• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på golfbanan

Sitter klockan på när du spelar golf?


  • Totala väljare
    69

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det är ju accelerationer som skapar kraft, F=m*a, sedan kan den accelerationen uppkomma av att du t.ex. träffar en boll (i fallet av en golfboll borde det inte påverka så mycket, eftersom det inte blir någon kraftig inbromsning när du träffar bollen i golf), i fallet av tennis så blir det ju lite större inbromsning (dvs större acceleration) eftersom bollen är tyngre och hävarmen mindre. Just eftersom svingen vid golf är jämn så borde det enbart vara accelerationen vid inbromsning under slutet av sving och accelerationen som uppstår under svingen.
Japp, jag vet hur det ser ut, och jag håller verkligen med om att tennis borde vara mycket värre, men jag har fortfarande svårt att se hur inbromsningen vid en sving kan vara värre än en (liten) hastighetsminskning under en hundradel av en sekund vid själva träffen? En mekanisk klocka skulle ju t.ex. må sämre av att du tappar den i golvet från än att man knyter fast den i ett snöre och snurrar upp den i hög hastighet från noll. Hursomhelst tror jag inte heller att golf skulle vara något problem - varken p.g.a. inbromsning eller själva träffen.
 

point1

Cartier
Japp, jag vet hur det ser ut, och jag håller verkligen med om att tennis borde vara mycket värre, men jag har fortfarande svårt att se hur inbromsningen vid en sving kan vara värre än en (liten) hastighetsminskning under en hundradel av en sekund vid själva träffen? En mekanisk klocka skulle ju t.ex. må sämre av att du tappar den i golvet från än att man knyter fast den i ett snöre och snurrar upp den i hög hastighet från noll. Hursomhelst tror jag inte heller att golf skulle vara något problem - varken p.g.a. inbromsning eller själva träffen.

Huruvida den blir mest skadad av att träffa golvet eller att snurra den beror ju på vilka g-krafter den utsätts för. Klockan tar ju skada när den landar i golvet på grund av den kraftiga accelerationen (nedbromsning är också en acceleration) som uppstår i motsatt riktning mot den klockan färdas. Om du accelererar klockan i din pendel så att du uppnår högre g-krafter än när den träffar marken så kommer den ta skada av det (dock högst osannolikt att det går att uppnå sådana g-krafter i en liten pendel för hand, men ett fall till marken från 1 m är ju inte heller jämförbart med att träffa en golfboll), däremot så kan det ju uppstå andra lokala skador som beror på att t.ex. klockan träffar marken med kronan först eller glaset först osv.

Som du säger är ju att hastighetsminskning vid träffen liten, den är antagligen så pass liten att den inte ger upphov till några märkbara accelerationsminskningar i fallet av en golfboll, skillnad vid tennis, där tror jag att klockan tar mer stryk, men tror ändå inte att det ska vara något problem.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Huruvida den blir mest skadad av att träffa golvet eller att snurra den beror ju på vilka g-krafter den utsätts för. Klockan tar ju skada när den landar i golvet på grund av den kraftiga accelerationen (nedbromsning är också en acceleration) som uppstår i motsatt riktning mot den klockan färdas. Om du accelererar klockan i din pendel så att du uppnår högre g-krafter än när den träffar marken så kommer den ta skada av det (dock högst osannolikt att det går att uppnå sådana g-krafter i en liten pendel för hand, men ett fall till marken från 1 m är ju inte heller jämförbart med att träffa en golfboll), däremot så kan det ju uppstå andra lokala skador som beror på att t.ex. klockan träffar marken med kronan först eller glaset först osv.

Som du säger är ju att hastighetsminskning vid träffen liten, den är antagligen så pass liten att den inte ger upphov till några märkbara accelerationsminskningar i fallet av en golfboll, skillnad vid tennis, där tror jag att klockan tar mer stryk, men tror ändå inte att det ska vara något problem.
Yes, jag håller med dig om vad du säger! Nu har vi dragit jäkligt off topic men jag tror båda håller med om att golf inte är något problem, så för min del behöver jag inte fortsätta argumentera.:) Intressant att titta på det ur ett fysiskt perspektiv dock!
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Det beror på vilken klocka som sitter på för dagen.... Och om jag tänker på det när jag kliver ur bilen. Tror inte det är så jävla farligt om den sitter på några ronder :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Om ni är oroliga så borde rotorn vara den känsliga delen när det gäller golf då den borde snurra rätt kraftigt, inte som i en winder direkt.
Som tur är så har tyskarna en bra lösning på detta, nämns till och med i denna presentation,
 

Landshark

Cartier
Om jag någonsin kommer på den vansinniga idén att börja spela golf igen, kommer jag nog att tänka mig om två gånger innan jag sätter DSSD:n på armen. Usel golfklocka, antar jag, efter att ha sett Tiger Woods resultat på senaste tiden... :angel:
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Säsongen närmar sig och starttid 17.10 idag. Ska klockan få stanna på armen? Tagit upp golfen igen efter ett uppehåll på fem år och bar inte klocka för fem år sedan så aldrig reflekterat över det innan :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
15269970285522885324820713145232.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag var ute och cyklade på riktigt dålig asfalt (tänk mikropotthål överallt) för inte så längesen, då funderade jag på hur bra klockan mådde som såklart skakade som tusan på handleden.
 
Topp