• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmärken som du gillar

Buckshot

Panerai
A Lange & Söhne: Tysk kvalitet med egen design.
Cartier: Klassiskt märke med unika designer.
Certina: Schweizisk kvalitet till ett bra pris.
Orient: Japan som har gått sin egen väg.
Oris: Egen stil och bra kvalitet.
Patek Philippe: Creme de la creme för klocknörden.
Ulysse Nardin: Design!!!
Vacheron Constantin: En av dom stora.
Zenith: Klassiskt märke med clean design.
Som ni ser så handlar det mycket om design för min del. (Kvalitet är ju också viktigt). Det kan nog kännas i plånboken om man skulle sälja men man köper ju vad man gillar och jag har inga planer på att sälja en enda klocka.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tudor, Certina, vintage Omega, Ulysse Nardin, RLT, Rolex, Jaquet Droz, F.P. Journe, Oris, Perrelet, Casio, Alpina...
 
Senast ändrad:

Fragge

Breitling
Nästan alla märken har någon fin modell men ämnen för att äga själv även ur ekonomisk synvinkel är för mig Omega, Rolex, Tudor, Seiko, Orient. När jag ska köpa min första Swiss är jag övertygad om att det blir en Omega.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Breitling – Svag för detaljer och überfinish, och där är Breitling otroliga. Spännande historik. Fantastiska och ofta lite bortglömda vintage-klockor i allt Rolex-brus. Stort fan av gamla "ufo-boetter" från nittiotalet.
Rolex – Tidlös design och måhända lite tråkigt, men funkar i alla lägen. Bästa bruksklockorna hands down.
Marathon – Mest bang for the buck. Kostar småpengar, känns tvärtom enligt mig. Används på "riktigt".
Casio – Vad som fick mig att bli galen i klockor som grabb på åttiotalet. Bläddrade sönder World Import-katalogerna.
Seiko – Finns något för alla smaker och plånböcker, där de alltid är toppklass i respektive nivå.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Rolex för känslan i de gamla subarna

Seiko för att de är så jäkla bra i alla prisklasser.

Tudor för att de inte alls längre är Rolex-wannabees

Patek för att de har aquanauten som är så rätt på både länk och gummi

Cartier för att de var först med armbandsur och för att de har en egen stil.

Orient för kvalitet till bra pris.

Sinn för de roliga tekniska lösningarna.
 

Jaguaren

Omega
Orient- Japansk favorit
Momentum- Min Kanadensiska arbetarklocka
Omega- Vintage Genève 69 finns i mina ägor men vill gärna ha en ny P.O eller Aqua Terra.
Longines- Legend Diver no date, Min keeper
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex, Seiko, Patek & Lange. :) Dessa märken, oavsett modell är alltid stabila val när det gäller prisvärdhet, urverk, design (högst subjektivt, men men...)
 

joF

Panerai
Svag för rolex och tudor :)
Min motivering:

Rolex för att jag älskar stilen på många av deras klockor. Kommer ofta fram till att världens bästa klockor är explorer, gmt II och sub.... Helt perfekta :)

Tudor för att jag tycker om det lite kaxigare i deras design, ett mycket bra komplement.
 

Oew

Rolex
Breguet: Otroligt klassisk design med fantastisk finish. En av de få tillverkarna som kör swiss guilloche main. Flyger under radarn men uppskattas av de in the know.
Richard Mille: Nytänkande och banbrytande inom klockvärlden. Tar sportklockor till en helt annan nivå och är verkligen som en "Racingmachine on the wrist"
Blancpain: Klassisk märke med en lyckad återuppstart. Har aldrig tillverkat ett kvartsur och kommer aldrig göra det. Har bland de cleanaste dressuren på marknaden och antagligen den coolaste dykaren.
A.Lange: Tyskt hantverk i sitt esse. Tyskarna visar fantastisk precision och lägger gång på gång fram nya graalar.
MB&F: Nyskapande här också, otrolig kombo av ingengörskap och design. Skulle ge min högra hand för en lm perpetual.
Patek: Märket behöver ingen vidare information. Har under långt tid levererat det bästa och de har fortfarande min absoluta graal 5970p (kan ev nöja mig med en 5370).

Hedersomnämnande;
Audemars Piguet: De har royal oaken som är en ikon och en dröm, men grenar iväg för mycket för att man ska tycka om allt de gör.
Rolex: Riktiga tool-klockor som är byggda för att hålla. Tidlösa designer och ett märke som alltid kommer vara aktuellt.

Skippat några men baren lockar så KS får vila en stund.
 

Ketan

Cartier
Vad originellt ni som listar upp världens typ 5 dyraste märken.... Verkligen originellt.
Kanske är så att man råkar gilla dom =) Ganska svårt detta med att lista märken man gillar. Gillar jättemånga märken men skulle jag få välja fem klockor från ett märke var hade jag utan tvekan klockor från märkena jag listade =)
 

Måberg

Panerai
Gillar Omega och Rolex men det märke jag snöat in på rejält är Seiko. Snygga (subjektivt naturligtvis), robusta klockor för överkomliga pengar!
 

wotan

Rolex
Stowa - för det är äkta
Zenith - för el primeron
Seiko - för att dom har bra klockor i alla prisklasser
Omega - speciellt speedmastern
Heuer (vintage) skitsnygga helt enkelt
Sen finns det en uppsjö andra modeller/tillverkare som tilltalar.
 
-Breitling för att jag har en
-Blanchpain för de gör de snyggaste dykarna (fifty fantoms)
-Zenith räcker med att säga el primero
- Lange för man har fantastiskta tavlor och baksidor
- Piaget gör snyggaste dressuren Altiplano
 

Evri26

Breitling
IMG_0317.JPG
Seiko
Citizen
Orient
Casio
Ricoh
Lanco
Nilax
Som ni ser så gillar jag japanskt men när det gäller vintage så gäller märken som Lanco och Schweiz/Svenska Nilax
 

Bilagor

  • IMG_0317.JPG
    IMG_0317.JPG
    99.6 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:

Buckshot

Panerai
Det händer en del på 1 år. Naturligtvis så ska Breguet vara med på min lista. Type XXI och Marine tillhör inköpslistan vid miljonvinst:)
3817st_x2_3zu_face.jpg
5827bb_12_5zu_face.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj oj, hur lång lista ska man göra?

:gs: & :seiko:: Nästan alltid prisvärt och GS slår det mesta på detaljnivå, alltså vad gäller visare, tavla och glas.

:breitling:
Bad ass! Schysst finish och roliga modeller, kan tänka mig i princip varenda klocka i sortimentet.

Casio: Framförallt G-Shock och Oceanus har många roliga modeller.

:jlc: - I princip alltid snygga och välbalanserade.

Blancpain:
Best of the best vad gäller finish, en del hittar och en del missar i produktboken.

:sinn:
Kör sin grej, är tekniskt roliga och gillar sin egen historik och sina egna interna kravspecifikationer.
 
Topp