• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockalender med Fliegerchronograph

4FFEA8B7-6F30-43B1-8A6C-B49E86B856CF.jpeg

Förra året la jag upp en sorts adventskalender med mina då 24 stycken Seikoklockor i Kobra Kai-delen av Forumet. Den fick heta Seikolender och presenterade en klocka om dagen tillsammans med ett enkelt rim och några korta ord, en sorts @RicVin's fredagstråd på speed, fram till och med julafton. Tanken var att köra samma typ av kalender i år, men inte med Seiko igen, i alla fall inte med samma klockor som förekom förra året. Man vill ju ha nya luckor att öppna och titta i, eller hur?

Efter att ha stått på väntelista hos landets samtliga Rolex AD:s och missat flertalet budgivningar på Kaplans och Bukowskis gav jag i höstas upp planerna på en Rolexlender, det blev för dyrt och funkade helt enkelt inte med 24 klockor av det klassiska varumärket. Vad göra? Jag rotade i lådorna och tänkte att det får bli en blandning av det jag har, högt och lågt, stort som smått. Eftersom det därmed inte kan bli någon märkeskalender så får det bli en Klockalender. Ja, Klockalender och inte Klockkalender om ni hänger med? Det första ordet ligger mycket bättre i munnen och så sparar jag ju en massa tid när det skall skrivas gång på gång eftersom det blir en bokstav mindre.

Nåväl, nu kör vi tycker jag. Babben fick bli julvärd på SVT, ett uppdrag jag hade hoppats föräras men fick se mig snuvad på. Jag påtar mig därför värdskapet här i min egen Klockalender, också på julafton. Där drar hon mig inte vid näsan, den lömska Babben. Idag är det den första december och vad hittar vi väl där i lucka 1?

Nu emot jul det snabbt börjar luta
Vi inleder denna kalender där den förra fick sluta
Med en Seiko, den enda jag har köpt sedan dess

Sen blir det bara andra klockmärken, say what a mess!

4B658095-9CC2-44E3-BB02-655EB67B88DE.jpeg
94ADA7B9-7D9D-450B-BF09-0ADC9880D0A1.jpeg
E2006045-383B-4B96-AB78-89E2FA743AFF.jpeg
Alltid den där Babben som sabbar planerna. Snart dags att torpedera Gotland kanske? 🤪😅

Då går vi in på den andra halvan av Klockalenderns 24 dagar. Jag vet inte hur dagen har börjat för er men här hemma var det Lussetåg imorse. Ett litet sådant, men väldigt uppskattat med tända ljus, sång, kaffe på sängen och allt. Arbetsgivaren har dessutom aviserat att det finns möjlighet att ta del av ytterligare ett sådant idag, så trots att jag egentligen är julledig tar jag mig nog dit. Lucia är det ju bara en gång om året. Utanför fönstret viner snön så det blir att ta på sig både vantar och mössa innan jag skyndar iväg.

593A2392-BD34-4BC1-9627-A7D4DF53D3E3.jpeg

Jag hoppas att ni också får ta del av sång, ljus, saffransbullar och pepparkakor idag. Fina traditioner är ju värda att bevaras, i likhet med äldre klockor. Lite vintage helt enkelt. Se här kommer ljuset i mörkret, nu öppnar vi lucka tretton.

Jag bringar er ljus med min Klockalender
Mot julafton framåt, en dag i sänder
Se här min Lemania från sextioett

En klassisk skönhet, rätt och slätt

65FA3CA0-9029-49BB-BF7C-1A70BB3A1FCB.jpeg
DFD12D76-6673-481B-B065-3EDC87B28567.jpeg
466BE44A-AF77-4CFC-9352-EA5F8F4902BE.jpeg

Senast ändrad:
Jag har tidigare lyft fram Finlands nationaldag i tråden, den 6:e december. Känner att jag nog får sprida på gracerna lite och vill därför uppmärksamma er på att Kenya firar sin nationaldag idag, till åminnelse av landets självständighet den 12:e december 1963. Någon klocka från Kenya har jag dock inte att visa upp, i alla fall ingen egen. Lyckades efter lite googlande hitta ett Kenyanskt klockmärke, Enkata Watches, och lägger in en bild på en av deras klockor (Apus Dark Grey) nedan. Det finns förmodligen några fler tillverkare i landet och eftersom Afrika mig veterligen är jordens näst största kontinent så borde den ju kunna uppvisa ett stort antal klockmärken. Det kan bli en nisch, att samla på afrikanska klockor. Tror aldrig att jag har sett någon på KS men är det någon här som har en så visa gärna upp den. Nåväl, grattis till Kenya!, det var ju där vi började. Det finns kanske rentav någon på forumet med kenyansk bakgrund, extra mycket grattis till dig i så fall.

