• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockentusiast vs Gemene man

Ash6

Silver
2-Faktor
Jag har lagt märke till att klockentusiaster ofta fäster stor vikt vid vissa egenskaper hos en klocka som kanske inte är lika viktiga för gemene man. Några av dessa, som jag både hört om och själv prioriterar när jag letar efter en ny klocka, är:

Skruvad krona, speciellt om klockan är vattentät till minst 10 ATM
Borstat stål framför polerade mittlänkar
Färgmatchat datumfönster
Mikrojustering på claspen
AR-coating
på undersidan av glaset

Är dessa egenskaper något ni också värderar när ni letar klockor? Finns det andra detaljer som ni tycker är viktiga men som kanske inte alltid uppmärksammas?

Jag har lagt märke till att klockentusiaster ofta fäster stor vikt vid vissa egenskaper hos en klocka som kanske inte är lika viktiga för gemene man. Några av dessa, som jag både hört om och själv prioriterar när jag letar efter en ny klocka, är:

Färgmatchat datumfönster
AR-coating
på undersidan av glaset

Är dessa egenskaper något ni också värderar när ni letar klockor? Finns det andra detaljer som ni tycker är viktiga men som kanske inte alltid uppmärksammas?

Kan inte säga att det för mig är avgörande med någondera av de där sakerna, men några är väl så där bra att ha.

Något som jag uppskattar om det är gjort och tycker är ett minus om det inte finns på klockor från ungefär 10k och uppåt är ordentlig justering av verken i några positioner åtminstone. Tycker man bode kunna kräva att en klocka från den prisklassen och uppåt ska ha kollats i gången någotsånär vilket inte är fallet alltid. Snarast så ett det finns stora kända märken som stoltserar med att de kan tappa omkring en halv minut per dygn exempelvis, nåja, kanske överdriver men inte mycket. Lite nonchalant känns det. Nej, det är inte så bara att gå in var som helst och få klockan ens ruckad av nån kompetent så som det låter och ursäktas. I en större stad kan det vara lättare kanhända. Har dock inte råkat ut för det i så hög grad men en sån sak jag uppskattar om det är gjort vid köp av ny klocka.

En annan sak är hur ömtåliga de är om det är en ny bruksklocka. Numer finns effektiva ythärdningar som inte behöver kosta så mycket. De flesta värderar trots allt det eftersom majoriteten tycks bry sig ganska mycket om hur en begagnad klocka är i det utseendemässiga skicket trots att det är vanligt att höra att det är som coolt med repat och slitet.. själv tycker jag inte det är någon fördel med ömtåliga lättrepade boetter.

Det var ett par saker som kan vara betydelsefulla för mig vid ett köp och val av klocka.

Färgmatchat datumfönster
AR-coating
på undersidan av glaset

Skruvad krona oviktigt om jag inte verkligen skall dyka med klockan vilket jag inte gör.
Färgmatchat datumfönster är oftast snyggast men inte alltid.
Mikrojustering såklart bra men inte nödvändigt.
Bra antireflex JA tack. Särskilt om mörk tavla.
PLC kan vara hur snyggt som helst. Helt borstas kan vara snyggt men ofta lite tråkigt.

Viktigare än allt ovan är för min del storlek och passform. Klockan måste sitta snyggt på handleden.

Bekvämlighet. Oerhört viktigt.

Läsbarhet. Klockan skall gå att läsa av snabbt i de flesta situationer. Om jag måste stanna kvar med blicken o lista ut vad klockan är flippas den alltid efter ett tag.

Exempel på en klocka som sitter på handleden just nu som jag gillar starkt men som inte har något av de angivna attributen förutom AR. Dock väldigt bekväm, sitter snyggt oftast lättläst och PLC
1000005409.jpg

DSC06819.jpeg

Allt handlar ju om syftet. Har man över en handfull klockor och budget över så är det inte så noga, då kan man köpa klockor för att det är kul. Denna köpte jag bara för att jag skulle på en Breitlingfest och behövde en Breitling. Charmig men totalt oläslig. Sålde den direkt efter festen. Den fyllde dock sitt syfte.

Klockor ska vara kul, annars kan det ju kvitta. MAD-1 är ett annat lysande exempel. Ganska meningslös som klocka men en kul grej.

Skruvad krona oviktigt om jag inte verkligen skall dyka med klockan vilket jag inte gör.
Färgmatchat datumfönster är oftast snyggast men inte alltid.
Mikrojustering såklart bra men inte nödvändigt.
Bra antireflex JA tack. Särskilt om mörk tavla.
PLC kan vara hur snyggt som helst. Helt borstas kan vara snyggt men ofta lite tråkigt.

Viktigare än allt ovan är för min del storlek och passform. Klockan måste sitta snyggt på handleden.

Bekvämlighet. Oerhört viktigt.

Läsbarhet. Klockan skall gå att läsa av snabbt i de flesta situationer. Om jag måste stanna kvar med blicken o lista ut vad klockan är flippas den alltid efter ett tag.

Exempel på en klocka som sitter på handleden just nu som jag gillar starkt men som inte har något av de angivna attributen förutom AR. Dock väldigt bekväm, sitter snyggt oftast lättläst och PLC
1000005409.jpg
Det berömda lug-to-lug glömde jag såklart. Man ser ju för många med för stora klockor som tror att allt under 40mm är damstorlek.

Nej, men man har ju ett år på sig att övergå till nya ISO. Men som med mycket annat är det ju som Östersjön, alltså valfritt.
Oklart hur säker den här källan är men hittade vart jag hörde det ifrån. Han påstår att man från 1970 var tvungen att byta i USA men först från 1973 i EU.
Kolla 13:30 in i den här videon:

Tillbaka
Topp