• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

klockmärken = bilmärke

Jag moraliserar inte över dig. Jag är själv norrlänning och hillbilly i mångas ögon. Det enda jag menar med det jag skriver är hur jag tror många tänker och varför BMW utvecklas som de gör, utan att skriva någon på näsan vad man måste tycka.

Jag noterade också smileyn i din fråga och tog den därför som skriven med glimten i ögat.

Jag vet precis vad du menar med att inte ha tillgång till kollektivtrafik. Inget fel i att vara motorintresserad heller. Motorintresserade kommer inte att dö ut. Bara förändras. Motorstarka bilar kommer alltid att finnas, men med modernare och bränslesnålare teknik. T o m Ferrari kommer med en hybrid. Lika dyr och snabb som en normal Ferrari, men snålare än en normal Ferrari.

Bilar kommer aldrig att försvinna. Bara moderniseras. Som de alltid gjort.

Givetvis var det med glimten i ögat! jag förstod hur du menade :)

Men du körde väl redan en snåldiesel?! Då drar ju även du ditt strå till stacken. :)

Snällt sagt. :)
Lustigt hur klockorna bara försvann i denna tråd. Då återför jag ordningen och drar vilka bilar mina klockor är:

Guld-Omegan är en Mercedes Benz 220 SE 1958 (Bullmodellen). Casion är en Toyota Landcruiser. Ful men oförstörbar. Certinan är den BMW jag har på riktigt. Ser snygg ut, men egentligen ganska vanlig.

Volvo vill ju gärna vara premium utan att riktigt vara det.
Precis som ett quartz-ur gärna ser sig som premium bara för att det står Omega på tavlan, men utan att riktigt vara det heller.
Så jag antar nog att jag med vill vara premium! Utan att riktigt vara det ;).

DSC_0077.JPG

Du har tiden för dig. Det blir nog bra skall du se. :)

Haha hoppas jag;) Men som någon skrev nyligen så kommer bilsport i alla former att finnas kvar men förändras vilket inte är mig emot. Naturen och miljön är det viktigaste vi har. Kommer bli intressant att se i framtiden hur folk trimmar sina BMW e60's med elmotorer och 600kg batterier ;)

• Like
Reactions: jhm
Fan! Räknas inom samma kategori då.. 23 år och biltokig;)

Du har ändå relativt bra framtidsutsikter. När jag var i din ålder i mitten på 80-talet körde jag en Ford Granada 2,8 som gick slöare än en 116i, men drog dubbelt så mycket soppa som tvåtonsmonstret BMW X6 M på 575 hk. Till råga på allt bar jag en digital klocka som hette Ronex. Jag var dessutom stolt över båda.:(

Om det ändå blivit folk av mig förblir osagt. Men från detta finns bara en väg: Uppåt.

Jämfört med detta tror jag du har bättre utgångsläge.

Haha hoppas jag;) Men som någon skrev nyligen så kommer bilsport i alla former att finnas kvar men förändras vilket inte är mig emot. Naturen och miljön är det viktigaste vi har. Kommer bli intressant att se i framtiden hur folk trimmar sina BMW e60's med elmotorer och 600kg batterier ;)

Ja titta bara på senaste Tesla P85D med fyrhjulsdrift och nästan sjuhundra hästar. Det skojar man inte bort. :)

jhm
Balla bilar med teknik som få andra tillverkare kan skryta om :)

Läste ett Bilsportreportage om denna för någon vecka sen. Man ska tydligen kunna få bilen framkörd automatiskt med ett knapptryck med en kommande uppdatering ?!
Hade vart kul att prova på 0-100 helt ljudlöst utan avgassmatter!

