• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocklådebygge!

Freddas

Omega
Jag har letat en längre tid efter en fin gammal trälåda att modifiera till en "klocklåda".
Men jag gav upp då jag inte fann de jag sökte!
Jag ville ha en låda med plats för några klockor, läderremmar, naton och diverse verktyg.
Skönt att få lite ordning på remmarna som annars ligger här och där.

låda 1.jpg

låda2.jpg

Hittade efter lite googlande en låda som såg rätt fin ut på bild. Den kändes inte lika rejäl när jag fick hem den
dock. (Tyvär rätt dåliga bilder, men bilder är de iaf)
Men nu va det bara att köra igång.

låda4.jpeg

Efter lite betsning med en röd/brun mahogny bets ser lådan genast mycket trevligare ut.
låda3.jpg

Nu ska lådan delas av med lite fack.
låda5.jpeg

Hade några "kuddar" från an annan klocklåda som kommer få hamna i den här lådan ist!
Sågade till några bitar som ligger på tork efter betsningen nu!

Tanken är att botten på den stora tomma ytan skall kläs med läder.

Fortsättning följer.....
 

rogart-63

Patek
Snyggt jobbat .Skulle nog lacka den både in och utvändigt .Kanske inte med blank lack utan halvmatt eller nåt sånt .Lägg gärna upp en länk till var du köpte lådan . Nästa steg är glas i locket .;)
 

Gurkan

Cartier
Inte för att vara den. Men räcker utrymmet på bredden för klockarmbanden? Ser ut som att de ligger helt emot kanterna och lite väl tight mellan kuddarna?
 

Glusch

Cartier
Snyggt värre, tror precis som många andra att lacken kommer lyfta lådan till högre höjder men redan nu ser det riktigt bra ut.

Måste själv införskaffa mig en klocklåda då mina tar alldeles för mycket plats i nuläget, dock inte bestämt om det ska vara en 10- eller 12-låda.
 

Glusch

Cartier
Snyggt värre, tror precis som många andra att lacken kommer lyfta lådan till högre höjder men redan nu ser det riktigt bra ut.

Måste själv införskaffa mig en klocklåda då mina tar alldeles för mycket plats i nuläget, dock inte bestämt om det ska vara en 10- eller 12-låda.
 

Freddas

Omega
Snyggt som tusan, vad använder du för grovlek på sandpappret mellan lacksessionerna?


Skickas från min iPad via Tapatalk
Tackar! Drar bara av lite lätt med ett 180 papper! Man kan säkert ha finare ändå!
De är rätt roligt att se vilket djup de blir efter några lager lack! Tråkigt att de tar ett dygn innan man kan gå på och slipa å lacka igen! Man blir liksom sugen att dra på tio lager direkt:)
 

Whedda

Rolex
Ser otroligt trevligt ut!

Väntar på slutresultatet med klockor och band på plats. Önskar man själv vore händigare för det där är ju grymt kul om man kan bygga efter egna behov och önskemål.
 

Geparden

Audemars
Det där blir ju inte dumt alls det! Snyggt som tusan!
Du skulle nog kunna slänga på ett lager lack till redan ikväll om du blir för sugen. Viktigaste är härdningen (och slipningen) innan topplackningen.
 
Topp