• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockalender med Fliegerchronograph

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
4FFEA8B7-6F30-43B1-8A6C-B49E86B856CF.jpeg

Förra året la jag upp en sorts adventskalender med mina då 24 stycken Seikoklockor i Kobra Kai-delen av Forumet. Den fick heta Seikolender och presenterade en klocka om dagen tillsammans med ett enkelt rim och några korta ord, en sorts @RicVin's fredagstråd på speed, fram till och med julafton. Tanken var att köra samma typ av kalender i år, men inte med Seiko igen, i alla fall inte med samma klockor som förekom förra året. Man vill ju ha nya luckor att öppna och titta i, eller hur?

Efter att ha stått på väntelista hos landets samtliga Rolex AD:s och missat flertalet budgivningar på Kaplans och Bukowskis gav jag i höstas upp planerna på en Rolexlender, det blev för dyrt och funkade helt enkelt inte med 24 klockor av det klassiska varumärket. Vad göra? Jag rotade i lådorna och tänkte att det får bli en blandning av det jag har, högt och lågt, stort som smått. Eftersom det därmed inte kan bli någon märkeskalender så får det bli en Klockalender. Ja, Klockalender och inte Klockkalender om ni hänger med? Det första ordet ligger mycket bättre i munnen och så sparar jag ju en massa tid när det skall skrivas gång på gång eftersom det blir en bokstav mindre.

Nåväl, nu kör vi tycker jag. Babben fick bli julvärd på SVT, ett uppdrag jag hade hoppats föräras men fick se mig snuvad på. Jag påtar mig därför värdskapet här i min egen Klockalender, också på julafton. Där drar hon mig inte vid näsan, den lömska Babben. Idag är det den första december och vad hittar vi väl där i lucka 1?

Nu emot jul det snabbt börjar luta
Vi inleder denna kalender där den förra fick sluta
Med en Seiko, den enda jag har köpt sedan dess

Sen blir det bara andra klockmärken, say what a mess!

4B658095-9CC2-44E3-BB02-655EB67B88DE.jpeg
94ADA7B9-7D9D-450B-BF09-0ADC9880D0A1.jpeg
E2006045-383B-4B96-AB78-89E2FA743AFF.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Trevligt att Klockalendern verkar vara uppskattad redan när den knappt har börjat, det gör mig glad. Det kommer som sagt att vara stor variation på klockorna i luckorna när det sammanhållande temat inte behöver begränsas till ett varumärke. Den som vill se en kalender med enbart högprestigeklockor får titta åt annat håll.

Tidigt igår inledde jag en resa (buss-flyg-tåg) och eftersom alla vägar sägs bära dit så hamnade jag slutligen i Rom. Togs om hand av en kollega som visade mig runt i delar av stan. Pantheon, Forum Romanum och Colosseum passerades i rask takt. Imponerande och det finns förstås mycket mer kvar att se och göra. Idag skall det arbetas för världsfreden men till helgen hinner jag kanske med en del turistande.

A7CBBC53-145A-41F7-A08F-85F93AA9E7CD.jpeg
85CA3E59-581D-42A3-B327-9897C7CE85FE.jpeg
850AB696-F90D-46A8-A4BE-6B6614161569.jpeg


Klockalendern prioriterar jag dock så här kommer lucka två. Inte lika antikt innehåll som det gamla Rom kanske, men ändå i viss mån något som hör hemma i äldre tider.

Förr i tiden bars klockan i fickan och inte på armen
Det funkar än, och det är faktiskt lite av charmen
Att vara retro trots moderna tider
Likt julens själ fickuret glädje sprider


8CF2DC04-6EAE-44D5-9465-B08AD51FD07A.jpeg
A6FCC453-EEBB-4488-940A-A526FD1EA752.jpeg
B627AA2E-3952-41B4-9234-84C6F30D9260.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
A758E580-005F-4300-A7FA-A637D664537B.jpeg


Då är det Klockalenderns, tillika december månads, tredje dag. I Rom där jag befinner mig för tillfället står regnet som spön i backen och mellan stadens kullar ekar det av mullret från åska. Jag tar nog en kopp kaffe eller två till innan jag trotsar vädret och ger mig ut i gränderna men först är det dags att öppna dagens lucka, en liten sådan.