38296424-3C7E-4F44-BBED-4EC38534A249.jpeg
101B0E7F-38DF-4C06-BC81-DB50A27315A1.jpeg

Nu är det ju inte andras klockor som skall visas här i Klockalendern, i alla fall inte i luckorna. Idag är det en "ful ankunge" som snart kommer att presenteras. Med ett utseende som jag först hade svårt för, men som efter ett tag kom att behaga mig. Form och funktion går ju inte alltid hand i hand men när det gör så tilltalar det nästan alltid mig. Av den anledningen kan något som för de flesta ser alldagligt eller lite konstig ut för mig ha en inneboende skönhet. Ett bropelarfundament, en kylflänsförsedd motorkåpa, ett styrspakshuvud, en diskborste. Man brukar ju lite skämtsamt prata om "ett utseende som bara en mor kan älska" så i den bemärkelsen är jag nog morsa till rätt mycket. Nog svamlat nu, jag skall strax ta itu med städningen här hemma, julledig som jag är. Innan dess skall lucka 12 öppnas så det gör vi väl nu?

Inför julen är det viktigt att hemmet sitt städa
Ta fram mopp och skurborste som har legat i träda
Att göra julfint är faktiskt vett och etikett

Idag på min arm, en Tudor P01

7A8FA6A7-B902-4F59-87DE-4EB2B01A145D.jpeg
95ADAA9F-4C8B-4F4C-8A28-8A377915713B.jpeg
5F0A9D08-A73A-4B44-8ED9-0BB7885AEF5E.jpeg
P01! Riktigt trevlig och mycket ovanlig design på den!

Otroligt bra initiativ förresten! Just läst ikapp och kommer följa framöver!

Hur var det, fick ni se något luciatåg igår? För mig blev det två stycken innan dagen var till ända. Nu får det dröja ett år tills nästa gång. Gårdagens klocka valdes för övrigt med omsorg då den i likhet med Lucia bär krona. Det gör väl alla klockor tänker du kanske, och så är det förvisso. Gårdagens Lemania har dock i likhet med Rolex en krona på urtavlan, en sån som Lucia bär på hjässan med ljus i. Rolex har förresten krona också på kronan, på urtavla, på lås och ibland även inetsat i glaset så det måste ju vara den ultimata luciaklockan. Skall tänka på det till nästa års kalender, om det blir någon.

B00352E3-8C4B-42AF-A793-D22BC9FC69DE.jpeg

Dagens klocka är yrkesrelaterad och tilltalade mig inte när jag första gången såg den annonseras i den tidning som tillhörde min fackförening (Officersförbundet) någon gång under 90-talet. Köpa klocka på annons, det gör man ju inte. Det blev därför inget köp då, men idag äger jag två exemplar av klockan från Glycine som togs fram av Richard Dahlgren på Erikson Urhandel. Jag är glad för det som göms i dagens lucka och jag är glad för mitt yrkesval som har gett mig ett omväxlande och spännande arbete i många olika roller genom åren. Det är kanske inte alltid en dans på rosor men vilket yrke är väl det, florist kanske?

Här kommer så lucka fjorton. Efter den är det blott tio kvar att öppna. Den här luckan är lite tjockare än de tidigare så vi får ta i rejält, nu går den upp med ett knarrande ljud. Håll till godo!

Att vara officer är att leda och föra befäl
För manskapets bästa, för rikets väl
Genom stridsfältets risker och dånande larm

Med Officersuret tickande på min arm

8D5320E4-D267-49A8-B185-3F7651FC2A60.jpeg
110085BD-8B7F-47B6-8839-A29D7F4A0B24.jpeg
A7BE5F0A-D1D4-43A7-A37F-750940C96DC7.jpeg

Hur var det, fick ni se något luciatåg igår? För mig blev det två stycken innan dagen var till ända. Nu får det dröja ett år tills nästa gång. Gårdagens klocka valdes för övrigt med omsorg då den i likhet med Lucia bär krona. Det gör väl alla klockor tänker du kanske, och så är det förvisso. Gårdagens Lemania har dock i likhet med Rolex en krona på urtavlan, en sån som Lucia bär på hjässan med ljus i. Rolex har förresten krona också på kronan, på urtavla, på lås och ibland även inetsat i glaset så det måste ju vara den ultimata luciaklockan. Skall tänka på det till nästa års kalender, om det blir någon.

Dagens klocka är yrkesrelaterad och tilltalade mig inte när jag första gången såg den annonseras i den tidning som tillhörde min fackförening (Officersförbundet) någon gång under 90-talet. Köpa klocka på annons, det gör man ju inte. Det blev därför inget köp då, men idag äger jag två exemplar av klockan från Glycine som togs fram av Richard Dahlgren på Erikson Urhandel. Jag är glad för det som göms i dagens lucka och jag är glad för mitt yrkesval som har gett mig ett omväxlande och spännande arbete i många olika roller genom åren. Det är kanske inte alltid en dans på rosor men vilket yrke är väl det, florist kanske?

