• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka - Värnplikt

IMG_9790.jpeg
Hej och grattis att du skall göra värnplikten. Jag själv gjorde värnplikten1976 inte fyllda 18 år ! Blev kvar 43 år i Försvarsmakten och gick i pension 2019. Av alla dessa år så tillbringade jag totalt 7 år i utlandstjänt på diverse ställen...
Mitt råd till dig är att ha en enkel Analog Quartzklocka typ CWC som ovan utan datum( själv använt dessa) Enkla att ställa om (synka tid med andra som man skall samarbeta med osv, mm) Dessa klockor är lättlästa även i mörker och stryktåliga. Uren har funnit och används länge bland militär personal så det finns viss historik bakom dessa.
Ha ´re bra och lycka till med din värnplikt// 🧐

Senast ändrad:
Hej,

Detta blir mitt första inlägg här på klocksnack. Jag har nyligen fått ett intresse för klockor och även köpt min första "riktiga" klocka. Jag har just nu en Seiko 5 sports gmt black.

Nu ska jag i augusti rycka in i lumpen och undrar om ni har några tips på relevanta klockor? Hitills har jag endast kollat på olika varianter av G-shock. Jag vill att den ska tåla mycket, speciellt vatten och kyla då jag ska vara i boden. :)

Mvh / Grillen
Din Seiko 5 GMT kommer passa ypperligt! Ta med din instegsklocka på lite äventyr

Jag låg 11 månader som stridsfordonsskytt på p18, hade Casio G-shock ga2100! Mitt ända krav var egentligen att man skulle kunna få tiden upplyst när man är i mörka utrymmen, vilket strf90 är, speciellt bak för skyttesoldaterna vid mörkerkörning! Den är också relativt smidig för att vara en G-Shock!
Pansarskytte är kul, men backled förfan inte på kompaninätet😃
C0B92D0F-D936-41CC-9A46-FF3CEAC021B9.jpeg

Bilagor

• EE90F79D-DE9E-4C3E-8B18-FA60841A5AED.jpeg
    EE90F79D-DE9E-4C3E-8B18-FA60841A5AED.jpeg
    340.3 KB · Visningar: 31
Hej,

Jag tackar för alla tips och inblickar! Jag har nu lyckats skära ned valen till 2 st klockor. Det är de följande;

ga-b2100-1aer_or01_web.jpg

Casio GA-B2100-1AER

eller

gbd-200-1er_or01_web.jpg

Casio GBD-200-1ER

Vad har ni för åsikter och tankar om dessa? Personligen lutar jag mig mot GA-B2100, bland annat på grund av att det är en mindre klocka.

Kanske roligt för någon som läser denna tråd efter ett bra tag;

Jag har för några månader sedan avslutat min värnplikt i boden och den klocka som jag valde var Casio GA-B2100-1AER. Jag känner att det var ett mycket klokt val och jag ångrar det inte. Något som jag insåg var viktigt var att klockan inte var gjord av metall, då kylan inte tillåter metall mot hud. Men klockan som helhet fungerade väldigt bra. Den höll tiden väldigt bra och laddade aldrig ur, väldigt smidigt med timer samtidigt som man kunde se tiden. Något sämre jag dock upplevde med klockan var en mindre bra lumen på klockan. Endast tidvisarna (alltså armarna) hade lumen och dessa var inte jätte bra, därav var det lite svårt att i mörker se exakt var klockan var. Men annars satt den väldigt bra på handleden och var ej i vägen för de diverse plaggen man behövde ha på sig. Dessutom var det lite bökigt att trycka på knapparna med många lager handskar. Som pansarskyttegruppchef var det även mycket slit och skit på pansar, sten, grus och allt vad boden hade att erbjuda MEN klockan tog det bra. Har bara någon enstaka repa men annars skulle jag säga;
G-shock 1 Boden 0

Men jag skulle definitivt rekommendera att köpa denna klocka om någon undrar vilken klocka de bör använda under deras värnplikt!

Jag har för några månader sedan avslutat min värnplikt i boden och den klocka som jag valde var Casio GA-B2100-1AER. Jag känner att det var ett mycket klokt val och jag ångrar det inte. Något som jag insåg var viktigt var att klockan inte var gjord av metall, då kylan inte tillåter metall mot hud. Men klockan som helhet fungerade väldigt bra. Den höll tiden väldigt bra och laddade aldrig ur, väldigt smidigt med timer samtidigt som man kunde se tiden. Något sämre jag dock upplevde med klockan var en mindre bra lumen på klockan. Endast tidvisarna (alltså armarna) hade lumen och dessa var inte jätte bra, därav var det lite svårt att i mörker se exakt var klockan var. Men annars satt den väldigt bra på handleden och var ej i vägen för de diverse plaggen man behövde ha på sig. Dessutom var det lite bökigt att trycka på knapparna med många lager handskar. Som pansarskyttegruppchef var det även mycket slit och skit på pansar, sten, grus och allt vad boden hade att erbjuda MEN klockan tog det bra. Har bara någon enstaka repa men annars skulle jag säga;
G-shock 1 Boden 0

Men jag skulle definitivt rekommendera att köpa denna klocka om någon undrar vilken klocka de bör använda under deras värnplikt!

Kul med uppföljningen och att klockan segrade!

G-shock 1 Boden 0

Håller med @bati
Alltid kul med uppdateringar på gamla trådar. Men du måste fan skicka ut några bilder på hur klockan ser ut idag efter en fullgjord värnplikt! Mycket scars hoppas jag 🤗

Den klockan du kommer ha mest nytta av är valfri Garmin med kompass och kartfunktion. Dem tål massor och är perfekta för vad du ska göra. Samtidigt är det en livförsäkring runt handleden. Om du inte vill gå med en kloss som Breitling Emergency, men det är inte värt det för dem väger för mycket.

Jag hade en Casio G Shock (originalet från 80-talet) som KB i infanteriet (och efterföljande år på officershögskolan) och den hade tre funktioner som var mkt användbara: lampa, nedräkning och tidtagning. Dessutom nästintill oförstörbar.

Idag, som klockintresserad, skulle jag dock valt en CWC SBS (med gummiskyddet om man tror att det behövs). Då har man ju kvar klockan resten av livet som ett roligt minne.

IMG_0648.jpeg

Tillbaka
Topp