• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka i examenpresent runt 10 000kr

Lolle

Panerai
Hej

Jag har en yngre bror som kommer att ta examen under våren från universitet så jag kikar på en present. Då jag själv spenderar alltför mycket på klockor och i ärlighetens namn även annars hade sett det som en bra present så kommer jag satsa på en någorlunda allroundklocka till honom. Han är ganska intresserad men inte nått nördig nivå ännu och inte heller riktigt haft råd, hans klockor just nu innefattar därför några olika 2-3000 kr klockor från Certina och Seiko.

Jag har tänkt mig lägga mellan 6-10 000kr och börjar leta tidigt då jag är öppen för både begagnat eller kampanjer, i eller utanför Sverige.

Preferenserna är automatare, stål och något större storlek 38-42 mm, troligen svart urtavla, en klocka som skall gå att använda dagligen samtidigt som den inte gör bort sig i ett något mera uppklätt läge heller.

Så ge mig gärna antingen inspiration om märken ni upplever ger mycket, nytt eller begagnat. Eller om ni har direkta tips om modeller så tar jag tacksamt emot detta.

Longines.jpg Sinn.jpg
 

Greven

Audemars
Om din bror är intresserad av klockor men inte nörd, då tror jag Tag Heuer klingar bra i hans öron. Om du kan skippa stållänk så kan du få en automatare inom budget. Här är mina 2 cent: Tag Heuer Formula 1.
Screen Shot 2015-12-22 at 10.15.09.png

Ref: WAZ2113.FT8023
 

Andyrew

Cartier
Mitt nya klockinköp som blir min egna examenspresent till mig själv är en Longines Conquest. Har gått vägen Tissot-quartz, Certina-quarts till en Certina DS action diver och det här är nästa steg. Tycker den passar bättre som examenspresent därför att den är mer allsidig än en dykare. Sportig, dressig, you name it. Kul för din brorsa, lycka till. Obs, vet att den sitter lite tight, behöver justera länken.
IMG_0312.JPG
 

Gurgel

Cartier
Måste det vara automatare? Om inte finns det ju ett gäng fina Tag-dykare att välja på, uret har ett gäng. Om det ska vara nytt då dvs, beg finns ju hur många som helst. Finns bland annat en fin Longines legend diver här på KS som ligger ute för 11500kr. Det är ju en svinsnygg och cool klocka!
Edit: såg nu att det skulle vara en automatare...
 

Lolle

Panerai
Hitills har just Longines, Sinn, begagnad Oris och ev Hamilton varit ett alternativ.

Av någon anledning har jag själv lite svårt för Tag Heuer men det har sannolikt endast med personlig preferens att göra så jag är inte oäven aquaracer i present.

Gällande automat så är det att föredra helt enkelt för att jag hoppas kunna få honom lika biten som jag själv är - om min ekonomi skall vara fördärvad kan banne mig hans också vara detsamma .

Tack för tipsen hitills - de är precis inom mina preferenser och funderingar.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att Legend diver är mycket klocka för pengarna! Samtidigt lite udda och kul, tror det skulle vara en riktigt bra present!
Bildgooglad inspirationsbild: (självklart kommer de bästa bilderna från Ks)
image.jpg
 

Zalath

Panerai
Sinnkronografen som ligger ute på K&S nu kanske? SMP Bond om du får tag på en, men de verkar ligga betydligt högre prismässigt i de flesta fall.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Hamilton h64615135 kanske?
Gör sig bra på läder också, tycker att den passar till det mesta :) Extra kul om man gillar Sci-Fi också. Väldigt väldigt nöjd med min.

H64615135_7.png
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Som tidigare tidigare nämnts är Longines, Sinn och Oris schyssta klockor i den prisklassen.
Tissot har även några trevliga klockor. Tex. Tissot Worldtimer.
image.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Eftersom du kan tänka dig beggat så föreslår jag en gammal SMP. Om inte så hade jag jagat något fint vintage ur och fått den servad:)
 
Topp