• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor & artificiell intelligens - Bildtråd

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Och... som har skrivits tidigare i tråden - man undrar ju verkligen vilken inlärning som ger vilka resultat... Jag roade mig med att ett antal gånger i rad ge Midjourney den enklaste prompten jag kunde komma på: "wristwatch" - ett ord och ingen övrig beskrivning alls. Några av de resultat som kom fram (och jag har då inte valt ut de mest extrema):

2023_52275_wristwatch_2ffda4c1-afa1-442c-aaae-645fd446208c.png
2023_52275_wristwatch_a2c0516b-b027-4aa2-bb27-eefed9466438.png
2023_52275_wristwatch_bd357e69-e25f-4f4c-954f-07b8571f84af.png


Jag tänker att om man hade bett en random person att visa en bild på ett generiskt armbandsur så hade det väl blivit en Daniel Wellington eller en Casio-digitalare? Men för AI är visst inte det spännande nog...
 

rickards

Guld
2-Faktor
Och... som har skrivits tidigare i tråden - man undrar ju verkligen vilken inlärning som ger vilka resultat... Jag roade mig med att ett antal gånger i rad ge Midjourney den enklaste prompten jag kunde komma på: "wristwatch" - ett ord och ingen övrig beskrivning alls. Några av de resultat som kom fram (och jag har då inte valt ut de mest extrema):

2023_52275_wristwatch_2ffda4c1-afa1-442c-aaae-645fd446208c.png
2023_52275_wristwatch_a2c0516b-b027-4aa2-bb27-eefed9466438.png
2023_52275_wristwatch_bd357e69-e25f-4f4c-954f-07b8571f84af.png


Jag tänker att om man hade bett en random person att visa en bild på ett generiskt armbandsur så hade det väl blivit en Daniel Wellington eller en Casio-digitalare? Men för AI är visst inte det spännande nog...
Haha, diskret och smakfullt.
 

Martin.

Basic
2-Faktor
Avokadostolar verkar vara något som kommer starkt - jag testade också..

"A man is sitting in an armchair in the shape of an avocado. He is wearing a pin stripe suit and on his wrist we clearly see a Patek Philippe Calatrava in white gold."

Det gick väl sådär...

2023_52275_A_man_is_sitting_in_an_armchair_in_the_sha_cf3b51b7-080a-42de-8485-d7cebf507bce.jpg
Provade en variant av din promt ovan. Det tog ett par försök men när jag la till "artistisk" i promten blev stolarna bättre. Denna innehöll "artistic avocado-shaped armchair resembling a halved avocado". Långt ifrån perfekt men klart bättre än för 2,5 år sedan :)
ef015b10-10fd-4647-b650-a3b552df02fc.jpg
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Provade en variant av din promt ovan. Det tog ett par försök men när jag la till "artistisk" i promten blev stolarna bättre. Denna innehöll "artistic avocado-shaped armchair resembling a halved avocado". Långt ifrån perfekt men klart bättre än för 2,5 år sedan :)
ef015b10-10fd-4647-b650-a3b552df02fc.jpg
Snyggt!
Jag känner att jag behöver utöka min verktygslåda så att den innehåller några alternativ till Midjourney. Visst är det DALL-E du använt?
Spontant känns det som att den är vida överlägsen vad gäller texttolkning medan Midjourney nog har en edge vad gäller att rendera fotorealism och ljus.
Men - som ditt ursprungliga avokadoexempel visar så är det troligen inte alls lång tid kvar innan någon tjänst lyckas kombinera de två och såklart ännu bättre..
 

daviid

Basic
Det finns ju hemsidor där man kan skapa, och sen beställa utskrift av AI genererade bilder. Men jag söker efter möjligheten att skriva ut på duk, någon typ av oljetryck. För att spänna upp som tavla. Någon som har sett någon hemsida där det är möjligt?
 

nissehult

Diamant
2-Faktor
Det finns ju hemsidor där man kan skapa, och sen beställa utskrift av AI genererade bilder. Men jag söker efter möjligheten att skriva ut på duk, någon typ av oljetryck. För att spänna upp som tavla. Någon som har sett någon hemsida där det är möjligt?
Det är väl bara att ta din AI-genererade jpg eller png och beställa på de vanliga fotosidorna typ crimson eller smartfoto? Risken är nog att upplösningen är för liten dock.
 

daviid

Basic
Det är väl bara att ta din AI-genererade jpg eller png och beställa på de vanliga fotosidorna typ crimson eller smartfoto? Risken är nog att upplösningen är för liten dock.

Ja, dom hemsidor jag har hittat där jag kan skapa AI bilden direkt, berättar sen i vilka storlekar jag kan beställa utskrift, men då är det också ganska tråkiga papparslösningar.
 
Topp