Här kommer så lucka fjorton. Efter den är det blott tio kvar att öppna. Den här luckan är lite tjockare än de tidigare så vi får ta i rejält, nu går den upp med ett knarrande ljud. Håll till godo!

Sicken läckerbit!

Guldur på slagfältet? Eller doublé?

Jag trodde ju att de två luciatåg jag fick se häromdagen var de som jag skulle få uppleva i år men så blev det inte. Av olika anledningar blev jag inbjuden till en mycket trevlig jultillställning sent igår eftermiddag, hos en privat arbetsgivare. Efter den obligatoriska glöggen så fick vi kliva in i en bokad buss som tog oss ut till Solvalla. Jag har aldrig varit på trav tidigare och spelar av princip inte om pengar men det var en upplevelse att vara på plats och titta på hästarna som sprang runt banan i ett ymnigt snöfall. Upplevelse också eftersom vi satt inomhus och åt ett välsmakande julbord.

I en av pauserna mellan loppen dök det dessutom upp ett beridet luciatåg på banan, så det kom att bli tre sådana i år om det nu inte händer något oväntat. Saker blir ofta inte helt som man har tänkt sig. Det är spännande, kan innebära utmaningar och återspeglar sig i viss mån i valet av klocka till dagens lucka. Mer om det nedan.

C7C2FC86-60FB-49D3-AC02-7E6D9D7B6B98.jpeg
340FB997-23C3-402E-9A79-4997F488A6B6.jpeg

I den första lucköppningen deklarerade jag ju att det inte skulle förekomma någon mer klocka från Seiko i Klockalendern och det står jag fast vid, även om det faktiskt står Seiko på urtavlan av den klocka som återfinns i dagens lucka. Det här är dock inget från Seikos produktion utan en klocka som jag har beställt av en brittisk urmakare som tillverkar klockor på beställning från kunder, så kallade ”Custom Watches”. Det sitter däremot ett Seikourverk i klockan (NH35A) och den är trycktestad till de 200 m tavlan uppger. Jag kallar modellen Expleiko eftersom det förstås är en flört med Rolex tidiga Explorermodeller parad med en touch av Seiko.

Den här klockan har varit till mycket glädje och har fått följa med på en hel del äventyr, då på ett NATO-band för att sitta lite säkrare på armen. Ja, nu har vi ju på sätt och vis redan tjuvkikat i luckan genom att avslöja allt detta, men det är ju en klassiker att tjuvkika i adventskalendrar. Den som inte har gjort det någon gång i livet har inte levt. Avslutningsvis, den där jultillställningen jag blev inbjuden till, ni har kanske hört uttrycket “There ain’t no such thing as a free lunch”? Återstår att se vad motprestationen är, knappast jobb som travtränare i alla fall så det får framtiden utvisa. Nu öppnar vi luckan, håll till godo!

Vandra, klättra, simma, paddla kajak
Cykla, springa, hoppa tills man blir spak
På armen en klocka som för äventyr står pall

Min egen Expleiko, säg visst är den väl ball?

962537EC-271F-4B0B-B582-02DC746DF1FA.jpeg
AAA78F16-AE2D-4B2B-80BA-A2017227D3B6.jpeg
A425A750-125C-4337-8AFB-D776CB8E7A35.jpeg

Senast ändrad:
Årets 350:e dag är till en dryg tredjedel avverkad och det är på dagen 107 år sedan Albert Einstein lät publicera den allmänna relativitetsteorin. Det "krökta rummet" känner ni väl till? Det får mig förresten att tänka på rymden och att det idag också är precis 45 år sedan den första av Star Wars-filmerna hade svensk premiär. Jag var i den åldern att jag verkligen gillade filmen som ju också var lite epokgörande i sin genre.

Särskilt spännande var slutscenerna när rebellstyrkorna lågflög över Dödsstjärnans yta för att kunna träffa dess huvudreaktor med en robot via ett sorts ventilationsschakt. I vuxen ålder har jag själv flugit betydligt lägre än så och träffat stridsfordon med robotar avfyrade från min luftfarkost men den där känslan när man såg det på bio första gången var av en annan sort, svåröverträffad.

F863DE89-AD7C-4823-BB6D-8D6A1F1775CA.jpeg

Jag såg några av de följande filmerna men hade svårt när dom där ewokerna dök upp i handlingen. Det blev för mycket komedi och "Muppet Show" av det hela och när sedan filmerna började komma i okronologisk ordning tröttnade jag helt enkelt så jag har nog inte sett något Star Wars-anknutet sedan början av 2000-talet. Om jag har missat något får ni gärna övertyga mig. För dig som är för ung för att kanske minnas ewokerna eller inte har hört talas om Albert Einstein, en förklarande bild nedan. Det är Albert till höger. Vad ewoken heter är oklart.

