Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Alltid den där Babben som sabbar planerna. Snart dags att torpedera Gotland kanske?
Förra året la jag upp en sorts adventskalender med mina då 24 stycken Seikoklockor i Kobra Kai-delen av Forumet. Den fick heta Seikolender och presenterade en klocka om dagen tillsammans med ett enkelt rim och några korta ord, en sorts @RicVin's fredagstråd på speed, fram till och med julafton. Tanken var att köra samma typ av kalender i år, men inte med Seiko igen, i alla fall inte med samma klockor som förekom förra året. Man vill ju ha nya luckor att öppna och titta i, eller hur?
Efter att ha stått på väntelista hos landets samtliga Rolex AD:s och missat flertalet budgivningar på Kaplans och Bukowskis gav jag i höstas upp planerna på en Rolexlender, det blev för dyrt och funkade helt enkelt inte med 24 klockor av det klassiska varumärket. Vad göra? Jag rotade i lådorna och tänkte att det får bli en blandning av det jag har, högt och lågt, stort som smått. Eftersom det därmed inte kan bli någon märkeskalender så får det bli en Klockalender. Ja, Klockalender och inte Klockkalender om ni hänger med? Det första ordet ligger mycket bättre i munnen och så sparar jag ju en massa tid när det skall skrivas gång på gång eftersom det blir en bokstav mindre.
Nåväl, nu kör vi tycker jag. Babben fick bli julvärd på SVT, ett uppdrag jag hade hoppats föräras men fick se mig snuvad på. Jag påtar mig därför värdskapet här i min egen Klockalender, också på julafton. Där drar hon mig inte vid näsan, den lömska Babben. Idag är det den första december och vad hittar vi väl där i lucka 1?
Nu emot jul det snabbt börjar luta
Vi inleder denna kalender där den förra fick sluta
Med en Seiko, den enda jag har köpt sedan dess
Sen blir det bara andra klockmärken, say what a mess!
+1 helt klartDet här är den bästa tråden på KS i december, tills tomten taggar mig i sin tråd!
P01! Riktigt trevlig och mycket ovanlig design på den!Jag har tidigare lyft fram Finlands nationaldag i tråden, den 6:e december. Känner att jag nog får sprida på gracerna lite och vill därför uppmärksamma er på att Kenya firar sin nationaldag idag, till åminnelse av landets självständighet den 12:e december 1963. Någon klocka från Kenya har jag dock inte att visa upp, i alla fall ingen egen. Lyckades efter lite googlande hitta ett Kenyanskt klockmärke, Enkata Watches, och lägger in en bild på en av deras klockor (Apus Dark Grey) nedan. Det finns förmodligen några fler tillverkare i landet och eftersom Afrika mig veterligen är jordens näst största kontinent så borde den ju kunna uppvisa ett stort antal klockmärken. Det kan bli en nisch, att samla på afrikanska klockor. Tror aldrig att jag har sett någon på KS men är det någon här som har en så visa gärna upp den. Nåväl, grattis till Kenya!, det var ju där vi började. Det finns kanske rentav någon på forumet med kenyansk bakgrund, extra mycket grattis till dig i så fall.
Nu är det ju inte andras klockor som skall visas här i Klockalendern, i alla fall inte i luckorna. Idag är det en "ful ankunge" som snart kommer att presenteras. Med ett utseende som jag först hade svårt för, men som efter ett tag kom att behaga mig. Form och funktion går ju inte alltid hand i hand men när det gör så tilltalar det nästan alltid mig. Av den anledningen kan något som för de flesta ser alldagligt eller lite konstig ut för mig ha en inneboende skönhet. Ett bropelarfundament, en kylflänsförsedd motorkåpa, ett styrspakshuvud, en diskborste. Man brukar ju lite skämtsamt prata om "ett utseende som bara en mor kan älska" så i den bemärkelsen är jag nog morsa till rätt mycket. Nog svamlat nu, jag skall strax ta itu med städningen här hemma, julledig som jag är. Innan dess skall lucka 12 öppnas så det gör vi väl nu?
