• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan du bar mest under 2015...

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med inspiration härifrån,

http://www.hodinkee.com/articles/th...nkee-team?mc_cid=3622fc7c02&mc_eid=98c577644d

Vilken (vintage-) klocka bar du mest år 2015? Låt oss riva av en snabb bildtråd med klockorna vi verkligen använder mest...alltså våra dagliga följeslagare snarare än de safe queens som plockas fram en gång i månaden för fotosession i snyggt ljus;)

För min egen del, samma Grand Seiko som 2014. Med sitt lite större sportigare case och enkla rena former trivs den helt enkelt löjligt bra på min handled och funkar till det mesta som inte kräver en modern, vattentät beater. Dessutom går den sjukt bra, bättre än de flesta moderna klockor jag haft.
IMG_0749.JPG
Kul tråd! Starta gärna en liknande tråd i diskussionsdelen också.

Grym GS också! Älskar indexen på den där och cool med 36k.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Verkar vara många här som inte greppat vad vintage är.



Den jag burit mest är utan tvekan min KS5626 från 1973, den har dock fått oförskämt lite handledstid. Gillar egentligen allt med den även om jag upplever den som lite väl liten. Det blir spännande att se om klockan som landar på måndag tar över vintagetronen i min låda.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kul tråd! Starta gärna en liknande tråd i diskussionsdelen också.

Grym GS också! Älskar indexen på den där och cool med 36k.
Tack! Funderade på att lägga tråden i diskussion, men då hade man ju fått scrolla förbi en sida med svarta safirsubbar för varje vintageur istället för tvärtom;) Dessutom hade jag inlett med en Omega istället för en GSen...
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Klockan jag bar mest under förra året missar kriteriet för denna underbara förumdel med knappt fyra år. Min 16710 på jubilee. Love it!
För att kunna tillföra något halv-on topic till tråden så lär denna semivintage kompis införskaffad första December bli den mest burna 2016 :hungry:
image.jpeg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Som många andra i tråden så är Submariner som fått mest handledstid 2015, försöker ändå variera klocka ofta och använda alla i samlingen.
Delad plats mellan två 5513,
en Meters First som bars första halvan av året och en -83 med Maxi dial V den senare delen av året.

Meters First
image.jpeg

image.jpeg


Maxi Dial Mk V
image.jpeg

image.jpeg
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Min enda vintage men den har jag haft på mig nästan varje kväll, har blivit rutin att jag tar av mig "fin klockan" när jag kommer hem och spänner på denna 5513.
Lite lustig parantes:
Jag köpte den på förmedling av Rob E. och serienummret låg i närheten av mitt födelseår men de trodde den var ett eller två år innan.
Någon månad senare tog jag mod till mig och gick till urmakaren som öppnade den för att titta på årtalet i baklocket..
Där stod mitt födelseår!! :D
Wohooo, ibland står stjärnorna rätt :)
image.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Svårt att säga vilket vintageur som favoriserades 2015, men dessa användes en hel del.

Lorenz med Lemanias 5100. 7-visars kronografen är en klar favorit. Lätt att ställa in och pålitligt. En grym toolwatch.
IMG_3485.jpg


Nivada Depthomatic. Den här 43 mm pjäsen är mitt undantag då det gäller ur över 40 mm. Försedd med kul men oanvändbar djupmätare och bär nätt.
IMG_3488.jpg


På dresssidan blev den 65-åriga Omegabumpern flitigt använd.
IMG_3487.jpg


Jag har precis konstaterat att 60% av samlingen omsattes under 2015 så antalet ur förblev detsamma.

God fortsättning! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur kommer det sig att den fick lämna? Länge varit sugen på en sådan.

Fast bara om den skulle varit 40mm! ;)

Själv ramlar jag alltid tillbaka på 1675. Blir ju nästan sugen på att uppdatera dock när alla visar upp fantastiska ex av GMTer gång på gång.

image.jpeg


Även om GMTn suttit i särklass mest på armen så har dock denna lilla rackare fått rätt mycket handledstid också under sista delen av året:

image.jpeg


...sen har en -93a konkurrerat en del om tiden på handleden också men det är en annan historia.
 
Topp