999035BE-EBDA-4F24-9209-D31BEA2EFCCC.jpeg

Nu raskt vidare till dagens lucka. Patina är ju snyggt men tar tid att uppnå. Jag är dessutom rätt försiktig med mina klockor så en del kan se nya ut trots att dom har flera år på nacken. Med brons är det dock annorlunda. Ytan oxiderar rätt snabbt och får den att se äldre ut än den egentligen är på ett intressant sätt. På den här klockan är det bara vridringen med låsning och krona som är gjord av brons, resten är i stål. Jag tycker det ser bra ut och kontrasterna mellan de två materialen blir intressant.

Att klockan är fransk tycker jag också om. Jag tillbringade flera somrar under min uppväxt i Frankrike med en mor som då var språklärarinna. Läste sedan språket i grundskola, på gymnasium och i vuxen ålder även på kvällstid efter arbetet. Nu är min förmåga att prata franska sämre men jag försöker använda mig av det jag kommer ihåg vid årliga besök i landet. Språkkunskap är bra och hade jag möjlighet att leva om mitt liv hade jag satsat mer på att lära mig fler av dom. Nu över till lucköppnandet. Voici la trappe numéro seize!

Idag en äkta klocka som är genuint fransk
Det är ingen skum Yema-mod köpt i Gdansk
Att tavlan är vackert grön gör inte saken sämre

Bland mina dykare så är nog detta en av de främre

F7476218-AD86-4C2E-8F59-A36161E499C0.jpeg
BEF02FD7-0EBF-4AD0-A4EC-43C40DA934D3.jpeg
15178E50-5B78-4517-9A3F-A711A91793D0.jpeg

Senast ändrad:
Häromveckan var jag ju i Rom ett par dagar. Utöver att jobba en del så passade jag förstås på att besöka flera av stadens sevärdheter. Det innebar att jag var inne i flera av de många kyrkorna som finns där. Man slås av den rika utsmyckningen och hur högt det är i tak på de flesta av dessa. Jag gillar byggnader med högt i tak vilket ofta är just kyrkor och skulle kunna gå och titta upp i taket på flera av dom, länge. För ungefär ett år sedan var jag i Helsingfors och passade då på att besöka stadens domkyrka. Utsmyckningen var inte lika överdådig som hos kyrkorna i Rom men istället fanns det vackra ljuskronor som hängde ned vilket hade varit svårt i kyrkan i Rom med tanke på den extrema takhöjden. I Helsingfors besökte jag också en modern kyrka, Tempelplatsens kyrka, vilken uppfördes i slutet av 60-talet genom att spränga ut ett kyrkorum i berget och konstruera ett tak ovanpå. Annorlunda men vackert och med samma känsla av rymd.

9FA3BFCD-9B9E-4C9B-AB91-0A03E73CABDD.jpeg
079E1BFB-78F5-4C23-B9F4-119EEE8E2C47.jpeg
C7E78BCF-53F4-4AC0-8730-54304498AA32.jpeg

Annorlunda är också klockan i dagens lucka och kan ni tänka er, den kommer också från Helsingfors. Jag fick klockan av en hemlig jury efter att framgångsrikt ha deltagit i årets OWG March-utmaning. Blev mycket glad för det och gillar särskilt att daghjulet är av Kanji-modell, min enda klocka med det. Vad är det för klocka? Det vet du kanske redan, om inte så öppnar vi nu lucka 17 tillsammans.

I Helsingfors bor en japansk designer med namnet Yu Ando
Han är mångsysslare och har sitt eget klockmärke, ja han kan då
Boetten på hans klocka har en lustig form

Lite utanför vad som väl annars är norm

810A574F-2A42-4C6B-8729-E040B5141B2F.jpeg
ABC47DE9-9D65-471B-B974-F8573C82CB78.jpeg
70549607-3067-4969-80B5-2AA4E0249266.jpeg

Senast ändrad:
Häromveckan var jag ju i Rom ett par dagar. Utöver att jobba en del så passade jag förstås på att besöka flera av stadens sevärdheter. Det innebar att jag var inne i flera av de många kyrkorna som finns där. Man slås av den rika utsmyckningen och hur högt det är i tak på de flesta av dessa. Jag gillar byggnader med högt i tak vilket ofta är just kyrkor och skulle kunna gå och titta upp i taket på flera av dom, länge. För ungefär ett år sedan var jag i Helsingfors och passade då på att besöka stadens domkyrka. Utsmyckningen var inte lika överdådig som hos kyrkorna i Rom men istället fanns det vackra ljuskronor som hängde ned vilket hade varit svårt i kyrkan i Rom med tanke på den extrema takhöjden. I Helsingfors besökte jag också en modern kyrka, Tempelplatsens kyrka, vilken uppfördes i slutet av 60-talet genom att spränga ut ett kyrkorum i berget och konstruera ett tak ovanpå. Annorlunda men vackert och med samma känsla av rymd.