Inför julen är det viktigt att hemmet sitt städa
Ta fram mopp och skurborste som har legat i träda
Att göra julfint är faktiskt vett och etikett
Idag på min arm, en Tudor P01
Sicken läckerbit!Hur var det, fick ni se något luciatåg igår? För mig blev det två stycken innan dagen var till ända. Nu får det dröja ett år tills nästa gång. Gårdagens klocka valdes för övrigt med omsorg då den i likhet med Lucia bär krona. Det gör väl alla klockor tänker du kanske, och så är det förvisso. Gårdagens Lemania har dock i likhet med Rolex en krona på urtavlan, en sån som Lucia bär på hjässan med ljus i. Rolex har förresten krona också på kronan, på urtavla, på lås och ibland även inetsat i glaset så det måste ju vara den ultimata luciaklockan. Skall tänka på det till nästa års kalender, om det blir någon.
Dagens klocka är yrkesrelaterad och tilltalade mig inte när jag första gången såg den annonseras i den tidning som tillhörde min fackförening (Officersförbundet) någon gång under 90-talet. Köpa klocka på annons, det gör man ju inte. Det blev därför inget köp då, men idag äger jag två exemplar av klockan från Glycine som togs fram av Richard Dahlgren på Erikson Urhandel. Jag är glad för det som göms i dagens lucka och jag är glad för mitt yrkesval som har gett mig ett omväxlande och spännande arbete i många olika roller genom åren. Det är kanske inte alltid en dans på rosor men vilket yrke är väl det, florist kanske?
Här kommer så lucka fjorton. Efter den är det blott tio kvar att öppna. Den här luckan är lite tjockare än de tidigare så vi får ta i rejält, nu går den upp med ett knarrande ljud. Håll till godo!
Att vara officer är att leda och föra befäl
För manskapets bästa, för rikets väl
Genom stridsfältets risker och dånande larm
Med Officersuret tickande på min arm
Guldur på slagfältet? Eller doublé?Hur var det, fick ni se något luciatåg igår? För mig blev det två stycken innan dagen var till ända. Nu får det dröja ett år tills nästa gång. Gårdagens klocka valdes för övrigt med omsorg då den i likhet med Lucia bär krona. Det gör väl alla klockor tänker du kanske, och så är det förvisso. Gårdagens Lemania har dock i likhet med Rolex en krona på urtavlan, en sån som Lucia bär på hjässan med ljus i. Rolex har förresten krona också på kronan, på urtavla, på lås och ibland även inetsat i glaset så det måste ju vara den ultimata luciaklockan. Skall tänka på det till nästa års kalender, om det blir någon.
Dagens klocka är yrkesrelaterad och tilltalade mig inte när jag första gången såg den annonseras i den tidning som tillhörde min fackförening (Officersförbundet) någon gång under 90-talet. Köpa klocka på annons, det gör man ju inte. Det blev därför inget köp då, men idag äger jag två exemplar av klockan från Glycine som togs fram av Richard Dahlgren på Erikson Urhandel. Jag är glad för det som göms i dagens lucka och jag är glad för mitt yrkesval som har gett mig ett omväxlande och spännande arbete i många olika roller genom åren. Det är kanske inte alltid en dans på rosor men vilket yrke är väl det, florist kanske?
Här kommer så lucka fjorton. Efter den är det blott tio kvar att öppna. Den här luckan är lite tjockare än de tidigare så vi får ta i rejält, nu går den upp med ett knarrande ljud. Håll till godo!
Att vara officer är att leda och föra befäl
För manskapets bästa, för rikets väl
Genom stridsfältets risker och dånande larm
Med Officersuret tickande på min arm
Det senare och heller kanske inte mitt förstahandsval på slagfältet. Men när man hänger på officersmässen eller deltar i segerparader är den "gyllene" ett bättre val. Den i stålutförande är mer fältmässig.Guldur på slagfältet? Eller doublé?
nato med guld hårdvara är respekt på hög nivå. Synd att guldstjärnorna inte insett detDet senare och heller kanske inte mitt förstahandsval på slagfältet. Men när man hänger på officersmässen eller deltar i segerparader är den "gyllene" ett bättre val. Den i stålutförande är mer fältmässig.
Tempelkyrkan är en fantastiskt byggnad, tror taket är gjord av ett antal kilometer koppar"tråd" - modell kanelbulle xxl.Häromveckan var jag ju i Rom ett par dagar. Utöver att jobba en del så passade jag förstås på att besöka flera av stadens sevärdheter. Det innebar att jag var inne i flera av de många kyrkorna som finns där. Man slås av den rika utsmyckningen och hur högt det är i tak på de flesta av dessa. Jag gillar byggnader med högt i tak vilket ofta är just kyrkor och skulle kunna gå och titta upp i taket på flera av dom, länge. För ungefär ett år sedan var jag i Helsingfors och passade då på att besöka stadens domkyrka. Utsmyckningen var inte lika överdådig som hos kyrkorna i Rom men istället fanns det vackra ljuskronor som hängde ned vilket hade varit svårt i kyrkan i Rom med tanke på den extrema takhöjden. I Helsingfors besökte jag också en modern kyrka, Tempelplatsens kyrka, vilken uppfördes i slutet av 60-talet genom att spränga ut ett kyrkorum i berget och konstruera ett tak ovanpå. Annorlunda men vackert och med samma känsla av rymd.
