• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för 5000kr?

HarrisonR

Breitling
Tjena! Är en kille på 17 år, har sommarjobbat och tjänat ihop pengar som jag vill spendera på en klocka. Kan tänka mig att lägga ner ungefär 5000kr på klockan. Vill gärna ha tips på någon kvalitativ och snygg klocka som jag kan få för de pengarna, hittills har jag kollat på märken såsom Certina och Seiko.

Inte kunnig när det gäller detta men, helst att det är en dykarklocka, titanarmband och med kronograf.

Tips?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Om du lutar mot Certina DS Action kan jag varmt rekommendera länklåset som finns på vissa av dem. Justerbar längd utan verktyg och utan att ta av sig klockan, mycket trevligt.
IMG_20190810_164132__01.jpg


IMG_20190812_142416__01.jpg


Osäker på om titanmodellerna av DS Action, särskilt kronografen, har detta lås.

(I övrigt kanske du redan vet att quartzmodellerna från Certina som heter "Precidrive" har ett urverk som diffar +/-10 sekunder per år istf det "normala" för quartzverk, typ +/-10 per månad.)

Edit: Välkommen till klocksnack för bövelen!
 

HarrisonR

Breitling
Om du lutar mot Certina DS Action kan jag varmt rekommendera länklåset som finns på vissa av dem. Justerbar längd utan verktyg och utan att ta av sig klockan, mycket trevligt.
IMG_20190810_164132__01.jpg


IMG_20190812_142416__01.jpg


Osäker på om titanmodellerna av DS Action, särskilt kronografen, har detta lås.

(I övrigt kanske du redan vet att quartzmodellerna från Certina som heter "Precidrive" har ett urverk som diffar +/-10 sekunder per år istf det "normala" för quartzverk, typ +/-10 per månad.)

Edit: Välkommen till klocksnack för bövelen!
Kollat mycket på just den modellen. Tack för tipset och tack för välkomnandet, visste inte om att de diffar så mycket mindre. :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Kollat mycket på just den modellen. Tack för tipset och tack för välkomnandet, visste inte om att de diffar så mycket mindre. :)
Kikat på den i verkligheten än? Annars kan det vara lätt att missa att titanmodellerna har en borstad grå tavla och stålmodellerna har en blank svart tavla. De reflekterar ljuset på helt olika sätt, smaksak vad man gillar, men de är helt klart ganska olika varandra!
 

HarrisonR

Breitling
Kikat på den i verkligheten än? Annars kan det vara lätt att missa att titanmodellerna har en borstad grå tavla och stålmodellerna har en blank svart tavla. De reflekterar ljuset på helt olika sätt, smaksak vad man gillar, men de är helt klart ganska olika varandra!
Naee, inte gjort det än. Tänkte dra till stjärnurmakarna till helgen.
 

Larsgosta

Breitling
IMG_0165.JPG
Tissot Touch finns att få som begagnad till bra pris och i lite olika modeller. Bra kvalité och lite annorlunda med sina touchfunktioner.
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Kul, 5000kr kan du få en riktigt trevlig klocka för. Jag hade kikat på en begagnad Certina DS PH200m. Riktigt bra och en reissuie av en klassiker. Tror det ligger en ute på köp&sälj för under 4,5. Alternativt är Seiko Turtle riktigt, riktigt bra och de kostar under 5 nya eller ca 3 beggade.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Begagnat är inte något jag letar efter.o_O
Jag skulle absolut inte utesluta begagnatköp.
Du kan få väldigt mycket mer klocka för pengarna, eller spara en del.
Köper du en här på KS så kan du hitta exemplar som säljaren har tröttnat på på bussen till jobbet första dagen och kännt att hen behöver testa något nytt. Vanlig åkomma här och verkar vara svårbotat.
Viktigt bara att köpa rätt klocka av rätt säljare.
Undvik helst Blocket och absolut Tradera. Här på KS är i princip allt i sin ordning. Sök på säljaren i Good guys & bad guys-tråden för att se vad andra tyckt om tidigare affärer för att vara på den säkra sidan.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Du bör också bestämma dig för om du vill ha en mekanisk (automat) eller quartz. Om du tycker kronograf är viktigt måste det nog blir en quartz o då har både Tissot och Certina modeller med det sk precidrive verket som håller tiden tokbra. (+/-) 25sek per år eller nåt. Om du skippar krono finns ju många trevliga alternativ både i quartz o mek. Särskilt om du vidgar dig till "ny begagnat" vilket jag tycker du ska göra.
 

