• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring för oss under 25 år

Ludvig

Omega
Hej!

Jag tänkte kolla om det är någon som har tips på försäkringsbolag där man kan försäkra klockan trots att man är under 25 år (har märkt att det inte finns så många).
Hur gör ni? Har aldrig haft försäkring på någon klocka jag har ägt och känner i och med alla klockrån man hör om så kanske det är dags..

Slänger även in bild på senaste tillskottet!
IMG_0817.JPG


Mvh
 

Oew

Rolex
Hej!

Jag tänkte kolla om det är någon som har tips på försäkringsbolag där man kan försäkra klockan trots att man är under 25 år (har märkt att det inte finns så många).
Hur gör ni? Har aldrig haft försäkring på någon klocka jag har ägt och känner i och med alla klockrån man hör om så kanske det är dags..

Slänger även in bild på senaste tillskottet!
IMG_0817.JPG


Mvh
Tänker du för rån eller inbrott? Jag har länsförsäkringar och i hemmet täcker den lösöre för ett par miljoner, sedan så är det bara att höra med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid rån eller dylikt. För min del täcks allt detta i min försäkring.
 

Frourez

Omega
Bor du hemma/vanlig försäkring så täcker de allra flesta försäkringar upp till 50 000kr. Studerar du och bor själv och klockan är värd 50 000kr? Jag fram till att LF student är billigast då. Men behöver du högre belopp är det mycket dyrare! Jag betalar över 2000kr för IF "Stor Hem" vilket täcker upp till 80 000kr.
 
Min försäkring (Trygg Hansa) vägrade försäkra min klocka för ett värde över 50.000, oavsett högre premie/avgift. Är 23, student och bor själv utan lån bortsett från CSN. Vart inte jättenöjd av deras beteende...
 

MaxAnd

Omega
Min försäkring (Trygg Hansa) vägrade försäkra min klocka för ett värde över 50.000, oavsett högre premie/avgift. Är 23, student och bor själv utan lån bortsett från CSN. Vart inte jättenöjd av deras beteende...

Jag har testat IF och länsförsäkringar.
Båda tar klocka på hemförsäkring. Lösöre får man ju själv bestämma.

Och jag är ung.
 
Var själv med om en tröttsam situation för bara någon vecka sedan. Tänkte byta försäkring (fårn ockerförsäkringen man får med vid köpet) på min SUB och då vill TH ha ett värderingsintyg. Bergströms lämnar inte ut ett sådant och TH vill därför inte försäkra den... Inte jättesugen på att skicka iväg/besöka annan stad endast för ett värderingsintyg.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Har LF norrbotten, tror jag betalar 90kr i månaden. Sa att jag har en klocka i 30k klassen, de bad mig skicka en bild på klockan med ett värdeintyg och dagens NSD. Så inga som helst problem hos dem iaf!

Betalar ingenting extra för att försäkra klockan
 

MaxAnd

Omega
Vänligen beskriv hur man själv får bestämma lösöre. Jag känner mig riktigt dum om jag betalar över 2000kr för att täcka upp till 80 000kr helt i onödan.

Jag har idagsläget mitt lösöre på 200 000kr. Blir jag tex rånad/inbrott så ersätter dom högst 200 000kr i föremål. Tror jag betalade typ 20kr extra per månad från 100 000kr till 200 000kr. Vet inte exakt vad försäkringen ligger på då det är min tjej som förhandlat den, men kanske 170-250kr i månaden.

Har ringt och dubbelkollat så det täcker klockor, och det gör det.
 

Frourez

Omega
Jag har idagsläget mitt lösöre på 200 000kr. Blir jag tex rånad/inbrott så ersätter dom högst 200 000kr i föremål. Tror jag betalade typ 20kr extra per månad från 100 000kr till 200 000kr. Vet inte exakt vad försäkringen ligger på då det är min tjej som förhandlat den, men kanske 170-250kr i månaden.

Har ringt och dubbelkollat så det täcker klockor, och det gör det.

Då pratar vi om helt olika saker. Otur täcker de flesta scenarion som tappar i golv, glömt, kört över med bil, otur helt enkelt. Detta är väl vad man syftar på när man pratar om försäkringar 9/10 fall??

