• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka i akvarium?

Kommer säkerligen att överleva.
Tycker det är en strålande idé. Kör på.
Hittar du en billig bronsklocka får du se patina utvecklas också.

Jag borde kanske köpa ett akvarium till min OM i stället för att förvara den i ett syltglas.
I och för sig en nackdel att det är mekaniskt i stället för kvarts. Att se den ticka på under ytan ville vara trevligt.
Finns sänkbara winders? :)

Riktigt kul ide, brons verkar snabbt få väldigt härlig patina under vattnet! :)

Senast ändrad:
Kommer säkerligen att överleva.
Tycker det är en strålande idé. Kör på.
Hittar du en billig bronsklocka får du se patina utvecklas också.

Jag borde kanske köpa ett akvarium till min OM i stället för att förvara den i ett syltglas.
I och för sig en nackdel att det är mekaniskt i stället för kvarts. Att se den ticka på under ytan ville vara trevligt.
Finns sänkbara winders? :)

JbxLE0rSZom1Lrd54zP7edFjeGalr8wEEsLP3kIFslckcGjIHvDwoCm5ofFGn_V4FmWpCXnWdbDP-H7g7zzhAqMQrGuHH66T_TXsHf6D2J8sC2SuyAF8YOwDVp9hqixqbu2N161ggngHhxP-AiD8PoQTbrv_pDtjFecQ443ijHOSpaJZhYTXU2Yz2OZwBXm2z6iRNAjGuaTi7ipOdUmWWH46Enjo_UDaXkynH4bf9R7LPpidja30NWM6D6bBw9atgWGnhgF-XVjy2Fj656mA4xD50C06sENhUYtuiB04XQl0ff-KaCUjMTfcArK_PxDo4j1IFFkV3ZVpJfEbJhVCLsNfpX_1xqHk9Ad7875M3ghE1fKNr5ju5IkoUi04j8V07GMF5MoCPW-i8kwNe4rHxeVLAYpI1SbvnObJQ5QbZfaVm-Mz0tThZ8z8CkOEuwIOZKRB5jo1yFdVNCEAjXw0C0ll6X9tUowrsgq8UNo3IKZdkrvtlmctrfEZup4b8iySZY3QpD_-rQ57rhmVk1uKjzIn_NB0xMkzg_HXbW9fmQwwC_fEHiwKsNQfHb8ynUN8s_xiCGbJD5dOHsk1MJmIs79iqHUxdWL-NMWAeAcS43IoVeLMzZwT2lWKLftocoZ1xRgTZnclHVZDVf6TKMLxtfE2J-zG1sjnV0tlnSmeUqYk_mZQW76ExmUn8FvTioQ=w772-h903-no
Spännande! Vad är det som sker här? Vad innebär den turkosa färgen? :D

Det är ärg som bildas då klockan ligger i saltvatten.
Förvarar den i vatten det mesta av tiden.
Så här såg den ut senast den var ute ur vattnet i februari.

Byygs8BtMvnoyA9F2-Uq2EuluqUgYv77IUBC9TB2JUyPcpkjXVUj7Q_fgwn6OI-nZjMySBanlN-qb46ZyT3BsLY7dQIUpnwRKe8405cKIcmCRWkf-ll-wFyyOUpicdOvb23quZf_BnJINrV8leMfRHjJuWmJMF47d67z1yMmbCmZBDHcWb0uSB-ryCAZfFzXm1QvO-HJhI55fbuoMjfr-mc-QhIaoct9N8XbSaDTfyoSmRz-0eJGtHRqWWonfKf7KI7dRB567_DQznf1l3IlE9oKAXQl3cvjR9sB04WKw2kcsMXrgUZFjFnNu-r6rNgTHo65Mbafd6dUTtZvHmEK6wgNXDrdFxFK_byI37kXXK24KyugJOtUDFVQOi8MGhTlFmbPuuvXZaTaIjQxhEzohDcj9VPieGc3Ie8dfj_dW7FgpHW6yLvdiuXc7K0Knjk_Z7nBaBYw0LCzzeCm-HLqVdRrkYGYmxYhIvKMF_WDRaq5Ur8BXJB3m5bsPp52VXiJqHuzyU5wlYXLKkVvlhAQrP1N2tR68SJMOc_48vYlB0FJZ9XK10UxhYHjDVICbnToybghaB7JXdL6UQhho6yljrxA7NOf9eGCrXj0qNQY75N6BY_--tXKW36-PIoD_24F5xiNRWyt4sAAzz5Ioy-uWZKMT2KN028XyTYCYLidPzBp4wp8vihCKbvKHkNw1g=w1161-h757-no
Kaxig patina där. Hur funkar det med att bära en ärgad klocka sen? Färgar det av sig på kläder som rost eller sitter det fast?

Kaxig patina där. Hur funkar det med att bära en ärgad klocka sen? Färgar det av sig på kläder som rost eller sitter det fast?

Naturligt bildat ärg sitter rätt så hårt.
Finns vissa genvägar som ger annan färg som inte är så bestående.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ärg
Dock färgar bronset i sig lite av mot huden om man till exempel är lite svettig.
Säkert därför brons/mässingboetter har rostfria baklock.

Senast ändrad:
Jo, stämmer. Nu vill jag inte hijacka tråden med det, men kul är det med gubbpyssel.

Om det är patina du är ute efter tror jag på riktigt hög salthalt i vattnet. Kanske en skvätt av något som gör vattnet surt också. :)
Vill ju inte bidra till OT när du försöker att inte vara OT, men skulle man kunna få en länk till din tråd? Sökte på havet men fastnade i en gammal tråd om mysteriet bakom steinharthatet, vilket visserligen var två välspenderade timmar, men för att inte riskera att hamna på villovägar igen...

Tillbaka
Topp