Annorlunda är också klockan i dagens lucka och kan ni tänka er, den kommer också från Helsingfors. Jag fick klockan av en hemlig jury efter att framgångsrikt ha deltagit i årets OWG March-utmaning. Blev mycket glad för det och gillar särskilt att daghjulet är av Kanji-modell, min enda klocka med det. Vad är det för klocka? Det vet du kanske redan, om inte så öppnar vi nu lucka 17 tillsammans.
I Helsingfors bor en japansk designer med namnet Yu Ando
Han är mångsysslare och har sitt eget klockmärke, ja han kan då
Boetten på hans klocka har en lustig form
Lite utanför vad som väl annars är norm
Babben skojar om det i sin standup. Hon säger så här på bästa gotlandsmanér: - Gotlänningarna är rädda för att ryssen ska komma och befria dem också.Alltid den där Babben som sabbar planerna. Snart dags att torpedera Gotland kanske?
Häromveckan var jag ju i Rom ett par dagar. Utöver att jobba en del så passade jag förstås på att besöka flera av stadens sevärdheter. Det innebar att jag var inne i flera av de många kyrkorna som finns där. Man slås av den rika utsmyckningen och hur högt det är i tak på de flesta av dessa. Jag gillar byggnader med högt i tak vilket ofta är just kyrkor och skulle kunna gå och titta upp i taket på flera av dom, länge. För ungefär ett år sedan var jag i Helsingfors och passade då på att besöka stadens domkyrka. Utsmyckningen var inte lika överdådig som hos kyrkorna i Rom men istället fanns det vackra ljuskronor som hängde ned vilket hade varit svårt i kyrkan i Rom med tanke på den extrema takhöjden. I Helsingfors besökte jag också en modern kyrka, Tempelplatsens kyrka, vilken uppfördes i slutet av 60-talet genom att spränga ut ett kyrkorum i berget och konstruera ett tak ovanpå. Annorlunda men vackert och med samma känsla av rymd.
Annorlunda är också klockan i dagens lucka och kan ni tänka er, den kommer också från Helsingfors. Jag fick klockan av en hemlig jury efter att framgångsrikt ha deltagit i årets OWG March-utmaning. Blev mycket glad för det och gillar särskilt att daghjulet är av Kanji-modell, min enda klocka med det. Vad är det för klocka? Det vet du kanske redan, om inte så öppnar vi nu lucka 17 tillsammans.
I Helsingfors bor en japansk designer med namnet Yu Ando
Han är mångsysslare och har sitt eget klockmärke, ja han kan då
Boetten på hans klocka har en lustig form
Lite utanför vad som väl annars är norm
Jag tycker du är fantastisk på att berätta, kyrkor och takhöjd som för mig är bland det mest ointressanta jag vet, ändå får du mig fast!
klockan var helball den med!
Väldigt trevlig! Och hela kalendern var mycket fin må jag säga, samt föder mindre stress än kstomtens!Det är ju mycket att stå i inför julfirandet. Kanske bäst att ändå ta tillvara tillfället och passa på att lägga in dagens Klockalenderavsnitt redan nu? När jag vaknar imorgon är det en massa annat som skall göras. Så får det bli. Sprang runt på stan igår och inhandlade de sista julklapparna. Ett kraftigt reducerat antal sådana i år, enbart av godo tycker jag. Det viktiga med julen är ju inte att "byta pengar" med varandra, vilket ju i praktiken ofta är det som julklappshysterin rör sig om. Bra för handeln men mindre bra för de stackars konsumenterna.
När jag gick förbi Skeppsbron i Gamla Stan tittade jag upp mot den så kallade Kinneviksgranen. En pampig, väldigt tät och fin julgran som sedan 1996 ställs upp och bekostas av Kinnevikskoncernen. Går man närmare så inser man att det egentligen inte är en helt äkta gran. För att göra granen så vacker som möjligt har man tagit grenar i olika längder och stuckit in dom i förborrade hål i en stam. Dom kan därför sättas mycket tätare än på en riktig gran och i precisa längder. Slutresulatet är en gran som är tät, med ett perfekt grenverk som som gör att granen smalnar av på ett symmetriskt sätt upp mot dess topp på ca 35 meter. En Disneygran skulle man kanske kunna kalla den?
