• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan att köpa, behålla och slita på

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Funderar som vanligt kring nästa inköp. Denna gång handlar det om klockan som du köper ny, använder regelbundet och som kan hänga med många år framåt. För mig betyder det då;

En klocka som förändras mycket lite över åren
En modell som snarare blir "bättre" med åren som går - jag tänker här tex. på hur extremt schysst en gammaö SUB kan vara
En klocka som bär sitt slitage med värdighet
En klocka som kommer att kunna servas av min son i framtiden

Extremt flummigt detta, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag äger redan några tänkbara kandidater

Speedy
Gmt blnr
Navitimer 01

Dessa kommer alla säkert att stanna. Denna gång kanske dock mer åt det dressade hållet. Mina nya kandidater så här långt;

Daydate - tickar många boxar, men inte helt bekväm med ädelmetaller. De nya långt över vad jag kan betala med min pilotlön.
Datejust - de nya väldigt blingiga, de äldre känns för små för min handled. Dessutom verkar DJ vara under någon slags uppdateringsresa nu. Kanske stål 41 mm nästa år? Men inte helt utesluten. Rätt troligt att nya verken kommer till hela denna linje inom kort tror jag.
Explorer - har aldrig riktigt klickat med denna. Nära min GMT och adderar inte så mycket nytt...
Globemaster - stark kandidat. Dock långsiktigheten? Schysst nu, men om 20 år?

Skulle egentligen vilja ha en till Rolex. Inget är väl säkrare long term? Man ska väl vänta på kommande släpp, men med kötider etc. kan man ju få vänta i 5 år innan något finns tillgängligt... Hur skulle ni resonera? Något märke jag missar här?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
En svart sub bockar väl av de flesta av dina krav? Med eller utan datum är upp till dig. :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Klart att en pilot ska ha en pilotklocka! ;) Varför inte titta på IWC's klockor i Mark-serien? Där har du en klocka med en gedigen historia från 30-talet fram tills nu, med mycket små utseendemässiga förändringar. Man har ju nyligen släppt Mark XVIII, som minskat i storlek till 40mm och har ett normalt datum jämfört med föregångaren. Grym länk, med IWC's variant på "glidelock" för perfekt passform. Klippte ihop lite bilder från nätet för en jämförelse av dom tre senaste versionerna:

IWC Mark XVI-XVIII.jpg

Du kan läsa mera om klockorna i den här serien här: ;)

https://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/

Ja, jag är part i målet ... :D
IWC M 2015-01-19.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag vet att den är en riktig vattendelare och inte för alla, men vad sägs om nya Air-King? Om man tittar på de klockor du redan äger, så tycker jag att den har en naturlig plats i det gänget. Rolex, 40mm, åt det dressade hållet med lite god vilja och dessutom med en anknytning till ditt jobb. Helt riskfri också att ha på sig bland alla instrument i och med att den är i samma klass som Milgauss gällande magnetskydd.

"As well as being beefier than before, the Air King is now also better-shielded against the elements. Specifically, it has the same resistance to magnetic fields at the Milgauss – no surprise as we now know it shares exactly the same case – Case – with the same Faraday cage shield within the screw-down caseback. This is all in line with Rolex re-positioning the Air King as a pilot’s tool watch."

http://www.salonqp.com/updates/new_...u-need-to-know-about-the-2016-rolex-air-king/

Du skriver att du inte har klickat med Explorern och denna påminner visserligen i caset, men det händer ju väldigt mycket mer i tavlan och personligen är jag väldigt förtjust i de gröna och gula detaljerna. Det kommer att kunna bli fina variationsmöjligheter om man bara har lite fantasi i vilka band man kompletterar med. Jag tror faktiskt också att om 20 år kommer många av tvivlarna ha trillat över på "rätt" sida :)

Jag har inte sett någon leveranstid, men det lär ju knappast vara samma kötider som på exempelvis Daytonan så det går säkert att få tag på en framåt sensommaren. Listpris ca 55´vilket säkert går att förhandla ner något med tanke på att det inte är samma hype som ovan nämnda Daytona.

Och vad är en tråd om förslag om klockor utan bilder ;)

tumblr_o44qgeMa6T1tqz0xzo1_500.jpg
Rolex-Oyster-Perpetual-Air-King-2016-aBlogtoWatch-3-2.jpg
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
En klocka som förändras mycket lite över åren
En modell som snarare blir "bättre" med åren som går - jag tänker här tex. på hur extremt schysst en gammaö SUB kan vara
En klocka som bär sitt slitage med värdighet
En klocka som kommer att kunna servas av min son i framtiden

En svart sub bockar väl av de flesta av dina krav? Med eller utan datum är upp till dig. :)

Håller med. Låter som en sub. Dock är den inte åt det 'dressigare' hållet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Panerai med GMT och alarm är en riktigt snygg klocka. . PAM98 finns också i gulguld. En riktig klassiker med gamla anor som kommer att kunna servas länge. Kostnad ca 50000 kr.
PAM98-03.JPG
 
Topp