i vintras på 16cm handled)
IMG_20180211_101131-01.jpeg
Det är 36mm som i sådana fall gäller för mig. Jag har inte de största handlederna!

Tillbaka
Topp