• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockan stannat

Lowe92

Basic
Halloj!
Tror att detta borde vara rätt avdelning. Köpte nyligen en automatisk klocka på Ebay av en säljare med många klockaffärer. Enligt beskrivningen ska den vara rengjord och nyoljad. Gick som den skulle första 1-2 dagarna men har nu stannat totalt. Sekundvisaren rör sig inte en mm och känner man på kronan så tar det emot om man "skruvar upp" klockan.
Är såklart i kontakt med säljaren men tänkte se om någon här har en aning om vad det kan röra sig om och om det är lättlöst på eget bevåg? Spontant känns det ju som om något har fastnat (men jag kan inget om urverk så kan ju vara helt fel) o_O.
Tack på förhand!

En Ricoh day-date. Ska vara något japanskt urverk i men vet inte om det är deras egna eller om de använder sig av någon annans.
15485823836783706855490497460009.jpg

Ser ut som ett Mumbai- exemplar? Har du kvar eBay- annonsen? Kännetecknen brukar annars vara: Färgglada ommålade tavlor med tveksamt servade urverk. Tar man dem till riktiga urmakare brukar de gråta. Själv har jag hittat både tejp och lim i urverket (jo jag har gått på samma pump själv).

En stor anledning till att säljaren ändå har goda vitsord är antagligen att köpare brukar vara väl snabba med att ge goda betyg. När klockan stannar efter en kort tid är det för sent. Du är verkligen inte ensam.

Ser ut som ett Mumbai- exemplar? Har du kvar eBay- annonsen? Kännetecknen brukar annars vara: Färgglada ommålade tavlor med tveksamt servade urverk. Tar man dem till riktiga urmakare brukar de gråta. Själv har jag hittat både tejp och lim i urverket (jo jag har gått på samma pump själv).

En stor anledning till att säljaren ändå har goda vitsord är antagligen att köpare brukar vara väl snabba med att ge goda betyg. När klockan stannar efter en kort tid är det för sent. Du är verkligen inte ensam.
Mycket möjligt att det är så det är, tror det stod Mumbai som avsändare, ska se om jag hittar annonsen. Får se vad de svarar också och får väl ge betyg sen om det inte löser sig. Var ju lite chansning att köpa den men tyckte det kunde blivit en schysst sommarklocka :angel:

IMG_20190127_172345.jpg
IMG_20190127_172304.jpg

Lite kassa bilder men ser inget uppenbart lim eller tejp iaf... Lossat rotorn bara. Den snurrade med ganska mycket motstånd ändå kändes det som. Någon som har tips eller länk till någon instruktion hur man kan gå vidare?

Petade till en liten bit som såg ut att ligga i vägen för ett kugghjul och nu gick den igång. Får hoppas att det håller sig ett tag :rolleyes: oklart vad det var för något. Satt där, ber om ursäkt för dåliga bilder som är fixade i telefonen, men går att jämföra med bilderna ovanför hoppas jag.
1763870899.png

Tillbaka
Topp