• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka och annan gammal grej.

Sinn 1550 och måttband från Televerket anno 1948.

IMG_20211018_173517-02.jpeg
Det där måttbandet skulle bli ett riktigt coolt single pass nato. 😃

Vi kikade på en bil som min kompis är sugen på att köpa tillbaka, då exakt detta exemplar var den bil hans far köpte ny 1956 och som var den bilen han växte upp med!! 🤗
Ni som vet, ni vet vad detta unikum är för något så jag hoppas förstås att det blir affär så småningom!

IMG_5668.jpg
IMG_5670.jpg
IMG_5671.jpg
IMG_5673.jpg
IMG_5676.jpg
IMG_5678.jpg
IMG_5674.jpg

Senast ändrad:
Så här är det!
Det är en kombinerad stifträtare/rörhållare! När pappa jobbade med TV apparater i slutet av -60 talet och början på -70 talet var det rör i apparaterna. Här är en stifträtare, rörhållare och avtagare i ett! 👍

Tur att jag inte tog och gissade eftersom jag var inne på någonting för hörseln med tanke på dom småhålen, tänk gammal hörapparat.

Tur att jag inte tog och gissade eftersom jag var inne på någonting för hörseln med tanke på dom småhålen, tänk gammal hörapparat.
Jag var först inne på ett sk djuplod, ett gammalt sådant för att mäta vattendjup och ta reda på bottenbeskaffenheten. Man fyllde håligheten med talg så att det skulle fastna partiklar från botten. Fast denna var nog för liten, och dom små hålen överflödiga.

Tillbaka
Topp