• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocklös! Vad ska jag köpa?

Vilken ska jag välja?!

  • Rolex GMT Master 116710

    Röster: 29 34.9%
  • Panerai 42/44mm 1950 case

    Röster: 16 19.3%
  • Avvakta 3 månader och köpa en AP 15300

    Röster: 32 38.6%
  • Något annat, jag skriver ett förslag i tråden

    Röster: 6 7.2%

  • Totala väljare
    83

Belic

Cartier
Hej!

Jag har panik! Jag fick syn på en Rolex GMT 116710 för en vecka sen och fick en tanke om att byta upp mig, inget konstigt egentligen, går i dom tankarna varje dag, oavsett klocka. Snackade lite med kollegerna som stöttade mig i ett byte. Utan att egentligen tänka efter la jag upp den på K&S och någon dag senare var den såld.

Allt gick så snabbt och nu sitter jag här utan klocka. Känner mig som en prostituerad.

Då var det bara in på marknaden igen för att leta nytt , problemet är att jag börjar titta på ALLT! AP, Rolex , Panerai! Hjälp mig lite i vägledningen med några förslag samt en liten röstning.

Budget: 45 tkr alternativt vänta till december o kanske öka budgeten.
Diameter: Helst kring 40mm men det är alltid kul o prova en Panna.
Användningsområde: Går i kostym hela dagarna men trivs lika bra i stål som skin. Men hellre sport än dress.
Tidigare klockor: Omega Aqua Terra Chrono samt Rolex Exp 2.

Slutligen är inte detta forum bra för psyket. För 2 år sen hade jag ALDRIG lagt ut mer än 5000:- på en klocka. Sen dess har det klättrat till 15 000:- till 30 00:- till 45 000:- och snart kanske det dubbla! DET ÄR SJUKT!
 

Sputniq

Panerai
Antingen köper du något billigare begagnat där du kan få tillbaka 95% av pengarna och köper sedan en AP.
Eller så kör du på en Ingenieur 3239 som du får inom budget med lite prut :)


image.jpg


P.s. Den är även grym på gummi.
 

Belic

Cartier
Antingen köper du något billigare begagnat där du kan få tillbaka 95% av pengarna och köper sedan en AP.
Eller så kör du på en Ingenieur 3239 som du får inom budget med lite prut :)
image.jpg

P.s. Den är även grym på gummi.
Begagnat blir det absolut! Kikat lite på ingenieuren ska ha den i tankarna.

Ligger ute 2 härliga pannor just nu, skulle köpt Asplund s direkt med den budgeten. 42mm och riktig fin. Sportig med gummi, dressigt med croco.

Det är precis dom två jag har kikat på ;) Båda har 1950 caset som är grymt samt inhouseverket :)

Lovade för några månader sen att köpa ett sånt här band till om jag köpte en panna i framtiden:
https://klocksnack.se/threads/croco-nubuck-gold-panerai-äger.23992/
Tror de kan göra sig jävligt bra!

Nackdelen med AP:n är ju servicekostnaderna samt att jag kommer använda den dagligen. Den ska ju tydligen vara lite känslig men samtidigt tror jag nog att det kan vara lite överdrivet snack..
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Belic, Det låter strålande. Riktigt snyggt band, ett ammo som även ingår till någon av pannorna är ju sjukt snyggt det med!

Vad jag skulle gjort. Köp en klocka i fint skicka beg, som du kan sälja för ungefär samma alt någon tusenlapp mindre som inte skadar så mycket, medan du sparar till det stora köpet, AP eller annat. Kan man njuta av en god sak medan man sparar för något ännu godare :)
 

billo

Cartier
Hej!

Jag har panik! Jag fick syn på en Rolex GMT 116710 för en vecka sen och fick en tanke om att byta upp mig, inget konstigt egentligen, går i dom tankarna varje dag, oavsett klocka. Snackade lite med kollegerna som stöttade mig i ett byte. Utan att egentligen tänka efter la jag upp den på K&S och någon dag senare var den såld.

Allt gick så snabbt och nu sitter jag här utan klocka. Känner mig som en prostituerad.

Då var det bara in på marknaden igen för att leta nytt , problemet är att jag börjar titta på ALLT! AP, Rolex , Panerai! Hjälp mig lite i vägledningen med några förslag samt en liten röstning.

Budget: 45 tkr alternativt vänta till december o kanske öka budgeten.
Diameter: Helst kring 40mm men det är alltid kul o prova en Panna.
Användningsområde: Går i kostym hela dagarna men trivs lika bra i stål som skin. Men hellre sport än dress.
Tidigare klockor: Omega Aqua Terra Chrono samt Rolex Exp 2.

Slutligen är inte detta forum bra för psyket. För 2 år sen hade jag ALDRIG lagt ut mer än 5000:- på en klocka. Sen dess har det klättrat till 15 000:- till 30 00:- till 45 000:- och snart kanske det dubbla! DET ÄR SJUKT!


