• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockikoner...

...det har kommit upp i flertalet trådar, men vilka är dom?

Nu menar jag dom som är mer eller mindre vedertagna som ikoner och inte modeller som precis släppts och kanske kommer bli ikoner

Dom jag kommer på är:

Rolex
-Submariner
-Day-Date
-DateJust
-GMT Master

Audemars Piguet
- Royal Oak

Patek Philippe
-Nautulus
-Calatava
-Ellipse

Cartier
-Tank
-Santos

Panerai
-Luminor Base

Tag Heuer
-Monaco

Doxa
-SUB 300T

Citizen
-Aqualand


Bell & Ross
-Aviator Type

Omega
-Speedmaster
-PloProf
-Seamaster

Breitling
-Navitimer

Seiko
-6105
-6309-7040

Casio
-G-Shock 1983

Blancpain
-Fifty Fathoms 1953

Jaeger-LeCoultre
-Reverso

Swatch
-1983
-POP

Glycine
-Airman
 

Ricrob

Patek
Fin lista! Jag skulle spontant vilja lägga till Omega SMP och kanske med viss tveksamhet Breitling Chronomat. Och så givetvis som Desmond säger, Ploprof!
 
GMT Master, AirMan och Ploppen inlagda! Håller med om Omega SMP, känns inte riktigt som en ikon då den har förändrats alltför mycket tycker jag iallafall, men namnet kvalar in ;-)
 

DrDre

Patek
Jag skulle lägga till Breitling Chronomat på listan, dvs den som kom på 80-talet, och sedan stegvis har uppdaterats. Dels för att det var den klockan som räddade Breitling, men också för att den den inspirerade många andra med sitt speciella utseende och till stor del lade grunden för kronografmodet och att den faktiskt nu har funnits i olika varianter i nästan 30 år. Oavsett vad man tycker om designen idag, har den varit en historiskt sett väldigt betydelsefull klocka.

Cartier Tank finns ju i ett antal olika varianter där många av dem är riktiga klassiker. Kanske också Santos skulle kvala in på listan.

JLC Memovox skulle kanske också platsa in där och även Rolex Explorer 1:an? IWC Porsche Design har ju också gjort några klassiska sportklockor.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tudor Oyster Prince
Tudor "Snow Flake"

Sedan, lite IWC kanske...
IWC Ingenieur
IWC Portuguese
IWC Pilots

Bubblare
Vacheron Constantin Overseas
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Sverige har väl inte så där överdrivet många Heuer-fans för att nå ikonstatus men om man ser till resten av världen
kanske Carrera och Monaco platsar ?
 

F-L-P

Panerai
Tycker att VC drivers watch kvalar in som en ikon.

Däremot tycker jag att datejust, airman och B&R borde strykas.
 

Ricrob

Patek
masterkiller skrev:
GMT Master, AirMan och Ploppen inlagda! Håller med om Omega SMP, känns inte riktigt som en ikon då den har förändrats alltför mycket tycker jag iallafall, men namnet kvalar in ;-)


Jag tycker absolut SMP bör finnas på listan och att den är ikoniskt, oavsett om den i vissa kretsar klassas som booring. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att den gjort mer för Omegas varumärke "out there" än vad Speedmastern gjort, för jag vågar nästan lova att fler oinvigda känner till "Bond-klockan" är "månklockan".
 

John R

Panerai
En ikon för mig är någon/något som är oerhört känd. I i min väld snackar
vi Elvis, Micheal Jackson, Einstein, Picasso osv...

Det finns nog bara en möjligtvis två på din lista som platser som
ikoner i den stora världen.

1. Rolex submariner!

och

2. På tisdag kommer denna ikon sitta på min handled;-)

/ John R
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ricrob skrev:
masterkiller skrev:
GMT Master, AirMan och Ploppen inlagda! Håller med om Omega SMP, känns inte riktigt som en ikon då den har förändrats alltför mycket tycker jag iallafall, men namnet kvalar in ;-)


Jag tycker absolut SMP bör finnas på listan och att den är ikoniskt, oavsett om den i vissa kretsar klassas som booring. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att den gjort mer för Omegas varumärke "out there" än vad Speedmastern gjort, för jag vågar nästan lova att fler oinvigda känner till "Bond-klockan" är "månklockan".


Tror inte Ricrob har fel här, de är nog fler som känner till Bond klockan än Speedmaster, är nog mest klocknördar som går igång på den. Vet själv att när jag köpte min SMP så tyckte jag och alla jag känner att kompisens val av Speedmaster var underligt. Fast en ikon i ordets rätta bemärkelse är nog inte SMP.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle nog tyvärr säga att de klockor som är ikoner är de morsan vet vilka de är, dvs ingen, eller max Rolex submariner. I WIS-världen däremot finns massvis.
 
Topp