Dagens lucka får hållas kort,
min minsta klocka en Viking-Sport
Tror inte att den för vatten längre håller tätt,

men visst är den väl cool om än något nätt?

5F356444-5D81-486F-AA56-01CEA73EA564.jpeg
1058E112-069F-409F-BB2A-D8C5EC031ED4.jpeg
642E46A1-D469-4537-922E-F73EE39C045F.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Ännu en ledig dag i den italienska huvudstaden. Många av stadens innevånare har uppmärksammat Klockalendern och att jag för tillfället befinner mig i Rom. När jag skulle ta en bild för dagens lucka vid Fontana di Trevi trängdes därför 1000-talet ivriga italienska klockentusiaster runt mig för att se på. Visste ni förresten att bötesbeloppet för att bada i fontänen startar på 1000€? Nakenbad kostar nog ännu mer.

4E1C0872-4B5D-46B1-AFDE-5447A9A32719.jpeg


Jag skippade därför julbadet, det kommer senare och sker helt utan kostnad. Nog snackat, nu öppnar vi lucka fyra eller skall vi kanske säga quattro med tanke på det geografiska läget?

Milano i Rom säg hur är det möjligt?
Jo svaret är enkelt och ganska så löjligt
Jag sätter Commandon runt handleden på

Sen är det ju fixat, så enkelt som så

CBAD3A7E-9F10-4FBB-A40B-C17431BAE0DB.jpeg
5721A539-8FB4-4DDF-97D8-0465F5401FE2.jpeg
0765B52F-7FE1-4CC0-B240-6EEFB2A69C54.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Då var det måndag igen och den sista fulla arbetsveckan för mig i år, sen blir det mest ledighet. Förhoppningsvis en avkopplande sådan, julen kan ju vara en tid med mycket stressande och till det en rejäl skopa dåligt samvete för allt man inte hinner med eller orkar. Julkort till exempel. Dels att skicka dessa i tid och det faktum att det alltid dyker upp ett par stycken från någon man själv inte har skickat till. Jobbigt!

Skickade för övrigt ett par vykort från Rom här i helgen. SMS och mail i all ära, handfasta postförsändelser slår allt i den bemärkelsen. Postväsendet här i Italien lämnar dock en del övrigt att önska enligt mina kollegor här, så dom tipsade mig om att man kan ta med sig posten in i Vatikanstaten och lägga den på brevlådor där. Påvens postverk är nämligen gudomligt bra. Jag gjorde det, så nu skall det nog funka även om det ju är PostNord som skall ta hand om slutfasen av leveransen.

691263C0-663F-45B9-9A36-6C9BA26ABB65.jpeg

När det gäller leveransen av dagens lucka i Klockalendern så tar jag själv fullt ansvar för denna. Vi släpper postalternativet och förlitar oss på de digitala distributionsvägarna. Från Rom till dig, oavsett var i världen du befinner dig, här kommer lucka fem.

När det lackar emot jul och vädret mest är grått,
ta då fram en klocka gul och börja le så smått
Innan dagen är till ända du kommer att förstå,

att gul kan tråkigt vända och få dig att bättre må

8BBC5373-52A7-44CD-94C5-0A9BD58226AE.jpeg
CD4E98B4-D9F2-4280-8D2D-C1830DFA3385.jpeg
775A1E7E-D98A-4729-8517-5B6BF3BD4D1D.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Den sjätte december är inte bara en vanlig dag i kalendern. Det är nämligen också Finlands nationaldag vilken firas till minne av självständigheten från Ryssland år 1917. Nationell frihet är viktig och värd att fira, inte minst som läget ser ut i omvärlden just nu. Jag har för övrigt alltid haft ett gott öga till vårt östra grannland. Det har varit en ynnest att arbeta tillsammans med finska kollegor. Dom är alltid väldigt professionella, högt motiverade och så har dom en typ av humor som jag uppskattar och delar.