Du pratar om enskilt föremål av ett total belopp. Tex vid inbrott kanske försäkringsbolaget täcker skador upp till 500 000kr varav enskilt lösöre får max vara x kr(i ditt fall 200 000kr).

Oturs beloppet jag har kommit fram till är 50 000kr för en vanlig hemförsäkring med otur. Vill man ha ett högre oturs belopp får man pröjsa extra för en oftast mer omfattande hemförsäkring.

IF "Hem extra" = 50 000kr
IF "Stor hem" = 80 000kr
 

MaxAnd

Omega
Då pratar vi om helt olika saker. Otur täcker de flesta scenarion som tappar i golv, glömt, kört över med bil, otur helt enkelt. Detta är väl vad man syftar på när man pratar om försäkringar 9/10 fall??

Du pratar om enskilt föremål av ett total belopp. Tex vid inbrott kanske försäkringsbolaget täcker skador upp till 500 000kr varav enskilt lösöre får max vara x kr(i ditt fall 200 000kr).

Oturs beloppet jag har kommit fram till är 50 000kr för en vanlig hemförsäkring med otur. Vill man ha ett högre oturs belopp får man pröjsa extra för en oftast mer omfattande hemförsäkring.

IF "Hem extra" = 50 000kr
IF "Stor hem" = 80 000kr

Jag menar med otur. Dom sa även att det täckte om jag tex tappade den i marken. (Då jag var sugen på en hel ceramisk klocka).
Lösöre är total kostnaden vid tex rån. Så om både jag och tjejen har smycken på oss för 250 000kr totalt täcker det bara 200 000kr.
 

Frourez

Omega
Jag menar med otur. Dom sa även att det täckte om jag tex tappade den i marken. (Då jag var sugen på en hel ceramisk klocka).
Lösöre är total kostnaden vid tex rån. Så om både jag och tjejen har smycken på oss för 250 000kr totalt täcker det bara 200 000kr.

Har aldrig någonsin på detta forumet läst att det finns hemförsäkring med otur som täcker upp till 200 000kr????? Jag har fått intrycket att man har en EGEN försäkring på klockan antingen via försäkringsbolaget eller Brookfield om klockan är värd mer än hemförsäkringen med otur.
 

MaxAnd

Omega
Har aldrig någonsin på detta forumet läst att det finns hemförsäkring med otur som täcker upp till 200 000kr????? Jag har fått intrycket att man har en EGEN försäkring på klockan antingen via försäkringsbolaget eller Brookfield om klockan är värd mer än hemförsäkringen med otur.

Ska ringa dom på tisdag och fråga ut dom helt. Men är 100% säker att det tog tappskada, rån och inbrott.
 

Marckus

Panerai
Har th och några miljoner i lösöre, men endast 50k som maxgräns för klockor om jag skulle bli rånad på stan. Blir det inbrott och det stjäls tavlor och klockor är det launa. Tror att några blandar ihop saker och ting
 

Frourez

Omega
Ska ringa dom på tisdag och fråga ut dom helt. Men är 100% säker att det tog tappskada, rån och inbrott.
Det är inte otur enligt mig och heller inte enligt försäkringsbolagen. Om jag råkar tappa klockan när jag spolar i toaletten så går det under oturs-försäkringen. Beloppet på den är väl vad som TS är ute efter och det som är relevant?

Har th och några miljoner i lösöre, men endast 50k som maxgräns för klockor om jag skulle bli rånad på stan. Blir det inbrott och det stjäls tavlor och klockor är det launa. Tror att några blandar ihop saker och ting
Precis. Vilket är det mest relevanta att diskutera på forumet? Jag själv tycker otur/drulle/allrisk är väl det som folk är intresserade av? Då bidrog jag med att en typisk hemförsäkring med otur/drulle/allrisk täcker upp till 50 000kr.
 

MaxAnd

Omega
Har th och några miljoner i lösöre, men endast 50k som maxgräns för klockor om jag skulle bli rånad på stan. Blir det inbrott och det stjäls tavlor och klockor är det launa. Tror att några blandar ihop saker och ting

Det är inte otur enligt mig och heller inte enligt försäkringsbolagen. Om jag råkar tappa klockan när jag spolar i toaletten så går det under oturs-försäkringen. Beloppet på den är väl vad som TS är ute efter och det som är relevant?