Själv är jag en komplett bilnörd sedan jag kan minnas. Tråkigt som f*n kommer det vara den dagen då balla turbobyggen kommer bytas ut mot elbilar som rör sig ljudlöst..

jhm
Balla bilar med teknik som få andra tillverkare kan skryta om :)

Läste ett Bilsportreportage om denna för någon vecka sen. Man ska tydligen kunna få bilen framkörd automatiskt med ett knapptryck med en kommande uppdatering ?!
Hade vart kul att prova på 0-100 helt ljudlöst utan avgassmatter!

Själv är jag en komplett bilnörd sedan jag kan minnas. Tråkigt som f*n kommer det vara den dagen då balla turbobyggen kommer bytas ut mot elbilar som rör sig ljudlöst..

Jag tror att det kan bli rätt lätt att istället låta sig charmas av elmotorns elektriska vinande. Min hybrid är ganska tyst, men i vissa lägen, när man accar och i rätt läge (sport) så tycker åtminstone jag att det elektriska låter rätt maffigt. Måste vara dubbelt upp av det i en Tesla där kraften dessutom är något i hästväg. Om jag inte minns fel, så har den senaste varianten nästan samma 0-100-siffror som en Bugatti Veyron, fast väldigt tyst. Jag är verkligen impad. Sen att man älskar teknik gör ju inte saken bättre. ;)

Sen att man älskar teknik gör ju inte saken bättre. ;)

"Sämre" menar du kanske?

Något som diskuteras också är om rena elbilar verkligen ska vara helt tysta. Risker finns att fotgängare och cyklister inte hör dem. Så någon typ av ljud bör nog läggas till. Gärna ett som antyder vilken hastighet fordonet går i.

"Sämre" menar du kanske?

Något som diskuteras också är om rena elbilar verkligen ska vara helt tysta. Risker finns att fotgängare och cyklister inte hör dem. Så någon typ av ljud bör nog läggas till. Gärna ett som antyder vilken hastighet fordonet går i.

Tycker inte att ljud skall läggas till, det tar ju helt bort ett av de trevligare incitamenten för elbil, att de bidrar till mindre oväsen. Cyklar är också tysta, skall även de förses med anordning så att de låter? Blir ofta nästan nerkörd när jag är ute med hunden, och dagens cyklister inte verkar veta vad en ringklocka är för något.

Babinus - Håller med om att elbilar kan vara farliga. Jobbade ett år efter studenten på Vianor som hjulmontör, i en källare med brant backe ner och många gånger fick man hoppa undan för att dom inte hördes..speciellt på hösten när sommarsulorna va på.

Jag tror att det kan bli rätt lätt att istället låta sig charmas av elmotorns elektriska vinande. Min hybrid är ganska tyst, men i vissa lägen, när man accar och i rätt läge (sport) så tycker åtminstone jag att det elektriska låter rätt maffigt. Måste vara dubbelt upp av det i en Tesla där kraften dessutom är något i hästväg. Om jag inte minns fel, så har den senaste varianten nästan samma 0-100-siffror som en Bugatti Veyron, fast väldigt tyst. Jag är verkligen impad. Sen att man älskar teknik gör ju inte saken bättre. ;)
Största problemet med Model S är att den är rysligt ful, de har tagit alla komponenter av dålig amerikansk design och slagit ihop dem i den bilen :banghead:

Det är synd att den är så estetiskt otilltalande eftersom själva grundtanken är god. Jag har dock inte hört någon berätta hur bra/dåligt batteriet mår av att stå ute en natt (utan sladd i) när det är -20 grader (med det att jag inte hört något menar jag att jag har varit för slö för att försöka kolla upp det)

Tycker inte att ljud skall läggas till, det tar ju helt bort ett av de trevligare incitamenten för elbil, att de bidrar till mindre oväsen. Cyklar är också tysta, skall även de förses med anordning så att de låter? Blir ofta nästan nerkörd när jag är ute med hunden, och dagens cyklister inte verkar veta vad en ringklocka är för något.