Jag håller med dig om detta forum. Man blir sjukt besatt i klockor. Jag har inte kommit dit du är men är övertygad att jag är påväg.

Jag hade avvaktat 3 månader och kört på en AP. Polaren har en 15400 sjukt vacker.

Lycka till med ditt klock letande.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En klocka för bövelen!!!

Men jag skulle säga en AP. Annars så plockar du en ingy, ett bra alternativ till AP:n.
Annars är pannen häftig. :oops:
 

Belic

Cartier
Belic, Det låter strålande. Riktigt snyggt band, ett ammo som även ingår till någon av pannorna är ju sjukt snyggt det med!

Vad jag skulle gjort. Köp en klocka i fint skicka beg, som du kan sälja för ungefär samma alt någon tusenlapp mindre som inte skadar så mycket, medan du sparar till det stora köpet, AP eller annat. Kan man njuta av en god sak medan man sparar för något ännu godare :)


Precis min tanke egentligen. Problemet är att jag inte har stenhård koll på Panerai då de har så sjukt många olika modeller. En GMT i OK skick med något år på nacken för runt 43-45 får man nog tillbaka efter 3 månader. Pannan däremot är svår för min del att "värdera". Det vore faktiskt jävligt kul o prova en panna.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Visserligen kan man ju kalla detta som någon form av jäv men oavsett det så är 392an den perfekta pannan för kostym samtidigt som den dressas om till en grym sportklocka på 30 sek.

Kostymbild
image.jpg
 

Belic

Cartier
Visserligen kan man ju kalla detta som någon form av jäv men oavsett det så är 392an den perfekta pannan för kostym samtidigt som den dressas om till en grym sportklocka på 30 sek.

Kostymbild
image.jpg


Ja men du vet ju redan att jag är sugen!;) Är det samma luggbredd på 42mm luminor som på 44mm? Tänkte på bandet jag vart lite sugen på ovan.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ja men du vet ju redan att jag är sugen!;) Är det samma luggbredd på 42mm luminor som på 44mm? Tänkte på bandet jag vart lite sugen på ovan.

Nej det är inte samma men bandet du länkade till passar inte Luminor boetten varken 42, 44 eller 47.

Tror dock att samma färg finns att beställa till både 312 och 392.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Precis min tanke egentligen. Problemet är att jag inte har stenhård koll på Panerai då de har så sjukt många olika modeller. En GMT i OK skick med något år på nacken för runt 43-45 får man nog tillbaka efter 3 månader. Pannan däremot är svår för min del att "värdera". Det vore faktiskt jävligt kul o prova en panna.

Tänker i samma banor gällande de där med en lite mer svårsåld klocka. Tror man skulle få tillbaka samma pris eller några tusenlappar mindre, typ max 5k. Hellre det än gå klocklös i 3 hela månader, plus att du får prova en panna ordentligt. Kanske blir du en paneristi, vem vet. :)
 

Randel

Cartier
AP 15300 är en otroligt fin, välbyggd klocka men om jag själv var i din sits hade jag nog först satsat på en beater (eller i alla fall något som jag hade känt för att ha på mig varje dag) och då hade jag valt 116710. Jag har en, och är vansinnigt nöjd med den. Sportig på sitt sätt, men ändå mycket mer dressig än t.ex. en Sub. Servicekostnaden lär vara betydligt lägre än AP, vilket också gör det valet något mer ekonomiskt.
 
Nackdelen med AP:n är ju servicekostnaderna samt att jag kommer använda den dagligen. Den ska ju tydligen vara lite känslig men samtidigt tror jag nog att det kan vara lite överdrivet snack..

De hiskeliga servicekostnaderna tycker jag är aningen uppförstorade och härrör från de "gamla" JLC-verken. Och eftersom 15300 etc har inhouse så är inte det en stor faktor så länge du inte köper ett ex som omdelbart ska på service.

Har matat mig igenom träsket av sportrolex och köpte nyligen en 15300. Ett helt annat djur, och passar absolut perfekt till kostym som jag själv knatar runt i om dagarna.

Självklart kan du ha den varje dag, varför skulle inte det fungera?

/gustav
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Varför inte testa en Panerai (finns ju en riktigt fin 392 på K&S)?
Trivs du inte med den så gå på AP senare...
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Jag röstar, precis som Sputniq, för en IWC 3239. Mycket fin klocka. Visst, kan kännas trist med ETA-verk, men det gör också att servicekostnaden blir lägre.

Nedan följer en bild på min fars
image.jpg


Utöver IWC:n vill jag slå ett slag för Rolex Sea-Dweller 16600. Du borde kunna hitta ett fint exemplar inom din budget. Denna kan du sälja med minimal till ingen förlust om tre månader, och istället köpa en AP.

image.jpg


Lycka till! :)
 
Topp