Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänker du både Day date funktion samt datum och GMTHej,
Varför är klockor med automaturverk som visar dag och datum samt har GMT-funktion väldigt sällsynta?
Exakt! De verkar väldigt sällsynta?Tänker du både Day date funktion samt datum och GMT? Tänker mest för att datum och GMT finns det ju gott om!
Om du googlar just dessa komplikationer får du ju massor av träffar?!? Så ditt påstående är felHej,
Varför är klockor med automaturverk som visar dag och datum samt har GMT-funktion väldigt sällsynta?
Har googlat och det enda jag hittar är följande. De påstår vara först i världen med daydate gmt.Om du googlar just dessa komplikationer får du ju massor av träffar?!? Så ditt påstående är fel
Lite väl plottrigt IMO.Har googlat och det enda jag hittar är följande. De påstår vara först i världen med daydate gmt.
Jag är beredd att hålla med, dock med ett förtydligande att frågeställningen gällde riktig day-date och GMT inte datum och GMT för det finns det gott om!Har googlat och det enda jag hittar är följande. De påstår vara först i världen med daydate gmt.
Det kanske inte kryllar av dom, men väldigt sällsynta är dom inte. Googla vidareHar googlat och det enda jag hittar är följande. De påstår vara först i världen med daydate gmt.
Du får komma med ett par exempel istället för att konstant be en googla.Det kanske inte kryllar av dom, men väldigt sällsynta är dom inte. Googla vidare
Du säger att det är en väldigt sällsynt komplikation och jag säger att det inte är svårt att googla fram. Det är väl snarare du som ska styrka det påståendet? Men härDu får komma med ett par exempel istället för att konstant be en googla.
Har du ref på sista?Du säger att det är en väldigt sällsynt komplikation och jag säger att det inte är svårt att googla fram. Deet är väl snarare du som ska styrka det påståendet? Men här
kommer nogra snabb-googlade...
![]()
Men både Orient, Omega, Seiko med flera dyker upp.
![]()
![]()
Det är helt enkelt inte svårare än att googla så dyker det upp flera varianter.
trollar du nu?Sitter det automaturverk i dem?
Nej, såg att det var automat. Men har du ref på sista?trollar du nu?
Nix, men google är din vänNej, såg att det var automat. Men har du ref på sista?
Du säger att det är en väldigt sällsynt komplikation och jag säger att det inte är svårt att googla fram. Det är väl snarare du som ska styrka det påståendet? Men här
kommer några snabb-googlade...
![]()
Men både Orient, Omega, Seiko med flera dyker upp.
![]()
![]()
Det är helt enkelt inte svårare än att googla så dyker det upp flera varianter.
SARN001. Finns också SARN003. Någon som råkar ha en till salu?Nix, men google är din vän![]()
Tack, orkade inte själv påpeka det.Fortisen har ingen dag-komplikation bara datum och gmt.
Omegan har 24h-visning inte gmt-komplikation.
Snabb googlade och droppade tre bilder som dök upp där alla "heter" day date GMT" Fortisen verkar sakna dag men Omegan är nog dual timeFortisen har ingen dag-komplikation bara datum och gmt.
Omegan har 24h-visning inte gmt-komplikation.
Hoppla! Det händer en del på den tavlanKänner inte att jag vet hur vanlig/ovanlig kombinationen av komplikationer är, så inga kommentarer om det.
Men min Longines har det iaf. Med retrograde visare dessutom
![]()
Jepp. En hel massa faktiskt. Ändå rätt lätt att läsa tiden iafHoppla! Det händer en del på den tavlan
Häftig klocka, hur mycket går en sån på?Känner inte att jag vet hur vanlig/ovanlig kombinationen av komplikationer är, så inga kommentarer om det.
Men min Longines har det iaf. Med retrograde visare dessutom
![]()
Det var riktigt häftig!Jepp. En hel massa faktiskt. Ändå rätt lätt att läsa tiden iaf![]()
Pris på uret.se är runt 30kkr. Det finns (fanns?) en likadan begagnad här för 16kkr om jag minns rätt.Häftig klocka, hur mycket går en sån på?
Fast vad skall vi ha detta forum till om inte för att ställa frågor? Hade du kunnat hänvisa till en befintlig tråd med samma frågeställning hade det varit en sak.Snabb googlade och droppade tre bilder som dök upp där alla "heter" day date GMT" Fortisen verkar sakna dag men Omegan är nog dual time
![]()
oavsett är det inte "väldigt sällsynt" till den graden att en tråd ska startas för att styrka påståendet. Om det enda jag hade hittat var samma Ball som ts hittade skulle jag hålla med, men nu är det inte svårare än att leta lite på nätet så dyker det upp flera. Men som sagt, det kryllar inte av dom, men dom finns att finna
Har googlat och det enda jag hittar är följande. De påstår vara först i världen med daydate gmt.
Fast vad skall vi ha detta forum till om inte för att ställa frågor? Hade du kunnat hänvisa till en befintlig tråd med samma frågeställning hade det varit en sak.
Jag tycker själv inte att utbudet av day-date GMT klockor är särskilt stort och speedmasters med Cal 1151 har bara 24-timmars visare, inte riktig GMT.
Vad jag läst på andra forum så är det inte ovanligt med en GMT påbyggnad på ETA2836-2 eller 7750/51 som klocktillverkaren själv gör.Riktigt snygg. Även i mörker.
Ang att kombinationen dag, datum och gmt är ovanlig, så är nog den praktiska förklaringen att eta inte erbjuder något sådant verk (deras 7750 finns med både dag och gmt funktion, men inte tillsammans vad jag vet) och tills nyligen så byggde ju de flesta tillverkares modeller främst på ETAs verk.