• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka med automaturverk som visar dag, datum och har GMT-funktion

Jag tycker bara inte att han inte har rätt i "väldigt sällsynta" delen eftersom det går relativt enkelt att hitta om man söker.

Tycker dina försök att visa på att TS har fel endast bekräftar att de är väldigt sällsynta. Hittills har vi bara sett tre ynka modeller (endast en från dig) av vad, 10 000 befintliga? Skulle snarare kalla de sjukt sällsynta. Så en tråd som diskuterar varför är fullt rimlig.

Gissningsvis är det efterfrågan hos kunderna som styr. Sedan om det är för att det skulle bli för dyrt, fult eller för att de inte känner behov har jag ingen aning om.
Har tänkt mycket på det du skrivit.
Jag har dock en annan teori och det är att de stora klockföretagen styr klockbranschen och de mindre tar bara efter. Vi kan ta Rolex som exempel. Ifall Rolex kommer med en automatisk klocka med dag, datum och GMT-funktion, samt minst 10 bar resistent så lär den nya modellen ha allt och därför kommer efterfrågan på deras andra modeller bli mindre. Därför görs aldrig en sådan klocka.
Men jag vet inte mycket om marknadsekonomi och kan vara helt ute o cykla. :)

Har tänkt mycket på det du skrivit.
Jag har dock en annan teori och det är att de stora klockföretagen styr klockbranschen och de mindre tar bara efter. Vi kan ta Rolex som exempel. Ifall Rolex kommer med en automatisk klocka med dag, datum och GMT-funktion, samt minst 10 bar resistent så lär den nya modellen ha allt och därför kommer efterfrågan på deras andra modeller bli mindre. Därför görs aldrig en sådan klocka.
Men jag vet inte mycket om marknadsekonomi och kan vara helt ute o cykla. :)
Den stora massan bryr sig mindre om komplikationer av olika slag. De vill ha kända modeller av stora märken. Daytona har ju inte ens datum och ingen använder ju kronografen på den, men ändå är den en av de mest eftertraktade modellerna Rolex tillverkar.

Den stora massan bryr sig mindre om komplikationer av olika slag. De vill ha kända modeller av stora märken. Daytona har ju inte ens datum och ingen använder ju kronografen på den, men ändå är den en av de mest eftertraktade modellerna Rolex tillverkar.
Men det är den enda Rolex-konografen!
Det kronan i min mening lyckats med bäst av alla är just differentieringen av deras modellserier med hjälp av just komplikationer. Klockorna ser i stort likadana ut men varje gång du vill ha en viss funktion (dykarring, kronograf, magnetresistens, GMT, heliumventil osv) finns det en klocka i serien som ser Rolle ut i en egen modellserie*. Lättförståeligt och smart, de är dessutom bäst i branschen på att namnge sagda serier.

*viss överlapp finns men överlag - tydlighet!

Men det är den enda Rolex-konografen!
Det kronan i min mening lyckats med bäst av alla är just differentieringen av deras modellserier med hjälp av just komplikationer. Klockorna ser i stort likadana ut men varje gång du vill ha en viss funktion (dykarring, kronograf, magnetresistens, GMT, heliumventil osv) finns det en klocka i serien som ser Rolle ut i en egen modellserie*. Lättförståeligt och smart, de är dessutom bäst i branschen på att namnge sagda serier.

*viss överlapp finns men överlag - tydlighet!
Ja, de är duktiga på det där. På sätt och vis är det rätt trevligt att det är så enkelt. Inga myriader av varianter som orsakar köpånger.

Ja, de är duktiga på det där. På sätt och vis är det rätt trevligt att det är så enkelt. Inga myriader av varianter som orsakar köpånger.
Precis. Jag älskar Omega men de behandlar ju många serier som märken i sig själva. Å ena sidan gör det möjligt att köpa en kronograf du kan dyka med, i titan eller keramik om du så vill. Du kan till och med välja samma funktioner i olika serier!
Men alla som jobbat retail vet att kunden ibland går vilse i SKU-floran, ibland är det enklare och bättre med färre modeller och tydligare linjer. Att Rolex på det sättet kan erbjuda slappt räknat 570 olika färger och storlekar på Day-Date gör det nog ännu bättre och enklare att tratta ner köpsignalerna till avslut.

De är jävligt bra på just det där, enkelheten. Den enda riktiga motsvarigheten jag kan komma på är Apple under första halvan av 2010-talet där du kunde köpa en iPhone eller en lite större iPhone. En iPad eller en lite mindre iPad. Direkt efter var det bara att välja internminne och därefter gå ut ur butiken.

Inte jätteovanligt kanske. Något jag saknar är veckovisning, det är nog också iallafall minst lika ovanligt, speciellt i de lägre prisklasserna. Alla klockor som bygger på ETA E20, några Oris, Sjöö Sandström UTC ORC och Zeppelin är dem enda jag kommer på, finns det fler som inte är highend Patek och dyl.?

Inte jätteovanligt kanske. Något jag saknar är veckovisning, det är nog också iallafall minst lika ovanligt, speciellt i de lägre prisklasserna. Alla klockor som bygger på ETA E20, några Oris, Sjöö Sandström UTC ORC och Zeppelin är dem enda jag kommer på, finns det fler som inte är highend Patek och dyl.?
Saknar också vecko-komplikation, hittade dessa 2 dock verkar båda vara quartz vilket gör det lite tråkigare.
https://www.junro.com/products/week
https://www.amazon.com/Frederique-Constant-FC270SW4P6-Business-Display/dp/B00FRKNOXI

Sjöö Sandström UTC Skydiver och någon G-Shock.

Junghans Meister Agenda har veckovisning. Riktigt ball!
https://www.junghans.de/en/junghans...r-meisteragenda/027-4364-00/model/detail.html

Tillbaka
Topp