Weiss

Omega
Vill man absolut ha en ny klocka så är det väl det man ska rikta in sig på, men som SpejsMan poängterar så får man mycket klocka för pengarna om man köper 2nd hand, och KS är tryggt tycker jag. Lycka till vad det nu blir i slutändan!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tjena! Är en kille på 17 år, har sommarjobbat och tjänat ihop pengar som jag vill spendera på en klocka. Kan tänka mig att lägga ner ungefär 5000kr på klockan. Vill gärna ha tips på någon kvalitativ och snygg klocka som jag kan få för de pengarna, hittills har jag kollat på märken såsom Certina och Seiko.

Inte kunnig när det gäller detta men, helst att det är en dykarklocka, titanarmband och med kronograf.

Tips?
Har precis köpt en Certina DS Action Precidrive som beater. Otroligt prisvärd i klassen. Strålande bygge.
16.jpg


Har också haft en Seiko Sumo som tipsas om här. Avråder från den. Byggkvaliteten motsvarar inte prislappen. Länken dålig, vridringen dålig, håller tiden dåligt, kronan seg. Har haft 2st så det var inte fel på exemplaret utan de är inte bättre.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
IMG_20190824_140050.jpg
Delar inte alls denna erfarenhet av sumo. Tvärtom tycker jag att det är mycket klocka för pengen. Har en sbdc003 och tidigare haft en sbdc031.

Har precis köpt en Certina DS Action Precidrive som beater. Otroligt prisvärd i klassen. Strålande bygge.
16.jpg


Har också haft en Seiko Sumo som tipsas om här. Avråder från den. Byggkvaliteten motsvarar inte prislappen. Länken dålig, vridringen dålig, håller tiden dåligt, kronan seg. Har haft 2st så det var inte fel på exemplaret utan de är inte bättre.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jodå, jag är medveten om vad som skrivs om dem. Det var därför jag köpte den - två ggr dessutom.
Men det är för mig obegripligt. Den borde kosta 2.000kr max, inte 5000kr. Förstår genuint inte att man kan tycka att länken, vridringen, kronan och tidshållning matchar den prislappen.

Jag tycker nog den motsvarar förväntningarna. Recension här:

https://klocksnack.se/threads/den-l...taljen-seiko-sbdc003-vs-rolex-116619lb.72142/

141231-Sumo-Wrist.jpg


Annars får man väl en Glycine Combat Sub för pengarna, i alla fall begagnad?

141231-Glycine-Box.jpg

IMG_20190824_140050.jpg
Delar inte alls denna erfarenhet av sumo. Tvärtom tycker jag att det är mycket klocka för pengen. Har en sbdc003 och tidigare haft en sbdc031.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Har bara haft beggade, de var prisvärda i mitt tycke.
Jodå, jag är medveten om vad som skrivs om dem. Det var därför jag köpte den - två ggr dessutom.
Men det är för mig obegripligt. Den borde kosta 2.000kr max, inte 5000kr. Förstår genuint inte att man kan tycka att länken, vridringen, kronan och tidshållning matchar den prislappen.
 

ctothef

KS Explorers Club
Seiko srp777, aka turtle, är nog en av de coolaste klockorna oavsett prisintervall, men framförallt under 5000. Även PADI varianten srpa021 (den har jag själv och kan varmt rekommendera den).
 
Topp