Under mina första år som värnpliktig jägare och sedan officer hade jag vid några tillfällen förmånen att få undervisning av svenskar som deltagit i den Svenska Frivilligkåren under Vinterkriget mellan Finland och Sovjetunionen. Deras berättelser gjorde starkt intryck på mig, hur dom tillsammans med finska enheter under den kallaste av vintrar lyckades stå emot och huvudsakligen besegra en egentlig överlägsen fiende i form av sovjetiska mekaniserade förband understödda av bomb- och jaktflygsenheter.

58019335-ADFF-4E3A-B21A-1FAF467D88A9.jpeg


Valet av klocka för dagens lucka i Klockalendern var därför ganska så självklart. Finland har i likhet med Sverige en hel del intressanta klockmärken. Leijona, S.U.F. Helsinki, Voutilainen, Sarpaneva med flera. Den klocka som återfinns i lucka 6 har tagits fram av Pookwatches i samarbete med finska reservister till åminnelse av Salpalinjen och hedrar soldater och lottor tillhörande den finska försvarsmakten, Puolustusvoimat. Salpalinjen återfinns på klockans urtavla och är i likhet med index och visare självlysande i mörker. Bra så här års när de ljusa timmarna är få. Hurra för Finland, hurra för friheten! Nu öppnar vi luckan.

Att Finlands sak är vår det vet väl nästan alla?
För enade vi stå men söndrade vi falla
Gemensamma släktleds blod i våra hjärtan skvalpa

Idag så bär jag stolt min Pookwatches Salpa

FF4E30EF-0FCA-45D7-9492-B14FF112929F.jpeg
577BED8E-41DF-4E9E-AC44-DA6D9F9AFA75.jpeg
DC5B54BC-8689-427C-82D3-B9CC0A99DF96.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Vad är det för datum idag? Ja, så är det ju, den sjunde december. Thanks a lot Donald, you're such a nice guy!

E5826037-F068-49C4-9FC8-1D239C6B33DF.jpeg


Julen och dagarna inför den är ju en tid på året då vi skall vara extra snälla mot varandra, men fram till julafton blir det kanske inte alltid så. Stress, jäkt, julbord med jobbet och en hel del andra störningsmoment ställer till det för oss och påverkar vår sinnesstämning i fel riktning. Så efter att ha öppnat lucka sju så kommer jag att vara lite extra snäll mot några personer i min omedelbara närhet. Ni kan väl lova mig att göra detsamma? Att vara snäll mot andra är ofta en win-win grej, det är ovetenskapligt bevisat. Ok, håll någon hårt i handen, här är dagens lucka.

A grown up bully from over there
Is it his own or is it fake hair?
I don't mind, I don't actually care

As long as he stays out of the political sphere

234CF09E-7E10-4D0A-B180-D4EBCA3F6D83.jpeg
0DEA4C65-6F1F-4524-9AD3-5792ECA93EC5.jpeg
CDF7A59F-A218-4347-9B25-DCEBDEBF733A.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Skall absolut följa denna intressanta kalender! 😀
Vad många klockor du måste sitta på om du kan göra en adventskalender med bara seiko, och i år så blandar du lite hej vilt😊👍

Tack! Seiko är det enda märket jag har tillräckligt många klockor av för att kunna fixa en hel kalender. Jag har dock klockor (just nu) för att klara av ytterligare två adventskalendrar, när årets är avslutad, utan att någon klocka behöver förekomma mer än i en lucka.
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Kommer ni ihåg Kjell-Olof Feldt, finansminister i en socialdemokratisk regering för en sådär 40 år sedan? Förmodligen inte då de flesta av medlemmarna här på Klocksnack nog är för unga för att ha minnen av honom, om man ens var född då. Jag har i alla fall låtit mig inspireras av de ord Kjell-Olof diktade på en papperslapp under en sittning i Plenisalen rörande de så kallade löntagarfonderna som då var på väg att införas. Kjell-Olof trodde egentligen inte på idén med löntagarfonder men blev som trogen partimedlem och statsråd i regeringen tvungen ställa upp för det gemensamma. Vad han skrev på sin lapp fångades i alla fall av en pressfotograf som satt på läktaren och blev sen hett stoff i nyheterna och den politiska debatten under ett par veckor därefter.