Det är nog många som inte bara skulle vilja tvångsutrusta cyklister med både varningslarm och saftblandare, utan även glasögon och speglar runt om för alla cyklister med förmodat stelopererade halsar. Inte för att det är kul att bli manglad av en cykel, men måste jag bli påkörd blir önskeordningen följande: fotgängare - cykel - bil - ångvält.

På min arbetsplats körs många eltruckar. Efter några tillbud infördes ett varningsljud på dem vid rörelse. Självklart ingen tjutande siren, men ett diskret ljud som knappt hörs inuti. Det är nog knappast något värre larm som föreslås i elbilar heller.

Jag tror att när elbilar blivit vanligare och några olyckor skett och folk klagar på att de inte hör elbilarna, kommer ett sorts ljud att införas. Vad vi tycker om tjusningen med helt tysta bilar tror jag myndigheterna kommer att lyssna på lika lite som alla som klagar på bränslepriserna och hastighetsbegränsningarna.

Visst, i den bästa av världar är alla så uppmärksamma att det inte behövs, men tyvärr lever vi inte i den bästa av världar.

• Like
Reactions: jhm
Största problemet med Model S är att den är rysligt ful, de har tagit alla komponenter av dålig amerikansk design och slagit ihop dem i den bilen :banghead:

Det är synd att den är så estetiskt otilltalande eftersom själva grundtanken är god. Jag har dock inte hört någon berätta hur bra/dåligt batteriet mår av att stå ute en natt (utan sladd i) när det är -20 grader (med det att jag inte hört något menar jag att jag har varit för slö för att försöka kolla upp det)

Titta på norrmannen Björn Nylands videor på Youtube (han har en P85 S), så klarnar det nog. Enligt honom verkar det inte vara några problem. :)

Det är nog många som inte bara skulle vilja tvångsutrusta cyklister med både varningslarm och saftblandare, utan även glasögon och speglar runt om för alla cyklister med förmodat stelopererade halsar. Inte för att det är kul att bli manglad av en cykel, men måste jag bli påkörd blir önskeordningen följande: fotgängare - cykel - bil - ångvält.

På min arbetsplats körs många eltruckar. Efter några tillbud infördes ett varningsljud på dem vid rörelse. Självklart ingen tjutande siren, men ett diskret ljud som knappt hörs inuti. Det är nog knappast något värre larm som föreslås i elbilar heller.

Jag tror att när elbilar blivit vanligare och några olyckor skett och folk klagar på att de inte hör elbilarna, kommer ett sorts ljud att införas. Vad vi tycker om tjusningen med helt tysta bilar tror jag myndigheterna kommer att lyssna på lika lite som alla som klagar på bränslepriserna och hastighetsbegränsningarna.

Visst, i den bästa av världar är alla så uppmärksamma att det inte behövs, men tyvärr lever vi inte i den bästa av världar.

Det kunde ju vara något. Ett diskret tutande, som ändå får uppmärksamhet. Skulle ju med fördel kunna kopplas till en liten radaranordning, så att de endast ger ljud ifrån sig, om det finns någon att "tuta" på. :) Det jag ställer mig frågande inför, är dock de förslag jag läst, där vissa vill införa permanent, artificiellt motorljud. Helt fel väg att gå tycker jag.

Det kunde ju vara något. Ett diskret tutande, som ändå får uppmärksamhet. Skulle ju med fördel kunna kopplas till en liten radaranordning, så att de endast ger ljud ifrån sig, om det finns någon att "tuta" på. :) Det jag ställer mig frågande inför, är dock de förslag jag läst, där vissa vill införa permanent, artificiellt motorljud. Helt fel väg att gå tycker jag.

Finns säkert många vägar att gå och diskutera. Vi får väl se var det landar och vad framtidens teknik medger. Tyvärr är min kristallkula trasig. Jag har inget att invända mot ditt förslag, men det finns säkert de som skulle betala extra för ett rått artificiellt V8-muller. ;)

Tillbaka
Topp