Precis. Vilket är det mest relevanta att diskutera på forumet? Jag själv tycker otur/drulle/allrisk är väl det som folk är intresserade av? Då bidrog jag med att en typisk hemförsäkring med otur/drulle/allrisk täcker upp till 50 000kr.

Återigen. Ska ringa dom på tisdag och fråga.

Sen är det absolut relevant att diskutera inbrott och rån försäkring på ett klockforum som dessutom haft en diskussion om problemet.

Edit :
Ser inte att TS heller har skrivit någonstans om just otur.
 

Frourez

Omega
Återigen. Ska ringa dom på tisdag och fråga.

Sen är det absolut relevant att diskutera inbrott och rån försäkring på ett klockforum som dessutom haft en diskussion om problemet.

Edit :
Ser inte att TS heller har skrivit någonstans om just otur.
Förstår din poäng men ersättning för inbrott och rån ses som en självklarhet i en försäkring, dvs "alla" försäkringar har det skyddet vilket bolag man än väljer.

Man tar "ju" för givet att han har en försäkring och den täcker ju sådana saker som rån och inbrott. Så frågan handlar väl om otur? @Ludvig?
 

sweedee

Cartier
Hur gör snubbarna man läser om som blir rånade på 400k klockor? Vad ligger en sådan försäkring på som täcker det?
 

Anand

Omega
Finns det någon klockförsäkring man kan teckna för ett belopp på 150 000-200 000kr om man är under 25?

Tacksam för alla tips och råd! :)
 

gorosen

Omega
Tänker du för rån eller inbrott? Jag har länsförsäkringar och i hemmet täcker den lösöre för ett par miljoner, sedan så är det bara att höra med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid rån eller dylikt. För min del täcks allt detta i min försäkring.
Då tolkar du nog försäkringsvillkoret fel, förutsatt att du inte tecknat särskild tilläggsförsäkring för klockorna. Som regel gäller LF:s försäkringar med ett maxbelopp om 200' för samlat klockvärde, OAVSETT om du tecknat fullvärdesförsäkring för lösöret.
 

Marli

Cartier
Brookfield.se kanske? Men räkna med saftig premie. Är i branschen och har full insikt i varför bolagen är restriktiva....
 

gorosen

Omega
Jag kan passa på att redogöra för LF:s villkor då jag som f.d. anställd är hyfsat bevandrad, även när det gäller konsumentförsäkring. Därtill vet jag att LF, i vart fall när det kommer till "grundutbud", tillhör den bättre skaran i branschen.

Först och främst gäller LF:s försäkring om max 200' avseende klockor. D.v.s., aktualiseras försäkringen så kan max 200' ersättas i skadeärendet.

Vidare är det i fråga om ersättning av vikt vilket försäkringsmoment som aktualiseras. När det kommer till stöld i bostad kan 200´ ersättas enligt villkoren. När det gäller det s.k. borta-skyddet, alltså när man inte är hemma, vilket exempelvis aktualiseras vid rån eller stöld på ett hotell-rum ersätts enligt LF:s villkor max 100'. Således innebär villkoren att om min klocka för 150' blir stulen genom inbrott i hemmet får jag full ersättning, men om den blir stulen på hotellrummet i Frankrike får jag endast 100'.

Viktigt att ha i åtanke är dock att olika LF-bolag kan ha vissa villkor som skiljer sig, oftast rör det sig då om förmånligare bedömningsgrunder.

Gällande frågan om intyg och dylikt ska försäkringsavtalslagen jämte försäkringsvillkor alltid förstås som att det är försäkringstagaren som har att styrka att försäkringsfall föreligger. Mot bakgrund av Högsta domstolens avgöranden på området ska försäkringstagaren kunna göra det "mer antagligt" att det påstådda försäkringsfallet föreligger. Hur detta görs och tolkas är förstås en vetenskap i sig, men även beroende på vilket försäkringsbolag man har att göra med. Ett kvitto eller värderingsintyg där serienr. och liknande framgår tjänar förstås som ledning, samtidigt som fotografier och annat också kan fungera. I det avseendet är det nog, som tidigare framförts i tråden, alltid bäst att vända sig till sitt bolag för att skriftligen få en redogörelse på vad de vill ha - om skadan skulle vara framme :)
 
Topp