B77B38D9-F847-4BA6-924D-2C7E9FEBB105.jpeg


Själv tror jag på Klockalendern. Den är ju redan införd och pågår som bäst. Jag är dessutom Statsminister i min egen regering och tillhör mitt eget parti med blott en partimedlem som är oerhört lojal mot partiprogrammet. Idag har vi för övrigt avverkat en tredjedel av kalendern och särskilt ansträngande är det inte, vare sig gällande rimmande eller att ta bilder på klockorna. Ha därför överseende med dagens rim, vi kör givetvis ända in i kaklet. Nu öppnar vi lucka åtta.

Klockalendern är ett jäkla slit
Men nu har jag baxat den ända hit
Den kräver en daglig dos av flit

Här den första klockan vars urtavla är vit

F451DBB8-DB38-49BA-BE96-DD7212AB11E5.jpeg
2443D30D-CC6B-4B3C-B691-0B2F2C7080B9.jpeg
28BB5069-64C1-46B9-9545-F1B5019A8A52.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fredag och december månads sista ensiffriga datum. Arbetsveckan som började i den italienska huvudstaden med sol och 17 plusgrader avslutas nu i den svenska med gråmulet väder och minus fem. Olika falla ödets lotter, även om kontrasterna förstås har sin charm. Idag går jag förresten på julledighet vilket känns skönt då jag har haft en hel del att göra under hösten. Jag hoppas att ni som fortsätter jobba ett tag till får en avkopplande adventshelg, den tredje i ordningen. Klockalendern löper dock på så i den bemärkelsen fortsätter jag jobba drygt två veckor till.

8A49CE6F-E475-4D6C-B81B-56999FC7D230.jpeg


Idag kommer en gammal trotjänare att dyka upp i adventskalendern. En klocka som aldrig har svikit mig och som nog är i topp tre när det gäller flyg- och handledstid bland de jag har i min ägo. Den är fjäderlätt, tydlig och har en hel del praktiska funktioner. Att den saknar sekundvisare stör mig inte, det skänker ett sorts lugn till urtavlan. I totalt mörker kan man dessutom lyssna sig till hur mycket klockan är, men det ser jag mer som ett sorts partytrick. Ni har kanske redan sneglat nedanför eller förstår vilken klocka det är? Strunt detsamma, nu öppnar vi lucka nio.

Titan, tidssignal, ana-digi och en massa annat grejs
Självklart skall du någon gång äga en Aerospace
Allra helst en med Pegasus på

Men av den finns dessvärre väldigt få

102D21DD-FCD6-4920-B397-BC1EA962B88F.jpeg
0B4F214F-DEB0-40AF-A4C4-33239187721D.jpeg
D9D5E4EC-F76F-4C8D-9625-63FB2DF78CDF.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Väckarklocka, det är väl ingen som använder sånt nuförtiden? Det finns ju att tillgå i mobilen eller så vaknar man av sig själv när det behövs. Jag provade faktiskt det senare under en semester för flera år sedan efter att ha läst en vetenskapsartikel som handlade om att man kunde styra sitt uppvaknande genom att vid läggdags starkt tänka på vilken tid man ville vakna.

309F9208-99BF-44DB-8FE0-B8B047BE6605.jpeg


Efter fem dagar med olika tider för att vakna konstaterade jag att det faktisk funkade rätt bra. Max en kvart fel blev det, oavsett vilken tid jag hade ställt in mig på att vakna. Trots det använder jag faktiskt väckarklocka när jag jobbar, man vill ju vara säker. Enligt "lagen om alltings jävlighet" så försover man sig förstås just den där dagen då det verkligen är viktigt att vakna, så det är dumt att chansa.

Att bero på väckarklockor får det mig också att tänka på ett barnprogram från 70-talets tidigare hälft. Benny har jag för mig att programmet hette. På den tiden fanns det ju inte så mycket att se på TV och därför såg man verkligen allt som var på barnprogramtablån. När jag ser programmet idag slås jag av dess enkelhet och låga tempo, ett barn av idag skulle förmodligen gå upp i limningen och snabbt zappa över till en annan kanal, om man ens ser på TV nuförtiden. Allt finns ju att tillgå via nätet.