Dagens lucka innehåller ingen Disneyklocka, de enda sådana jag kan komma på så här på rak arm är den där levande väckarklockan i "Skönheten och odjuret" och så fickuret som Hattmakaren i "Alice och Underlandet" bär. Det finns förmodligen fler men det är ingen av dom som snart dyker upp. Istället är det en trevlig och tillförlitlig klassiker som jag tror var vanligare på forumet för en så där 5-7 år sedan. Nu är den nog glömd av de flesta och inget som får någon att gå igång om man skulle lägga upp några bilder på den. Jag gillar den dock och tycker att den är värd att uppmärksammas. Den skiftar dag och datum distinkt och simultant precis vid midnatt och så finns det möjlighet att ställa in daghjulet så att man inte bara ser vilken veckodag det är utan också vilket dagsnummer av veckans sju det är. Praktiskt om man t.ex. glömt bort att tisdag är den andra dagen i veckan. Nu är det ju inte veckans andra dag utan något annat. Vilken ser du i dagens lucka som vi öppnar nu.
Idag är det december tjugotvå
Det får bli en klocka från Tissot
Ge den ett like och helst inget hate
Se här är min snygga Visodate
Väldigt trevlig! Och hela kalendern var mycket fin må jag säga, samt föder mindre stress än kstomtens!
Vad har hänt med bilderna? Varför är tavlorna blurrade?Jag trodde ju att de två luciatåg jag fick se häromdagen var de som jag skulle få uppleva i år men så blev det inte. Av olika anledningar blev jag inbjuden till en mycket trevlig jultillställning sent igår eftermiddag, hos en privat arbetsgivare. Efter den obligatoriska glöggen så fick vi kliva in i en bokad buss som tog oss ut till Solvalla. Jag har aldrig varit på trav tidigare och spelar av princip inte om pengar men det var en upplevelse att vara på plats och titta på hästarna som sprang runt banan i ett ymnigt snöfall. Upplevelse också eftersom vi satt inomhus och åt ett välsmakande julbord.
I en av pauserna mellan loppen dök det dessutom upp ett beridet luciatåg på banan, så det kom att bli tre sådana i år om det nu inte händer något oväntat. Saker blir ofta inte helt som man har tänkt sig. Det är spännande, kan innebära utmaningar och återspeglar sig i viss mån i valet av klocka till dagens lucka. Mer om det nedan.
I den första lucköppningen deklarerade jag ju att det inte skulle förekomma någon mer klocka från Seiko i Klockalendern och det står jag fast vid, även om det faktiskt står Seiko på urtavlan av den klocka som återfinns i dagens lucka. Det här är dock inget från Seikos produktion utan en klocka som jag har beställt av en brittisk urmakare som tillverkar klockor på beställning från kunder, så kallade ”Custom Watches”. Det sitter däremot ett Seikourverk i klockan (NH35A) och den är trycktestad till de 200 m tavlan uppger. Jag kallar modellen Expleiko eftersom det förstås är en flört med Rolex tidiga Explorermodeller parad med en touch av Seiko.
Den här klockan har varit till mycket glädje och har fått följa med på en hel del äventyr, då på ett NATO-band för att sitta lite säkrare på armen. Ja, nu har vi ju på sätt och vis redan tjuvkikat i luckan genom att avslöja allt detta, men det är ju en klassiker att tjuvkika i adventskalendrar. Den som inte har gjort det någon gång i livet har inte levt. Avslutningsvis, den där jultillställningen jag blev inbjuden till, ni har kanske hört uttrycket “There ain’t no such thing as a free lunch”? Återstår att se vad motprestationen är, knappast jobb som travtränare i alla fall så det får framtiden utvisa. Nu öppnar vi luckan, håll till godo!
Vandra, klättra, simma, paddla kajak
Cykla, springa, hoppa tills man blir spak
På armen en klocka som för äventyr står pall
Min egen Expleiko, säg visst är den väl ball?
Gissningsvis av samma anledning som @Fliegerchronograph🚁 bidrag i dagens klocka tråden med samma klocka raderades. En moderator menade på att det var en ”kopia” och därmed ej tillåtenVad har hänt med bilderna? Varför är tavlorna blurrade?