Japp, jag vet hur det ser ut, och jag håller verkligen med om att tennis borde vara mycket värre, men jag har fortfarande svårt att se hur inbromsningen vid en sving kan vara värre än en (liten) hastighetsminskning under en hundradel av en sekund vid själva träffen? En mekanisk klocka skulle ju t.ex. må sämre av att du tappar den i golvet från än att man knyter fast den i ett snöre och snurrar upp den i hög hastighet från noll. Hursomhelst tror jag inte heller att golf skulle vara något problem - varken p.g.a. inbromsning eller själva träffen.Det är ju accelerationer som skapar kraft, F=m*a, sedan kan den accelerationen uppkomma av att du t.ex. träffar en boll (i fallet av en golfboll borde det inte påverka så mycket, eftersom det inte blir någon kraftig inbromsning när du träffar bollen i golf), i fallet av tennis så blir det ju lite större inbromsning (dvs större acceleration) eftersom bollen är tyngre och hävarmen mindre. Just eftersom svingen vid golf är jämn så borde det enbart vara accelerationen vid inbromsning under slutet av sving och accelerationen som uppstår under svingen.