Benny hade i alla fall en väckarklocka i sin ficka som hans mamma hade ställt att ringa vid klockan fem. När alarmet ljöd var det dags för Benny att springa hem. Innan dess hade han råkat ut för ett litet "äventyr" vilket för det mesta var något högst alldagligt. Musiken i programmet var en blandning av jazz och blues. Benny och övriga personer var antingen tecknade stillbilder eller i form av en sorts pappdockor som fördes fram över en bakgrund. Ja, ni förstår ju. Lågbudget, eller i alla fall sparsmakad enkelhet. Kolla gärna någon minut nedan på det klippet jag hittade på YouTube så är det nog uppenbart vad jag menar.


Hur Benny fick plats med väckarklockan i sin ficka framgick inte. Det var en fullstor sådan, inte ett reseväckarur, men i programmets slutskede ringde det alltid i fickan och Benny var tvungen att avbryta det han höll på med och skynda sig hemåt. Nu ringer det för dagens lucka i kalendern. Den första tvåsiffriga. Vad som finns i den är ganska självklart tycker jag och i en klockkalender vore det dumt att begränsa sig till armbandsur. Se här, nu gläntar vi på lucka tio.

Nu är det dags att er följare chocka
För här är kalenderns väckarklocka
Med Tintin på tavlan, som pilot är han klädd

Och Milou där bredvid, han ser ut att va rädd

A4322019-4C1C-49F2-82B2-B6293D239ECF.jpeg
8224178B-3007-4F28-A2A3-52FF130EA8EA.jpeg
372283A6-EF39-4188-8FC0-F85F266B8997.jpeg
 
Senast ändrad:

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Väckarklocka, det är väl ingen som använder sånt nuförtiden? Det finns ju att tillgå i mobilen eller så vaknar man av sig själv när det behövs. Jag provade faktiskt det senare under en semester för flera år sedan efter att ha läst en vetenskapsartikel som handlade om att man kunde styra sitt uppvaknande genom att vid läggdags starkt tänka på vilken tid man ville vakna.

309F9208-99BF-44DB-8FE0-B8B047BE6605.jpeg


Efter fem dagar med olika tider för att vakna konstaterade jag att det faktisk funkade rätt bra. Max en kvart fel blev det, oavsett vilken tid jag hade ställt in mig på att vakna. Trots det använder jag faktiskt väckarklocka när jag jobbar, man vill ju vara säker. Enligt "lagen om alltings jävlighet" så försover man sig förstås den där dagen då det verkligen är viktigt att vakna så det är dumt att chansa.

Att bero på väckarklockor får det mig också att tänka på ett barnprogram från 70-talets tidigare hälft. Benny har jag för mig att programmet hette. På den tiden fanns det ju inte så mycket att se på TV och därför såg man verkligen allt som var på barnprogramtablån. När jag ser programmet idag slås jag av dess enkelhet och låga tempo, ett barn av idag skulle förmodligen gå upp i limningen och snabbt zappa över till en annan kanal, om man ens ser på TV nuförtiden. Allt finns ju att tillgå via nätet.

Benny hade i alla fall en väckarklocka i sin ficka som hans mamma hade ställt att ringa vid klockan fem. När alarmet ljöd var det dags för Benny att springa hem. Innan dess hade han råkat ut för ett litet "äventyr" vilket för det mesta var något högst alldagligt. Musiken i programmet var en blandning av jazz och blues. Benny och övriga personer var antingen tecknade stillbilder eller i form av en sorts pappdockor som fördes fram över en bakgrund. Ja, ni förstår ju. Lågbudget, eller i alla fall enkelhet. Kolla gärna någon minut nedan på det klippet jag hittade på YouTube så förstår ni vad jag menar.