Annorlunda är också klockan i dagens lucka och kan ni tänka er, den kommer också från Helsingfors. Jag fick klockan av en hemlig jury efter att framgångsrikt ha deltagit i årets OWG March-utmaning. Blev mycket glad för det och gillar särskilt att daghjulet är av Kanji-modell, min enda klocka med det. Vad är det för klocka? Det vet du kanske redan, om inte så öppnar vi nu lucka 17 tillsammans.

Tempelkyrkan är en fantastiskt byggnad, tror taket är gjord av ett antal kilometer koppar"tråd" - modell kanelbulle xxl.

Tack för kalendern!

Jag tycker du är fantastisk på att berätta, kyrkor och takhöjd som för mig är bland det mest ointressanta jag vet, ändå får du mig fast!

klockan var helball den med!

Jag tycker du är fantastisk på att berätta, kyrkor och takhöjd som för mig är bland det mest ointressanta jag vet, ändå får du mig fast!

klockan var helball den med!

Tack! För den som höjer blicken öppnar sig en helt annan värld och man får se sånt som andra dessvärre missar. Framåt, uppåt är livsmotton för mig.

EEEE071C-AE6F-4DEB-A326-E3AB7646B77F.jpeg
C7A1CECC-EAAE-4A1D-A513-52867C4E6F2C.jpeg
988CC178-B4FF-44F0-8AA6-2C8836BE2E55.jpeg
1783C791-A8EE-40D6-B89E-5EC2B475411A.jpeg

Senast ändrad:
Idag den 18:e december är det mindre än en vecka kvar till julafton. Ute har den stränga kylan övergått till någon enstaka plusgrad men snön ligger nog kvar några dagar än. Tö och slask är vinterns baksida men oundvikligt. I stadsmiljön brukar det dessutom förekomma flera gånger per vinter och är mycket smutsigare än den tö jag har upplevt i landets norra delar. En brungrå snösörja som enbart är till besvär. Jag gillar vintern men den skall helst vara kall och torr med mycket snö. Med rådande väderläge längtar jag snarare till varmare tider och möjligheten att återigen paddla kajak utan behov av torrdräkt. Jag har paddlat mycket runt Gotlands kust och jag kommer i alla lägen där så krävs se till att försvara Gotland och att ön fortsätter att utgöra en del av det svenska territoriet. Babben snuvade ju visserligen mig på julvärdskapet i SVT men det kan jag unna henne. Att jobba på julafton är heller ingen höjdare, det har jag gjort några år som vakthavande befäl vid ett militärt förband. Men någon måste vara julvärd och några måste svara för beredskapen, de senare också i form av vårdpersonal, poliser, brandmän och andra yrkesroller som ständigt måste jobba och vara beredda. Dygnet runt och oavsett om det är julafton eller vardag. Bra Babben, bra alla ni som gör en insats för samhället!

BFEA298F-668B-46A6-80B3-64A6E01AFAA6.jpeg
D5094BA3-58B1-49DA-BE16-68E919284F9A.jpeg

I dagens lucka återfinns en klocka som egentligen inte är kontroversiell men som på grund av sin härkomst ändå i viss mån har påverkats av det rådande världsläget. Det är synd men jag hoppas att vi inom några år kan se tillbaka på den här perioden som ett mörkare hack i evighetens ständigt snurrande skiva. Tänd nu det fjärde adventsljuset, om inte redan gjort, men först så öppnar vi väl dagens lucka?

Den där Putin han är allt en jäkla filur
Vilket dessvärre spiller över på ryska ur
Jag gillar dock Vostokstavlans patinerade struktur

Och Vladimir han hamnar förr eller senare i en bur

CBC9C668-C8D4-4ABE-99BA-C32213194CB9.jpeg
110FFC01-6B6C-497E-B9BB-18B000EF1279.jpeg
D92D737E-E6AD-4676-975A-B314B650F512.jpeg

Idag är det måndag och nu går vi in på upploppet av Klockalendern. Det är blott fem dagar kvar, sen är det julafton. Fantastiskt egentligen hur fort tiden har gått och fantastiskt också att en anordning buren på handleden, utvisande tidens framskridande kan vara grund för ett nätforum. Eller det är det förresten kanske inte? Det finns väl nätforum för det mesta? Bakning, modellbyggande, sömnad, ölkonsumtion, och så vidare. Varhelst det finns något som intresserar mer än en person så nog finns det ett forum som samlar ett antal entusiaster runt omkring detta. Obegripligt för utomstående men nästintill livsnödvändigt för den invigde. Jag har ju sagt att jag gillar att titta uppåt i livet, men jag gillar också att ibland titta nedåt. Att se saker och ting från ett helikopterperspektiv. Det finns säkert forum för sånt också, i slutändan är det en avvägning mellan intresse och tillgänglig tid. Se där var vi på sätt och vis tillbaka där vi började, tidens förlopp och möjligheten att mäta detta.

E72D72A2-4AA3-4FE8-BD7D-972A07847CF8.jpeg
BC9E7406-58C3-4B3A-A86E-CF4BD2D72E9A.jpeg

Dagens klocka blir något jag bar i samband med mitt första deltagande i OWG March. Det är inte senare än förra året faktiskt, även om det känns längre sedan än så. En trevlig bekantskap som plockas fram ur gömmorna då och då för att bäras på vänsterarmen. Idag, den 19:e december, återfinns den både på min handled och i dagens lucka. Nu öppnar vi den senare, häng på!

Men vad står på, vad skall nu ske?
Bäst ta fram en CWC
Det är en klocka att lita på

Se här min Mellor-72

CDE1C46B-5F4C-4829-83B5-D4DB58D8BB7C.jpeg
9481870A-CCA6-4E13-85A2-23A921B303EC.jpeg
E5B1FB32-3511-463D-A1D0-BD322218C109.jpeg

Idag blir det ett något senare inlägg i Klockalendern. Har min vana trogen besökt Flygvapnets Minneshall på årets sista arbetsdag. Nu är jag ju visserligen ledig sedan en dryg vecka tillbaka men den här dagen fick officiellt bli den sista. Jag har berättat om minneshallen på forumet tidigare men för den som missat det ligger den i byggnaden "Tre Vapen" vid Gärdet i Stockholm. I hallen finns en vägg med årtal och namn på de nästan 1000 kollegor som genom åren har mist livet i sin tjänsteutövning. Det kan låta ledsamt och tungt att besöka en sån minneshall men det är faktiskt med glädje och stolthet jag går dit. Det sämsta som kunde inträffa är ju att man glömmer bort personerna bakom namnen på väggen. Ofta är det tillfälligheter som har gjort att namnen har hamnat där, det kunde lika gärna ha varit jag. Flera av namnen tillhör arbetskamrater till mig, varav några också närmare vänner. Ödmjukhet, tacksamhet, kamratskap är begrepp som dyker upp när man under tystnad träder in i hallen. Jag kommer alltid att minnas er.

B03CA5F5-F2D2-4636-ABB6-A9959060E0D8.jpeg
5DCAB2B5-B7DE-4FA6-A456-D9CA4899BC0D.jpeg

Dagens klocka blir ytterligare en fransk sådan. Det blev ju inget guld för Frankrike i VM-finalen i söndags men avseende armbandsur är min gissning att man spöar Argentina sju dagar i veckan. Jag har med tiden och ett ökat antal klockor i samlingen (varav huvuddelen har svart urtavla) när så funnits möjlighet aktivt valt andra färger än svart på urtavlan. Dagens klocka har därför en urtavla som är silvervit och med en annorlunda placering av sina index, franskt helt enkelt. Dags så att öppna lucka 20.

Ute har det åter blivit grönt
På armen dock, det vita lyser skönt
Jag med glädje på min klocka blicka

En vittavlad dykare från franska Serica

18224F2B-6206-454C-BBAF-251D58BD3E41.jpeg
21FAB2ED-78FC-4863-9DA3-47A629658244.jpeg
07CD5520-9283-4103-935C-361E8C2CB863.jpeg

Senast ändrad:
Vintersolståndet, årets "mörkaste" eller "kortaste" dag. Kalla den vad du vill, idag är den här. När nu snön lyser med sin frånvaro i den här delen av landet blir det ännu mörkare ute. Jag har ju levt och verkat i landets norra delar under en stor del av mitt liv och tyckte aldrig att den ljusfattiga delen av året var något problem eftersom snön kom tidigt och lyste upp tillvaron i flera avseenden. Nåväl, imorgon vänder det och den ljusa delen av dagen blir några sekunder längre och så håller det sedan på fram till sommarsolståndet den 21:a juni, men dit är det ju ett halvår.

99EF0319-07D2-43B6-8C64-16E82318AB09.jpeg

Klockan i dagens lucka är förstås vald med omsorg. På årets mörkaste dag får det bli min ljusaste klocka. En praktisk komplikation (om man nu kan kalla det så) med möjlighet att bakifrån belysa hela urtavlan. Mer praktiskt än partytrick men funkar också som det senare, jag vet. När vi nu skall öppna lucka 21 så säger jag därför som Gud i skapelseberättelsen. Varde ljus!