Hur Benny fick plats med väckarklockan i sin ficka framgick inte. Det var en fullstor sådan, inte ett reseväckarur, men i programmets slutskede ringde det alltid i fickan och Benny var tvungen att avbryta det han höll på med och skynda sig hemåt. Nu ringer det för dagens lucka i kalendern. Den första tvåsiffriga. Vad som finns i den är ganska självklart tycker jag och i en klockkalender vore det dumt att begränsa sig till armbandsur. Se här, nu gläntar vi på lucka tio.

Nu är det dags att er följare chocka
För här är kalenderns väckarklocka
Med Tintin på tavlan, som pilot är han klädd

Och Milou där bredvid, han ser ut att va rädd

A4322019-4C1C-49F2-82B2-B6293D239ECF.jpeg
8224178B-3007-4F28-A2A3-52FF130EA8EA.jpeg
372283A6-EF39-4188-8FC0-F85F266B8997.jpeg
Den bruna plyschens tid. Barnprogrammet var förmodligen producerat i Tjeckoslovakien som mkt annat som SVT älskade att mata oss med. Men värst var nog Vilse i Pannkakan. Undrar hur många psykologtimmar enbart det programmet orsakade 30 år senare? För kommunism var väl vackert och fungerade utmärkt?
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Den bruna plyschens tid. Barnprogrammet var förmodligen producerat i Tjeckoslovakien som mkt annat som SVT älskade att mata oss med. Men värst var nog Vilse i Pannkakan. Undrar hur många psykologtimmar enbart det programmet orsakade 30 år senare? För kommunism var väl vackert och fungerade utmärkt?
Mannen som fuckade upp en hel generation! Staffan Westerberg.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Söndag och redan tredje advent, tänk vad tiden går undan. Advent betyder ju ankomst, men det som komma skall försvinner ju också. Ibland för att med kortare eller längre regelbundenhet återvända, ibland för att aldrig mer komma tillbaka. Idag tillägnar jag därför luckan de och det som har ryckts ifrån oss alldeles för tidigt. Det skeendet är också en del av tidens gång. Tänd därför det tredje ljuset i adventsstaken (om du har någon) och gläds åt det som komma skall men gläds lika mycket åt det som har varit och aldrig mer kommer åter.

A68C9CA8-DC75-4788-96F9-2B9954EC4E86.jpeg


Ute är det fortfarande lite halvskumt. Dagarna blir ju allt kortare så här års. Nu är det dock bara 10 dagar kvar till den mörkaste av årets dagar, sen vänder det och ljuset kommer åter. Av Klockkalendern är det något fler dagar kvar, vi är inte halvvägs än men snart så. Nu öppnar vi dagens lucka på vid gavel.

En fyrkantig ikon som är rätt maskulin
Blev känd genom skådisen Steve McQueen
Vad är det för klocka? Ja, ni ser ju själva

En Tag Heuer Monaco, med datumet elva

BBB94593-0903-4F4C-A985-F471EDD1A62A.jpeg
9174E24F-C9F1-4F7D-89A3-C15E52900DD3.jpeg
18CA2ED8-A480-461F-B770-2C500B410421.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Jag har tidigare lyft fram Finlands nationaldag i tråden, den 6:e december. Känner att jag nog får sprida på gracerna lite och vill därför uppmärksamma er på att Kenya firar sin nationaldag idag, till åminnelse av landets självständighet den 12:e december 1963. Någon klocka från Kenya har jag dock inte att visa upp, i alla fall ingen egen. Lyckades efter lite googlande hitta ett Kenyanskt klockmärke, Enkata Watches, och lägger in en bild på en av deras klockor (Apus Dark Grey) nedan. Det finns förmodligen några fler tillverkare i landet och eftersom Afrika mig veterligen är jordens näst största kontinent så borde den ju kunna uppvisa ett stort antal klockmärken. Det kan bli en nisch, att samla på afrikanska klockor. Tror aldrig att jag har sett någon på KS men är det någon här som har en så visa gärna upp den. Nåväl, grattis till Kenya!, det var ju där vi började. Det finns kanske rentav någon på forumet med kenyansk bakgrund, extra mycket grattis till dig i så fall.