På årets mörkaste dag så vill man inte frysa
Dra på sig en förkylning och börja hosta och nysa
Hellre sitta vid en brasa och i värmen från den mysa
Eller tända upp en Timex och se urtavlan magiskt lysa

9B8C8DCF-F0CB-404D-A829-C571C5556428.jpeg
4496A326-3DB2-458C-B955-3FBCF1C51AB2.jpeg
E295F8B8-6630-4558-99B6-56BBCA49B2B1.jpeg

Senast ändrad:
Det är ju mycket att stå i inför julfirandet. Kanske bäst att ändå ta tillvara tillfället och passa på att lägga in dagens Klockalenderavsnitt redan nu? När jag vaknar imorgon är det en massa annat som skall göras. Så får det bli. Sprang runt på stan igår och inhandlade de sista julklapparna. Ett kraftigt reducerat antal sådana i år, enbart av godo tycker jag. Det viktiga med julen är ju inte att "byta pengar" med varandra, vilket ju i praktiken ofta är det som julklappshysterin rör sig om. Bra för handeln men mindre bra för de stackars konsumenterna.

När jag gick förbi Skeppsbron i Gamla Stan tittade jag upp mot den så kallade Kinneviksgranen. En pampig, väldigt tät och fin julgran som sedan 1996 ställs upp och bekostas av Kinnevikskoncernen. Går man närmare så inser man att det egentligen inte är en helt äkta gran. För att göra granen så vacker som möjligt har man tagit grenar i olika längder och stuckit in dom i förborrade hål i en stam. Dom kan därför sättas mycket tätare än på en riktig gran och i precisa längder. Slutresulatet är en gran som är tät, med ett perfekt grenverk som som gör att granen smalnar av på ett symmetriskt sätt upp mot dess topp på ca 35 meter. En Disneygran skulle man kanske kunna kalla den?

C1C2E26B-08C6-4433-9D4D-62B8B59F4601.jpeg
59FA7689-40BD-4F57-94F6-FC07FBE1FBF3.jpeg

Dagens lucka innehåller ingen Disneyklocka, de enda sådana jag kan komma på så här på rak arm är den där levande väckarklockan i "Skönheten och odjuret" och så fickuret som Hattmakaren i "Alice och Underlandet" bär. Det finns förmodligen fler men det är ingen av dom som snart dyker upp. Istället är det en trevlig och tillförlitlig klassiker som jag tror var vanligare på forumet för en så där 5-7 år sedan. Nu är den nog glömd av de flesta och inget som får någon att gå igång om man skulle lägga upp några bilder på den. Jag gillar den dock och tycker att den är värd att uppmärksammas. Den skiftar dag och datum distinkt och simultant precis vid midnatt och så finns det möjlighet att ställa in daghjulet så att man inte bara ser vilken veckodag det är utan också vilket dagsnummer av veckans sju det är. Praktiskt om man t.ex. glömt bort att tisdag är den andra dagen i veckan. Nu är det ju inte veckans andra dag utan något annat. Vilken ser du i dagens lucka som vi öppnar nu.

Idag är det december tjugotvå
Det får bli en klocka från Tissot
Ge den ett like och helst inget hate
Se här är min snygga Visodate

82A81AD5-403B-4293-B711-227ED954187E.jpeg

A35166F6-565B-4842-9B98-E78685DBEC58.jpeg
391B693D-DCD8-4D83-9122-8A94A0727F71.jpeg

Det är ju mycket att stå i inför julfirandet. Kanske bäst att ändå ta tillvara tillfället och passa på att lägga in dagens Klockalenderavsnitt redan nu? När jag vaknar imorgon är det en massa annat som skall göras. Så får det bli. Sprang runt på stan igår och inhandlade de sista julklapparna. Ett kraftigt reducerat antal sådana i år, enbart av godo tycker jag. Det viktiga med julen är ju inte att "byta pengar" med varandra, vilket ju i praktiken ofta är det som julklappshysterin rör sig om. Bra för handeln men mindre bra för de stackars konsumenterna.

När jag gick förbi Skeppsbron i Gamla Stan tittade jag upp mot den så kallade Kinneviksgranen. En pampig, väldigt tät och fin julgran som sedan 1996 ställs upp och bekostas av Kinnevikskoncernen. Går man närmare så inser man att det egentligen inte är en helt äkta gran. För att göra granen så vacker som möjligt har man tagit grenar i olika längder och stuckit in dom i förborrade hål i en stam. Dom kan därför sättas mycket tätare än på en riktig gran och i precisa längder. Slutresulatet är en gran som är tät, med ett perfekt grenverk som som gör att granen smalnar av på ett symmetriskt sätt upp mot dess topp på ca 35 meter. En Disneygran skulle man kanske kunna kalla den?