38296424-3C7E-4F44-BBED-4EC38534A249.jpeg
101B0E7F-38DF-4C06-BC81-DB50A27315A1.jpeg


Nu är det ju inte andras klockor som skall visas här i Klockalendern, i alla fall inte i luckorna. Idag är det en "ful ankunge" som snart kommer att presenteras. Med ett utseende som jag först hade svårt för, men som efter ett tag kom att behaga mig. Form och funktion går ju inte alltid hand i hand men när det gör så tilltalar det nästan alltid mig. Av den anledningen kan något som för de flesta ser alldagligt eller lite konstig ut för mig ha en inneboende skönhet. Ett bropelarfundament, en kylflänsförsedd motorkåpa, ett styrspakshuvud, en diskborste. Man brukar ju lite skämtsamt prata om "ett utseende som bara en mor kan älska" så i den bemärkelsen är jag nog morsa till rätt mycket. Nog svamlat nu, jag skall strax ta itu med städningen här hemma, julledig som jag är. Innan dess skall lucka 12 öppnas så det gör vi väl nu?

Inför julen är det viktigt att hemmet sitt städa
Ta fram mopp och skurborste som har legat i träda
Att göra julfint är faktiskt vett och etikett

Idag på min arm, en Tudor P01

7A8FA6A7-B902-4F59-87DE-4EB2B01A145D.jpeg
95ADAA9F-4C8B-4F4C-8A28-8A377915713B.jpeg
5F0A9D08-A73A-4B44-8ED9-0BB7885AEF5E.jpeg
 
Senast ändrad:

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jag har tidigare lyft fram Finlands nationaldag i tråden, den 6:e december. Känner att jag nog får sprida på gracerna lite och vill därför uppmärksamma er på att Kenya firar sin nationaldag idag, till åminnelse av landets självständighet den 12:e december 1963. Någon klocka från Kenya har jag dock inte att visa upp, i alla fall ingen egen. Lyckades efter lite googlande hitta ett Kenyanskt klockmärke, Enkata Watches, och lägger in en bild på en av deras klockor (Apus Dark Grey) nedan. Det finns förmodligen några fler tillverkare i landet och eftersom Afrika mig veterligen är jordens näst största kontinent så borde den ju kunna uppvisa ett stort antal klockmärken. Det kan bli en nisch, att samla på afrikanska klockor. Tror aldrig att jag har sett någon på KS men är det någon här som har en så visa gärna upp den. Nåväl, grattis till Kenya!, det var ju där vi började. Det finns kanske rentav någon på forumet med kenyansk bakgrund, extra mycket grattis till dig i så fall.

38296424-3C7E-4F44-BBED-4EC38534A249.jpeg
101B0E7F-38DF-4C06-BC81-DB50A27315A1.jpeg


Nu är det ju inte andras klockor som skall visas här i Klockalendern, i alla fall inte i luckorna. Idag är det en "ful ankunge" som snart kommer att presenteras. Med ett utseende som jag först hade svårt för, men som efter ett tag kom att behaga mig. Form och funktion går ju inte alltid hand i hand men när det gör så tilltalar det nästan alltid mig. Av den anledningen kan något som för de flesta ser alldagligt eller lite konstig ut för mig ha en inneboende skönhet. Ett bropelarfundament, en kylflänsförsedd motorkåpa, ett styrspakshuvud, en diskborste. Man brukar ju lite skämtsamt prata om "ett utseende som bara en mor kan älska" så i den bemärkelsen är jag nog morsa till rätt mycket. Nog svamlat nu, jag skall strax ta itu med städningen här hemma, julledig som jag är. Innan dess skall lucka 12 öppnas så det gör vi väl nu?

Inför julen är det viktigt att hemmet sitt städa
Ta fram mobb och skurborste som har legat i träda
Att göra julfint är faktiskt vett och etikett

Idag på min arm, en Tudor P01

7A8FA6A7-B902-4F59-87DE-4EB2B01A145D.jpeg
95ADAA9F-4C8B-4F4C-8A28-8A377915713B.jpeg
5F0A9D08-A73A-4B44-8ED9-0BB7885AEF5E.jpeg
Tack för att du förgyller min December! Kärlek till dig! :)
 
Topp