C1C2E26B-08C6-4433-9D4D-62B8B59F4601.jpeg
59FA7689-40BD-4F57-94F6-FC07FBE1FBF3.jpeg

Dagens lucka innehåller ingen Disneyklocka, de enda sådana jag kan komma på så här på rak arm är den där levande väckarklockan i "Skönheten och odjuret" och så fickuret som Hattmakaren i "Alice och Underlandet" bär. Det finns förmodligen fler men det är ingen av dom som snart dyker upp. Istället är det en trevlig och tillförlitlig klassiker som jag tror var vanligare på forumet för en så där 5-7 år sedan. Nu är den nog glömd av de flesta och inget som får någon att gå igång om man skulle lägga upp några bilder på den. Jag gillar den dock och tycker att den är värd att uppmärksammas. Den skiftar dag och datum distinkt och simultant precis vid midnatt och så finns det möjlighet att ställa in daghjulet så att man inte bara ser vilken veckodag det är utan också vilket dagsnummer av veckans sju det är. Praktiskt om man t.ex. glömt bort att tisdag är den andra dagen i veckan. Nu är det ju inte veckans andra dag utan något annat. Vilken ser du i dagens lucka som vi öppnar nu.

Idag är det december tjugotvå
Det får bli en klocka från Tissot
Ge den ett like och helst inget hate
Se här är min snygga Visodate

82A81AD5-403B-4293-B711-227ED954187E.jpeg

A35166F6-565B-4842-9B98-E78685DBEC58.jpeg
391B693D-DCD8-4D83-9122-8A94A0727F71.jpeg
Väldigt trevlig! Och hela kalendern var mycket fin må jag säga, samt föder mindre stress än kstomtens!

Jag trodde ju att de två luciatåg jag fick se häromdagen var de som jag skulle få uppleva i år men så blev det inte. Av olika anledningar blev jag inbjuden till en mycket trevlig jultillställning sent igår eftermiddag, hos en privat arbetsgivare. Efter den obligatoriska glöggen så fick vi kliva in i en bokad buss som tog oss ut till Solvalla. Jag har aldrig varit på trav tidigare och spelar av princip inte om pengar men det var en upplevelse att vara på plats och titta på hästarna som sprang runt banan i ett ymnigt snöfall. Upplevelse också eftersom vi satt inomhus och åt ett välsmakande julbord.

I en av pauserna mellan loppen dök det dessutom upp ett beridet luciatåg på banan, så det kom att bli tre sådana i år om det nu inte händer något oväntat. Saker blir ofta inte helt som man har tänkt sig. Det är spännande, kan innebära utmaningar och återspeglar sig i viss mån i valet av klocka till dagens lucka. Mer om det nedan.

C7C2FC86-60FB-49D3-AC02-7E6D9D7B6B98.jpeg
340FB997-23C3-402E-9A79-4997F488A6B6.jpeg

I den första lucköppningen deklarerade jag ju att det inte skulle förekomma någon mer klocka från Seiko i Klockalendern och det står jag fast vid, även om det faktiskt står Seiko på urtavlan av den klocka som återfinns i dagens lucka. Det här är dock inget från Seikos produktion utan en klocka som jag har beställt av en brittisk urmakare som tillverkar klockor på beställning från kunder, så kallade ”Custom Watches”. Det sitter däremot ett Seikourverk i klockan (NH35A) och den är trycktestad till de 200 m tavlan uppger. Jag kallar modellen Expleiko eftersom det förstås är en flört med Rolex tidiga Explorermodeller parad med en touch av Seiko.

Den här klockan har varit till mycket glädje och har fått följa med på en hel del äventyr, då på ett NATO-band för att sitta lite säkrare på armen. Ja, nu har vi ju på sätt och vis redan tjuvkikat i luckan genom att avslöja allt detta, men det är ju en klassiker att tjuvkika i adventskalendrar. Den som inte har gjort det någon gång i livet har inte levt. Avslutningsvis, den där jultillställningen jag blev inbjuden till, ni har kanske hört uttrycket “There ain’t no such thing as a free lunch”? Återstår att se vad motprestationen är, knappast jobb som travtränare i alla fall så det får framtiden utvisa. Nu öppnar vi luckan, håll till godo!

Vandra, klättra, simma, paddla kajak
Cykla, springa, hoppa tills man blir spak
På armen en klocka som för äventyr står pall

Min egen Expleiko, säg visst är den väl ball?

Vad har hänt med bilderna? Varför är tavlorna blurrade?

Tillbaka
Topp